PDA

View Full Version : Halzen



Davy
1 december 2007, 19:03
Ik ben op zoek naar een tweedehands hals voor een strat body en stuitte op volgende advertenties :



Hals 1 (http://www.2dehands.be/gitaarhals-stemknoppen-emg-potiset-24977946.html)

Hals 2 (http://www.marktplaats.nl/index.php?url=http%3A//muziek.marktplaats.nl/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/132402727-strat-neck-22-frets-in-absolute-nieuwstaat-nieuwe-tuners.html%3Fxref%3D1)


Beide halzen zijn dus zeer goedkoop, ik heb beide kopers gecontacteerd om informatie te vragen over de herkomst, maar ze zijn hier vrij vaag over.

Hals nummer één heeft de verkoper gekregen voor een zelfbouwproject die is stilgevallen, hij weet dus ook de afkomst ervan niet.

Hals nummer twee zou afkomstig zijn van een winkel genaamd Stratophare te Duitsland, ik vind daar echter niets van terug op internet.

Denken jullie dat één van deze halzen een beetje te vertrouwen is qua kwaliteit?

barno
1 december 2007, 20:14
heb even gegoogeld op stratosphere en vind dan Duitse cheapo gitaren waarvan de strats ook zo een headstock hebben, van svensson geloof ik, mss typfoutje in de advertentie

Gearjunkie
1 december 2007, 20:48
Denken jullie dat één van deze halzen een beetje te vertrouwen is qua kwaliteit?

Tja, wat de situatie is: het zijn hele goedkope halzen. Zijn die dan slecht? Nee hoeft niet, is ook maar net wat je goed of slecht vind...
Ik weet ook niet of je de vorm van de headstock bepalend vind. Deze hebben natuurlijk geen echte 7ender vorm, maar missschien zoek je dat dus niet.

Van een minder mooi stuk hout kan je een goedkopere hals maken, die toch recht en goed bespeelbaar is.

Anderzijds, maar dat is niet je vraag, zou ik wanneer ik echt wat moois wilde bouwen, serieus investeren in een goede, mooie hals. Anders is je eindproduct een gitaartje dat je nieuw voor minder dan het geld dat jij gaat besteden gewoon kan kopen.

pasqual
1 december 2007, 22:25
hey Davy,

ik heb vorige week van deze strato ( hals 2 ) een setje ibanez elementen gekocht en hij heeft geleverd waar hij mee adverteerde. nu is dit natuurlijk geen garantie dat die hals perfect is maar als jij zo'n 25 euro biedt kan je 'm misschien al kopen. ik heb zelf 2 merkloze halzen via marktplaats gekocht voor 30 en 35 euro en die zijn allebei zeer goed. alleen die maat van 55 mm?
die zou ik ff na meten. kan zijn dat je neckpocket 57 mm is op het einde.

groeten Pasqual.

Davy
2 december 2007, 01:24
Ik denk dat ik inderdaad nog wat ga doorsparen en een goeie hals zal kopen, het is wat lastig dat ik niet zomaar de auto kan nemen en tot daar kan rijden. Beter het zekere voor het onzekere nemen dan.

Gearjunkie
2 december 2007, 11:08
Maar wat wil je (behalve een Stratmodel) precies bouwen dan?

Kom je toevallig een hals tekort en wil je gewoon een simpel gitaartje, dat je overal zonder problemen mee naar toe neemt (zoals gitaarles of zo...), zeg ik koop zo'n halsje, laat het opsturen want voor weinig ben je klaar.

Wil je echter de 7ender Custom Shop evenaren..... tja, zoek dan wat anders. Wat voor body heb je precies en welke onderdelen heb je verder al?

Davy
2 december 2007, 11:15
Ik wil eigenlijk gewoon een gitaar bouwen uit verschillende onderdelen. Het moet er eigenlijk helemaal niet uitzien als een Fender stratocaster, het is gewoon zo dat ik een stratocaster body heb gekocht (is onderweg).

Ik had het volgende in gedachten :

-String thru (tremolo gat zal dus opgevuld moeten worden)
-TOM bridge, zal misschien verzonken moeten worden
-2 humbuckers, met een slagplaatje dat ik zelf zal maken
-1 volume, 1 tone, 3-weg schakelaar

De vorm van de hals maakt dus voor mij eigenlijk weinig uit, ik zou enkel wat van kwaliteit willen. Ik kan eventueel neckpocket enzo ook wat aanpassen.


Oja, de tuners die op deze halzen zitten maken weinig uit want die zijn te vervangen.

Gearjunkie
2 december 2007, 11:25
Je bedoelt dat je hem NIET string through gaat maken neem ik aan?

Maar haal je je nu niet ontzettend veel werk op de hals? Body opvullen betekent ook helemaal schuren en spuiten voor mijn gevoel...
Daarnaast moet je een of ander epoxy-goedje hebben, omdat je de overgang tussen de body en het opvulhout BLIJFT zien!!!

Begin dan met een nieuw stuk hout waarvan je zelf een body maakt, is waarschijnlijk minder werk. Zeker omdat je mooi hout evt. ook kan olieën.

Davy
2 december 2007, 11:30
Ik bedoel dus wel degelijk dat ik hem wel string through zou maken, waarom is dit zo verkeerd?

Het zal inderdaad wel wat werk zijn, maar dat maakt me niets uit eigenlijk, dat maakt het nu net leuk eraan volgens mij. Het epoxygoedje heb ik hier staan en ben gewoon ermee te werken dus dat is ook geen probleem. Bedoeling is om dekkend te lakken.

Gearjunkie
2 december 2007, 11:39
Maar waarom niet gewoon een stop-tail als je toch een TOM bridge gebruikt.

Een TOM staat min of meer los op de studs, doordat jij de snaren in een hoek van misschien wel 110 of 120 graden gaat laten lopen trek je de TOM scheef. Normaal is de kracht op de TOM echt van boven naar beneden, maar bij jou wordt dat nu van voor naar achter.

Gearjunkie
2 december 2007, 11:42
Bedoeling is om dekkend te lakken.

Heb je al eens overwogen om de body een dun topje te geven?

Davy
2 december 2007, 11:42
Als ik een TOM brug gebruik met rolletjes dan is dat toch niet het geval. Kracht kan dan enkel maar naar beneden worden overgedragen, dus van scheef trekken is er dan volgens mij geen sprake. Ik kies voor string thru gewoon omdat ik dit veel mooier vind. 't Is puur esthetisch.

Ik heb er even aan gedacht de body een dunne top te geven, die optie staat nog steeds open, maar voorlopig heb ik een witte body, zwarte slagplaat en zwarte hardware in gedachten. Wel chromen humbuckers, en knoppen.

Gearjunkie
2 december 2007, 11:45
Is wel mooi, zeker. Je kan de ruimte tussen TOM en string through gaatjes zelf wat ruimer maken, zodat het effect minimaal is natuurlijk.

Davy
2 december 2007, 11:48
Maar wat denk je nu van die halzen, doen of niet. Ik wil helemaal geen fender look-a-like (mag wel) Ik wil gewoon een gitaar waar ik zelf aan kan werken en achteraf kan genieten van het werk dat ik erin heb gestopt.

Moest het hout na het schuren redelijk mooi zijn, dan zou ik misschien bij een zelfgemaakte slagplaat het opgevulde stuk meenemen in slagplaat, zo kan ik het hout toch nog blank laten.

... maar dit project is voor de zomer, na het afstuderen, ik heb dus nog wat tijd om te dromen, en ideeën op te doen.

Gearjunkie
2 december 2007, 11:53
Ik zou de gok dan wel wagen, maar ik kan natuurlijk niet in jouw portemonnaie kijken...
Is het niets, verkoop je het wel weer, toch?

Davy
2 december 2007, 11:56
Ja, je hebt gelijk, ik had nog niet aan doorverkopen gedacht. Hals 1 of Hals 2?

Gearjunkie
2 december 2007, 12:02
Beiden!! ;)

Kijk, welke je nog kan kopen, misschien is er al een weg. Een van beiden leek fretwear te hebben (maar dit is misschien mijn slechte beeldscherm wel...)
Voor mij zijn ze verder om het even.

succes!

Davy
2 december 2007, 12:08
Bedankt voor de hulp!