PDA

View Full Version : Rosewood fretboard, nabewerken of niet?



KoenB
1 december 2007, 20:41
Goeiemoggel iedereen,

Even een simpel vraagje. Moet een rosewood fretboard nog worden nabewerkt met een of ander chemisch goedje, of gewoon goed gladschuren en laten zoals het is?

Enra
1 december 2007, 20:52
Goeiemoggel iedereen,

Even een simpel vraagje. Moet een rosewood fretboard nog worden nabewerkt met een of ander chemisch goedje, of gewoon goed gladschuren en laten zoals het is?

Met zoutzuur en WC-eend, daarna zandstralen.


Maar de meest eenvoudige manier is een beetje toetsenolie!!

B_2_the_a
2 december 2007, 02:59
Met zoutzuur en WC-eend, daarna zandstralen.


ow?
ik dacht zoutzuur met je tong aanbrengen?

Mattia
2 december 2007, 09:36
Ik ga voor gewoon helemaal niks.

Als je het echt nodig vind toetsenolie.

Javaca
2 december 2007, 11:47
Wel voor je hem gaat lijmen even ontvetten met wasbenzine of speeksel. In Palissander zitten olieën die het lijmen negatief kunnen beïnvloeden. Dit voorkom je met ontvetten.

Enra
2 december 2007, 13:22
Wel voor je hem gaat lijmen even ontvetten met wasbenzine of speeksel. In Palissander zitten olieën die het lijmen negatief kunnen beïnvloeden. Dit voorkom je met ontvetten.

Speeksel??? Dat bulkt toch van de enzymen, bacterien, 'vierussen', 'vijfrussen', 'zesrussen' en andere pruttel zoals etensresten, tandpasta, enz.?? Plakt er daarna nog wel iets?

Nee, ik gebruik altijd aceton. En alleen op de te verlijmen delen van vettige houtsoorten als Palissander.

Mattia
2 december 2007, 13:50
Ik gebruik juist nooit iets, alleen wel meteen (binnen minuten) verlijmen nadat het gevoegd is. Nooit problemen mee gehad, maar ik heb wel meerdere reports gezien van mensen die problemen hebben gehad met het verlijmen van sommige palisandersoorten, en met name Cocobolo. Indisch verlimt na een beetje schaven, schrapen of schuren prima, gewoon met titebond, geen punt.

Enra
2 december 2007, 15:22
Ik gebruik juist nooit iets, alleen wel meteen (binnen minuten) verlijmen nadat het gevoegd is. Nooit problemen mee gehad, maar ik heb wel meerdere reports gezien van mensen die problemen hebben gehad met het verlijmen van sommige palisandersoorten, en met name Cocobolo. Indisch verlimt na een beetje schaven, schrapen of schuren prima, gewoon met titebond, geen punt.

Tot op zekere hoogte klopt dat wel Mattia, ook ik ben wel eens vergeten te ontvetten en in negen van de tien gevallen zonder problemen. Maar die ene keer in tien is zo frustrerend!!! Ik heb ook wel - meer dan eens zelfs - lakproblemen gehad met Palissander. Simpelweg door 'oliepockets'!

KoenB
2 december 2007, 23:53
Duidelijk geen zoutzuurgerotzooi en van WC's schoonmaken hou ik ook niet. Beetje toetsenolie scoren is dus de beste optie denk ik ;) of misschien laat ik hem wel kaal, ik kijk nog wel eventjes. Bedankt voor de hulp allemaal !