PDA

View Full Version : Rock/metal sound



xSophie
29 november 2007, 20:06
Ik weet niet precies waar ik dit moet posten, dus post ik het maar even.

Ik wil een rocksound uit mijn strat krijgen maar dat lukt helemaal niet.
Het liefst een beetje zoals dat van Iron Maiden (ik zag dat beide gitaristen een strat gebruikte dus ja ik dacht dat ook wel met mijn strat kon)

En als het mogelijk is wil ik niet er bij kopen of verbouwen want ik heb geen geld.

http://nl.youtube.com/watch?v=muGf8LpGYfo
Het gaat om dit filmpje.

En ik heb ook nog de strat opgezocht die ik dus bedoel
http://www.webironmaiden.com/webironmaiden/images/JanickGers/JanickGers012.jpg Dat is deze.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Groetjes Sophie :)

Jyuuga
29 november 2007, 20:12
Van wat ik van het plaatje kan zien heeft die gast in zn strat twee humbuckers gedaan in stratocaster vorm. Ik zou niet weten welk model, maar het lijken me Seymour Duncan's.

Trouwens, een beetje tweaken aan je EQ kan wonderen doen!

Robin.ke
29 november 2007, 20:36
Je gitaar is maar een klein onderdeel van je sound. Een goede versterker en eventueel een distortion pedaal is zeker zo belangrijk.

pannekoek
29 november 2007, 20:39
distortion aan/pendaaltje, eq: bass: 10 midle:0 treble:10

en je haalt cker een metal sound uit je gitaartje :)

Ibanez666
29 november 2007, 23:13
distortion aan/pendaaltje, eq: bass: 10 midle:0 treble:10

en je haalt cker een metal sound uit je gitaartje :)


ja en dan verdwijnen in de bas van de basgitarist en de highs van de drums (bekkens) omdat je dat mooie mid gebied waar je hoort met je gitaar hebt weggedraaid....

Rinze
29 november 2007, 23:22
En als je die afstelling van de toonregeling met een Strat gebruikt verga je van de krasbakherrie. Zeker geen Maidensoundje...

Ik ben niet zo'n Stratfiguur, heb er wel een maar met een vette hummie bij de brug. Maar ik heb wel een aantal lui gekend die een goed heavy geluid uit hun (standaard-)Strat haalden, meestal draaiden ze de toonregeling een eind dicht. Wil je dat op je brugelement doen dan moet je de bedrading aanpassen, omdat er normaal op de brugpup geen toonpot zit. Anders kun je er een tweedehands Seymour Duncan Little Jeff Beck of een SD Hotrails in zetten, ben je voor zo'n 50 - 60 euro klaar.

Vroeger verdween de bassist trouwens vaak in mijn geluid, nooit weer terug gezien ook :D

Vonk
29 november 2007, 23:26
distortion aan/pendaaltje, eq: bass: 10 midle:0 treble:10


Haha ja het meest afgrijselijke metalgeluid ooit. Dit is een zeer extreme setting die nooit werkt, in een band al helemaal niet.

De search is gebruikt? Deze vraag is al zoveel gestelt.

Iron Maiden gebruikt Seymour Duncan Hotrails, humbuckers in singlecoilformaat. Dat gaat je dus niet lukken met normale sc's. Alleen Adrian gebruikt af en toe eens een andere gitaar, zoals een SG.

TimmU
30 november 2007, 00:10
En als je die afstelling van de toonregeling met een Strat gebruikt verga je van de krasbakherrie. Zeker geen Maidensoundje...

Ik ben niet zo'n Stratfiguur, heb er wel een maar met een vette hummie bij de brug. Maar ik heb wel een aantal lui gekend die een goed heavy geluid uit hun (standaard-)Strat haalden, meestal draaiden ze de toonregeling een eind dicht. Wil je dat op je brugelement doen dan moet je de bedrading aanpassen, omdat er normaal op de brugpup geen toonpot zit. Anders kun je er een tweedehands Seymour Duncan Little Jeff Beck of een SD Hotrails in zetten, ben je voor zo'n 50 - 60 euro klaar.

Vroeger verdween de bassist trouwens vaak in mijn geluid, nooit weer terug gezien ook :D
wat ik altijd doe is standje 4 (Brug+ midden) volume 9 , tone 10 , tone 1 op m'n strat. En op m'n versterker , simpel gezegd : bas 6 á 7 , mid 8 , treble 5 á 6 . als je je mids wegdraait, hoor ik mezelf niet goed meer!

Kaïn
30 november 2007, 00:49
Die scooped sounds gaan echt nergens over. Idd, mid 8/9 Low rond de 6 en lekker spelen met je treble.
Maar bedenk je dat je versterker misschien nog wel belangrijker is dan je gitaar voor al dan niet een metal sound. Als ik mijn 7 snarige metalmonster door een fender amp haal, krijg ik daar van zn lang zal ze leven geen metalsound uit. Een metalamp daarentegen zal mits goed ingesteld altijd "metal" klinken dus ook met een strat.

Mephistocles
30 november 2007, 08:17
Die scooped sounds gaan echt nergens over. Idd, mid 8/9 Low rond de 6 en lekker spelen met je treble.
Maar bedenk je dat je versterker misschien nog wel belangrijker is dan je gitaar voor al dan niet een metal sound. Als ik mijn 7 snarige metalmonster door een fender amp haal, krijg ik daar van zn lang zal ze leven geen metalsound uit. Een metalamp daarentegen zal mits goed ingesteld altijd "metal" klinken dus ook met een strat.

Blurk... Een metalamp... Gewoon een mooie halfstack, een marshall of zo, met een niet al te zware distortion voor de solo's en een zware overdrive voor de 2e gitaar. Wat ik heb geleerd is dat je niet te veel moet overdri(j)ven bij metal. Anders wordt het één grote hoofdpijnvormende brij. Ook niet je drive/gain knopje helemaal open. Zorg dat je nog hoort dat je op een strat speelt. En als je d'r niet doorheen komt draai je of je volume of je gain iets hoger. Als je wilt opvallen kun je er nog een wah, phaser, univibe of flangler overheen gooien. Bij trage solo's een delay. En blijf van die tone af. Stel m af zoals je lekker vind klinken, maar ga niet je sound er mee veranderen. Dat is zonde.

O ja, en hou je distortions/overdrives analoog. Ik heb nog nooit een metalgitarist op een modellingapparaat zien spelen, en dat heeft z'n redenen.

pol
30 november 2007, 10:06
versterker is zeker belangrijk, maar uit een strat met singlecoil in de brug krijg je toch geen metalsound. Vervang die brugsinglecoil door een Duncan Hotrails, eventueel de neckpickup ook, voor solo's, zoals je op de foto kan zien is dat bij die strat ook gedaan.

futura
30 november 2007, 13:25
gain hoog zetten bas hoog treble hoog en mid laag :p

pol
30 november 2007, 13:27
net niet, mids omhoog

Danieldg
30 november 2007, 20:16
Wat voor mij altijd werkt is de bas ver open draaien, mids zo rond 12 uur en treble ook ver open, en niet teveel gain :P En uit een goede versterker is zeker metal met een strat te verkijgen :)

pol
30 november 2007, 20:19
instelling posten heeft niet veel zin, is voor elke versterker totaal anders, de ene heeft met de mids vol open nog niet zoveel mids als een andere op 3...

Tankman
30 november 2007, 21:06
Aan de topicstarter:

Voor jouw strat betekent het waarschijnlijk toch een beetje ombouwen. Een humbucker in single-coil formaat in de brug gooien. Aan pedaaltjes heeft een Boss Metalzone altijd goed resultaat voor mij geleverd. Verder nog een goeie versterker derbij. Aangezien je budget niet zo hoog is, kan je misschien met een goedkopere Randall zoals die 40-watt Dimebag modellen. Verwacht echter geen killer metal sound uit een strat met single coils en een 15-watt oefenversterkertje.

TimmU
30 november 2007, 22:48
Aan de topicstarter:

Voor jouw strat betekent het waarschijnlijk toch een beetje ombouwen. Een humbucker in single-coil formaat in de brug gooien. Aan pedaaltjes heeft een Boss Metalzone altijd goed resultaat voor mij geleverd. Verder nog een goeie versterker derbij. Aangezien je budget niet zo hoog is, kan je misschien met een goedkopere Randall zoals die 40-watt Dimebag modellen. Verwacht echter geen killer metal sound uit een strat met single coils en een 15-watt oefenversterkertje.
Die hum in single-coil formaat is imo zeker niet nodig. Ik speel Prog-metal ,dus ik heb wel een beste scheur nodig. dat bereik ik door m'n strat in te stellen op bovengenoemde instellingen, dat werkt gewoon erg goed. daarbij kan je de prachtige fonkelende clean van je strat wél benutten in de cleane stukken. iets wat erg belangrijk is bij prog. Qua pedaaltjes is het echt best een beetje testen ,wat je nou eigenlijk wil. Dat kun je het beste doen in een relatief grote muziekwinkel.Daar kan men je over het algemeen ook wel de voordelen en nadelen vertellen van de pedaaltjes.Zo merk je dus ook snel wat je wel en niet moet kopen. als het voor jouw gevoel niet klinkt, dan is het ook niets. Dat is the same story met versterkers. Sommige versterkers reageren heel anders op een pedaaltje dan op anderen. Dat is een feit, daar moet je maar mee leren leven.Keuze over versterkers is een langdurende discussie eigenlijk. Wat belangrijk is, is of die versterker het voor jou doet!:) Sommige mensen vinden zoveel mogelijk kanalen op een versterker goed, en anderen weer 1 kanaal die ze alleen maar gebruiken, en puur met pedaaltjes verder .Ook transistor VS buizen. allebei hebben ze grote voor en nadelen!

Tankman
30 november 2007, 23:50
Volgens mij gaat het bij die single coils en humbuckers echt om eigen mening nu. Ik vind persoonlijk het geluid dat ik uit een single coil haal als ik metal wil spelen gewoon kut. Vandaar mijn advies van een humbucker in de brug gooien. Voor clean stukjes zou ik een single coil in de nek gebruiken. Dat vind ik best wel chill klinken, maar single coils in de brug zijn bij mij helemaal en totaal taboe!

CrudeSapphire
1 december 2007, 00:08
ja en dan verdwijnen in de bas van de basgitarist en de highs van de drums (bekkens) omdat je dat mooie mid gebied waar je hoort met je gitaar hebt weggedraaid....

Weet je wa je dan moet doen?

HARDER ZETTEN DIE ZOOI !!


En jaah aangezien je een strat hebt, en een beginner bent, en dat dus waarschijnlijk een gitaar is dat je zonder enig verstand van gitaren hebt gekocht,heb je waarschijnlijk een single coil in je bridge, en dat is... jah, slegt voor het rock/metal gehalte

Squier4ever
2 december 2007, 21:14
Weet je wa je dan moet doen?

HARDER ZETTEN DIE ZOOI !!


En jaah aangezien je een strat hebt, en een beginner bent, en dat dus waarschijnlijk een gitaar is dat je zonder enig verstand van gitaren hebt gekocht,heb je waarschijnlijk een single coil in je bridge, en dat is... jah, slegt voor het rock/metal gehalte

nee jij komt ervaren over sodeju zeg!

TimmU
2 december 2007, 22:36
Weet je wa je dan moet doen?

HARDER ZETTEN DIE ZOOI !!


En jaah aangezien je een strat hebt, en een beginner bent, en dat dus waarschijnlijk een gitaar is dat(DIE) je zonder enig verstand van gitaren hebt gekocht,heb je waarschijnlijk een single coil in je bridge, en dat is... jah, slegt voor het rock/metal gehalte
Mister little-know-it-all. Ik speel metal met een Strat. Uiteraard met een single-coil in m'n bridge. Dat is wat harder werken.

En harder zetten, dan krijg je een lekker schelle sound man, zonder mids erin. Goed idee. Klink je vast ook retestrak. Ik durf te wedden dat je nieteens retehard kán, en zowel, dat het dan vast niet klinkt,gezien de onervarenheid die uit je reply spat.Als je je versterker goed instelt, samen met de juiste pedaaltjes, kan je een érg prachtige sound uit je strat krijgen. Misschien wel beter dan met een humbucker. maar dat zijn puur meningen:)

Dick Wolkendeck
4 december 2007, 11:33
Blurk...

Teiltje?


Wat ik heb geleerd is dat je niet te veel moet overdri(j)ven bij metal. Anders wordt het één grote hoofdpijnvormende brij. Ook niet je drive/gain knopje helemaal open. Zorg dat je nog hoort dat je op een strat speelt. En als je d'r niet doorheen komt draai je of je volume of je gain iets hoger. Als je wilt opvallen kun je er nog een wah, phaser, univibe of flangler overheen gooien. Bij trage solo's een delay. En blijf van die tone af. Stel m af zoals je lekker vind klinken, maar ga niet je sound er mee veranderen. Dat is zonde.

+1 !!


O ja, en hou je distortions/overdrives analoog. Ik heb nog nooit een metalgitarist op een modellingapparaat zien spelen, en dat heeft z'n redenen.

Nou...

- Savatage wel eens live gezien?
- Symphony X: ook op line6
- Lacuna Coil idem

Gewoon goed afstellen, zou ik zeggen. Dat is met een digitaal apparaat wellicht wat lastiger (fijnafstelling, de fabrieksgeluiden zijn misschien goed genoeg voor een beginnend rockster) dan bijvoorbeeld een Marshall Valvestate.

Groet!

Dick Wolkendeck
4 december 2007, 11:38
Mister little-know-it-all. Ik speel metal met een Strat. Uiteraard met een single-coil in m'n bridge. Dat is wat harder werken.

En harder zetten, dan krijg je een lekker schelle sound man, zonder mids erin. Goed idee. Klink je vast ook retestrak. Ik durf te wedden dat je nieteens retehard kán, en zowel, dat het dan vast niet klinkt,gezien de onervarenheid die uit je reply spat.Als je je versterker goed instelt, samen met de juiste pedaaltjes, kan je een érg prachtige sound uit je strat krijgen. Misschien wel beter dan met een humbucker. maar dat zijn puur meningen:)

Hier ben ik het mee eens: metal kan prima op single coils. Je moet gewoon metal SPELEN. Luister maar naar Malmsteen, Blackmore, Joe Stump, Maiden, inderdaad en Mercyful Fate.

xSophie
21 januari 2008, 17:28
Ik heb nu een distortion gekocht :cooler: Hoe kan ik die 't beste afstellen om een maiden sound te krijgen?

Wiellem
21 januari 2008, 17:33
Ik heb nu een distortion gekocht :cooler: Hoe kan ik die 't beste afstellen om een maiden sound te krijgen?

Kun je distortion kopen?

Of bedoel je een pendaaltje?

xSophie
21 januari 2008, 17:41
Kun je distortion kopen?

Of bedoel je een pendaaltje?

Pedaaltje :satisfie:

TimmU
21 januari 2008, 18:35
Ik heb nu een distortion gekocht :cooler: Hoe kan ik die 't beste afstellen om een maiden sound te krijgen?
Geen tonnen gain.
Wilde gok : ( kan wisselen per pedaal!)
Bass : standje 8
Mids: 6 á 7
High - 5 á 6 .

Maar dit soort dingen kunnen veranderen per pedaal, heel erg zelfs. wat je het beste kunt doen is het zelf uitvinden. wat ik altijd doe, is gewoon een F ofzo spelen , aan houden , en met de knoppen spelen. Steeds als je iets een beetje verandert opnieuw aanslaan. Dan kom je vanzelf bij de sound die je zoekt. besef wel dat je nooit éxact de Maiden sound krijgt hé, daar hoort ook een muurtje met versterkers bij.

Tho
21 januari 2008, 18:57
Hier ben ik het mee eens: metal kan prima op single coils. Je moet gewoon metal SPELEN. Luister maar naar Malmsteen, Blackmore, Joe Stump, Maiden, inderdaad en Mercyful Fate.

Nee dat ben ik totaal niet met je eens. Als je thrash/death metal wilt spelen heb je toch écht een humbucker nodig. Veel vetter geluid.





Metal over singlecoils.. :stop:

sjoerd5
21 januari 2008, 18:57
OK, klaar.