PDA

View Full Version : Multi Effect voor Marshall JVM



Henri H
30 november 2007, 21:02
Als het allemaal een beetje meezit met de 13e maand dan komt er misschien een Marshall JVM410H bij ons in de oefenruimte (en op het podium uiteraard!) te staan :D.
Nu was ik benieuwd welk multi effect het best bij de JVM past (volgens jullie mening!!).
Ik heb al een BOSS GT-8 maar op Bossgtcentral.com zijn ze niet te spreken over deze combi vanwege het feit dat de JVM een paralelle loop heeft.
Ik had zelf al wat onderzoek gedaan en de Rocktron Xpression (analoge "true" bypass!!!) en de Lexicon MX 300 lijken me geschikte kandidaten.
De TC G-Major valt wat mij betreft af vanwege z'n brakke knoppen en z'n tonesuck.
Een Intellifex en Replifex lijken me ook een goeie optie maar deze zijn toch wel een beetje "oud" aan het worden heb ik het idee maar wellicht zwengel ik met deze opmerking een leuke discussie aan !? :D.
De MPX-1 en MPX-G2 vallen denk ik ook af want ik houd erg van eenvoud.
Bovendien zijn ze vrij prijzig.
Maar welke klinkt er goed samen met een JVM?
Uiteraard ga ik het zelf nog testen.

TimmU
30 november 2007, 22:02
Als het allemaal een beetje meezit met de 13e maand dan komt er misschien een Marshall JVM41H bij ons in de oefenruimte (en op het podium uiteraard!) te staan :D.
Nu was ik benieuwd welk multi effect het best bij de JVM past (volgens jullie mening!!).
Ik heb al een BOSS GT-8 maar op Bossgtcentral.com zijn ze niet te spreken over deze combi vanwege het feit dat de JVM een paralelle loop heeft.
Ik had zelf al wat onderzoek gedaan en de Rocktron Xpression (analoge "true" bypass!!!) en de Lexicon MX 300 lijken me geschikte kandidaten.
De TC G-Major valt wat mij betreft af vanwege z'n brakke knoppen en z'n tonesuck.
Een Intellifex en Replifex lijken me ook een goeie optie maar deze zijn toch wel een beetje "oud" aan het worden heb ik het idee maar wellicht zwengel ik met deze opmerking een leuke discussie aan !? :D.
De MPX-1 en MPX-G2 vallen denk ik ook af want ik houd erg van eenvoud.
Bovendien zijn ze vrij prijzig.
Maar welke klinkt er goed samen met een JVM?
Uiteraard ga ik het zelf nog testen.
je houd van eenvoud maar wil een JVM410H ?

Stefan1984
30 november 2007, 22:37
En een multi effect?

Lexvandoef
30 november 2007, 23:14
je houd van eenvoud maar wil een JVM410H ?

Een JVM is echt niet zo lastig hoor, een multi-effect vind ik juist het ingewikkeldst.

TimmU
30 november 2007, 23:34
Een JVM is echt niet zo lastig hoor, een multi-effect vind ik juist het ingewikkeldst.
Ik zeg niet dat een JVM lastig is. het is wel duidelijk hoe die amp in mekaar steekt,als je er een halfuurtje voor zit. maar Eenvoud heeft ie niet, zeker niet. Kijk maar naar de rijen knoppen. eenvoud zou 4 á 5 knopjes zijn!

Henri H
1 december 2007, 00:08
0 knoppen is pas eenvoud, oftewel een relatief begrip dus.
Maar dat is een andere discussie die me niet zo interesseert.

ben vanhoof
1 december 2007, 01:43
Ik ga zondag de jvm halen en heb thuis een rocktron Repliflex. Zal zondag hier wel iets posten of de combinatie goed is.

crapton
1 december 2007, 08:26
Mijn collega bandlid heeft net een JVM410H en een GT8 en dat klinkt niet verkeerd. Hij moet nog wat tweaken maar in basis komt er een prima sound uit.

Dus: zou je niet beter even wachten met een nieuwe effect unit totdat je je GT8 met de JVM hebt getest?

DeiDRagonas
1 december 2007, 09:23
Ik heb ook wel eens de combi GT8 en Jvm gehoord, was idd niet verkeerd. Ligt er ook aan wie aan de knoppen van de GT8 zit natuurlijk. Ik zou ook zeggen, probeer het eerst eens en geef niet op na een half uurtje tweaken. En vergeet vooral niet eerst ook eens te testen in n bandsituatie, voordat je je keus maakt.

grt!

svdijk
1 december 2007, 09:54
De JVM heeft wel een seriële effectloop (wanneer je de mix achterop de versterker op 100% zet is de loop serieël), en werkt perfect met een Boss of Roland!!
Ik maak al jarenlang(vanaf 1996) gebruik van een Boss GX700 en een Roland GP100, en nu dus in combinatie met een JVM, en dat werkt prima, sterker nog, je hoort (bijna) geen verschil met de GP100 ertussen, en volgens mij heeft de GT-8 nog betere AD/DA converters als de GP100.
Bovendien is de JVM juist een erg eenvoudige versterker, je hoeft niet te tweaken om er een goed geluid uit te krijgen.
Van de TC weet ik weinig van, alleen dat die wat lastiger is om in te stellen in combinatie met een JVM.

Henri H
1 december 2007, 10:32
Ja, van die mix knop had ik ook al gelezen maar toch waren de mensen er niet zo over te spreken.
Alhoewel ik de indruk heb dat een Replifex/Xpression/MX300 betere resultaten zullen geven ga ik idd eerst kijken of ik de 4 kabelmethode weer opnieuw kan toepassen met de GT-8. Kwestie van testen dus.
Hoe waren die GT-8's aangesloten in jullie gevallen?
Via de paralelle loop of serieel en/of 4 kabel metode?
Als je de GT-8 direct van de output op de return aansluit werken de volume en EQ knoppen dan nog?
Is natuurlijk geen optie om hem op die manier aan te sluiten want dan ben je je 12 preamp modes van de JVM kwijt.
Maar als je de 4 kabel methode zou gebruiken zou het ideaal zijn want dan zou je b.v. een 5150 MOD van de GT-8 direct via je poweramp kunnen gebruiken door de loop op de GT-8 uit te zetten. A dream come true ;)

svdijk
1 december 2007, 11:09
Ik gebruik de 4-kabelmethode, dus gitaar>GP100>sendGP100>input JVM>sendJVM>returnGP100>outputGP100>returnJVM, kan dus ook met de GT-8, en GX700 enz. enz.
Alle modi van de JVM werken hierbij.

jeroenb
1 december 2007, 11:14
ik gebruik de jvm in combi met een tc g major ,
nu weet ik niet in wat voor stijl muziek je hem gebruikt , maar ik zit in de gothic/rock achtig iets, ik ben niet een bult effect nodig , ik gebruik iets van 5 %
en die tonesuck? , ik hoor er persoonlijk niet zo veel van , maar nu hou ik mij dar ook niet zo mee bezig , hij moet gewoon goed klinken , en dat doet hij .
en wat de tc betreft hetgene waarvoor ik hem gebruik vind ik hem uitermate geschikt.
beetje delay , galmpie , en wat pichting

Henri H
1 december 2007, 11:35
Ik gebruik de 4-kabelmethode, dus gitaar>GP100>sendGP100>input JVM>sendJVM>returnGP100>outputGP100>returnJVM, kan dus ook met de GT-8, en GX700 enz. enz.
Alle modi van de JVM werken hierbij.Ben blij te horen dat de GP100 het goed doet met de JVM. Kun je de preamps en OD/DS van de GP100 ook gebruiken?
En zet je de mix knop van de JVM op 100%?

@jeroenb, de tonesuck van mijn GT-8 is nog groter dan de G-Major dus een G-Major zou een prima oplossing zijn ware het niet dat die knoppen zo brak zijn.
Ik denk wel dat een Rocktron vanwege z'n true bypass minder last van tonesuck zal hebben.
De MX300 heb ik me nog niet zo in verdiept maar lijkt me ook een goeie optie.

svdijk
1 december 2007, 13:15
Ben blij te horen dat de GP100 het goed doet met de JVM. Kun je de preamps en OD/DS van de GP100 ook gebruiken?
En zet je de mix knop van de JVM op 100%

De mix staat idd op 100%, en je kunt ook alle preamps, en od/ds gebruiken, hoewel ik dit laatste niet doe, dat heeft de JVM niet nodig in mijn geval, tenminste.
Hier zijn wat links naar youtube waar ik de JVM gebruik met de GP100:
http://www.youtube.com/watch?v=y7jVQA2ia54
http://www.youtube.com/watch?v=pTSQQlFFvTY
http://www.youtube.com/watch?v=W4ImwQPaOV0
http://www.youtube.com/watch?v=ffpZa7EpOjE
http://www.youtube.com/watch?v=9s-uJPVx_oY

Op dit moment zijn m'n settings iets anders; wat minder gain, en de chorus die ik over het cleane geluid heb, is wat minder aanwezig, bovendien had ik toen in m'n marshallcabs V30's zitten, maar inmiddels zitten de originele G12T-75's er weer in(passen beter bij de JVM).

Henri H
2 december 2007, 09:41
..... bovendien had ik toen in m'n marshallcabs V30's zitten, maar inmiddels zitten de originele G12T-75's er weer in(passen beter bij de JVM).Ik had een buikkast met G12T-75's erin maar heb deze vervangen door een kast met Greenbacks.
Gaat dat net zo goed passen?
Misschien ook een kwestie van smaak?!

svdijk
2 december 2007, 10:28
Ik had een buikkast met G12T-75's erin maar heb deze vervangen door een kast met Greenbacks.
Gaat dat net zo goed passen?
Misschien ook een kwestie van smaak?!

Waarschijnlijk klinken de Greenbacks zelfs beter, de G12T's moet je flink op hun kloten geven wil je die goed laten klinken, terwijl de Greenbacks op laag volume al goed klinken!
Uiteindelijk is het karakter van beide speakers ongeveer hetzelfde, alleen zoals gezegd moet je de G12T-75's erg hard zetten.

Dude
2 december 2007, 11:24
greenbacks klinken waanzinnig, ik las aleen tijdje terug op wat amerikaanse fora dat de angst er was om ze op te blazen omdat die jvm zo vreselijk weel druk en basweergave heeft op sommige kanalen.

advies was om de resonance knop wat lager te houden bij greenbacks...



anyway... de OD kanalen gebruik ik nog steeds niet, krijg dr geen vol en dik geluid uit ten opzichte van het cleane en crunch kanaal. Die hebben zo een bak meer laag en midden dan de OD kanalen dat ik ze niet goed op elkaar afgestemd krijg...

svdijk... je hebt nieuwe settings schrijf je, deel ze !!! vertel

ben vanhoof
2 december 2007, 13:09
Ik heb sinds half 12 de jvm in huis!!!! MEGAVETTE versterker! Je haalt er werkelijk alles uit. En hij kan bruut klinken, niet normaal. Zal in de loop van volgende week de combinatie met mn replifex eens proberen.

paulbekkers
2 december 2007, 16:22
Wat ik me nou afvraag....
Aangezien er met een JVM absoluut geen noodzaak is om distortion en dergelijken uit je multi-effect te halen: Wat is nou een handige floor-based multi-effects processor voor zo'n ding?

Kheb zelf een Boss GT-5, maar daar zitten dus ook een hoop voorversterker-en modelling dingen in. Totaal overbodig meestal.

ben vanhoof
2 december 2007, 17:25
De Rocktron replifex zuigt totaal geen tone heb ik juist gemerkt. Mn 535q wah daartegen zorgt wel voor wat meer ruis op de distortion kanalen.

Ik zou als ik jou was ook een midi efffectenbak en een midicontroller aanschaffen. Ten eerste zuigen de meeste rackunits veel minder tone tegenover bv een boss gt8 en ten tweede kan je via midi je amp en het effectenunit tergelijker tijd aansturen.

Henri H
2 december 2007, 21:50
Wat ik me nou afvraag....
Aangezien er met een JVM absoluut geen noodzaak is om distortion en dergelijken uit je multi-effect te halen: Wat is nou een handige floor-based multi-effects processor voor zo'n ding?Ik heb me de laatste tijd aardig verdiept in een MFX maar floorbased ben ik er geen een tegengekomen zonder modeling.
Misschien dat er wat ouwe meuk uit de jaren 80/90 te krijgen valt hier en daar maar de wat modernere hebben allemaal modeling aan boord.

Henri H
2 december 2007, 22:24
......en ten tweede kan je via midi je amp en het effectenunit tergelijker tijd aansturen.Dit zou met de GT-8 ook moeten kunnen lijkt me.
De GT-8 heeft nl. ook midi. Ik zal dan wel een wat langere midikabel nodig hebben.
Voordeel van een GT-8 is dat ie alles in 1 heeft (o.a. een bruikbare acoustic simulator); ook een vorm van eenvoud.
Zo zie je maar weer dat eenvoud een erg relatief begrip is.

jeroenb
9 december 2007, 08:30
en? wat is het geworden?

Henri H
9 december 2007, 10:35
Ik heb nog steeds de GT-8.
Ik ben de laatste tijd erg intensief hiermee bezig geweest om de patches in te stellen voor de 4 kabel methode. Dit is best goed gelukt moet ik zeggen.
Ik hoop wel zo snel mogelijk de JVM te kunnen aanschaffen.
Afhankelijk van mijn bevindingen gaat er dan wel of niet een ander MFX komen.
Ik zou ook graag wat info van mensen willen over de Lexicon MX300 omdat de galmen van Lexicon wel erg goed schijnen te zijn.
Maar ik heb hem nog nooit zelf getest.
Bovendien heeft de JVM ook op elk kanaal een reverb die via midi te regelen valt heb ik begrepen dus ik wil eerst kijken of die reverbs bruikbaar zijn.
De effecten die ik erg belangrijk vindt zijn de delays, reverbs, chorus, phaser en harmonizer. Ook een acoustic simulator is een pré.
Voordeel v.d. GT-8 is dat ie alles heeft. Ik heb echter geen vergelijkingskader met een ander MFX wat de kwaliteit v.d. effecten betreft.
Ik heb wel 's een G-Major gehoord maar de phaser hiervan viel mij behoorlijk tegen.

ben vanhoof
9 december 2007, 12:22
De reverb op de jvm is zeker geen slechte, maar ik gebruik 'm niet omdat ik niet zo'n reverb man ben en omdat er toch al een reverb op mn replifex zit.

Henri H
16 december 2007, 21:17
De JVM is binnen!!! YES :)
Helaas hadden ze er een verkeerde footcontroller bijgedaan dus als het goed is krijg ik die nog nagestuurd net als de handleiding maar die heb je eigenlijk niet nodig?! Nou maar hopen dat ze dat dan snel doen.

Ik heb hem vandaag aangesloten op de G12T-75 speakers van mijn JCM 800 Combo.
Dit ging eigenlijk best prima. Op slaapkamer volume (nog best hard :D) heb ik me er vandaag prima mee vermaakt.
Op het cleane kanaal (green mode) klinkt de acoustic simulator van de GT-8 nog niet zoals op m'n JCM 800 maar dat komt wel goed denk ik.
Ik krijg het crunch geluid niet echt lekker tenzij ik deze instel op rood en de gain op 10, dan is tie wel OK. Wellicht dat ie op hoger volume beter klinkt?
OD 1 en 2 lijken erg op elkaar vind ik. Ik hoor weinig verschil.
Ik gebruik ook hier de rode mode en de gain op 5 ongeveer.
Dit klinkt onwaarschijnlijk lekker op laag volume!

Gisteren was ik even bij feedback om speciale signaalkabels (http://www.planetwaves.com/Resources/JDCPLW/Images/prodpics/pw_g.jpg) te kopen maar ben met m'n stomme kop vergeten een midikabel te kopen.
Gaat deze Bestnr.: 300321 - 8A (http://www1.nl2.conrad.com/conrad_nl/layout2/search.fh?fh_location=//b2cconrad_nl_b2c/nl_NL&fh_eds=%c3%9f&fh_search=midi&action=search&xfh_view=search&fh_session=/scripts/wgate/zcop_nl2/~flN0YXRlPTM0NjE2MjAxOTY=&fh_host=www1.nl2.conrad.com&fh_sort_by=&fh_view_size=10&layout=layout2) kabel werken?
Of is deze (http://www.tonika.nl/shop/imagesgroot/MID060.jpg) beter?

Als er iemand tips heeft voor het afstellen van het crunch kanaal of overige tips dan houd ik me aanbevolen.

Hier ben ik het eerste jaar wel weer zoet mee. :p

Baker
16 december 2007, 21:30
dat crunch kanaal moet je echt wel een beetje opendraaien om het lekker te laten klinken hoor.... crunch oranje met gain op 5 is echt heerlijk!

Probeer van OD1 ook eens oranje.
Heeft gain genoeg, en klink veel lekkerder dan OD1 rood!
Wees ook zuinig met gain op dit kanaal.

OD2 wat meer mid scooped imo.
Voor mij is OD2 niet echt bruikbaar iig.

ben vanhoof
16 december 2007, 22:36
Gewoon een 5 pins midi kabel, is overal te koop normaal. Ik heb momenteel OD 1 red met gain op 3 als lead kanaal, soms orange met gain iets voor het midden, hangt van mn stemming af. Qua crunch idd het crunch kanaal op orange mode.
Op OD1 en OD 2 zit wel wat verschil, maar dat hoor je pas goed als je op redelijk volume speelt. Op bandvolume hoor ik het goed, thuis op mn kamer speel ik wat stiller en zijn de verschillen eerder subtiel. Ik zou zeggen; speel er eens mee in een wat grotere ruimte en draai hem eens open, dan hoor je pas wat voor n versterker je in huis hebt!

Henri H
16 december 2007, 22:50
OK, standaard eenvoudig midi kabeltje moet te vinden zijn lijkt me.
Maar hoe gaat het dan in z'n werk met m'n GT-8 en het aansturen van de JVM?
Kan ik gewoon op de JVM op "midi program" drukken en op de GT-8 op write?

ben vanhoof
16 december 2007, 22:54
Staat beschreven in de handleiding. Je moet 2 maal drukken op de midi knop van de jvm zodat hij begint te flikkeren. Dan het gewenste midisignaal (patch) doorgeven met jou gt 8 en klaar is kees.

Henri H
16 december 2007, 23:00
Ah, thx. Dat klinkt simpel.
Dan maar hopen dat dit op de GT-8 net zo makkelijk gaat.
De handleiding is onderweg hoop ik.
Kan ik natuurlijk ook downloaden maar dat zien we wel een keertje...