PDA

View Full Version : Hitte-ontwikkeling



Thom TK
29 november 2007, 19:56
Ik heb een Engl E530 preamp en een Engl 2*35 watt poweramp ik wil die dus in een 3HE rack gaan schroeven. Maar ik hoor zeer tegenstrijdige verhalen over hitte in zo'n rack...is het echt beter om 1HE vrij te laten boven de poweramp?
Ik heb ffing dure racks gezien met alles zo op elkaar gestapeld.
De preamp en poweramp zijn niet allebei even diep (misschien logisch) en aangezien het maar 35 watt is...zal het echt problemen geven?
En nee, ik breidt niet uit ;).

Thom TK
29 november 2007, 21:12
Nah komop, het lijkt wel donderdagavond!

vdgraaf
29 november 2007, 22:33
He Thom!

Ligt er een beetje aan, zitten de buizen aan de achterkant, of zitten ze binnen in, met een roostertje/sleuven boven op de behuizing? In het laatste geval zou ik 1 of 1/2 plaatsje vrij houden. Kan in elk geval geen kwaad.

grtn, Jan Anton

Thom TK
30 november 2007, 15:41
He Thom!

Ligt er een beetje aan, zitten de buizen aan de achterkant, of zitten ze binnen in, met een roostertje/sleuven boven op de behuizing? In het laatste geval zou ik 1 of 1/2 plaatsje vrij houden. Kan in elk geval geen kwaad.

grtn, Jan Anton

Nah ze zitten er gewoon in met een rooster, dus idd niet zoals op de Mesa manier. Hmm bedankt voor je antwoord iig.

Nog meer ervaringen met hitte?

AART
30 november 2007, 16:57
Als het rooster afgesloten wordt door de preamp zou ik het niet doen en wat ruimte laten. Blijven de roosters(of een groot gedeelte ervan) vrij dan kan je het wel doen. Maar als je een 3he rack met glijprofiel neemt kan het wel, dan doe je de eindtrap helemaal tegen de bodem en de preamp helemaal tegen de bovenkant, dan blijft er altijd wel een sleufje over van 1 of enkele centimeters tussenzitten waarmee geventileerd wordt.

Thom TK
1 december 2007, 15:47
Naja er zit geen rooster aan de bovenkant, maar aan de zijkanten van de poweramp en aan de achterkant, waar ook de actieve koeling zit.
Ik denk opzich wel dat het moet kunnen, want de roosters aan de zijkant laten meer warmte weg dan een afgedekte bovenkant. Maar ik wil wat zekerder zijn ;).

habberdoedas
3 december 2007, 12:20
Mocht je er voor kiezen om later een fx processor in je rack te monteren, dan zou ik zeker een ruimte van 1 HE tussen de eindtrap en fx processor vrij laten.

Rutger
3 december 2007, 12:37
En een koelvennetje achterin plaatsen?

jw009
3 december 2007, 13:34
Ik kan me niet voorstellen dat rack gear daar niet tegen kan. Het wordt toch gemaakt om op elkaar in een rack te zitten. Ander zou er in de handleiding wel een waarschuwing staan van min. 1 HE boven de poweramp vrij laten.
Desalniettemin kan je natuurlijk het zekere voor het onzekere nemen en toch gewoon doen, maar nogmaals moet het er gewoon tegen kunnen.

Thom TK
3 december 2007, 17:39
Ik kan me niet voorstellen dat rack gear daar niet tegen kan. Het wordt toch gemaakt om op elkaar in een rack te zitten. Ander zou er in de handleiding wel een waarschuwing staan van min. 1 HE boven de poweramp vrij laten.
Desalniettemin kan je natuurlijk het zekere voor het onzekere nemen en toch gewoon doen, maar nogmaals moet het er gewoon tegen kunnen.

Dat is inderdaad ook een beetje mijn beredenering ja. Helemaal met mijn poweramp, waar geen ventilatiegaten bovenin zitten, maar aan de zijkant.

jorrit
12 december 2007, 15:48
Heb je toevallig een foto van je setje? ik heb namelijk ook een 530 pre amp en een 2 x 35 watt eindtrap van engl. Zit er een ventilator achter? Bij mij werkt het al tijden zonder problemen, er is wel wat warmte maar niet noemenswaardig genoeg om iets mis te laten gaan.

Thom TK
14 december 2007, 12:23
Heb je toevallig een foto van je setje? ik heb namelijk ook een 530 pre amp en een 2 x 35 watt eindtrap van engl. Zit er een ventilator achter? Bij mij werkt het al tijden zonder problemen, er is wel wat warmte maar niet noemenswaardig genoeg om iets mis te laten gaan.

Ja er zit een ventilator achter, en ik denk ook dat het wel moet werken met 3 HE. Er zitten geen ventilatiegaten bovenop de Engl.
Maar idd, als jij zegt dat het geen problemen opleverd ga ik ervoor.
Grappig trouwens dat jij hetzelfde setje hebt...gave set!

wizzie1982
17 december 2007, 09:04
lijkt mij idd ook niet echt een probleem... ik heb ook een e530, maar dan met een 840/50 poweramp (50 watt)

ook samen in een rackje zitten en nooit hitteproblemen gehad.. succes!

jorrit
18 december 2007, 07:57
Ja er zit een ventilator achter, en ik denk ook dat het wel moet werken met 3 HE. Er zitten geen ventilatiegaten bovenop de Engl.
Maar idd, als jij zegt dat het geen problemen opleverd ga ik ervoor.
Grappig trouwens dat jij hetzelfde setje hebt...gave set!

Ja he :D. Ik zal morgen eens een foto posten, heb gister net mn replifex binnen gekregen dus mn rack is af.

Thom TK
18 december 2007, 13:39
Ja he :D. Ik zal morgen eens een foto posten, heb gister net mn replifex binnen gekregen dus mn rack is af.

Cool! Doen! :)
En Wizzie: bedankt: ik ga de gok wagen!