PDA

View Full Version : playing



pieter-jan1
30 november 2007, 17:21
hallo allemaal :dance:

ik volg nu les in de muziekodroom in hasselt. nu is er sinds kort ook een muziekschool in t boerengat waar ik in woon: Diepenbeek. Hier moet je wel eerst 1 of 2 (weet t nie zeker) notenleer volgen (zonder gitaar). nu is dus mijn vraag: ga ik beter naar daar om zo eerst notenleer te volgen en dan pas 'echt' te beginnen, of blijf k beter waar k zit?

alvast bedankt
Pieter-Jan

:p :p :p

weet niet of dit in het juiste onderdeel staat.

Danieldg
30 november 2007, 17:25
muziekodroom is goed, blijf daar gewoon :) Notenleer heb je niet echt nodig voor te kunnen gitaar spelen, das iets voor later ofzo, wil je bladmuziek kunnen lezen. (de theorie kan je hier leren uit de topics van jeroen)

Guitarmania
30 november 2007, 18:02
Gitaristen hebben een beetje een status-aparte als het op muziekleer aankomt. Zij beginnen niet met blokfluit en theorie maar zorgen eerst dat ze alle solo's van Steve Vai kunnen naspelen. Pas daarna gaan ze zich eens verdiepen in de theorie.

Gitaar is een doe-instrument, en geen denk-instrument...

appyhaan
30 november 2007, 18:07
Noten lezen wordt door vele gitaristen onderschat, maar daar wil ik nu niet over beginnen. Wat ik nooit begrijp is dat het notenschrift vaak wordt aangeleerd d.m.v. een blokfluit. Notenschrift kun je heel goed leren met behulp van een gitaar. Het notenschrift is ook echt niet iets voor later... jong geleerd is oud gedaan. Mijn advies is om het notenschrift te gaan leren (maar wel met gitaar uiteraard) en om ook die solo's van Vai (een uitstekend notenlezer), Satriani en andere grootheden te spelen. Zo wordt je een gitarist die geen status aparte is/heeft en dat heeft zeker zijn voordelen.

Guitarmania
30 november 2007, 18:14
Hm, ik denk dat je notenschrift gewoon effe snel je eigen moet maken. Het is een logisch systeem. Niet al te moeilijk. Het is niet moeilijker dan TAB (hoewel TAB voor een gitaar voordelen heeft omdat je op gitaar een - bijv. - e op diverse plaatsen kunt pakken. Op een piano zit ie maar op 1 plaats (ik heb het over dezelfde e, niet over octaven).

Ritmisch lezen is ook goed te doen. Je hoeft er niet eens een instrument voor te kunnen spelen. Het is een op zichzelf staand logisch systeem. Koop een boek over notenschroft, besteed er 10 dagen aan, en je weet het. Je hoeft er geen Einstein voor te zijn...

chubbyfan
30 november 2007, 18:18
ik denk dat je beperkt bent als je geen noten kunt lezen,je kunt wel tabs gaan spelen en zo maar daar heb je altijd de muziek bij nodig ,plus dat je je fretboard beter leert kennen met noten lezen,en beter kunt communiceren met andere muziekanten http://musictheory.net/

jaspie
30 november 2007, 18:35
ja ik zou er ook mee beginne gewoon, in het begin is het stom maar ff doorbijten. Ik ben er pas net mee begonne en speel al 3 jaar en vind het jammer dat ik het pas nu leer eigenlijk. Notenlezen draagt er tevens aan bij dat je je heel bewust wordt vd noten op je hals (wat uiteraard altijd van pas komt)

appyhaan
30 november 2007, 19:15
Hm, ik denk dat je notenschrift gewoon effe snel je eigen moet maken. Het is een logisch systeem. Niet al te moeilijk. Het is niet moeilijker dan TAB (hoewel TAB voor een gitaar voordelen heeft omdat je op gitaar een - bijv. - e op diverse plaatsen kunt pakken. Op een piano zit ie maar op 1 plaats (ik heb het over dezelfde e, niet over octaven).

Ritmisch lezen is ook goed te doen. Je hoeft er niet eens een instrument voor te kunnen spelen. Het is een op zichzelf staand logisch systeem. Koop een boek over notenschroft, besteed er 10 dagen aan, en je weet het. Je hoeft er geen Einstein voor te zijn...

Juist, met name het ritmisch lezen vind ik toch voor een gitarist heel belangrijk. En als je het notenschrift enigszins beheerst kun je het zelf ook gaan gebruiken, en dat blijft toch altijd makkelijk. Wat betreft inderdaad het lezen van toonhoogte is op de gitaar een stuk lastiger. Maar dat moet je maar voor lief nemen...

Kakihara
30 november 2007, 19:30
Toen ik zo rond mijn twaalfde mijn ouders de kop van hun oren begon te zeuren over een gitaar, verplichtten ze me ook om muziekschool te volgen. Ik zag er in het begin echt tegenop, ook omdat je moet zingen in die lessen :s. Maar dat eerste jaar is heus wel meer dan enkel noten uit je hoofd leren (maar dat neemt niet noodzakelijk de saaiheid weg). Zoals hierboven aangegeven werd, leer je ook ritmische notaties, en een ander deel bestaat uit iets wat dictee heet. Net zoals bij de lessen Nederlands, maar nu speelt de meester of juf simpele melodietjes op onder andere een piano, en dat kan je van volledig toondoof naar iets minder toondoof of beter brengen. Ik heb er met andere woorden nooit spijt van gehad dat ik ooit muziekschool gevolgd heb. Het kan enkel je horizont verruimen. Maar of het iets voor jou is, is aan jou om te oordelen.

Guitarmania
30 november 2007, 19:32
Met TABs hou je altijd het probleem dat je enerzijds de CD hoort en anderzijds de boel voor je op papier ziet. Sommige gitaarsolo's gaan echter zo snel dat je op gehoor er niet echt achter komt wat de gitarist nu eigenlijk doet. En iemand die niet ritmisch kan lezen (en ritmisch lezen is gewoon onderdeel van TABs) ziet alleen maar een hoop noten achter mekaar staan. Zo iemand ziet de ritmiek niet van wat er in een maat gebeurt.

Ritmisch kunnen lezen - en nogmaals; das helemaal niet moeilijk: besteed gewoon effe een week aan leren - helpt je giga op weg wat solo's naspelen van TABs betreft.

gerritje tralalalala
1 december 2007, 12:56
Met TABs hou je altijd het probleem dat je enerzijds de CD hoort en anderzijds de boel voor je op papier ziet. Sommige gitaarsolo's gaan echter zo snel dat je op gehoor er niet echt achter komt wat de gitarist nu eigenlijk doet. En iemand die niet ritmisch kan lezen (en ritmisch lezen is gewoon onderdeel van TABs) ziet alleen maar een hoop noten achter mekaar staan. Zo iemand ziet de ritmiek niet van wat er in een maat gebeurt.

Ritmisch kunnen lezen - en nogmaals; das helemaal niet moeilijk: besteed gewoon effe een week aan leren - helpt je giga op weg wat solo's naspelen van TABs betreft.

der bestaat ook zoiets als guitar pro/power tab, dat het gewoon het goede van beide werelden combineert.

ik ben het er mee eens dat het lastig is op de gitaar om noten te spelen, maar TABs zijn ook niet alles.

pieter-jan1
1 december 2007, 14:18
:p bedankt voor de reacties, .... maar weet het dus nog altijd niet.. er zijn er die zegge m.o.d. zonder noteleer, en andere vinden zonder noteleer een beperking ... ;) :p :p

gorgasm
1 december 2007, 15:03
hangt er wa van af wa je wil, als je gewoon wilt spelen en jammen, waarom zou je noten nodig hebben? Zat mensen die zich steenrijk spelen zonder een noot te kunnen lezen

Andekdote: een bepaalde zanger liet zn muziek uitschrijven, ook zn zanglijnen, die kon hij niet lezen dus deden proffessionals t als volgt: ze namen wat hij moest zingen op, en hij deed t maar na.
K kan wel nie meer zeggen welke artiest t ging, maar zeker en vast n bekende.

Ik voor mezelf, laat t feit van wat ik ben of waar ik wil raken even erbuiten, ben dolgelukkig dat ik notenschrift ietwa begrijp, ken en snap. Zo communiceer ik met andere muziekanten, vroeger zei ik vakje 5, nu zeg ik een re (=d) en iedereen begrijpt het. Tuurlijk moet de muziekanten waarmee je omgaat ook die kennis hebben. Bij bv iemand die nix van theorie afweet is t wel moeilijker om alles uit te leggen.

Guitarmania
2 december 2007, 22:12
:p bedankt voor de reacties, .... maar weet het dus nog altijd niet.. er zijn er die zegge m.o.d. zonder noteleer, en andere vinden zonder noteleer een beperking ... ;) :p :p

Man, leer die shit gewoon. Is echt niet moeilijk. Je kan toch ook geld betalen bij de supermarkt? Wel, dit is echt niet moeilijker.

Jeroensnake
3 december 2007, 01:49
Tja, het is geen verplichting, noodzaak of beperking. Maar het kan inderdaad wel handig zijn ...

Je kan genoeg kanten op zonder kennis van noten, daar zijn genoeg voorbeelden van. Het kan een handig hulpmiddel zijn om met andere muzikanten te communiceren. Het ligt dus aan je omgeving en de situatie of je het nodig vind. Als je speelt met mensen die ook geen verstand van noten hebben, dan hoeft het geen probleem te zijn.

appyhaan
3 december 2007, 17:25
Noten leren lezen (en over het algemeen muziek maken) doe je voornamelijk voor jezelf (stukje zelfontplooiing), daarom vind ik dat alle redenen die gebaseerd zijn op derden niet gegrond zijn om geen noten te leren lezen. Verder ken ik weinig (zeg maar geen) mensen die ooit spijt hebben gehad dat ze noten kunnen lezen, van het tegenovergestelde ken ik echter velen. Noten lezen kan zelfs een extra verdieping/moeilijkheidsgraad zijn voor je eigen muzikale ontwikkeling.

gorgasm
3 december 2007, 21:53
Man, leer die shit gewoon. Is echt niet moeilijk. Je kan toch ook geld betalen bij de supermarkt? Wel, dit is echt niet moeilijker.
theh :).............................