PDA

View Full Version : Zo goed mogelijke opnamen voor nylon akoustisch gitaar met beperkte middelen



Misere Nobis
29 november 2007, 16:08
Allereerst zal ik even opsommen welke relevante middelen ik tot mijn beschikking heb:

-Samson Q7 Microfoon (weinig definitie en te veel hoge ruis, dit komt omdat ik 'm vrij veel moet versterken om iets hoorbaars te krijgen.

-Multidirectional dynamische microfoon uit een VHS bewerking set (u lees het goed) (deze microon heeft een extreem gedetailleerd geluid en weinig ruis, het grote probleem is dat het accent veels te veel ligt op hoge tonen en het behoorlijk schel klinkt)

-Mengpaneel uit dezelfde VHS bewerkingset (voornamelijk voor video dingen maar zitten ook 3 geluidsporen op)

-15 Watt Roland Cube gitaarversterker (hiermee versterk ik de samsung microfoon).


Wat ik dus wil is zo goed mogelijke natuurlijke opnamen met deze middelen voor akoustische gitaar zonder dat ik de boel van tevoren veel moet compressen en eq’en (dat doe ik liever achteraf). Zoals ik al zei ben ik op zoek naar een natuurlijk geluid met een goede balans tussen hoge en lage tonen.

Mijn idee was dus om deze 2 microfoons te gebruiken met het mengpaneel om hun beide zwaktes en sterktes te compenseren dmv stereo miking(of klinkt het dan gewoon 2x zo slecht?). Ik heb hier verschillende tutorials over gelezen maar het is me na enig expirimenteren nog niet gelukt een bevredigend geluid te krijgen. Wellicht is hier iemand die er meer verstand van heeft dan ik en me een paar goede tips kan geven..?


Daarnaast nog een paar dingen:
-Is het slim om een oud mengpaneel te gebruiken ivm latency en geluidkwaliteit verlies?

-Wat is de slimste volgende stap voor een goed geluid, betere geluidskaart, betere mic (zat zelf te denken aan een betaalbare condensator) etc?

Wat is de beste manier om makkelijk en goedkoop zang te versterken (tot een sterkte dat het op te nemen is), of kan ik gewoon een plug kopen die van instrumentplug naar normale stereo plug gaat?

Alvast heel erg bedankt!

bass blom
29 november 2007, 16:15
beetje warrig verhaal, je versterkt de ene mic door een 15 watt cube?
en dat wil je dan met die andere opnemen :???:

wil je nou opnemen of versterken?
een mengpaneel op zich heeft niet waarneembare latency.
dat doen computers en geluid interfaces.

je wilt dus een spaanse gitaar opnemen?
en dan die twee mics gebruiken.
die ene die in een VHS zit, heb je daar niet erg veel last van de compressor die ongetwijfeld daar in zit?

zo, een hoop vragen terug op je bordje :D

Misere Nobis
29 november 2007, 16:28
beetje warrig verhaal, je versterkt de ene mic door een 15 watt cube?
en dat wil je dan met die andere opnemen :???:

wil je nou opnemen of versterken?
een mengpaneel op zich heeft niet waarneembare latency.
dat doen computers en geluid interfaces.

je wilt dus een spaanse gitaar opnemen?
en dan die twee mics gebruiken.
die ene die in een VHS zit, heb je daar niet erg veel last van de compressor die ongetwijfeld daar in zit?

zo, een hoop vragen terug op je bordje :D
Haha, dit is zowaar nog mooier dan in het echt.

-die samson versterk ik via die cube inderdaad, maar de output gaat naar het mengpaneel (omslachtig I know, maar je toch een beetje inventief zijn met beperkte middelen) Ik heb geen last van vertraging dus dat is gelukkig geen probleem verder

-die vhs microfoon is gewoon een normale externe microfoon bedoelt om tekst over een vhs te spreken (althans denk ik, dat ding komt uit het jaar 0).
Geen idee over die compressor, het is geluid is echter wel een beetje vlak.

En het uiteinelijke doel was inderdaad akoustische gitaar op te nemen.
Misschien moet ik er nog bij zeggen dat het vooral om ritme gitaar gaat en ik nog heel veel andere sporen voor elektrische gitaar etc ga gebruiken (in verband met het rekening houden met EQ'en oid??)

bass blom
29 november 2007, 16:37
gitaar opnemen met die ene en/of die andere microfoon moet geen probleem zijn als je een mengpaneel hebt.
maar als je 1 van die mics gebruikt om door een gitaarversterkertje dat geluid te versterken terwijl je opneemt dan kan dat hinderlijke bijgeluiden geven.
mooiste is dan als je die 2 gescheiden kan opnemen zodat je er later nog wat mee kan vogelen eventueel.

en dan wil je zang versterken zodat je het op kan nemen?
zang kun je zo opnemen.. met een microfoon.

Misere Nobis
29 november 2007, 16:53
Ik beperk me eerst tot goede opnamen voor akoustische gitaar voor ik over zang nadenk. Maar als ik het goed begrijp is het dus belangrijk hoe je een microfoon versterkt (ook al is het op zeer laag volume)? Misschien is het een idee om een grote-naar-kleine jack te kopen en die rechtstreeks in het mengpaneel te stoppen om bijgeluiden tegen te gaan (die VHS mic heeft al een kleine jack). De enige reden waarom ik die samson versterk is omdat hij niet in het mengpaneel past haha.

Maar dat van die microfoons ga ik eens proberen! Is 't dan trouwens niet handiger tegelijkertijd 2 microfoons te laten opnemen op 2 verschillende sporen (ivm onstrakheden en zo).

bass blom
29 november 2007, 16:58
als je met een microfoon gaat opnemen is het juist niet belangrijk dat je hem versterkt :D

je sluit hem aan op je mengpaneel, doet de line out van het mengpaneel in de line in van je computer en je neemt op.
ik neem aan dat je in de computer wilt gaan opnemen.

de enige soort van versterking die een microfoon dan nodig heeft is een voorversterker en die zit in de meeste mengpanelen ingebouwd.

Misere Nobis
29 november 2007, 17:05
Alright, dan ga ik morgen ff zo'n plug kopen!
Bedankt voor de tips!
Nog een ding, wat voor een condensator microfoon kan jij aanraden (voor gitaar en zang) met een goede prijskwaliteit verhouding? Onder de 150 euro, dat dan weer wel.

bass blom
29 november 2007, 17:07
Alright, dan ga ik morgen ff zo'n plug kopen!
Bedankt voor de tips!
Nog een ding, wat voor een condensator microfoon kan jij aanraden (voor gitaar en zang) met een goede prijskwaliteit verhouding? Onder de 150 euro, dat dan weer wel.

dan kom je waarschijnlijk het volgende probleem tegen, zo'n microfoon heeft fantoomvoeding nodig, 48 volt.
ik neem aan dat je VHS mengpaneel dat niet levert..

Misere Nobis
29 november 2007, 18:22
Ik zat te denken aan een USB mic. In een muziekwinkel wisten ze me vertellen dat de latency zeer beperkt is vergeleken bij gitaar met USB en dat er eventueel ook nog programma's zijn van de fabrikant om dit tegen te gaan.

bass blom
29 november 2007, 18:46
sjees wat haal jij alles door elkaar, ik geef het op ;)

Misere Nobis
29 november 2007, 19:20
Wat ik bedoel is: Ik heb inderdaad geen mengpaneel met fantoomvoeding. Een mogelijkheid is dan om een USB condensator mic te nemen als alternatief. Ik maakte mij alleen zorgen om de latency van zo'n ding (aangezien dat bij een 'normale' condensator niet in het bijzonder belangrijke rol speelt.

Overigens is het ruisprobleem opgelost door een jack te kopen voor mn samson mic. Dus ik denk dat ik maar opnieuw aan de slag ga met 1 microfoon expirimenteren (aangezien die samson nu 10x beter klinkt dan die andere). Grote probleem is echter nog steeds dat mn gitaar dood klinkt dus ik ga sowieso voor een condensator.

Nu duidelijk haha? Het kan zijn dat ik dingen door elkaar haal, ben pas een maandje of zo bezig met opnemen en wat daar bij komt kijken.