PDA

View Full Version : Cathode condensator maximale spanning



caliban
29 november 2007, 17:33
Ik heb een redelijk domme vraag.
De cathodecondensator of ontkoppelcondensator, is het echt nodig dat die enorm veel volt aankan, of is dat een veiligheid die fabrikanten erop zetten als ze 63V of iets dergelijks nemen. (Niet dat 63V zo veel is, maar toch, een vriend van me zei dat het best moet kunnen met 15V)
Bedankt allemaal

caliban
29 november 2007, 19:40
Niemand die het weet

aad
29 november 2007, 20:03
Niemand die het weet

Stelling:

Omdat de cathode ontkoppelcondensatoren warm kunnen worden (en het ergste is aan 1 kant) hetgeen over het algemeen gebeurt bij buizen lijkt het mij verstandig om daarvoor idd een type met een hoge werkspanning te nemen.

Waarom?

Om er een hogere werkspanning te mogen laten zijn moet er een grotere afstand zijn tussen de twee polen. Het di-electricum van een elco met een hogere werkspanning is altijd groter dan een lagere. (Logisch). Daarom is het gevaar van doorslag kleiner omdat het langer duurt voordat die elco het begeeft (als hij het al begeeft).

Chris Winsemius
29 november 2007, 20:15
Meestal staat er maar 'paar volt op 'n preamp-cathode, 25V werkspanning doet het gewoon in 99,9999999999% v/d gevallen

caliban
29 november 2007, 20:22
Bedankt Chris, en in het geval van minder, wanneer komt de grens van gevaarlijk

Chris Winsemius
29 november 2007, 20:27
Bedankt Chris, en in het geval van minder, wanneer komt de grens van gevaarlijk

Niet goed: als de cathode-spanning groter of gelijk is aan de werkspanning v/d condensator.

EDIT: Warmte-handeling: fysiek niet op de weerstand monteren maar ietsje zwevend erboven of er naast. Fabrikanten geven vaak de max. temp. aan.

Ik had je email nog niet kunnen beantwoorden, ik doe het nu even:

- draaddikte: kleinste diameter die je aangaf moet volgens mij voldoende zijn voor jouw project
- montage-onderdelen: liefst allemaal bereikbaar (dus boven op het board) en C's en R's mag je gewoon op dezelfde punten solderen (bijvoorbeeld voor de ontkoppelde cathode-Rs)

caliban
29 november 2007, 21:34
Chris kerel, you are the man, veel dank