PDA

View Full Version : Dezelfde 2x12" cabinetten, maar verschillend geluid?!



rupke
2 december 2007, 10:54
Hoi,

ik heb sinds een maand een tweede framus 2x12" cabinet gekocht, maar het valt me op dat het tweede cabinet veel minder laag heeft. Is dat mogelijk, kan dat aan de speakers liggen dat er iets niet goed is of is het zo dat cabinetten met dezelfde materiaal gwoon verschillend kunnen klinken.

Groetjes Rob

bass blom
2 december 2007, 11:00
luister je met de cabs om en om op exact dezelfde plaats?

ColourofFire
2 december 2007, 11:01
speakers nog niet lekker ingespeeld?

bass blom
2 december 2007, 11:03
ja dat zou ook nog kunnen..

rupke
2 december 2007, 11:06
Hoi,

Speakers heb ik nog niet op 1 plek hetzelfde gahad naast elkaar. maar de ene framus die ik heb kan ik overal wegzetten en dan hoef ik niets aan mijn instellingen van mijn boss gx 700 te veranderen dan heb ik echt een sound met ballen. nu heb ik die nieuwe framus cabinet op 3 verschillende plaatsen gezet en elke keer ben ik de sound met ballen kwijt als ik dezlefde instellingen gebruik als op de andere framus cabinet.

Ik krijg wel een redelijke sound uit de nieuwe framus maar dan staat zowel de bas van mijn pre amp op 80% en ook van de equalizer nog eens er overheen op 80%. Dat lijkt me niet helemaal normaal toch?

a.s. dinsdag neem ik de oude framus (1 jaar oud) mee naar huis vanuit de repetitieruimte en zet ik hem thuis naast de nieuwe voor een vergelijk.

PS is het zo dat je speakers moet inspelen?

Volgens mij klonk mijn oudere framus al gelijk vet.

Greetz Rupke

Realeigo
2 december 2007, 11:12
Mijn gok is dat het gewoon aan de resonante frequentie van de ruimte ligt.
In de oefenruimte word de bas toon wat meer versterkt dan in jou kamer..

MarkV
2 december 2007, 11:12
Speker
she
bik
gahad
di
eik
al
sik
dezlefde
redleijke
framsu
ervoerheen

Laat me raden: je claimt ook al dyslectisch te zijn?

Edit: laat maar, je hebt het al aangepast zie ik.

rupke
2 december 2007, 11:16
Hoi,

In mijn enthousiasme ga ik als een razende over het toetsenbord en laat mijn Nederlandse schrijfwijze nogal eens te wensen over. Excuses hiervoor.

Greetz Rupke

bass blom
2 december 2007, 11:21
dezelfde cabs vergelijken in verschillen de ruimtes is nou niet echt een vergelijking :D

dezelfde ruimte, niet naast/op elkaar, maar om en om op exact dezelfde plek, dan pas weet je iets.

Mitch
2 december 2007, 11:48
Mijn gok is dat het gewoon aan de resonante frequentie van de ruimte ligt.
In de oefenruimte word de bas toon wat meer versterkt dan in jou kamer..
+1, kan een ongelofelijk verschil maken.

Eko
2 december 2007, 11:52
Speakers moeten ingespeeld worden. In het begin zijn nieuwe speakers nog wat stijf en klinken wat scheller,breekbaarder, minder warm zullen we maar zeggen. Pas na een half jaar gebruik klinken ze optimaal.
Een nieuwe en een gebruikte naast elkaar zetten moet dus inderdaad klankverschillen opleveren.

pauld
2 december 2007, 11:57
How do I break in my speakers?

Important Note! Before breaking it in it's advisable to "warm up" the speaker gently for a few minutes with low-level playing or background hum.

Break in a speaker with a fat, clean tone: turn up the power amp volume to full, and control the level with the preamp gain. Use a level that will be quite loud, but not painful in a normal size room.

Have the bass and mid up full, and the treble at least half. On your guitar, use the middle pick up position (if your guitar has more than one pick up) and play for 10-15 minutes using lots of open chords, and chunky percussive playing. This will get the cone moving, and should excite all the cone modes and get everything to settle in nicely. The speaker will continue to mature over the years, but this will get it 95% of the way to tonal perfection in the shortest time.

Thom TK
2 december 2007, 19:38
Inderdaad, ik denk ook dat het aan de niet-ingespeelde speakers ligt.
Die oude cab is 1 jaar oud zeg je? Dan weet ik het haast wel bijna zeker.

Ach fuck it, ik weet het gewoon zeker :D.

Ik heb de cab ook trouwens, verschrikkelijk mooie sound.

guhlenn
3 december 2007, 12:17
[QUOTE=MarkV]Laat me raden: je claimt ook al dyslectisch te zijn? [QUOTE]

Laat me raden, jij claimt ook al nederlands leraar te zijn? Of heb je gewoon niks beters te doen?