PDA

View Full Version : Vreemd...buizenversterker met distortion pedaal...



Plantje
29 november 2007, 13:08
Ik weet even niet of ik deze post in het goede forum plaats maar mods vinden vast wel een beter plekje als het nodig is. :cheerup:

Velen van ons zullen als het even kan voorkeur geven aan een buizen versterker. (Die discussie hoef ik nu niet een te zwengelen). Echter vaak is geld gebrek, gebrek aan roadies (om de boel te sjouwen :)), overvloed aan buren (die last hebben van het geweld van een buizenbak) enz. reden het niet te doen.

Wat ik nou niet helemaal snap is het volgende: soms zie ik iemand met een volledig buizen amp (top of preamp met eindtrap) spelen met ook nog eens een distortion pedaal erbij. Maar één van de redenen om juist wél voor een buizenamp te gaan is toch dat een buis in de voorversterker je oversturing geeft die een transistor/modelling je nooit kan geven? (Voor de duidelijkheid: ik zeg niet DAT het zo is alleen dat DAT de reden is voor mensen om voor een buizenbak te gaan.) Dan vind ik het wat raar daar een distortion pedaal bij te zetten.
Als ik een volledig buizenamp zou hebben zou ik denk ik ook nooit een distortion in de effecstloop zetten; of is dat vreemd?

Hier zijn vast mensen die de genoemde setup hebben. En zij kunnen me vast wel vertellen waarom ze dat zo hebben gedaan :)

Thanks!

jw009
29 november 2007, 13:15
Vaak wordt zo'n pedaaltje gebruikt, om of een clean signaal een randje (beetje overdrive) te geven of om het signaal te boosten (voor solo's of om het strakker te maken).

Het geluid wordt dus niet gemaakt door het pedaaltje, alleen een beetje beinvloed. Is het nu wat duidelijker?

edit: en je zet je pedaaltje niet in de effectloop, je moet hem tussen je gitaar en versterker hangen anders klinkt he tniet.

andoni
29 november 2007, 13:21
Ik zou zoiezo nooit een distortion-pedaal in de effects loop zetten van gelijk welke versterker.

Een overdrive-pedaal (dat je signaal boost en geen distortion toevoegt) daarentegen VOOR de versterker (en dus niet in de effects loop) wordt dikwijls gedaan icm met high gain versterkers en dit om 2 redenen:
- Om het laag strakker te maken bij ritmewerk (vooral TubeScreamer-achtigen, omdat die wat laag afsnoepen)
- Voor lead werk (fellere sound/feel, meer sustain, volume boost...)

Bij low gain-versterkers kan een overdrive- of distortion-pedaal een uitkomst bieden als je meer oversturing wilt (zonder de ramen eruit te knallen).

Ik speel momenteel met mijn gitaar (Les Paul) rechtstreeks in de versterker (Mesa Rectifier), maar ik ben ook van plan om me iets TubeScreamer-achtigs aan te schaffen. Rectifiers zijn namelijk behoorlijk log spelende amps, de felheid die een geboost signaal introduceert lijkt mij dus wel wenselijk bij leads in dit geval.

EDIT: ik zie dat al iemand me voorwas :)

Plantje
29 november 2007, 13:31
Ahum...tuurlijk een oversturing zet je niet in de loop na je preamp. Maar dan nog vond ik het wat raar om een geluid te "kleuren" met oversturing vóórdat het een buizenamp in gaat.

Maar de genoemde argumenten klinken wel logisch. Ik snap het al wat beter...thanks :)

Mitch
29 november 2007, 13:40
Tja, niet alle amps geven een even forse oversturing hè ?
Als ik op mijn éénkanaler een vette scheur wil hebben op repetitie volume of kroeg optreden zal ik toch écht een pedaaltje moeten pakken. Dat het ene pedaal dan een stuk beter klinkt/dynamischer is etc. is logisch, maar een discussie op zich.
Als ik op een groot podium sta met dat beestje heb ik nog maar twee boosts nodig om traploos van bijna clean tot vette leadscheur te gaan, dan werkt het weer anders. Maar ja, daar sta je dan misschien twee keer per jaar, met zoveel ruimte...

jw009
29 november 2007, 13:43
Ik speel momenteel met mijn gitaar (Les Paul) rechtstreeks in de versterker (Mesa Rectifier), maar ik ben ook van plan om me iets TubeScreamer-achtigs aan te schaffen.

Ik kan je trouwens een Maxon OD808 aanraden, heb hem zelf nu ook sinds een maandje en maakt echt een verbetering op je geluid.

-Heineken-
29 november 2007, 15:40
Tjah zoals al meer gezegd, niet alle buizenversterkers hebben genoeg pre-amp gain om een dikke sustainende scheursound te produceren. Met name de oudere buizenbakken zoals Vox ac30's, twin reverbs of Marshall Plexi's of JCM800's (2203/2204). Deze klinken overigens wel stukken beter als die moderne schakelbakken die volgepropt zitten met allerande electronica en printplaten waardoor je al een groot gedeelte van je buizenwarmte kwijt bent. Maar zonder OD of boostpedaaltje(s) word het al gauw een saaie boel daar je maar 1 kanaal en vaak ook geen mastervolume hebt. Wat ik ook niet snap is van die gasten die dan weer zo'n post plaatsen van "welk distortionpedaal voor m'n Mesa rectifier" of Peavey 5150 of wat dan ook. Die bakken klinken echt al vet genoeg van zichzelf hoor, dikke buizenvoorversterking. Ga je dan toch geen transistorpedaaltje voor gebruiken voor je scheurgeluid?!?

Plantje
29 november 2007, 15:46
Wat ik ook niet snap is van die gasten die dan weer zo'n post plaatsen van "welk distortionpedaal voor m'n Mesa rectifier" of Peavey 5150 of wat dan ook. Die bakken klinken echt al vet genoeg van zichzelf hoor, dikke buizenvoorversterking. Ga je dan toch geen transistorpedaaltje voor gebruiken voor je scheurgeluid?!?

Je verwoordt helemaal mijn mening! Zijn er mensen die zich kunnen indenken waarom je dat zou doen? Het enige wat ik me kán indenken is, dat je de ene oversturing wil instellen op je versterker en daar 99% van de nummers mee doet, maar dat je net een andere oversturing wil voor een bepaald nummer. Dan zou je het liefste op je top ook nog een extra kanaal hebben. Of je gooit een cheap pedaaltje voor je op de vloer. Het is dan toch maar voor even...

Rutger
29 november 2007, 15:53
Ik kan me wel voorstellen dat je het ook voor de variatie of veelzijdigeheid doet. Je hebt een geweldige buizenscheur, maar wil ook een ander soort scheur. Een scheurpedaal erbij is dan goedkoper dan een andere versterker erbij.

Kim Wilson
29 november 2007, 15:57
Blijkbaar bestaat het idee dat een tranistorpedaaltje het geluid van je buizenamp om zeep helpt. Dat is dus niet zo. Een goed pedaal kan je amp het juiste karakter meegeven voor die bepaalde toepassing. En als dat een goed transistorpedaal is, dan is dat zo.

Wat ik idd ook niet snap, is die vraag zoals die hierboven staat, over een dist.pedaal voor een 5150 of een Rectifier. Die koop je toch juist om hun geweldige scheurkanaal?

pol
29 november 2007, 15:59
gaat bij die laatsten ook meestal om boosters.

Kim Wilson
29 november 2007, 16:01
gaat bij die laatsten ook meestal om boosters.
Ja, een booster snap ik wel. Maar een distortionpedaal?

Thijssie
29 november 2007, 16:14
Blijkbaar bestaat het idee dat een tranistorpedaaltje het geluid van je buizenamp om zeep helpt. Dat is dus niet zo. Een goed pedaal kan je amp het juiste karakter meegeven voor die bepaalde toepassing. En als dat een goed transistorpedaal is, dan is dat zo.

Wat ik idd ook niet snap, is die vraag zoals die hierboven staat, over een dist.pedaal voor een 5150 of een Rectifier. Die koop je toch juist om hun geweldige scheurkanaal?

Het gaat in de meeste gevallen om TS achtigen die een hoop van het laag "afsnoepen". Hierdoor wordt de boel veel strakker omdat vervorming van de lagere regionen "modderig" wordt bij zware vervorming.

chennie
29 november 2007, 16:17
ik heb ook een mesa recto. Zoals je vaak hoort zouden deze (buizen) amps niet zo strak of wat dan ook zijn en een booster pedaal zou dit enigzins op kunnen krikken. Daarom zie je dus wel eens dit soort amps met een pedaal ervoor. Denk hierbij meer aan dat je je signaal enigzins conditioneerd voordat het je versterker in gaat.

Met dit gezegd, ik heb ook een Ts-9 geprobeerd als booster voor mn mesa. Wat een crap. Het werd me toch een zooi waar bij veel toon wegviel. En begrijp me niet verkeerd, ik heb het echt geprobeerd. Na zoveel verhalen zou ik toch niet verkeerd kunnen zitten. Ik snap ook wel hoe je een versterker en pedaal moet instellen, maar de gain terugzetten op de versterker en de e.q. beter afstellen geeft al veel beter resultaat zonder dat toon verlies. Japanse ts-9 kopen iemand?

Nocki
29 november 2007, 17:18
Zelf heb ik een amp met een leuke scheur. Een boogie mark IV. Dit is een amp die helemaal doet wat ik wil. Soms moet ik ook wel eens een geluid gebruiken wat er niet in zit. een marshall achtige scheur bijvoorbeeld. dat is voor mij de reden om een aantal pedaaltjes voor mn boogie te hebben. ik zeg niet dat ik ze altijd gebruik en ik heb ze ook niet nodig om mn amp op zn lazer te geven. maar soms doe ik het en dan heb ik weer een heel andere geluid en idem speelstijl. dat is dus de reden voor mij.

Rude Perception
29 november 2007, 17:38
Ik heb zelf een zakk wylde overdrive voor m'n marshall dsl401 staan. Om 1 simpele reden: Nu heb ik 3 bruikbare kanalen (op de versterker zit een boost op het overdrivekanaal, maar als ik die halverwege aanzet heb ik binnen 1 maateen drumstok in m'n hol... Dan blaas je in 1 keer de heel band weg).

Bovendien geeft het met mij opstelling het goorste overdrivegeluid wat je kan bedenken;)

Rude Perception
29 november 2007, 17:39
Voor de duidelijkheid: Ik gooi de overdrive over een crunch geluidje heen.

Plantje
29 november 2007, 23:51
Voor de duidelijkheid: Ik gooi de overdrive over een crunch geluidje heen.

Haha! Dan snap ik die gore overdrive ook! :)

Rude Perception
30 november 2007, 00:00
Haha! Dan snap ik die gore overdrive ook! :)
Dat valt mee hoor. Ik heb m'n gain tussen de 2,5 en 3 staan (van m'n versterker). Op od1 is dat niet heel veel overdrive. Als ik op m'n strat speel is de versterker nog totaal clean. Op m'n overdrive heb ik ongeveer dezelfde instellingen als Zakk Wylde volgens het boekje. Hij heeft alleen een (gemodde?) jcm800 voluit staan en EMG's... Ik speel meestal op een prs se.
Zakk wylde heeft veel meer gain dan ik dus. Ik heb dus niet heel veel overdrive, maar hij is gewoon heerlijk goor.

P.S. Dit pedaaltje is juist gemaakt om een versterker met overdrive nog effe lekker een trap onder z'n kont te geven.

Chris Winsemius
30 november 2007, 01:12
Dat valt mee hoor. Ik heb m'n gain tussen de 2,5 en 3 staan (van m'n versterker). Op od1 is dat niet heel veel overdrive. Als ik op m'n strat speel is de versterker nog totaal clean. Op m'n overdrive heb ik ongeveer dezelfde instellingen als Zakk Wylde volgens het boekje. Hij heeft alleen een (gemodde?) jcm800 voluit staan en EMG's... Ik speel meestal op een prs se.
Zakk wylde heeft veel meer gain dan ik dus. Ik heb dus niet heel veel overdrive, maar hij is gewoon heerlijk goor.

P.S. Dit pedaaltje is juist gemaakt om een versterker met overdrive nog effe lekker een trap onder z'n kont te geven.

Heb weleens 'n ex-Zakk Wylde amp binnengehad: usa-exemplaar (type met 6550 buizen), aanduidingen stonden er bij; pre en master op 8-9. SD1tje d'r voor voor solo's icm LP custom met maple neck en EMGs

Lexvandoef
30 november 2007, 01:28
Heb weleens 'n ex-Zakk Wylde amp binnengehad: usa-exemplaar (type met 6550 buizen), aanduidingen stonden er bij; pre en master op 8-9. SD1tje d'r voor voor solo's icm LP custom met maple neck en EMGs

oef, das hard hoor, heeftie ze zo op het podium staan? :O

stevie_vp
30 november 2007, 02:00
correct me if i'm wrong, maar de preamp buisjes maken toch niet dusdanig veel overtoeren dat alleen dát de uiteindelijke ditortion bepaald?

Lexvandoef
30 november 2007, 02:04
correct me if i'm wrong, maar de preamp buisjes maken toch niet dusdanig veel overtoeren dat alleen dát de uiteindelijke ditortion bepaald?

De meeste (eigenlijk bijna alle) amps halen hun overdrive/distortion uit enkel de voorbuizen.

Als je de eindbuizen over hun nek wilt laten gaan moet de amp heel, heel, heel erg hard. En zelfs dan gaan ze niet altijd over hun toeren.
De phasedraaier gaat wel mee doen met het oversturen als het volume heel hoog zet, dat is wat veel mensen horen als eindbuizenoversturing. Wel een voorversterkerbuis trouwens. Deze info heb ik trouwens van Chris. :sssh:

Mephistocles
30 november 2007, 08:33
Ik gebruik een TS omdat die een randje kan geven, en een strakke distortion, erg veelzijdig dus. Zo hoor je nog op welke gitaar en welke versterker je speelt. Ik heb de luxe niet, maar als je een TS voor een mooie buizenoversturing kan zetten, kun je erg veel uit je overige gear halen.

Mitch
30 november 2007, 08:41
correct me if i'm wrong, maar de preamp buisjes maken toch niet dusdanig veel overtoeren dat alleen dát de uiteindelijke ditortion bepaald?
You stand corrected ;) Veel voortrap, afhankelijk van de amp en instellingen daarna eindtrap en later evt. speakers (maar daar zit je niet echt op te wachten).

Plantje
30 november 2007, 10:12
Over het algemeen hoor ik dus veel:
1) Je geeft extra boost/maakt het geluid wat strakker
2) Het geeft optie voor een "extra kanaal"
3) Het geeft me de distortion die ik niet uit de buizenbak kan halen.

En met name de laatste vind ik wel raar. Dan denk ik: ga je dan ook geen breuk sjouwen aan zo'n buizen bak. Aan de andere kant heb ik ook een Boss GT Pro (geen buizen) met wel een Marshall 9100 eindtrap (=hernia veroorzakende buizen eindtrap).

Chroxy
30 november 2007, 10:26
de laatste is opzich niet zo heel vreemd: ik speel over een combinatie van een Vox Ac-15 (clean) en een Marshall JCM800 (drive)..

Soms heb ik de plaats nietom ze beiden mee te nemen en dan gaat alleen de Vox mee die alleen clean kan.. Terwijl ik dan toch de drive van mjin Marshall nodig heb -> pedaaltje..

Soms wil ik even een megachuckachucka metal geluid uit mjin Marshall -> pedaaltje want veel verder dan Guns n Roses gaat hij niet (zonder pedaaltje!)

Waarom ik geen bak koop waar de distortion en clean inzit? Simpel: ik heb nog geen enkele bak gehoord die de clean van een vox heeft en de drive van een JCM800..

cas121
30 november 2007, 10:30
Mijn JMP's geven pas een lekkere gain/drive als ze bijna vol open staan. Omdat dat in de meeste zaaltjes niet kan kleur ik mn geluid graag iets bij met een ts9 of sd-1. Dat is dan niet voor de boost of strakheid, maar echt voor iets meer drive.

kassie
30 november 2007, 11:09
ik was eerst ook tegen pedaaltjes, maar heb nu een jcm900 high gain. En de geproduceerde distortion op het 2e kanaal vind ik gewoon ruk. heel scherp, veel attack en een ietwat onnatuurlijke scheur. Als ik van het cleane kanaal de preamp helemaal opendraai krijg ik een heerlijke overdrive, maar niet zo'n strak laag, En dan heb ik ook geen clean kanaal meer. Ik heb er nu een guvnor pedaal voor en die overstuurd de buizen naar mijn idee toch wel lekker. Distortion is ook wat strakker en een stuk vloeiender dan de distortion van het gain kanaal. Het is ook wat drukkender en wat sompiger omdat bij het dempen de bastonen een stuk doordrukken. ik houd wel van dat vette. De guvnor heb ik op mijn cleane kanaal en ik kan lekker fluctueren met de preamp van de versterker zelf en de hoeveelheid gain van het pedaal. En bij het uitschakelen van het pedaal heb ik ook weer een clean kanaal. Het is natuurlijk geen puur geluid maar wel een heel aangenaam geluid. Ik kan de feedback nu ook beter regelen en het geheel klinkt een stuk warmer en natuurlijker. Ik heb nu een beetje een guns n' roses sound. Tot de tijd dat ik me een andere versterker aanschaf ben ik zeer tevreden met m'n sound. Eigenlijk zou het niet moeten mogen met een dergelijke buizentop maarja....

Saf
30 november 2007, 11:48
ik heb wel vaker meerdere "scheur"pedaaltje overdrives en distortions voor mijn buizenbak staan gewoon om het geluid of helemaal om zeep te helpen in een geweldig distortion geweld (zet maar een drie of vier van die pedaaltje tegelijk aan) of gewoon om veel variatie in je overstuurde geluid te krijgen.

Orpheo
30 november 2007, 12:19
Over het algemeen hoor ik dus veel:
1) Je geeft extra boost/maakt het geluid wat strakker
2) Het geeft optie voor een "extra kanaal"
3) Het geeft me de distortion die ik niet uit de buizenbak kan halen.

En met name de laatste vind ik wel raar. Dan denk ik: ga je dan ook geen breuk sjouwen aan zo'n buizen bak. Aan de andere kant heb ik ook een Boss GT Pro (geen buizen) met wel een Marshall 9100 eindtrap (=hernia veroorzakende buizen eindtrap).

met een pedaaltje kan je je buizenbakscheur behouden, en nog iets verder. je laat 'm iets meer scheuren, en je sound blijft natuurlijker. Met een transistorbak blijft het imo altijd behelpen, en het is niet zo'n lekker organisch geluid.

BLOK182
1 december 2007, 19:43
Ik speel sinds een tijdje ook veel met een extra overdrive voor het overdrivekanaal van mijn Budda. Geeft me zowiezo de mogelijkheid te schakelen tussen meer en minder 'scheur', en met mijn overdrive aan maakt het de sound inderdaad wat strakker en directer/responsiever. Hier moet ik wel bij zeggen dat het belangrijk is dat je een goede match maakt tussen overdrive en amp, wanneer de combi goed is kan je op die manier je sound prima verbreden. Niet elk Digitechpedaaltje voor elke buizenbak hangen en alles op 10 zetten, dus:-)

jerome
2 december 2007, 18:19
met een pedaaltje kan je je buizenbakscheur behouden, en nog iets verder. je laat 'm iets meer scheuren, en je sound blijft natuurlijker. Met een transistorbak blijft het imo altijd behelpen, en het is niet zo'n lekker organisch geluid.

Is me ook al vaak opgevallen!
Ik heb nog nooit een gitaar-transistorversterker gehoord die mijn buizen-top evenaart qua diepte en de dynamiek
De magie van een goede buizenversterker!

En als je basisgeluid maar goed is en dat wil voor mij zeggen vol, vet en ruig en toch transparant en dynamisch (je moet het hout van je gitaar blijven horen).
Dan kan je gerust zo nu en dan een (goed) pedaaltje of een processor erbij aantrappen voor even een andere feel of een andere sound of natuurlijk voor een solo.

Een pedaaltje of een processor kan trouwens ook een goed basis-buizengeluid nog wat verbeteren.
Ikzelf gebruik de EQ van een 20 jaar oude Roland GP 8 effects processor.
Die maakt mijn heerlijke basis-buizen-sound nog iets voller, helderder en strakker zonder dat de warmte, transparantie en dynamiek van het buizensound verloren gaat.
Voor de extra heftige gitaarpartijen en de solo's gebruik ik de overdrive/booster van dezelfde GP8 (beetje "Tube Screamer" achtige overdrive)

Overigens zal naast de eigen smaak de combinatie altijd bepalend blijven.
Een bepaald pedaaltje van goede kwaliteit kan namelijk op de ene amp fantastisch klinken en op de andere amp zwaar kut.
Eigenlijk dus niet anders als de combinatie speakers/versterker, pick-ups/gitaar, gitaar/amp, enz...

Soulflyhigh
2 december 2007, 18:29
Ik kan je trouwens een Maxon OD808 aanraden, heb hem zelf nu ook sinds een maandje en maakt echt een verbetering op je geluid.
En in de aanbieding bij de Feedback voor 99 euri. Ik zit er zelf over te denken er een aan te schaffen. Zowel om m'n 5150 een extra kanaal te geven en om bij de solo's te gebruiken

Die ROD 881 Real Overdrive/Distortion van Maxon ziet er trouwens echt goed uit. Jammer dat ze niet hebben bij Feedback. Wel met buizen ;)