PDA

View Full Version : Tragisch Ongeval



Niels-v
30 november 2007, 18:49
Hallo Iedereen

Nadat ik deze week thuiskwam na een lange dag ging ik rustig op mijn bed liggen. Helaas was dit niet rustig genoeg, want op het moment dat ik mij volledig uitgestrekt had over mijn bed kwam ik tot de ontdekking dat er nog iets onder mij lag. Iets kostbaars.

Op datzelfde moment ging ik mij bedenken wat dit kon zijn, het was niet mijn vriendin, niet de hond, niet een berg boeken of een stapeltje dvd's.
Nee, dat was het allemaal niet. En toen tot mijn grote verdriet kwam ik erachter dat onder mij mijn allerliefste Taylor lag. Met zijn hoofdje eraf gebroken, zoals een kip zonder kop.

Nu na wat gevloek en nadat ik serieus overwogen had om mijn gitarenhobby aan de wilgen te hangen en drums te gaan spelen greep ik de moed bij elkaar en stapte ik naar de gitarenwinkel.

Die persoon zei dat de kop van de gitaar op een merkwaardige manier was gebroken en dat het relatief duur zou gaan worden om te maken, dus ik vervolgens weer naar een andere gitarenwinkel waar het ook gemaakt zou kunnen worden.
Daar kreeg ik weer hetzelfde verhaal te horen. Het zou uiteindelijk gemaakt kunnen worden, en dan zou het tussen de 150 en 400 euro kosten.

Dat is naar mijn inzien te duur voor een gitaar die nieuw 700 euro kost, dus weet hier iemand mischien of je ook los een hals van Taylor kan kopen en wat die dan zouden kosten?

Of kan ik beter een nieuwe Taylor kopen?

Laat maar eens horen aan een droevige mens, die sindsdien depressief door de straten sleurt, wat jullie vinden.

liesje
30 november 2007, 18:58
:nervous:
ik vind het wel een beetje dom en
ik vind het ook een beetje sneu voor je en ik heb geen idee wat je er aan kan doen....
ga voortaan gewoon weer op je vriendin / de hond / het stapeltje boeken / cd's liggen en niet meer op je gitaar!!!

BamBuFan1
30 november 2007, 19:18
Laat maar eens horen aan een droevige mens, die sindsdien depressief door de straten sleurt, wat jullie vinden.

Mijn innige deelneming. http://web.inter.nl.net/users/watermarck/Smileys/bangdesk.gif

Gitaar4LifeDude
30 november 2007, 19:33
dayum.... meer kan ik niet zeggen ook :S
wel een hele knullige manier om je gitaar te slopen. zag je geen bobbel dan?
als die gitaar trouwens je favo gitaar is boeit 't toch niet dat ie 700 euro kost? ik zou 'm gewoon laten maken voor 150-400 euro als 't geluid 't waard is hoor. maja das mijn mening maar

Marc Oblivian
30 november 2007, 19:39
Volgens mij zijn Taylor halzen toch vrij eenvoudig te vervangen.
Zijn geen set necks volgens mij...

dadgad
30 november 2007, 19:43
Hallo Niels,

De halzen van Taylor zitten niet gelijmd aan de body, maar geschroefd.
Afhankelijk van de leeftijd van de gitaar met 2 of 3 bouten. Dit is gedaan
om de hals makkelijk te kunnen afstellen - maar het betekent ook dat 'ie
makkelijk te vervangen is ! De halzen zelf worden met heel nauwkeurige,
computer-gestuurde apparatuur gemaakt, dus een andere hals voor het
zelfde model gitaar zal altijd perfect passen.

Ik zou je het advies geven om per e-mail (of telefoon, als je engels goed
genoeg is - en denk om het tijdsverschil) contact met Taylor op te nemen
en te vragen of ze je een geauthoriseerde dealer of reparateur kunnen
noemen die dit voor je kan uitvoeren. Ik verwacht niet dat Taylor moeilijk
doet over het opsturen van een hals naar een dealer. Probleem kan nog
zijn de kosten - daar durf ik zelfs geen schatting van te maken ! Maar hij
kan weer zo goed als nieuw worden.

Contact info voor Taylor vind je op hun website (www.taylorguitar.com).
Of misschien heeft Picker nog een rechtstreeks telefoonnummer voor je :-)

Greetz,

Han.

Wizz
30 november 2007, 19:47
www.stijlvorm.nl
Noem het voor mijn part spam, maar daar kun je hem vakkundig en voor een nette prijs laten repareren. Voor dit soort dingen (geen garantie) kun je dat volgens mij beter doen dan naar een winkel, die hem in het gunstigste geval zelf ook doorstuurt naar "een mannetje" en er vervolgens ook nog overhead-kosten voor in rekening brengt -wat overigens terecht is, het kost hem tijd en geld (verzendkosten).

Wizz

johantipker
30 november 2007, 22:44
als alleen de kop eraf ligt:

kop en neck op breukvlakken insmeren met witte houtlijm... en goed klemmen in lijmklemmen met evt nog een paar hulp latjes om eea goed te fixeren...
daarna paar daagjes laten drogen...

op deze manier heb ik al div gitaren weer gelijmd die het tot op heden nog doen meen ik......
maar dat waren wel cheapo klassieke gitaartjes, ik heb nog nooi een echte taylor zo zonder kop gezien...

Niels-v
30 november 2007, 23:35
Ja, nou mijn vriendin had de gitaar op het bed gelegd en de deken eroverheen gelegd. En ja zo zie je hem dus niet liggen, ik dacht dat er kussens onder mijn deken lagen maar goed dat was dus niet het geval.

Ja maar alhoewel het een zeer fijne gitaar was, is ook deze weer te vervangen. Dit keer ga ik dan toch kijken naar een Taylor 310 of 410 ofzoiets.
Ik vind het niet meer de moeite waard om hem te laten maken.
Als iemand wat te koop heeft staan, meld het dan gerust eventjes.

BrianMay
1 december 2007, 00:54
Ja, nou mijn vriendin had de gitaar op het bed gelegd en de deken eroverheen gelegd. En ja zo zie je hem dus niet liggen, ik dacht dat er kussens onder mijn deken lagen maar goed dat was dus niet het geval.

Ja maar alhoewel het een zeer fijne gitaar was, is ook deze weer te vervangen. Dit keer ga ik dan toch kijken naar een Taylor 310 of 410 ofzoiets.
Ik vind het niet meer de moeite waard om hem te laten maken.
Als iemand wat te koop heeft staan, meld het dan gerust eventjes.

Maar je kan altijd proberen hem zelf te lijmen, lijkt me?
Weggooien is zonde, en als je er verder toch niks meer mee doet, kun je net zo goed proberen hem te repareren :) Baat het niet dan schaadt het niet.

Laser
1 december 2007, 02:04
Hallo Niels,

De halzen van Taylor zitten niet gelijmd aan de body, maar geschroefd.
Afhankelijk van de leeftijd van de gitaar met 2 of 3 bouten. Dit is gedaan
om de hals makkelijk te kunnen afstellen - maar het betekent ook dat 'ie
makkelijk te vervangen is ! De halzen zelf worden met heel nauwkeurige,
computer-gestuurde apparatuur gemaakt, dus een andere hals voor het
zelfde model gitaar zal altijd perfect passen.

Ik zou je het advies geven om per e-mail (of telefoon, als je engels goed
genoeg is - en denk om het tijdsverschil) contact met Taylor op te nemen
en te vragen of ze je een geauthoriseerde dealer of reparateur kunnen
noemen die dit voor je kan uitvoeren. Ik verwacht niet dat Taylor moeilijk
doet over het opsturen van een hals naar een dealer. Probleem kan nog
zijn de kosten - daar durf ik zelfs geen schatting van te maken ! Maar hij
kan weer zo goed als nieuw worden.

Contact info voor Taylor vind je op hun website (www.taylorguitar.com).
Of misschien heeft Picker nog een rechtstreeks telefoonnummer voor je :-)

Greetz,

Han.

Ik zou dit maar doen.
Kan wat meer kosten, maar je baby verdient de beste zorgen.

En ja... klap op je hoofd, erg jammer, verdrie toch... nooit mmer doen! zei zwarte piet.

Flipkoos
1 december 2007, 09:16
Als je 'm nog kwijt wilt.....ik hou me aanbevolen :P

arjanb01
1 december 2007, 09:26
Gewoon nieuw nekkie bestellen bij Taylort, zo slecht kan je Engels toch niet zijn ??? :dance:

Pais
1 december 2007, 09:35
op deze manier heb ik al div gitaren weer gelijmd die het tot op heden nog doen meen ik......
maar dat waren wel cheapo klassieke gitaartjes, ik heb nog nooi een echte taylor zo zonder kop gezien...
Hele andere snaarspanning. Het lijkt me sterk dat een steelstringkoppie genoeg gefixeerd is met houtlijm!

Ik ken een straatmuzikant die zn crafter zelf heeft opgelapt na een onthoofding. Naast dat het gelijm is, heeft hij een stalen plaatje achterop de hals/kop geschroefd. Lelijk is het wel, maar ook bijna kosteloos.


Het verbaast me trouwens dat het tot de 400 eu kan gaan kosten. Is het niet de moeite waard om een andere reperateur om een prijsindicatie te vragen?

zjanke
1 december 2007, 10:01
Andere gitarist uit mijn band heeft zijn oude steelstring alleen gelijmd, de kop was er volledig af. Daarna een aantal jaren probleemloos op gespeeld...

johantipker
1 december 2007, 10:42
Hele andere snaarspanning. Het lijkt me sterk dat een steelstringkoppie genoeg gefixeerd is met houtlijm!

Ik ken een straatmuzikant die zn crafter zelf heeft opgelapt na een onthoofding. Naast dat het gelijm is, heeft hij een stalen plaatje achterop de hals/kop geschroefd. Lelijk is het wel, maar ook bijna kosteloos.


Het verbaast me trouwens dat het tot de 400 eu kan gaan kosten. Is het niet de moeite waard om een andere reperateur om een prijsindicatie te vragen?

ik zei al dat ik dit xpirement nog niet bij steel string gitaren heb geprobeerd..

maar t zou moeten kunnen met alleen lijm! Van origine zit zo'n kop volgens mij ook gelijmd, kwestie van goed klemmen bij het verlijmen , het klemmen is heel belangrijk, je kunt met de meest simpele witte houtlijm (op basis van dierenhuid) houten constructies oersterk verlijmen.... Een plaatje erachter werkt ook wel als extra, maar verzwakt ook het geheel doordat je juist weer hout weghaalt....

Het breukvlak moet alleen groot genoeg zijn, als je een klein scherp breukvlak hebt kun je het vergeten, maar als ie mooi schuinloopt met veel hout oppervlakte, kun je 'm lekker volsmeren.

Maarre ik ben geen timmerman en al helemaal geen gitaarbouwer / reparateur.... dus ik weet het ook niet...

Enra
1 december 2007, 11:07
Niels V. Ik stuur je een mailtje!

LaurentB
1 december 2007, 11:07
Hele andere snaarspanning. Het lijkt me sterk dat een steelstringkoppie genoeg gefixeerd is met houtlijm!


Lijmverbindingen kunnen heel sterk zijn hoor. Maar je moet wel een goed contactvlak hebben. Lijm is het sterkst als het op 'afschuiving' wordt belast, niet op trekkracht.

Pais
1 december 2007, 11:48
Dat is waar! Natuurlijk geheel afhankelijk van de breuk.
Maar ik kan me bijna niet voorstellen dat dit 400 eu kan gaan kosten. Als je rond de 60 euro uurloon rekent, vraag ik me af wat zo'n gozer van plan is ermee te gaan doen als hij er een hele werkdag voor uittrekt.

JeeBee
1 december 2007, 13:08
Nou blijf ik wel nog met de vraag zitten, wat die vriendin van je nou precies moest met die gitaar in bed..... :???:

sjaakies
1 december 2007, 23:33
Een nieuwe hals ga je ook richting de 400 euro. Als ik jou was zou ik het eenvoudig laten lijmen door een goede reparateur.

succes ermee

Laser
2 december 2007, 09:31
Nou blijf ik wel nog met de vraag zitten, wat die vriendin van je nou precies moest met die gitaar in bed..... :???:

:seriousf:

Misschien was ze de verdeelde aandacht wat beu en wou ze een signaal geven???

Niels-v
21 maart 2008, 13:49
Hallo iedereen

Ik heb naderhand nog een keer contact opgenomen met een gitaarbouwer.
Hij wist mijn hals te herstellen voor maar 75,- excl. de snaren. :rockon:

Hij heeft hiervoor een frezing in de hals en in de kop gemaakt. Vervolgens het geheel met pennen vastgezet en toen de kop weer bevestigd aan de hals. Op die manier is het toen gelijmd en ik denk zelfs dat het nu sterker is dan van de fabriek af. Je merkt er niets van tijdens het spelen en het ziet ook nog wel redelijk net uit.

Helaas loopt nu wel mijn B-snaar aan op de eerste fret, is dit een kwestie van de hals afstellen of heeft dit een andere oorzaak?

gitaarvrouwtje
21 maart 2008, 14:30
en nu ga je voor die paar centen die je nu toch over hebt zeker wel een goede gitaaarkoffer met slotje kopen?