PDA

View Full Version : Teleman aan de Les Paul!!! (Epi Standard inside)



Meneer I.
30 november 2007, 16:50
Het moest er een keer van komen alleen iets eerder dan gepland. Ik was(ben) op zoek naar een Gibson LP, echter via MP kon ik deze Epiphone Les Paul Standard voor slechts 200euri kopen met twee gebreken nl kapotte input plate,en missing truss rod cover plate.

http://home.casema.nl/iwanvanree/LP/lp4.jpg
http://home.casema.nl/iwanvanree/LP/lp3.jpg
http://home.casema.nl/iwanvanree/LP/lp2.jpg
http://home.casema.nl/iwanvanree/LP/lp1.jpg

Hij gaat eerst even een midlife update krijgen (input repareren, nieuwe snaren, afstellen etc.) en hij is nogal stoffig/viezig (wel onbeschadigd!), daarna een uitgebreidere review.

Mister "I like single cut guitars" is happy!!

Meneer I.
30 november 2007, 17:18
Info over deze specifieke LP(dmv serienummer):

Guitar Info
Your guitar was made at the
Samick Plant, Korea
December 1993
Production Number: 2768

Samick Guitars
Samick Guitars is one of the world’s largest stringed instrument manufacturers. Samick produces acoustic, acoustic-electric, and electric models. The company began guitar production in Korea in July 1965 and started producing guitars for Epiphone in the mid 80's. They are believed to have been the main producer of Epiphone guitars during that time. During its operation the Korean factory turned out 6,500 to 8,000 instruments a month. However by 2004 no Epiphone guitars where produced by Samick and all guitar production had been moved to their factories in Indonesia and China.

episua
30 november 2007, 17:20
Gefeliciteerd! Wat is het bouwjaar? 1995? Gokje.
Kan je checken op www.guitardaterproject.org
Die site geeft ook aan uit welke fabriek hij komt, wel leuk om te weten toch?

episua
30 november 2007, 17:21
Haha, net twee minuten te laat gepost!

bert k
30 november 2007, 17:21
Hij zegt net 1993... Wel goed lezen:D

[edit] Je hebt goed gelezen...oops...

Nellyrocks
30 november 2007, 17:32
Gefeliciteerd.

Ik ben ook een teleman op het moment aan de LP. Bevalt stiekum wel heel goed.

Luke-wannabe
30 november 2007, 17:55
Leuk ding! Lijkt op die van mij. Maar maak hem wel effe schoon ;)

damon183
30 november 2007, 17:59
mooie epi....en dat voor 200,- :p

heeft hij of zei er ook bij verteld hoe de beschadegingen erop gekomen zijn?

Meneer I.
30 november 2007, 18:13
heeft hij of zei er ook bij verteld hoe de beschadigingen erop gekomen zijn?
Iets in de trant van een losgeschoten gitaarband, waardoor het op de input op de grond terecht kwam.



Er zitten van die oudere type tuners op (olijfgroen) vind ik persoonlijk erg vintage en dus cool, maar zijn ze een beetje stemvast?

En ik moet nog even op zoek naar een originele truss rod cover plate. Anders een blanco met een eigen tekst erin gegraveerd. Vanavond eens de electronica inspecteren en de input repareren (nieuw plaatje kostte wel 1.10eur ;) ).

Ik heb altijd al een Gibson LP willen hebben maar had er vroeger geen geld voor. Begonnen met een klassieke daarna een crappy strat,gevolgd door een betaalbare Tele USA. Deze heeft mijn stijl en geluid in mijn actieve bandleven voornamelijk bepaald. Nu kwam deze dus op mijn pad en is een leuke opstap naar uiteindelijk een echte Gibbie.
Wellicht komen er GFS MEAN 90's in, of tenminste een in de nek en een splitable hummie in de brug, ga ik nog even rustig over nadenken.

damon183
30 november 2007, 18:25
http://www.mainmusic.nl/cms/lang/nl/shopcat/250/afdeling/*_Gitaaronderdelen/halsafdek_plaatjes.htm

hier wat aan?

http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/nl_NL/-/NLG/ViewParametricSearch-SimpleOfferSearch;pgid=TOZgS6SfaObm000000000000000 0Jdos9yOP?AttributeValue_1=&SearchCategoryUUID=wlDVqHzl3EMAAAEVGBpWf70R&Manufacturer=Gibson&PriceRange=&firstSelection=

en anders hier wel.

:p jij blij? ikke wel :rockon:

Otje
30 november 2007, 20:05
Een Epi uit de Samick fabriek voor 200 pietermannen. Goeie deal :).

Meneer I.
30 november 2007, 21:02
@damon183,
bedankt voor de links!

@Otje,
yep vond ik ook dus een goede reden om deze middag vrij te nemen en gauw op te halen mocht hij zich bedenken.


Zo juist alles eens grondig (was echt nodig) schoongemaakt en er komt weer een glimmende en stralende gitaar tevoorschijn. Het inputplaatje vervangen. De tuners zijn wel ok maar niet echt super, zaten wat los dus vastgezet. Eens kijken hoe stemvast ze blijven anders gaan ze eraf. Nieuw setje .010 erop EN.....morgen pas GOED HARD inspelen... de kids liggen nu nl op bed...

De electronica is goed behalve de schakelaar, die heeft teveel speling, plokt bij het schakelen en maakt inwendig niet helemaal lekker concact bij het schakelen naar de nek pu.

Resume: mooie (zware!) LP voor een leuk bedrag, maar de schakelaar wordt vervangen en er moet nog een truss rod cover op. Maw ik ben er erg happy mee tot nog toe! :cheerup:

damon183
1 december 2007, 10:07
kan ik me zeker voorstellen...dat je :dance: bent.

good luck.....and have fun :blast:

Bart_Blueprint
1 december 2007, 11:38
http://www.mainmusic.nl/cms/lang/nl/shopcat/250/afdeling/*_Gitaaronderdelen/halsafdek_plaatjes.htm

hier wat aan?

http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/nl_NL/-/NLG/ViewParametricSearch-SimpleOfferSearch;pgid=TOZgS6SfaObm000000000000000 0Jdos9yOP?AttributeValue_1=&SearchCategoryUUID=wlDVqHzl3EMAAAEVGBpWf70R&Manufacturer=Gibson&PriceRange=&firstSelection=

en anders hier wel.

:p jij blij? ikke wel :rockon:

Erg leuk allemaal, maar het overgrote deel van die trussrodcovers zijn gemaakt voor ECHTE gibsons, die dus net een andere afmeting hebben dan die van Epiphone. Gisbon gebruikt ook (slechts) 2 schroeven om ze te bevestigen en Epi 3 :D

ACSlater
1 december 2007, 11:43
Je kunt ook eventueel zelf iets uit zwart pvc snijden/zagen. Nadeel is dan wel dat je niet het witte laagje eronder hebt.

damon183
1 december 2007, 11:54
hmmm niet bij stil gestaan :???:

maar daar is wel een oplossing voor te bedenken dacht ik....( extra gaatje en/of schroefje en :p

Meneer I.
1 december 2007, 13:22
http://www.mainmusic.nl/cms/lang/nl/shopprodukt/1552/*_Gitaaronderdelen/halsafdek_plaatjes/Halsafdekplaatje.htm
Deze zou moeten passen toch?

http://www.mainmusic.nl/persit.asp?stype=prod&sname=LRC-34-B.JPG

Meneer I.
3 december 2007, 08:12
Epi sound
De Epi eens op hoog volume (sorry buurtjes) ingespeeld, en yep...het is een LP. Wel even wennen als je Tele's gewend bent en ook moet je de versterker eq iets aanpassen. Zoals ik verwachte is het clean op de nek wel redelijk ok op de brug vind ik het niet zo heel geweldig. Op de (hi)gain wordt het leuk, dan gaat het beestje pas leven op zowel de nek als brug! Al met al redelijk goede pups....MAAR niet helemaal mijn 'ding' (blijft een raar woord).
Goede sustain, maar die heb ik in mijn (zware) Tele's ook, en een erg lekkere hals. Tuners geef ik nog even het voordeel van de twijfel daar er net nieuwe snaren op zitten die nog iets verlopen. Verder zijn de 'looks' van de gitaar schitterend, hoewel je wel wat kleine imperfecties (paintjob) ziet die ik op Gibbies niet zie.

Aanpassingen
Ik heb zitten twijfelen aan een "Jimmy Page" wiring mod, of om twee P90's te installeren. Over de JP mod heb ik verschillende positieve en negatieve berichten gelezen. Wellicht een andere keer eens proberen, want voor de Fender single coil sound pak ik wel een...juist een Fender. Sinds ik een P90 in mijn Tele nekpositie heb zitten wordt dit steeds meer mijn favoriete pu. Goed voor Soul, disco, crunch, classic rock, clean met wah heerlijk, en je kan er ook nog redelijk goed mee 'funken'. P90 is voor mij "FAT with Sparkle", wat minder somber dan een humbucker. Het moderne(re) stevige Higain en Metalwerk is niet helemaal mijn ding dus daar heb ik geen humbs voor nodig. Ben meer een 'Vintage sound' aanhanger.
Nu ben ik aleen erg benieuwd wat een P90 in de brug doet.

Dus heb ik twee P94's besteld (en een nieuwe switch en truss rod cover). Blijft natuurlijk een budget gitaar, dus ook budget pups erin, maar dan wel met goede reviews. Het zijn twee GFS MEAN 90's geworden, ben erg benieuwd! Oh ja en lange leve de lage dollarkoers!

Fender75
3 december 2007, 09:07
Laat maar eens weten hoe die klinken Iwan...Voor de rest schitterend deal, mooie gitaar!

HotRat
3 december 2007, 12:12
Heel mooi, goede deal...
Maar staat die brug niet heel hoog ?

Meneer I.
3 december 2007, 12:23
Laat maar eens weten hoe die klinken Iwan...Voor de rest schitterend deal, mooie gitaar!
Ik zal het laten weten uiteraard!


Heel mooi, goede deal...
Maar staat die brug niet heel hoog ?
Geen idee, heb ik nog niets aan veranderd. Maar de actie op de hals is wel prettig zo. Is er ergens een afstelprocedure voor een LP online?

Meneer I.
12 december 2007, 08:18
Van het weekend had ik de tuners toch maar vervangen door erg goede "vintage Klusons" van de Tonefactory eigen merk (Absolute TIP!!). Eerst even de oude schroefgaatjes dichtgemaakt, daar er wat teveel speling in zat, nu is de boel weer lekker stemvast. De switch is ook vervangen zodat al het gekraak en geplop bij het schakelen weg is.

Kwam ik gisteravond laat thuis, ligt er een pakketje van GFS... Ja die moeten er nog even snel ingesoldeerd worden! Overigens geen gezeik met douane want er stond "repair parts $9,00" op ;o)

De 2 Mean 90's zien er bijzonder goed afgewerkt uit, en passen gelukkig zonder problemen in de pickup covers. Ik heb het geluid nog niet kunnen testen op de buizenamp, maar wel op de Zoom G2.1u. En yep, dit zijn hele fijne en goede, maar vooral meer helder klinkende P90's! Ze zijn wat minder 'vies' dan de Kluson P90 die ik in mijn zelfbouwtele heb.

Prima te gebruiken voor mijn muziekstijlen en elke noot die je speelt hoor je ook terug, en verdwijnt niet in de 'modder' van de standard humbuckers die erin zaten. Vanmiddag eens op de buizenamp testen dan een wat uitgebreidere "geluidsbeschrijving".

Al met al heeft de upgrade het volgende gekost:
2 Mean 90's -> 60eur
switch -> 10eur
tuners -> 16,50eur

Gitaar is dus klaar EN naar eigen wens voor onder de 300 euri! Niet gek.

Ik ben er alleen nog niet achter of ik nu meer een Teleman blijf of een LP man wordt?? Beide gitaarmodellen zijn gewoon top!