PDA

View Full Version : Actie laten verlagen?



Yanniick
2 december 2007, 02:08
Hey,

aangezien er geen antwoord kwam in een oudere post van iemand anders dacht ik maar een nieuwe te openen.

Ik vind de actie van mijn western gitaar net iets te hoog en zou hem daarom wat willen verlagen. Ik durf het niet aan om het zelf te doen aangezien ik niet de beste technicus ben in huis :).
Ik zou graag willen weten hoeveel het ongeveer kost als je de actie in een winkel laat verlagen.

Bij voorbaat bedankt,

Yannick.

Flipkoos
2 december 2007, 09:03
Heb er bij Don Hofstee geloof ik 35 euro voor betaald. Maar het hangt er geloof ik ook nog weer van af of je een 'gewone' of een piezo-brug hebt. Dat is dan weer iets duurder, en dat had ik dus.
Dus je zal rond de 25 euro zitten denk ik?

chubbyfan
2 december 2007, 10:05
gewoon je zadel iets afvijlen toch?,wat kosten die zadels nou?als het mislukt kun je het altijd nog laten doen

Rinze
2 december 2007, 10:12
Een te hoge aktie op een akoestische gitaar kan ook veroorzaakt worden door een hals die te hol staat. Wanneer je een capo voor de eerste fret zet en een snaar indrukt voor de 17de fret moet de ruimte tussen snaar en frets zo rond de 7de-9de fret (waar ie het grootst is) ongeveer 0,3 mm zijn. Is ie duidelijk groter, dan wordt de hals omhooggetrokken waardoor je ook een hogere aktie krijgt.

Afstelling van een gitaar is altijd een samenspel van factoren. Pas als je de hals hebt gecheckt kijk je naar de hoogte van topkam en kam.

Yanniick
2 december 2007, 16:30
Ik heb begrepen dat bij de Dean performer E standaart een hele hoge actie zit, maar je kan ook zien dat dat kammetje erg hoog zit vergeleken met mijn vaders gitaar en andere.

Toch erg bedankt voor de info! :).

Ron1983
2 december 2007, 21:17
Ik heb ook even een vraag.

Ik heb mijn actie verlaagt doormiddel van de halspen iets aan te draaien.
Allleen wat ik nu heb is dat hij bij de hoge E snaar op de 15de fret een soort fretbuzz geeft als ik de fret indruk. Maar als ik heb eenmaal ingedrukt aan sla
dan is de buzz weg. Het is alleen op het moment dat ik hem indruk.
Wie kan mij tips of info geven om dat te verhelpen?

Verder over de hele gitaar geen last van.

Pais
2 december 2007, 21:25
Is dat geluid niet de snaar die tegen de lagere frets klatert (dus tussen je ingedrukte fret en de topkam)? Ik hoor het op mijn gitaar bij de bassnaren op veel posities. Niet storend overigens.

Ron1983
2 december 2007, 21:32
ja klopt,

Ik denk dat dat idd zo is. Maar ik let er wel vaak op.
Maar vreemd is het omdat ik het bij de 15de fret is en als ik de 16 of 17 indruk
dan niet heb. Ik vind het best irritant en wil graag weten hoe ik dit kan verhelpen.

Gearjunkie
2 december 2007, 23:13
Ik heb ook even een vraag.

Ik heb mijn actie verlaagt doormiddel van de halspen iets aan te draaien.
Allleen wat ik nu heb is dat hij bij de hoge E snaar op de 15de fret een soort fretbuzz geeft als ik de fret indruk. Maar als ik heb eenmaal ingedrukt aan sla
dan is de buzz weg. Het is alleen op het moment dat ik hem indruk.
Wie kan mij tips of info geven om dat te verhelpen?

Verder over de hele gitaar geen last van.

De halspen verstellen is geen middel tot het verkrijgen van een lagere actie. Zie de post van Rinze hierboven.....

greencharlie
2 december 2007, 23:51
Het is trouwens nu de periode van het jaar dat de snaren dichter bij de toets komen te liggen. Die van mij klettert momenteel ook een beetje, speelt wel supergemakkelijk nu.
Heb er een bevochtiger in gehangen.

Buiten is het koud --> binnen de verwarming op --> vochtigheidsgraad daalt
--> bovenblad droogt een beetje uit --> brug komt lager te liggen.

Ron1983
3 december 2007, 08:07
Maar het is niet echt fretbuzz wat ik heb. Als ik hem eenmaal ingedrukt heb
is de toon goed maar op het moment dat ik de snaar halverweg indruk dan komt er een raar geratel. Ik heb dat alleen als ik fret 15 indruk op de hoge E

Ron1983
5 december 2007, 00:18
Kan niemand me dan helpen met dit probleem.
Ik heb bij 1 snaar als ik de hoge e op fret 14 a 15 indruk een
ratelende fret. Verder is de gitaar helemaal perfect maar ik stoor me er nogal aan. Dit geluid wordt denk ik door de snaar achter de ingedrukt fret veroorzaakt. Hoe kan ik dit verhelpen?

greencharlie
5 december 2007, 23:43
Ik had onlangs hetzelfde probleem, na bevochtiging is dat euvel al een flink stuk verholpen.

Zie mijn eerdere reply, in de winter is het in huis te droog en zakt de brug en verlaagt de actie; ik speel zowiezo met een lage actie, dus als de brug wat zakt, begint mijn dunne E snaar wat te buzzen in de hogere posities.

Als je gitaar te fel uitdroogt kan er een bult ontstaan rond de 14e fret, dan ben je ver van huis; ook kan er een barst in het midden vh bovenblad ontstaan.

Bekijk de edukatieve filmpjes ivm bevochtiging op de website van Taylorguitars: http://www.taylorguitars.com/see-hear/
Afdeling maintenance