PDA

View Full Version : Aansluiting eindversterker



Plantje
2 december 2007, 11:36
Helleuh!

Ik heb een leuke Marshall 9100 met een Marshall 1960A kast. Werkt hartstikke leuk. Alleen de speakerkast iedere week voor een repetitie de trap af sjouwen werkt iets minder leuk.

Nu heb ik nog twee Peavey Eurosys 3 speakers staan. Dat zijn full range PA speakers; als ik me niet vergis 8 Ohm en 150 Watt. Kan het kwaad om mijn eindversterker aan dit soort speakers te koppelen? Misschien klinkt het voor geen meter, maar daar moet ik dan maar achter komen. Ik wil eerst weten of ik de eindversterker er niet mee sloop.

Ik wil het eerst even testen door één Peavey aan channel A te koppelen en tegelijkertijd 1 kant van mijn 1960A kast aan 8 Ohm aan channel B te koppelen.

Dan kan ik er altijd nog eens tweedehands 1912 kastjes bij zetten. En tegelijkertijd kan ik voorlopig vooruit zonder me een hernia te sjouwen!

Plantje
3 december 2007, 18:22
Niemand? :(

Ries89
3 december 2007, 23:14
Oef, ik zou het niet echt durven zeggen. Buizen versterkers zijn erg gevoelig voor de juiste impedantie. Als die peaveys dezelfde impedantie hebben zou het geen kwaad moeten kunnen. Maar ik zou dit echt niet met zekerheid durven zeggen. Zitten hier vast mensen op het forum die hier meer verstand van hebben, dus ik zou nog even reacties afwachten voordat je het probeert!

wiegersma
4 december 2007, 07:41
volgens mij kan dit wel. Als de weerstand en het vermogen overeen komt, kan past het wel op de eindversterker, denk ik.

pol
4 december 2007, 09:02
het kan wel, maar gaat heel slecht klinken, gitaardistortion op fullrange speakers klinkt nergens naar, door gitaarspeakers wordt dat hoog nl niet weergegeven, die kappen al af vanaf 5000 hz.



kan trouwens eerder kwaad voor die p.a. speakers als voor die eindtrap, al dat hoog kan schadelijk zijn voor je tweeters.

Plantje
4 december 2007, 09:03
De eindtrap is 2x 50 watt. Die Peavey speakers zijn 150 watt. Maar goed...de 1960 kast die ik normaal gezien gebruik is ook 150 watt per kant, dus daar verwacht ik geen problemen. De weerstand is sowieso correct. Overal 8 Ohm.

Ik zou het natuurlijk ook aan de Marshall support iets kunnen vragen (als ze dat hebben), maar ik ben bang dat ik dan een "wij van WC eend adviseren WC Eend" antwoord krijg.

Plantje
4 december 2007, 09:07
het kan wel, maar gaat heel slecht klinken, gitaardistortion op fullrange speakers klinkt nergens naar, door gitaarspeakers wordt dat hoog nl niet weergegeven, die kappen al af vanaf 5000 hz.



kan trouwens eerder kwaad voor die p.a. speakers als voor die eindtrap, al dat hoog kan schadelijk zijn voor je tweeters.

We hadden vrijwel tegelijk gereageerd. :)

Hmmm...misschien kan ik maar beter gewoon een tijdje met mijn 1960 kast over en weer sjouwen en proberen twee 1912 kastjes van Marshall voor weinig op de kop te tikken.

Ik was eigenlijk al bang, dat het niet goed zou gaan klinken. Door je uitleg begrijp ik ook hoe het kan, dat het géén problemen oplevert als je een gitaar cabinet gebruikt, daar microfoons voor plaatst en dat door de PA gooit. Dan is het geluid immers al door de gitaarspeakers gegaan die het hoog afvlakken. Toch?
Weer wat bijgeleerd! 8-)

pol
4 december 2007, 09:43
juist, of je moet al met een cab sim werken die dat hoog eruit haalt, op de marshall jmp-1 bv zit een speaker emulated uitgang, als je die dan gebruikt gaat het wel beter klinken, wel niet zo goed als gewoon op gitaarspeakers verwacht ik.

Plantje
4 december 2007, 09:49
Och...ik zag net een advertentie voor 2 1912 speakerkastjes met een vraagprijs van € 300,- Waar zeur ik dan nog over? ;)