PDA

View Full Version : plakkende gibson les paul



pannekoek
29 november 2007, 19:24
ik heb 2 maanden geleden een muurbeugel voor mij les paul gekocht, de verkoper zei dat ik mijn gitaar niet zomaar op de beugel mocht hangen, dus ik heb het forum even nagevraagt wat ik zou nemen om mijn les paul te beschermen.

ik kreeg als antwoord: je gitaar beugel intapen met gaffa-tape.

ik dus naar de praxis en heb gaffa tape gekogt (wat overgens nu wel anders heet)

ik die beugel dus strak intapen met gaffa tape,

nu heb ik dus mijn les paul aan de muur hangen en als ik hem eraf wil halen plakt hij aan de beugel....
ik moet aardig wat kracht zetten om hem eraf te halen.

nadat ik hem eraf heb gehaalt zie ik allemaal zwarte lijm achtige resten op mijn headstock, zeer lelijk!

wat heb ik fout gedaan en hoe los ik het op?
bedankt, stephan

Squier4ever
29 november 2007, 19:28
je moet de tape met de plakzijde op de beugel plakken he....

wat een pannekoek :D

Eko
29 november 2007, 19:45
Een Gibson is afgewerkt met nitrocelluloselak. Die is gevoelig voor weekmakers en oplosmiddelen. Veel rubberprodukten ziiten daar vol mee. Vandaar dat veel verkopers , terecht, het advies geven om de haken te omwikkelen. Gaffa , of ducktape , heeft een dikke lijmlaag . Als je neck daar mee in aanraking komt is het ook zonde. Blijven er lijmresten aanhangen of wordt de lak zachter?

Nellyrocks
29 november 2007, 19:46
je moet de tape met de plakzijde op de beugel plakken he....

wat een pannekoek :D

haha

Weet je zeker dat je geen dubbelzijdig tape hebt gekocht. De enige oplossing die er nog is, is je LP verkopen en een telecaster terugkopen.

Squier4ever
29 november 2007, 19:47
haha

Weet je zeker dat je geen dubbelzijdig tape hebt gekocht. De enige oplossing die er nog is, is je LP verkopen en een telecaster terugkopen.of de LP aan mij geven en in een hoekje gaan zitten huilen dat er lijm op zit.

fred dons
29 november 2007, 20:07
gaffa tape is hier niet geschikt voor omdat dit nu juist tjokvol weekmakers zit wat de tape flexibel houd en de lijm vers, beter is isolatie materiaal of het originele spul wat al op de houder zit (niet alles reageert met cellulose ;) )

s0ck
29 november 2007, 20:08
ik zou voortaan gewoon seconde lijm proberen, werkt ook erg goed !

Puerco
29 november 2007, 20:16
Een rolletje verband of wat stroken van een oud katoenen tshirt om de houder wikkellen, niet erg mooi maar wel functioneel (veilig).
Lijmresten kun je verwijderen met wat naphta (wasbenzine), niet te hard poetsen daar je lak mischien iets kwetsbaar kan zijn door die lijmresten.
Als je lak dof blijft evt oppoetsen met wat gitaar polish (ik gebruik zelf altijd turtle wax maar dat is op eigen risico :D )

pannekoek
29 november 2007, 20:34
Een Gibson is afgewerkt met nitrocelluloselak. Die is gevoelig voor weekmakers en oplosmiddelen. Veel rubberprodukten ziiten daar vol mee. Vandaar dat veel verkopers , terecht, het advies geven om de haken te omwikkelen. Gaffa , of ducktape , heeft een dikke lijmlaag . Als je neck daar mee in aanraking komt is het ook zonde. Blijven er lijmresten aanhangen of wordt de lak zachter?

ze blijven hangen, ikkan ze voorzichtig wegkrassen, maar dit is natuurlijk niet goed voor mijn plank , speciaal tape gekogt blijkt het dus waardeloos te zijn :P, jammer

ik vraag me af hoe schadelijk die beugel is aangezien heel veel gitaristen hun gibson hebben hangen aan de muur

patricia
29 november 2007, 20:47
ik zou voortaan gewoon seconde lijm proberen, werkt ook erg goed !

hahaha lol,da`s gemeen.

pannekoek
29 november 2007, 20:49
ik zou voortaan gewoon seconde lijm proberen, werkt ook erg goed !

hoe durf je het in je hoofd te halen , iemand ook maar te proberen tel aten denken om zijn les paul te beschadigen, wat voor zieke geest heb je dat je een gibson les paul iets aan wilt doen?
alleen tbs patienten zouden een les paul kunnen vermoorden

:blast:

Dirkdewaard
29 november 2007, 20:50
ze blijven hangen, ikkan ze voorzichtig wegkrassen, maar dit is natuurlijk niet goed voor mijn plank , speciaal tape gekogt blijkt het dus waardeloos te zijn :P, jammer

ik vraag me af hoe schadelijk die beugel is aangezien heel veel gitaristen hun gibson hebben hangen aan de muur

Bij mij hangt het al jaren zo.
Voor mij werkt het prima.

(trouwens die tape is niet waardeloos, het is veel veelzijdiger dan een LP. ;) )

Butger
29 november 2007, 20:57
Ik vraag me nu wel echt af welke debiel mensen aanraadt hun LP in een muurhanger te plaatsen met gaffar-tape er om heen...?? :nervous:

Dirkdewaard
29 november 2007, 21:05
Ik vraag me nu wel echt af welke debiel mensen aanraadt hun LP in een muurhanger te plaatsen met gaffar-tape er om heen...?? :nervous:

Ik vraag me af welke debiel het woord GAFFAR-Tape heeft bedacht. :???:

Squier4ever
29 november 2007, 21:12
hoe durf je het in je hoofd te halen , iemand ook maar te proberen tel aten denken om zijn les paul te beschadigen, wat voor zieke geest heb je dat je een gibson les paul iets aan wilt doen?
alleen tbs patienten zouden een les paul kunnen vermoorden

:blast:

beetje psycho ben je wel he....

robert-gitarist
29 november 2007, 21:22
Ik vraag me af welke debiel het woord GAFFAR-Tape heeft bedacht. :???:


Ik vraag me af wie er nou een Gibson LP aan de muur hangt ipv er op spelen :D

s0ck
29 november 2007, 21:23
hoe durf je het in je hoofd te halen , iemand ook maar te proberen tel aten denken om zijn les paul te beschadigen, wat voor zieke geest heb je dat je een gibson les paul iets aan wilt doen?
alleen tbs patienten zouden een les paul kunnen vermoorden

:blast:

ik ben stiekum anti gibson :)

Veekeren
29 november 2007, 21:25
ik vraag me af hoe schadelijk die beugel is aangezien heel veel gitaristen hun gibson hebben hangen aan de muur

Komt ie weer, de schade van een beugel op een '79 ES335:

http://i12.photobucket.com/albums/a210/Veekeren/DSC02209.jpg

Ik heb het opgelost met kleine sokjes:

http://i12.photobucket.com/albums/a210/Veekeren/DSC02509.jpg

pannekoek
30 november 2007, 07:41
Komt ie weer, de schade van een beugel op een '79 ES335:

http://i12.photobucket.com/albums/a210/Veekeren/DSC02209.jpg

Ik heb het opgelost met kleine sokjes:

http://i12.photobucket.com/albums/a210/Veekeren/DSC02509.jpg


ik ga vanmiddag even een oud t-shirt rippen :)

Mephistocles
30 november 2007, 08:23
hoe durf je het in je hoofd te halen , iemand ook maar te proberen tel aten denken om zijn les paul te beschadigen, wat voor zieke geest heb je dat je een gibson les paul iets aan wilt doen?
alleen tbs patienten zouden een les paul kunnen vermoorden

:blast:
Hoezo? Ik ben geen tbs-patient hoor! Ach, misschien wordt ik ooit ook wel met de ziekte besmet die les paul heet. Tot nu toe heb ik een singlecoil-infectie. Ik wordt er ziek van. Volgende gitaar: geen single coil en geen les paul... Oei... Tuurlijk! Gibson Explorer! Muhahaha!

bass blom
30 november 2007, 10:11
Ik vraag me af welke debiel het woord GAFFAR-Tape heeft bedacht. :???:


Gaffer (motion picture industry)
From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
For other uses, see gaffer.

A gaffer in the motion picture industry is the head of the electrical department, responsible for the execution (and sometimes the design) of the lighting plan for a production. In British English the term gaffer is long established as meaning an old man, or the foreman of a squad of workmen. The term was also used to describe men who adjusted lighting in English theatre and men who tended street lamps, after the "gaff" they used, a pole with a hook on its end.

Sometimes the gaffer is credited as Chief Lighting Technician (CLT). In television the term Lighting Director is often used, but sometimes the Technical Director (T.D.) will light the studio set.


http://en.wikipedia.org/wiki/Gaffer_%28motion_picture_industry%29

omni
30 november 2007, 10:25
Even voor het overzicht. Mijn twee LP's hangen al jaren aan muurhaken van H&K geen enkel probleem. Het gebeurt alleen bij dat zachte foam achtige spul. Dit zit bijvoorbeeld op Stagg standaards en dus ook op de gewone vloerstandaards! probleem heeft dus niets te maken met het soort standaard, maar de gebruikte materialen.

LP_CL
30 november 2007, 10:45
Hebben alle Gibson Les Paul's nitro lak? De mijne staat op een standaard met dat rubber achtige ding rond, en ik heb nog niets gemerkt van schade...

Iceman
30 november 2007, 10:52
Ik heb al jaren schuimrubber om die ophanghaken.

Hebben ze overal bij de Gamma/Praxis/Formido. Grijs spul, wordt gebruikt om waterleidingen tegen de kou te isoleren. Kost per meter ongeveer 1 euro (en je hebt maar een centimeter of 10 nodig.)

Dekkz0r
30 november 2007, 11:08
Is het ook verstandig een gitaar standaard (dus een voor op de grond) in te pakken met dat grijze spul??

Veekeren
30 november 2007, 11:08
Het gebeurt alleen bij dat zachte foam achtige spul. Dit zit bijvoorbeeld op Stagg standaards en dus ook op de gewone vloerstandaards! probleem heeft dus niets te maken met het soort standaard, maar de gebruikte materialen.

Helaas is dat niet waar. De haken van mij zijn ook niet van schuimrubber, maar gewoon, nou ja, rubber. De schade op die ES335 is eigenlijk vrij plots ontstaan, die heeft ook een jaar zonder problemen gehangen. Misschien dat er haken zijn waarbij het geen probleem is, maar ik zou het risico liever niet nemen.


Hebben alle Gibson Les Paul's nitro lak? De mijne staat op een standaard met dat rubber achtige ding rond, en ik heb nog niets gemerkt van schade...

Volgens mij hebben vrijwel alle LP's nitro lak. Maar misschien heb je een goede standaard, misschien is het simpelweg dat je er NOG niks van merkt.

Ik ben zeker geen autoriteit op dit gebied maar kan slechts vanuit mijn ervaring spreken. En bij dergelijk dure spullen, die ook nog eens emotionele waarde hebben, zou ik het risico liever niet nemen. Dan maar even een shirtje opofferen en dat om de standaard fixen.

Orpheo
30 november 2007, 11:53
alle gibsons hebben nitro-lak.

De weekmakers in de rubber die gaan in de lak zitten, en uiteindelijk als 't verzadigd raakt, laat 't in een keer los.

klikokarma
30 november 2007, 12:27
alle gibsons hebben nitro-lak.
Dat is niet helemaal waar; alles 'onder' de standards (special, faded, etc.) krijgt zijn kleurtje volgens mij door polyurethaan.

Orpheo
30 november 2007, 12:30
Dat is niet helemaal waar; alles 'onder' de standards (special, faded, etc.) krijgt zijn kleurtje volgens mij door polyurethaan.

sorry is echt niet waar. ik heb net effe een wattenschijfje gehaald over mijn faded V en faded SG, en die hebben echt nitro. gibson gebruikt voor iedere gitaar nitrocellulose.

drap
30 november 2007, 12:40
Klopt. Op alle Gibsons zit in principe nitro cellulose. Er zijn wat uitzonderingetjes geweest in het verleden, maar daar houdt het mee op.

bass blom
30 november 2007, 12:48
sorry is echt niet waar. ik heb net effe een wattenschijfje gehaald over mijn faded V en faded SG, en die hebben echt nitro. gibson gebruikt voor iedere gitaar nitrocellulose.

wat gebeurt er dan?
een schoon schijfje of met iets erop?

vulvasonic
30 november 2007, 12:50
Ik heb die haken zelf gemaakt en het rubber gewoon weggelaten. Het resultaat is dat al mijn gitaren voorzien zijn van kloven, spleten, reten, spelonken, krassen en alles wat daaraan doet denken.

:seriousf:

Quadrifoglio
30 november 2007, 12:54
Ik heb die haken zelf gemaakt en het rubber gewoon weggelaten. Het resultaat is dat al mijn gitaren voorzien zijn van kloven, spleten, reten, spelonken, krassen en alles wat daaraan doet denken.

:seriousf:

Maar jij hebt dan ook geen waardevolle LP of iets ;)

Orpheo
30 november 2007, 13:08
wat gebeurt er dan?
een schoon schijfje of met iets erop?

de kleur zit dan op 't watje. de nagellakremover lost nitrocellulose op. nagellak zelf is immers een (soort) nitrocelluloselak.

Orpheo
30 november 2007, 13:09
Maar jij hebt dan ook geen waardevolle LP of iets ;)

nee, een waardevolle ES345 (of iets van dien aard) en een doublecut LP standard.

fred dons
30 november 2007, 13:13
de kleur zit dan op 't watje. de nagellakremover lost nitrocellulose op. nagellak zelf is immers een (soort) nitrocelluloselak.

de test klopt maar het resultaat niet altijd, de nagellak remover lost iedere lak op die op thinner basis is en dat kan dus acryl of cellulose zijn, wat je in ieder geval zeker weet is dat het geen poly is omdat die niet in de acetone oplost (en in het geval van Gibby zal het wel cellulose zijn)

Orpheo
30 november 2007, 13:15
de test klopt maar het resultaat niet altijd, de nagellak remover lost iedere lak op die op thinner basis is en dat kan dus acryl of cellulose zijn, wat je in ieder geval zeker weet is dat het geen poly is omdat die niet in de acetone oplost (en in het geval van Gibby zal het wel cellulose zijn)

oh ja, dat was de kanttekening die je erbij plaatste, maar ik was vergeten :D

gibson heeft namelijk wel acryl-lakken gehad op de firebirds. deze lakken waren namelijk gehaald uit de autoindustrie, en dat past perfect in het ontwerp van de firebird. maar die gebruiken ze al jaren niet meer. Het is nu nitro wat de klok slaat.

@fred: weet jij hoe lang 't duurt voor die lak droog is en 'cured' tegenover iets als poly?

G.G.
30 november 2007, 13:26
ik dus naar de praxis en heb gaffa tape gekogt (wat overgens nu wel anders heet)



.............



nadat ik hem eraf heb gehaalt zie ik allemaal zwarte lijm achtige resten op mijn headstock, zeer lelijk!


Gauw terug naar de praxis voor zoeentje:


http://www.toolstation.com/images/library/stock/webbig/41777.jpg

Rick trodat
30 november 2007, 14:37
Heb ik ook gehad, gewoon met een beetje was benzine of gitaar olie eraf hale. Slijt vanzelf. Bij mijn les paul zat dat plaksel er al op. Wat je kan kopen is een K&M standaard, deze zorgen ervoor dat je geen plekken op je hals krijgt.

Veekeren
30 november 2007, 14:47
Heb ik ook gehad, gewoon met een beetje was benzine of gitaar olie eraf hale. Slijt vanzelf. Bij mijn les paul zat dat plaksel er al op. Wat je kan kopen is een K&M standaard, deze zorgen ervoor dat je geen plekken op je hals krijgt.

En zelfs zij garanderen niks :D Maar is wel ongeveer het beste spul wat je kan krijgen hoor, mag ook wel als een normale standaard van K&M 27,50 en een Stagg 9 euro kost.

fred dons
30 november 2007, 15:57
oh ja, dat was de kanttekening die je erbij plaatste, maar ik was vergeten :D

gibson heeft namelijk wel acryl-lakken gehad op de firebirds. deze lakken waren namelijk gehaald uit de autoindustrie, en dat past perfect in het ontwerp van de firebird. maar die gebruiken ze al jaren niet meer. Het is nu nitro wat de klok slaat.

@fred: weet jij hoe lang 't duurt voor die lak droog is en 'cured' tegenover iets als poly?

poly (en andere 2 componenten lak) is binnen een aantal uren uitgehard (genoeg om te schuren en te polijsten) deze lak zal zeker wat langer duren
(het beste is een maand te wachten)
Gibson neemt overigens zelden de tijd zolang te wachten waardoor de gibson lak er nooit zo hoogglans zal uit zien als een PRS of Fender lak (ligt dus niet aan het feit dat het cellulose is maar aan het feit dat Gibson te snel wilt polijsten en de lak daarna nog verder gaat "curen" )