PDA

View Full Version : elektrischegitaar --> basgitaar



kornico
30 november 2007, 20:16
heey allemaal,
ik krijg voor sinterklaas een nieuwe elektrische gitaar, maar ik heb dus nog een oude. zou het mogelijk zijn om die een beetje te verbouwen door er nieuwe stem mechanieken en kammen op te zetten zodat ik er een basgitaar van maak??

groetjes kornico

Kaboemba
30 november 2007, 20:42
Nee.

Volgens mij trek je die hele gitaar aan gort als je bassnaren op zet.

kornico
30 november 2007, 20:56
ok ;)
jammer :P

hugo123
30 november 2007, 21:10
Waarom als ik vragen mag, het wordt toch van hetzelfde hout gemaakt, en als je een nieuwe brug erop zet enzo dan denk ik dat dat best kan. Of ligt het aan de body-neck verbinding??


hugo

sinneD
30 november 2007, 22:20
Zit hem meer in de stevigheid van de neck, mede dankzij de trussrod dat deze niet aan gort wordt getrokken ^^

Tankman
30 november 2007, 23:52
Misschien een langere nek derop en proberen zo'n baritone van te maken, maar dan eentje veel lager dan een standaard baritone. In F# ofzo gestemd...

Henkie spenkie
1 december 2007, 10:39
Waarom als ik vragen mag, het wordt toch van hetzelfde hout gemaakt, en als je een nieuwe brug erop zet enzo dan denk ik dat dat best kan. Of ligt het aan de body-neck verbinding??


hugo
ojah en dan nog even andere elementen erin enz..

kun je hem beter verkopen en een goedkoop basje voor kopen

kornico
2 december 2007, 20:58
nou als jij een winkel weet waar ik voor 5 euro een basgitaar kan kopen ;)

Thoom42
2 december 2007, 21:31
Jokey-man! Nee, ik adviseer ook niet van een gitaar een bas te maken, daar is de gitaar niet op gebouwd. En idd, als je een nieuwe hals, nieuwe elementen, nieuwe stemmechanieken, nieuwe brug etc. etc. etc. moet kopen dan ben je volgens mij wel erg duur uit. :nervous: dus nee, geen strak plan!

Henkie spenkie
2 december 2007, 21:50
nou als jij een winkel weet waar ik voor 5 euro een basgitaar kan kopen ;)
want voor 5 eurie kan je hem ombouwen?

waar koop jij je bassnaren dan? want de goedkoopste die ik tot nu toe heb gevonden waren iets van 20 eurie :???:

OJJVZ
2 december 2007, 22:28
stagg of andere eigen-merk snaren ofzo :P

maarum, ik zou het niet doen denk ik, nieuwe kam, brug, je hebt automatisch een onwijs-short-scale, dan moet je het dikke gedeelte van de snaar eerst 5 keer om het mechaniek wikkelen, voor het strak is, want het dikke gedeelte kan je niet in dat gaatje steken

Maar qua spanning moet hij het denk ik kunnen hebben, Er staat een kilo of 100 op bassnaren maar bassen kunnen ook tremelo's hebben
hoe dunner+hoger de snaar hoe meer spanning trouwens, dus misschien dat het zelfs nog een stukje minder spanning is, hoe onlogisch het ook klinkt :?

Dennizz
2 december 2007, 22:39
nou als jij een winkel weet waar ik voor 5 euro een basgitaar kan kopen ;)

Je kan je gitaar eventueel ruilen tegen mijn shortscale bas? (wat voor gitaar heb je?)

Kaboemba
3 december 2007, 12:42
Dag Dennizz, de KAY ?

Dennizz
3 december 2007, 19:21
Dag Dennizz, de KAY ?


Haha, die inderdaad. Heb je'm op MP gezien?

Marcel2
3 december 2007, 20:10
Waarom als ik vragen mag, het wordt toch van hetzelfde hout gemaakt, en als je een nieuwe brug erop zet enzo dan denk ik dat dat best kan. Of ligt het aan de body-neck verbinding??


hugo

Een gitaar ombouwen tot bas is net zo gemakkelijk als het ombouwen van een viool tot cello.

Henkie spenkie
3 december 2007, 21:07
aan een appelboom peren laten groeien