PDA

View Full Version : El Yanno®



El Yanno®
1 december 2007, 18:49
Hi Guys!
Mijn naam is Yannick, kom uit Vlaams-Brabant.
Ik ben een jongen van 14 jaar.

Ik heb interesse om gitaar te gaan spelen en belandde uiteindelijk op dit forum. Ik heb een grote interesese voor bassgitaar.
Even een paar 'newbie' vragen:
Is de techniek van classic gitaar ongeveer hetzelfde als bassgitaar? Dus ik bedoel dan dat ik eerst gewoon gitaar moet kunnen spelen voor ik met bass begin, ofdat ik al snel met bass kan beginnen?

Ik heb niet echt tijd om echt muziekles te nemen(speel voetbal), dus ik vroeg me af of je het wat op je eigen kan leren, eventueel met een goede'manual'(ik ben bereid om er veel voor te doen).


Alvast bedankt en check je later!

Rocketman
2 december 2007, 12:59
Het is niet perse nodig om eerst gewone gitaar te kunnen voordat je gaat bassen. Maar ik denk wel dat het beter is, namelijk om te weten hoe akkoorden in elkaar zitten (welke tonen erin zitten), bijvoorbeeld het verschil tussen een E en een Em. Een verschil dat bij bas iets minder opvallend is dan bij gitaar, maar ik heb dus bassisten meegemaakt die dachten dat er voor hun geen verschil was tussen mineur en majeur (omdat zij "bas" speelden en dus enkele nootjes) en daar werd ik dan niet echt vrolijk van. Mijn advies is doe het tegelijk; leer op een flutgitaartje van een paar tientjes de belangrijkste akkoorden.

Bas is verder redelijk makkelijk zelfstandig te leren al helpt het als iemand met wat kennis van zaken je even op weg helpt in het begin.

El Yanno®
2 december 2007, 13:53
Het is niet perse nodig om eerst gewone gitaar te kunnen voordat je gaat bassen. Maar ik denk wel dat het beter is, namelijk om te weten hoe akkoorden in elkaar zitten (welke tonen erin zitten), bijvoorbeeld het verschil tussen een E en een Em. Een verschil dat bij bas iets minder opvallend is dan bij gitaar, maar ik heb dus bassisten meegemaakt die dachten dat er voor hun geen verschil was tussen mineur en majeur (omdat zij "bas" speelden en dus enkele nootjes) en daar werd ik dan niet echt vrolijk van. Mijn advies is doe het tegelijk; leer op een flutgitaartje van een paar tientjes de belangrijkste akkoorden.

Bas is verder redelijk makkelijk zelfstandig te leren al helpt het als iemand met wat kennis van zaken je even op weg helpt in het begin.
Okey bedankt ik moet wel eerst een paar mensen overtuigen om een basgitaar te mogen kopen hier :). Ik ga toch sowieso eerst wat acoustisch spelen. Ik ken ook wel een paar mensen die al wat kunnen spelen,
Bedankt voor de reactie :rockon:

piet elektron
2 december 2007, 15:34
Neem me niet kwalijk (ben ook nog maar net binnen :noob: ) maar volgens mij leer je intervallen (kleine/grote terts; lees: mineur/majeur) veel beter op een basgitaar...

Rocketman
2 december 2007, 15:46
Als je weet waar je mee bezig bent leer je het op alle gitaren even goed.

El Yanno®
2 december 2007, 16:40
Hi ik heb eens wat gezocht naar online gitaarcursussen en heb iets heel interessants gevonden voor weinig geld: http://www.leergitaarspelen.com/index.html
Er zijn ook zeer goede reacties gegeven vanonder... Deze ga ik toch maar eens proberen, er is alvast een proefles gratis te downloaden.
Jammer dat het binnenkort examens zijn, maar daarna bijna 3 weken vrij :rockon: .
Iemand die deze cursus sterk aanraadt of afraadt? Mij lijkt het zeker en vast oke! ;)

marter544
2 december 2007, 16:58
Als jij bas wil spelen, moet je bas gaan spelen en geen gitaar, punt. Welkom btw!

Rocketman
2 december 2007, 17:02
Als je bas speelt dan zul je altijd in aanraking komen met andere instrumentalisten. Dan helpt het volgens mij echt goed als je weet hoe "dat andere" een beetje in elkaar steekt.

El Yanno®
2 december 2007, 17:05
Ik wil toch sowieso ook een beetje gitaar kunnen spelen. Dus als ik met bas begin weet ik al een beetje hoe en wat he. ;)

Dark_Tranquillity
2 december 2007, 19:10
Ga gewoon lekker op les, een uurtje per week. 6 dagen per week voetbal trainen kom je ook wel mee weg, i.p.v. die 7 dagen per week.

El Yanno®
2 december 2007, 21:54
Ga gewoon lekker op les, een uurtje per week. 6 dagen per week voetbal trainen kom je ook wel mee weg, i.p.v. die 7 dagen per week.
Tja, dat zou ik kunnen doen, maar meestal een uurtje per week zijn privélessen, en die zijn verrevan goedkoop.(men ouders moeten die dan betalen, en dat willen ze mss niet).