PDA

View Full Version : Gelamineerde vs single piece halzen



Kakihara
29 november 2007, 18:30
Wat zijn de voordelen van een gelamineerde hals t.o.v. een hals uit één stuk?
Is een gelamineerde hals stabieler dan een hals uit één stuk?
Een neck uit meerdere delen vind ik esthetisch best verantwoord, maar loop je door meer stukken hout voor je hals te gebruiken ook niet meer risico dat één van die stukken gaat kromtrekken ?
Ik heb bij Melvyn Hiscock ook gelezen dat mooi getekend hout méér kans heeft om onder de tekening niet al te best van kwaliteit te zijn. Heeft iemand hier ervaring mee ?
Ik dank jullie op voorhand voor jullie wijze raad :)

G.G.
29 november 2007, 18:36
maar loop je door meer stukken hout voor je hals te gebruiken ook niet meer risico dat één van die stukken gaat kromtrekken ?

Juist niet. Ik heb voor mijn neckthrough een stuk esdoorn genomen en deze in 4 stroken gezaagd, die stroken heb ik gespiegeld verlijmd zodat de nerven elkaar tegenwerken. Super stabiel resultaat.

Kakihara
29 november 2007, 19:04
En hoe zit het met de bespeelbaarheid ? Heb ooit wel es ergens gelezen dat gelamineerde halzen wat stugger zouden spelen. Ik kan me dat eigenlijk niet voorstellen ...:chicken:

Orpheo
29 november 2007, 20:22
En hoe zit het met de bespeelbaarheid ? Heb ooit wel es ergens gelezen dat gelamineerde halzen wat stugger zouden spelen. Ik kan me dat eigenlijk niet voorstellen ...:chicken:

moah, ik heb 2 Lp's met gelamineerde hals, en stroever/stugger?! geen last van. ze zijn wel stugger, maar GG heeft dat beter omschreven dan ik.

Javaca
29 november 2007, 20:46
Laminatie vam halzen wordt vooral gebruikt om de stevigheid te vergroten.

Op de bespeelbaarheid heeft dit geen directe invloed. (Al kun je een steviger hals natuurlijk wel dunner maken dan een slappe)

Mattia
30 november 2007, 07:31
Nouja, als je een slappe 1-piece fender hals gewend bent, en je techniek 'teck tremolo' (dus: hals buigen voor tremolo effect) omvat, kun je wel eens ervaren dat een hals te stug aanvoelt terwijl je het bespeelt (heb ik als commentaar gehad van iemand over een van de slapste halzen die ik ooit had gemaakt. Voor mijn gevoel dan).

Lamineren is er in eerste plaats voor de stabiliteit, in tweede voor iets hoger stijfheid dan dezelfde hals zonder lams, uit dezelfde matieralen

Kakihara
2 december 2007, 19:13
Alles bij elkaar ben je dus beter een gelamineerde neck maken tenzij je voor een waarheidsgetrouwe kopie maakt van bijvoorbeeld een Strat ?

Mattia
2 december 2007, 21:45
Alles bij elkaar ben je dus beter een gelamineerde neck maken tenzij je voor een waarheidsgetrouwe kopie maakt van bijvoorbeeld een Strat ?

Nouja, hoeft helemaal niet. Als je goed kwartiers materiaal hebt, mooi lang gedroogd, stabiel, heeft het echt geen enkele toegeveogde waarde in 'real world terms'.

Een scarf is beter dan een 1-piece angled headstock vanwege de grainrichting, maar verder is een hals uit 1 deel gewoon enorm stabiel mits je het juiste stukkie hout hebt. Feit is echter wel dat het veeeel makkelijker is om perfect dosse hout te vinden, wat je dus makkelijk kan lamineren tot kwartiers, dan perfect kwartiers hout. Het heeft visueel ook iets moois als je contrasterende stukjes hout/fineer ertussen zet.

Kijk naar het hout, en maak je beslissing. Van de pakweg 15 halzen die ik tot nu toe heb gemaakt (niet echt veel als je bedenkt dat ik zo'n 9 jaar bezig ben, maar enfin...) zijn er maar 5 gelamineerd. Wel allemaal (behalve de fender-styles) scarf jointed.