PDA

View Full Version : nieuwe versterker(vraag)



Darth
2 december 2007, 13:58
Hoi luitjes,

Ik heb onlangs een setje speakers gekregen van mijn opa, alleen staat er voor de rest helemaal niks op! Hij wist er zelf ook niet meer over te vertellen dan dat hij ze vroeger gebruikte voor op een stereo installatie. Het zijn alleen zeker weten geen 'standaard' stereo speakers(aan het uiterlijk te zien).

Maar goed, ik was nu dus van plan om er een versterker bij te kopen. Mijn huidige gitaar versterker is namelijk ook niet alles (Fender frontman 15 R). Maar aangezien ik de ballen verstand heb van versterkers e.d. vroeg ik mij een aantal dingen af.

Ik heb namelijk een pre-amp gezien voor 150eu (Boss GL-100), maar dezelfde verkoper verkoopt ook een Power-amp (Marshall 8008, op de foto zit deze nog in de pre-amp, maar hij heeft 2 verschillende advertenties.... de Marshall 8008 verkoopt hij dus los).

Ik vroeg mij dus af of je nu beide moet kopen, of dat ik genoeg heb aan de Pre-amp? En als dit het geval is, wat is dan het nut van een power-amp? En kan ik dit sowieso wel in combinatie met mijn 'onbekende' speakers?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden :) Ik kan nog eventueel foto's posten van de speakers als dit nodig is, voor wat voor reden dan ook.

mvg,
Darth

TimmU
2 december 2007, 14:06
Een power-amp heb je sowieso wel nodig. die speakers moeten eten. Ten tweede raad ik je ten sterkste af om hifi speakers te gebruiken om je gitaar mee te versterken. dat klinkt praktisch altijd ruk.Je krijgt dan echt een hifi geluid, terwijl je een strak, gedefiniëerd geluid wil hebben.Een afrader dus.

De Pre-amp: Kleurt je geluid voor een groot deel. Bevat ook de EQ ,eventuele effecten, en zorgt ervoor dat je signaal keurig netjes richting de volgende stap gaat:

De Power-amp: die zorgt ervoor dat het signaal uitversterkt wordt,en richting je speakers gaat,zodat je kan spelen! het bekende "je versterker over de kop gooien" , houd dus in dat je je pre-amp op 10 zet, en je het volume regelt met de volume-pot van je Power-amp, zodat je wel in de hand houdt hoe hard je gaat. Daarom is bij oude versterkers een Master Volume ( veel oude versterkers hebben geen master volume) erg populair, zodat je er ook een scheurbeest van kan maken. Succes met je verdere plannen, ik raad je alleen af om die speakers te gebruiken. Tenzij je kan traceren wat voor speakers het zijn,en je erachter komt dat het gitaarspeakers zijn. Het verschil tussen gitaar en basgitaar speakers is zelfs al vrij groot.:) voor meer vragen kan je altijd PM'en

Robin.ke
2 december 2007, 15:52
Volgens mij is deze vraag al meermaals gesteld en beantwoord hier. Gebruik svp eerst de zoekfunctie.

Darth
2 december 2007, 15:54
oke, bedankt voor je uitleg! Ik moet dus een pre-amp en een power-amp hebben!

En de speakers zijn geloof ik geen hifi speakers, ze komen niet van een geluidsinstallatie o.i.d. af. Mijn opa gebruikte ze hier alleen voor.

hier 2 foto's van de speakers:

Foto 1 (http://img502.imageshack.us/img502/885/img2683ca4.jpg)

Foto 2 (http://img502.imageshack.us/img502/9662/img2684wj8.jpg)


Ik heb ook geen idee hoe ik er verder achter kan komen wat voor speakers het zijn, aangezien er geen merk, nummer of wat dan ook op staat!

mvg,
Darth

Jim Haagmans
2 december 2007, 18:55
die speakers hebben wel wat weg van die 2 dingen van 25euro wat ik achterin mijn auto heb liggen :p

ofwel: vooral niet voor je gitaar gebruiken

marter544
2 december 2007, 19:09
Idd, dat zijn goedkope bouwmarkt-kasten. Dat gaat nergens naar klinken.

Nocki
2 december 2007, 20:13
Hoi,

Hoe graag ik mn set (boss gl-100 en marshall 8008) wil verkopen, ik kan je niet wijsmaken dat ze bij deze speakers ullen passen.

Je hebt voor gitaar gewoon gitaar speakers nodig. maar als je interesse hebt in mn set dan hoor ik het graag!

Nocki

jacky
2 december 2007, 20:20
ben het een beetje eens hij maakt natuurlijk wel een mooie upgrade als hij die poweramp en pre amp koopt.
Natuurlijk klinkt het niet als het mooiste wat er op deze planeet te koop is maar hij heeft een begin en de volgende upgrade is dan inderdaad twee andere speaker cabinetjes met speakers die wel voor gitaar zijn.

Maar goed alleen ter overdenking

TimmU
2 december 2007, 22:26
oke, bedankt voor je uitleg! Ik moet dus een pre-amp en een power-amp hebben!

En de speakers zijn geloof ik geen hifi speakers, ze komen niet van een geluidsinstallatie o.i.d. af. Mijn opa gebruikte ze hier alleen voor.

hier 2 foto's van de speakers:

Foto 1 (http://img502.imageshack.us/img502/885/img2683ca4.jpg)

Foto 2 (http://img502.imageshack.us/img502/9662/img2684wj8.jpg)


Ik heb ook geen idee hoe ik er verder achter kan komen wat voor speakers het zijn, aangezien er geen merk, nummer of wat dan ook op staat!

mvg,
Darth
hmm , sub / mid/ tweeter klinkt NIET relaxed i.c.m. een rack setup. Hoelang speel je al / wat zijn je eisen voor een versterker? miss moet je gewoon is kijken naar een combotje of een halfstack. als je nog niet zoveel ervaring hebt is een rack setup misschien een beetje over the top.Daar waag ik me ook nog niet aan:)

Henri H
2 december 2007, 22:55
Als je een modeling effectenbak hebt kun je kijken of je met een (oude) hifi versterker en die speakers van je opa wat kunt doen.
Wel goed op de impedantie letten anders heb je kans dat je de speakers en/of je versterker opblaast.
Ik heb mijn Boss GT-8 wel 's aangesloten op mijn AV Receiver en ik kreeg er een waanzinnig goed geluid uit.
Er zijn zat mensen die alleen een modeler en een poweramp gebruiken en/of de modeler direct inpluggen in de PA.
De modeler fungeert dus als preamp en als effectenbak tegelijk.

Als je een beetje Engels kunt lezen moet je deze topic maar 's lezen:
http://forum.thestompbox.net/showthread.php?t=4634

Jim Haagmans
3 december 2007, 00:50
Als je een modeling effectenbak hebt kun je kijken of je met een (oude) hifi versterker en die speakers van je opa wat kunt doen.
Wel goed op de impedantie letten anders heb je kans dat je de speakers en/of je versterker opblaast.
Ik heb mijn Boss GT-8 wel 's aangesloten op mijn AV Receiver en ik kreeg er een waanzinnig goed geluid uit.
Er zijn zat mensen die alleen een modeler en een poweramp gebruiken en/of de modeler direct inpluggen in de PA.
De modeler fungeert dus als preamp en als effectenbak tegelijk.

Als je een beetje Engels kunt lezen moet je deze topic maar 's lezen:
http://forum.thestompbox.net/showthread.php?t=4634

Dat ben ik mt je eens. Ik ben vandaag bij een nieuw bandje gegaan, de gitarist had ook zijn line6 vanuit de preamp naar de PA en ik moet zeggen dat dat een heel goed geluid opleverde. Moet ik wel bijzeggen dat de PA dar fatsoenlijke speakers zijn (JBL). Maar met een fatsoenlijke PA kan het dus inderdaad heel degelijk klinken.

stevie_vp
3 december 2007, 17:44
ja maar een modeller is dus ook geen preamp in deze context.

Jim Haagmans
3 december 2007, 19:34
jawel, hij werkte dus alleen als preamp in dit geval.

Darth
4 december 2007, 10:44
hey,

bedankt voor al jullie reacties.. :p Maar ik wilde alleen weten of ik deze speakers kon gebruiken, ik heb namelijk niet genoeg geld om een hele grote dure upgrade te maken. Maar als ik hier alleen een pre-amp bij moest kopen(waar ik dus een niet al te dure van had gezien) en dan een mooie set had.... maja, niet dus! :p

Misschien, zoals jacky al zei, is het wel verstandig als begin tot een upgrade, alleen aangezien ik ook geen werk heb, duurt het nog wel een tijdje voor ik de upgrade volledig kan maken. Dus moet ik maar weer wachten tot ik geld heb.. :(

In ieder geval bedankt voor jullie reacties!

mvg,
Darth

TimmU
4 december 2007, 11:29
hey,

bedankt voor al jullie reacties.. :p Maar ik wilde alleen weten of ik deze speakers kon gebruiken, ik heb namelijk niet genoeg geld om een hele grote dure upgrade te maken. Maar als ik hier alleen een pre-amp bij moest kopen(waar ik dus een niet al te dure van had gezien) en dan een mooie set had.... maja, niet dus! :p

Misschien, zoals jacky al zei, is het wel verstandig als begin tot een upgrade, alleen aangezien ik ook geen werk heb, duurt het nog wel een tijdje voor ik de upgrade volledig kan maken. Dus moet ik maar weer wachten tot ik geld heb.. :(

In ieder geval bedankt voor jullie reacties!

mvg,
Darth
Misschien gewoon een combo kopen? marshall JCM 800 / 900 DSL ?
of iets in die trant, Peavey valveking 212 , bla bla. Je hebt zoveel keus. Ik denk dat een 19"set up iets teveel gevraagd is op dit moment voor je.
Voor een combo zit je tussen de 400 - 800 .Dan heb je wel een goede combo . Valveking is rond de 500/600 nieuw , en de rest heb ik het over tweedehands . kijk bij een JCM800 vooral naar een 2203!:)

Nocki
4 december 2007, 11:57
Wel jammer. want hij had voor rond de 350 een complete preamp en poweramp!