PDA

View Full Version : Gebruik VST's



minoin
30 november 2007, 14:34
Beste Recorders,

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met VST-instrumenten.
Ik heb zelf een Prog Metal band en nu we het einde naderen van het schrijven van een episch-20-minuten-muziekstuk wil ik graag aan de orkestpartijen beginnen.
Ja, ik ben me bewust van de complexiteit dat een orkest met zich meebrengt.
Houten en koperen instrumenten gedragen zich allemaal anders en daar moet je dan ook rekening mee houden. Om maar niet over de mix te beginnen...
Toch wil ik me eraan wagen en wil graag jullie advies.
Wat is een goed software-pakket? En een fatsoenlijk budget-MIDI-keyboard?
Alvast bedankt!

Sjoerd

Raffel
30 november 2007, 16:22
check even de website van Musik Produktiv of Thomann in Duitsland. Heb je een cheap toetsenbordje voor 35 euro of zo. Geen verzwaarde toetsen natuurlijk! ;)

Heb je overigens niet eens per se nodig. Ik doe alles of met een piano roll of in Guitar Pro en dan exporteren als midi bestand en koppelen aan een VST instrument in een sequencer.

Edirol heeft wel goed pakketten instrumenten. HQ-OR bijvoorbeeld. Misschien moet je anders even synthforum.nl checken. Staat genoeg over software pakketten voor orkesten.

MjS
30 november 2007, 16:35
East West Quantum Leap Symphonic Orchestra Silver/Gold schijnt erg goed te zijn.

Ic3gl0vE
30 november 2007, 16:37
Wel een midikeyboard nemen. Door de trage attack van strijkers etc. moet je een feel krijgen waarbij je vóór de tel al aanslaat zodat je geluid hoorbaar is op de tel zelf. Met de muis is dat gewoon niet relaxed om in elkaar te zetten.

Kijk eens naar Eastwest/Quantum Leap als je orkesten en koren zoekt. Het spul is ongeveer 50% in prijs gedaald nu, waardoor het enigzins betaalbaar begint te worden.

Luister eens wat demo's hier (http://www.bestservice.de/detail.asp/de/instrument_classic_strings/symphonic_orchestra_platinum_bundle/88482a130p89p1p19). Prachtig!

Das Schaap
1 december 2007, 01:36
Microslav Philharmonik behoort tot de top van het genre, East West Symphonic Orchestra (Gold & Platinum) horen daar ook bij, maar ik vind Microslav zelf wat mooier eigenlijk.
Je hebt ook nog Garritan Personal Orchestra die iets hier onder ligt (qua budget en oppervlakkige kwaliteit, hoewel het koper erg mooi gedaan is vind ik) en Edirol Orchestra is een mooie instap. Er zitten ook nog instrumenten tussen waar ik nog geen betere van heb gevonden (voor specifieke doeleinden).

Er zijn eigenlijk teveel keuzes en het hangt ook af van hoe belangrijk het in de mix is. Is het achtergrond, puur voor benadrukken of zitten er ook stukken in met puur orkest bijv.

Denk ook trouwens na over galm, bovenstaande pakketten samen met AltiVerb geeft erg fijne resultaten gezien daar veel mooie ruimtes tussen zitten specifiek voor de opname van orkesten.

skanky
1 december 2007, 09:32
De allermooiste library is Vienna Symphonic Library, de kleinste versie (maar al net zo uitgebreid als Miroslav en East/West en veeeeel mooier) kost ongeveer €450 en de meest uitgebreide €4500 (en dat is ook nog niet eens alles)
Dat is echt de top.


hoewel, Hans Zimmer heeft z'n eigen library van het London's Philharmonisch maar die is niet te koop ;)

minoin
2 december 2007, 12:58
Zooo, mag wat kosten inderdaad... Maar daar had ik ook op gerekend. Ik denk toch dat voor eigen gebruik en cd-opnames van mijn eigen band, ik beter een Gary Garritan setje kan kopen. East West is mooi spul zeg, maar een rib uit mijn lijf!
Iemand zelf ervaring met het samenstellen van een orkest?

skanky
2 december 2007, 13:15
Virtuele Orkestratie moet je zeker niet onderschatten. Ik ben me er nu in aan het verdiepen door vooral heel veel te lezen.

http://www.northernsounds.com/forum/forumdisplay.php?f=77

Hier staat heel veel informatie over orkestratie. Dit is trouwens nog maar de basis, maar je komt al een heel eind. Want ik denk niet dat je een hele symfonie wilt gaat componeren?


succes,

Peter

minoin
2 december 2007, 13:31
Thanks Peter! Die pagina gaan we even bookmarken.
Ja, het zal een hele klus worden, dat zeker! Ik heb zojuist ook de dvd besteld van Steve Vai samen met het orkest. Eigenlijk vind ik hem op muzikaal vlak een prutser, maar toch schijnt hij met het orkest een hele prestatie neergezet te hebben.
Nee, ik ben niet van plan een heel symphonie-stuk te schrijven, maar een opbouw van strijkers en Engelse hoorns klinkt gewoon zo vet!

Voorbeelden:
Abydos - Abydos (sideproject van Vanden Plas)
Angra - Gate XIII
Circus Maximus - 1st Chapter
En natuurlijk alles van Ayreon en de live DVD van Dream Theater (Score) met het orkest.

Hoedanook, eerst nog even door sparen...

EDIT: Peter heeft gelijk, ik bedoel Franse hoorn

skanky
2 december 2007, 21:23
Ik denk dat je Franse Hoorns bedoeld, Engelse Hoorns zijn alt hobo's en lijken meer op een hobo en een klarinet.

Probeer bij virtuele orkestratie vooral de plaatsing in de breedte en de diepte van een symfonie orkest aan te houden. Links vooraan de de 1e met rechts daarvan de 2e violen, daarnaast links van het midden de alt violen. REchts van het midden de celli en uiterst rechts de contrabassen. De Franse Hoorns bevinden zich links achter de violen. Door middel van galm kan je ze verder naar achter plaatsen.

TimmU
3 december 2007, 00:36
Thanks Peter! Die pagina gaan we even bookmarken.
Ja, het zal een hele klus worden, dat zeker! Ik heb zojuist ook de dvd besteld van Steve Vai samen met het orkest. Eigenlijk vind ik hem op muzikaal vlak een prutser, maar toch schijnt hij met het orkest een hele prestatie neergezet te hebben.
Nee, ik ben niet van plan een heel symphonie-stuk te schrijven, maar een opbouw van strijkers en Engelse hoorns klinkt gewoon zo vet!

Voorbeelden:
Abydos - Abydos (sideproject van Vanden Plas)
Angra - Gate XIII
Circus Maximus - 1st Chapter
En natuurlijk alles van Ayreon en de live DVD van Dream Theater (Score) met het orkest.

Hoedanook, eerst nog even door sparen...

EDIT: Peter heeft gelijk, ik bedoel Franse hoorn
hé best een goede smaak heb je!:)

Voor Ayreon zou je altijd Arjen Lucassen even kunnen mailen met de vraag wat hij gebruikt, dat is een super behulpzame toffe gozer.
Vandenplas is ook érg coo. Zoals al eerder genoemd op dit forum, raad ik je ook aan om gewoon een midi-keyboard te kopen om dit soort dingen voor mekaar te krijgen. Dat werkt namelijk wel, in tegenstelling tot een muis. dan mag je wel een week of zes ervoor uittrekken, voor het ' inspelen ' van de partijen. dat gaat allemaal net even wat sneller met een midi-keyboard. Musik Produktiv heb ik goede ervaringen mee. Succes, en het resultaat willen we horen natuurlijk!:D