PDA

View Full Version : vingerplectrum om slaggitaar mee te spelen.



harrie
30 november 2007, 14:54
Ik speel nog steeds niet graag met een plectrum. Voor tokkelwerk vind ik mijn sound prima. Ik heb wel eens geprobeerd om met duim en vingerplectrums fingerstyle te spelen maar dit beviel slecht. Wat het slaggitaarwerk betreft ben ik niet tevreden over mijn sound, het is iets te bol van geluid. Plectrum heeft als nadeel dat er tuch iets tussen je hand en de gitaar inzit waardoor je het gevoel mist, ik heb soms ook wel het idee dat de timing hierdoor niet helemaal goed is. Nu vond ik nog een metalen vingerplectrum. Deze heb ik omgekeerd om mijn middelvingergeschoven (Ik gebruik normaal ook de middelvinger voor neerwaartse slag, de duim voor upstrokes). Omdat dit plectrum van metaal is krijg je ook wat een metalig geluid. Ik zal eens wat plastic vingerplectrums gaan kopen en zien of ik hiermee een betere (sprankelender) geluid krijg dan met blote vingers en toch het gevoel kan behouden. Wie heeft soortgelijke experimenten uitgevoerd. Graag jullie ervaringen, tips etc.

q-elvis-p
30 november 2007, 15:01
Ik speel nog steeds niet graag met een plectrum. Voor tokkelwerk vind ik mijn sound prima. Ik heb wel eens geprobeerd om met duim en vingerplectrums fingerstyle te spelen maar dit beviel slecht. Wat het slaggitaarwerk betreft ben ik niet tevreden over mijn sound, het is iets te bol van geluid. Plectrum heeft als nadeel dat er tuch iets tussen je hand en de gitaar inzit waardoor je het gevoel mist, ik heb soms ook wel het idee dat de timing hierdoor niet helemaal goed is. Nu vond ik nog een metalen vingerplectrum. Deze heb ik omgekeerd om mijn middelvingergeschoven (Ik gebruik normaal ook de middelvinger voor neerwaartse slag, de duim voor upstrokes). Omdat dit plectrum van metaal is krijg je ook wat een metalig geluid. Ik zal eens wat plastic vingerplectrums gaan kopen en zien of ik hiermee een betere (sprankelender) geluid krijg dan met blote vingers en toch het gevoel kan behouden. Wie heeft soortgelijke experimenten uitgevoerd. Graag jullie ervaringen, tips etc.

dunlop JazzIII... en rammen!!!!!!!!!!!

Laser
30 november 2007, 15:30
Jaaaaa rammen maar :blast:

Ik begin ook weer plastieken duimplectrums te gebruiken om de bassen wat meer 'oempf' te geven. Het is wat wennen, maar loont op termijn.
Zowel op de websites van Jacques Stotzem als bij Eltjo Haselhoff vind je wat tips over gebruik en eventueel aanpassing van het duimplectrum. Is het lezen waard.

De metalen vind ik niks, klinkt op acoestische niet goed.

chris c
30 november 2007, 17:10
Ik gebruik vaak duim- en vingerplectrums, maar speel ook vooral fingerpicking, met soms hier en daar wat slag ertussen. Neerwaartse slag lukt bij mij wel met vingerplectrums in normale positie. Ze moeten wel goed vastzitten en je moet de vorm wat aanpassen (zie website van Jacques Stotzem, "how to shape fingerpicks"). Het vraagt wel wat tijd om te wennen aan vingerplectrums, het lukt nooit goed van de eerste keer.
Ik speel liever met plastic dan metalen fingerpicks. Metaal klinkt op zich wel mooi vind ik, maar er zijn te veel storende bijgeluiden.

Maar als ik alleen slag speelde, zou ik ze niet gebruiken.
En ze omgekeerd op de vinger plaatsen vind ik een raar idee, maar er zijn wel meer muzikanten die vanuit rare ideeën fantastische dingen doen
:)