PDA

View Full Version : Dreadnought, jumbo, folk, grand auditorium...



marc_olly
30 november 2007, 14:16
Ik ben het spoor even bijster...

Ik zoek een staalsnarige gitaar om wat opnames te doen. Volume is dus niet het belangrijste, ik hoef niets of niemand te overstemmen.

Welk type is aan te bevelen?

Ik ben niet heel groot van stuk, dus een compacte comfortabele body zou wel fijn zijn. Op een of andere manier lijkt een grand auditorium me wel wat, maar ja het woordje " grand" ....

Kan iemand in het kort uitleggen wat de verschillen grofweg zijn?
Wikipedia was niet erg duidelijk en de zoekfunctie heb ik geprobeerd, maar daar werd ik ook niet veel wijzer van.

Thnx,

Marc

harrie
30 november 2007, 14:37
Het is handig om even te vertellen wat voor gitaarwerk je gaat opnemen. Is het slagwerk, fingerstyle,... Voor tokkelwerk en fingerstyle vind ik GA modellen prima, overigens ook geschikt voor slaggitaar. Een dreadnought kan op zich prima klinken voor tokkelwerk maar vaak is dat het net niet en je hebt een tank van een gitaar onder de armen. In algemeenheden zou ik voor fingerstyle-achtige dingen een GA model nemen, klinkt lekker muzikaal. Ik heb geen ervaring met parlour gitaren maar deze kleine gitaren met smalle schouders schijnen ook lekker te klinken als je losse noten speelt.

LaurentB
30 november 2007, 15:33
Dreadnought en Jumbo zijn groot. Grand Auditorium is wat groter dan Auditorium (of 000, toch?), maar nog net wat compacter dan een dreadnought, alhoewel mijn Crafter GAE toch niet zoveel kleiner dan een dreadnought is. De vorm is vooral anders (niet zo'n vierkante kist als een dreadnought, maar wat ronder).

Laser
30 november 2007, 15:56
Je geeft al een apar heel preciese criteria aan:

- Als je wil opnemen zou ik niet voor een dread gaan, ook al kan je daar ook me opnemen; de bassen worden daarin nogal benadrukt.
- Je bent klein van gestalte, dan is een folk size of auditorium size beter hanteerbaar dan een GA of mini jumbo. Bij de types met een kleinere body worden bassen minder benadrukt, en is er meestal een betere balans tusen hoog/midden en laag.

Van de Taylor website haalde ik:
"
I'm a fingerstyle (fingerpicking) guitarist. Which Taylor model would be best-suited for my style of playing?
Certain Taylor models are especially well-suited for specific playing styles, but that doesn't guarantee that owners will use them for those purposes. A "fingerstyle" guitar - say, a 912ce - sounds wonderful when lightly strummed. A "flatpicker's" guitar (710, 810, Dan Crary Signature Model) sounds great when fingerpicked, and so on. But, to some extent, a guitar's body size and bracing pattern do determine its level of performance for specific types of playing.

The Grand Concert is an ideal guitar for fingerstyle and recording because it's smaller (more comfortable), and because its scalloped bracing was designed to produce the "Taylor tone" without the "boominess" of a Dreadnought. The Grand Auditorium is designed to be a strong fingerpicking guitar that also can handle medium strumming. That's because its braces are narrower; we removed mass from the width of the braces to enable the guitar top to move faster, thus creating a higher component of treble "zing" across the guitar and resulting in a snappy, bell-like tone. Dreadnought and Jumbo six-strings have more bracing mass, and shine as "plectrum" or "rhythm" guitars, because they respond well to flatpicking or light-to-heavy strumming. [Because the Dreadnought and Jumbo utilize exactly the same bracing pattern, it's hard to describe the tonal differences between the two. They are, in fact, very similar guitars.] "


Hoe betrekkelijk het advies ook is, de basis zit erin.

- Houtsoorten en constructie spelen ook een rol bij de keuze. Daar speelt je eigen voorkeur een grote rol in. Ook actie en snaarkeuze gaan mee de klank bepalen. Veel gitaren bespelen en veel luisteren vormen de beste techniek voor de keuze. Neem als je kan iemand mee die ook kan spelen: dan hoor je de gitaar ook van de voorzijde, waar de luisteraars en eventueel microffon ook staan.

Wil je gaan opnemen, dan adviseer ik toch dat je eerst en vooral een goede acoestische gitaar gaat uitzoeken, en dat je er dan desgevallend een element laat inbouwen (tenzij je uitsluitend via microffiooon gaat opnemen). Dan heb je én een goed acoestisch instrument, én een goed element voor opnamen. Electro-acoestische van lage en middenklasse vormen nog vaak een compromis tussen beide.

Nu ken ik ook een jazzmuzikant die resoluut de acoestische van de hand heeft gedaan en een zogenaamde 'silent guitar' van Yamaha heeft gekocht om rechtstreeks in de computer in te voeren. Kan ook, is heel stil en heel compact bij vervoer. Ik vermeld het maar als mogelijke optie...

Tot daar mijn gedacht...

marc_olly
3 december 2007, 21:37
Thanks !!!

Hier kan ik echt wat mee, ik ga binnenkort maar eens shoppen.
Ik wil eigenlijk een combinatie van piezo en microfoon gebruiken, want ik beschik over een aantal zeer goede microfoons, maar heb wat opnames gemaakt waarbij ik beide signalen heb gebruikt. Dat resultaat was erg goed, mooi vol en je kunt er mooie stereo effecten mee bereiken.

Nogmaals bedankt !!!

M.