PDA

View Full Version : Leer de noten op de hals (web-spel)



Raldnor
29 november 2007, 13:04
Ik heb om mezelf maar eens alle noten op de hals te leren in DHTML een pagina in elkaar geknutseld met een spelletje waarbij je op de juiste letter moet drukken behorend bij een stip op het fretboard (rete-vage beschrijving, maar ik weet het niet beter uit te leggen).
Ik denk dat de boel zichzelf wel wijst. Je kan het hier vinden:

http://elizium.nu/scripts/guitar/

Houdt er rekening mee dat het laden even kan duren door alle plaatjes (als je een langzame verbinding hebt).

Er zullen vast nog wel foutjes in zitten, als je ze tegenkomt hoor ik het graag :).

-=JEROEN=-
29 november 2007, 13:39
misschien leuk om ook een opbouwende tijdfactor toe te voegen

je moet dus steeds sneller raden welke toon het is


werkt prima tot zo ver http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon14.gif

G.G.
29 november 2007, 13:40
Ik heb om mezelf maar eens alle noten op de hals te leren in DHTML een pagina in elkaar geknutseld met een spelletje waarbij je op de juiste letter moet drukken behorend bij een stip op het fretboard (rete-vage beschrijving, maar ik weet het niet beter uit te leggen).
Ik denk dat de boel zichzelf wel wijst. Je kan het hier vinden:

Link op verzoek van Raldnor (per PM) verwijderd.

Houdt er rekening mee dat het laden even kan duren door alle plaatjes (als je een langzame verbinding hebt).

Er zullen vast nog wel foutjes in zitten, als je ze tegenkomt hoor ik het graag :).

Gespeeld:


Right answers: 39
Wrong answers: 1

Leuk, maar wel redelijk nutteloos volgens mij. Probeer het gewoon op je gitaar zelf, want zo leer je ook de coördinatie tussen je vingers. Je moet wel je vinger natuurlijk op de juiste fret zetten, of speel jij gitaar met je muis?

G.G.
29 november 2007, 13:42
Misschien dat de nieuwe generatie dit soort spelletjes wel kan waarderen. Vind je het goed als ik een linkje in mijn topic zet? (zie onderste link in mijn onderschrift.)

-=JEROEN=-
29 november 2007, 15:58
helemaal nutteloos is 't niet, kan toch een goede oefening zijn voor sommige

interessanter wordt het als je ipv de namen van de noten, de namen van de intervallen moet noemen, eerst in 1 toonaard, daarna in verschillende :nervous:

G.G.
29 november 2007, 16:25
helemaal nutteloos is 't niet, kan toch een goede oefening zijn voor sommige

interessanter wordt het als je ipv de namen van de noten, de namen van de intervallen moet noemen, eerst in 1 toonaard, daarna in verschillende :nervous:

Dat zou te maken moeten zijn: twee stippen en dan moet je met cijfertjes het interval aanduiden.

Raldnor
29 november 2007, 17:11
Hmmm... Constructieve ideeen :). Het is inderdaad nog wel erg aan de simpele kant. Wat betreft het spelen met de muis; ik kan op kantoor niet met mn gitaar op schoot zitten, maar nu kan ik toch mezelf overhoren ;)

Mocht ik weer 's even tijd hebben en in m'n html modus zitten dan zal ik die intervallen toevoegen. Klinkt als een goed idee, thanks!

Plaatsen van een linkje ernaartoe is altijd goed. :rockon:

P.s. Jeroen: bedankt voor al je lessen! Je bent erg goed in uitleggen!

G.G.
29 november 2007, 17:34
Wat betreft het spelen met de muis; ik kan op kantoor niet met mn gitaar op schoot zitten, maar nu kan ik toch mezelf overhoren ;)


Kijk, daarvoor is het dus perfect. Ik ga het linkje in mijn topic opnemen.

EDIT: linkje en uitleg toegevoegd onderaan de eerste post in dit topic:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?p=1482888#post1482888

-=JEROEN=-
29 november 2007, 19:02
graag gedaan :hippie:

gorbatjov
29 november 2007, 20:03
Heel apart als ik op de link klik gaat mijn firewall helemaal peppie en kokki doen.
Het hacken en of omzijlen van de proxy

Dootch
29 november 2007, 22:35
Op het werk ook geprobeerd ;)

Gaf alarm: criminal web of zoiets... :???:

Slevin
30 november 2007, 00:16
Daar gaat je credicard :P

Wel tof gedaan :)

Raldnor
30 november 2007, 10:04
Tsja, die firewall problemen zou kunnen; in het verleden heb ik er ooit een website gehost over cracking. Daardoor kan het zijn dat de site nog in blacklists voorkomt.
Ik zal het script verhuizen naar een andere website; dan werkt het wel op het werk :)

Raldnor
30 november 2007, 11:00
Het script staat nu op een ander adres:

http://www.elizium.nu/scripts/guitar/

G.G.: zou je de link kunnen aanpassen in je post?

Bedankt :)

Mephistocles
30 november 2007, 11:22
Ik vind m echt mooi. 3 fout op de 50 gister over de eerste 5 posities.

Eigenlijk zou een highscore en met tijd mooier zijn. Of multiplayer...

G.G.
30 november 2007, 11:30
Het script staat nu op een ander adres:

http://www.elizium.nu/scripts/guitar/

G.G.: zou je de link kunnen aanpassen in je post?

Bedankt :)

aangepast.

peter_heijnen
30 november 2007, 13:12
Leuk, maar wel redelijk nutteloos volgens mij.
Het is juist heel nuttig om het leren van de noten zonder gitaar te oefenen.

Een hele goede manier zelfs om de noten op hun hals te leren zien is bijv helemaal zonder gitaar of grafische weergave daarvan zodat het proces van "zien waar de noot zit" zich ook echt in je koppie afspeelt, ipv dat je een geconditioneerde greep pakt.

G.G.
30 november 2007, 13:37
Het is juist heel nuttig om het leren van de noten zonder gitaar te oefenen.

Een hele goede manier zelfs om de noten op hun hals te leren zien is bijv helemaal zonder gitaar of grafische weergave daarvan zodat het proces van "zien waar de noot zit" zich ook echt in je koppie afspeelt, ipv dat je een geconditioneerde greep pakt.

Ik zie het nut er wel van in als je geen gitaar bij de hand hebt, zoals op het werk etc.... Maar er gaat toch echt helemaal niets boven een hals van de gitaar vasthouden.

Wat volgens mij het mooiste zou zijn is dat je bij iedere nieuwe "vraag" de toon ook daadwerkelijk hoort. Ik weet niet of dat mogelijk zou zijn in dat programmatje. Dan zou je met je gitaar in de hand die toon op kunnen zoeken en dan antwoorden. Zo leg je alle verbanden tussen de positie, de naam, de klank en hoe je hem beetpakt op de hals.

Dootch
30 november 2007, 13:41
Nu werkt het wel :sssh:

Heel tof gedaan;

tip ter verbetering: de fretten liggen naar mijn gevoel te dicht op elkaar om dat "gitaaroverzichtsgevoel" te hebben. :noob:

peter_heijnen
30 november 2007, 14:13
Ik zie het nut er wel van in als je geen gitaar bij de hand hebt
Mentaal studeren is een zeer krachtige methode om dingen te leren. Je hebt daarbij niets om op terug te vallen behalve je hersenen.

G.G.
30 november 2007, 14:27
Mentaal studeren is een zeer krachtige methode om dingen te leren. Je hebt daarbij niets om op terug te vallen behalve je hersenen.

Yep, maar dat geldt alleen voor de visueel ingestelde mensen.

Daarom blijf ik voor het totaalplaatje : zien, horen, denken en daadwerkelijk toepassen (doen), om het helemaal pedagogisch verantwoord te maken.

Voor meer info (redelijk beknopt, maar wel duidelijk):

Leerfases en stijlen van Kolb (http://mens-en-samenleving.infonu.nl/opleiding-en-beroep/2319-leerstijl-en-leren-leerfasen-cyclus-kolb.html)

peter_heijnen
30 november 2007, 15:40
Yep, maar dat geldt alleen voor de visueel ingestelde mensen.

Daarom blijf ik voor het totaalplaatje : zien, horen, denken en daadwerkelijk toepassen (doen), om het helemaal pedagogisch verantwoord te maken.
Euh, niet dat het bepaald zaligmakend is, maar ik heb toevallig wel een pedagogische achtergrond incl diplomaatje... :)

Geloof me nou maar, mentaal studeren is niet voor de poes, ook voor hen die niet visueel ingesteld zijn.

G.G.
30 november 2007, 17:02
Euh, niet dat het bepaald zaligmakend is, maar ik heb toevallig wel een pedagogische achtergrond incl diplomaatje... :)

En wat denk jij dat ik 4 jaar gedaan heb op de HR&O Ler#r%nopl*&%&$g Gesch%$#e&*s :sssh:

Guitarmania
30 november 2007, 19:19
Jammer dat dit verzandt in %^&*$% want volgens mij hebben jullie een uiterst leerzame discussie te pakken!

Ikzelf ben redelijk visueel ingesteld. Ik schrijf veel uit in een muziekschrift. Vele bladzijden met plaatjes van gitaarhalsen staan daar in. Alle penta-figuren en ladders en dat allemaal over elkaar. Het is net "A beautiful mind" maar dan van iemand met veel minder hersencellen.

Maar het uittekenen van dingen helpt me behoorlijk op weg. Ik pas die tekeningen van me naadloos toe op de gitaar.

Guitarmania
30 november 2007, 19:23
Nog iets raars, maar daar ben ik zomaar benieuwd naar in dit topic.

Ik heb bij alle tonen een kleurvoorstelling. Een D is rood, een B oranje, een A is geel, een F licht blauw etc..

Hebben jullie dat ook? Zien jullie ook een kleur als je een toon hoort?

Zomaar een vraag.

-=JEROEN=-
30 november 2007, 20:59
meer een gevoel, ik ben niet zo visueel

Raldnor
30 november 2007, 22:46
Leuke discussie dit! Gaaf om te zien wat zo'n programmaatje losmaakt!
Dat met die kleuren heb ik niet, heb je je dat ooit bewust zo aangeleerd? Wat bij mij wel werkt is in vormen denken, dus visueel. Ik heb ooit een keer ergens gelezen dat lezen bij mensen ook op die manier werkt. Dus als je snel leest dat je hersens dat als het ware de vorm van een woord herkennen en daar het woord uit afleiden in plaats van letter voor letter.
Ook heb ik een keer een programma gezien over een autist die geweldig kon rekenen, en die gaf elk cijfer eigenschappen (vorm, kleur). Zeer interessant hoe verschillend mensen met zaken omgaan!

G.G.: Dat van die tonen is ook een goed idee! De stippen zouden zelfs weggelaten kunnen worden om enkel je gehoor te trainen...

Ik zal alle aanbevelingen in mn achterhoofd houden, maar ik kan nog niet beloven wanneer ik er iets mee ga doen. Eerst weer nieuwe muziek voor mn band maken :) :rockon:

CrudeSapphire
1 december 2007, 00:25
Hehe mooi dankje kan ik me wat mee bezig houden !

peter_heijnen
1 december 2007, 01:11
En wat denk jij dat ik 4 jaar gedaan heb op de HR&O Ler#r%nopl*&%&$g Gesch%$#e&*s :sssh:
Geen idee eigenlijk :). Wel weet ik dat ik zelf op het conservatorium mijn onderwijsacte gehaald heb.

Bekijk het eens van deze kant: ikzelf ben niet visueel ingesteld als het om muziekmaken gaat. Als ik mijn gitaar oppak kijk ik juist niet naar de noten met hun voor mij niet ter zake doende namen, wat het leren van die noten voor mij vroeger erg moeilijk maakte en waarmee je op het conservatorium niet erg geholpen bent. Mede het mentale studeren heeft mij erg geholpen de noten toch te leren, het heeft echt wel zin.

gorgasm
1 december 2007, 15:10
Peter, voor alle duidelijkheid? Wat bedoel je met mentaal studeren? Een toonladder of een progressie(per akkoord in tertsen) opzeggen in je hoofd, bijvoorbeeld?

peter_heijnen
1 december 2007, 15:53
Alles wat je in je hoofd studeert. Dat kan idd zijn het opzeggen van een toonladder in je hoofd, daarmee leer je dan de namen van de noten van die toonladder.

Maar het kan ook zijn het "zien" van die noten op je gitaarhals. Daarbij kun je dan iedere noot die je op die manier in je hoofd "speelt" ook benoemen, en ook kun je die noot in je hoofd "zingen". Maar ook kun je in je hoofd "zien" en zelfs "voelen" hoe je die noten pakt in een bepaalde positie met de betreffende vingerzetting.

Een groot voordeel van deze methode is dat je niet steeds meer de bevestiging van het instrument nodig hebt bij iedere noot die je zojuist hebt "gespeeld", en dat je los van het instrument -en helemaal vanuit jezelf dus- dat instrument gaat beheersen, en jij je instrument de baas wordt.

-=JEROEN=-
1 december 2007, 23:34
dat stadium hoop ik ook ooit nog te bereiken

allochthomas
2 december 2007, 00:31
erg handig spelletje, ik leer er een hoop van!
vanaf nu ga ik het spelen als ik weer eens niks op de pc aan het doen ben.

Bloodline
4 december 2007, 10:44
Tip: spiegel mode ofzo voor de lefty's :D !!

Vilow
28 december 2007, 15:45
hij werkt niet meer:( link is dood.

Owkeyzz
28 december 2007, 15:51
hij werkt niet meer:( link is dood.

Bij mij doet hij het wel hoor ;)

Git Aar
31 december 2009, 21:53
Voor de mensen die zich afvragen of dit spelletje werkt, het werkt. Voor de mensen die het teveel vinden, het valt mee. Tenslotte zijn het maar 6 keer 12 mogelijkheden waarvan er al 1 string afvalt omdat de 1e en de 6e hezelfde zijn. Er 1 positie afvalt omdat de 12e fret hetzelfde als de 0 fret is en die ken je al.
En eigenlijk tel ik ook positie 11 niet mee omdat die gelijk is aan 10 alleen dan alles aangevuld met een fis. Het gaat dus uiteindelijk om 50 nootjes. Mij viel het erg mee. Leuk proggie, en beter zelfs dan menig ander online programmaatje.

Harald
4 januari 2010, 09:44
Op een of andere manier heb ik het idee dat ik het allemaal nog sneller zou zien als de hals net als een echte gitaarhals bij de kam wat bredere afstanden tussen de frets heeft. Misschien gewoon een foto van een echte gitaarhals als achtergrond gebruiken. Nu de frets allemaal even ver van elkaar af liggen is het beeld toch raar...

Intervallen zou een mooie aanvulling zijn idd.

5150II
4 januari 2010, 14:53
Lekkere bump jongens, maar wel een handig programma-tje voor beginners!:ok:

-=JEROEN=-
5 januari 2010, 00:03
Jammer dat hij nooit toegekomen is aan het toevoegen van een tijdfactor. Dat zou het een stuk spannender maken. Ik ben bij de 193 goed en 0 fout maar gestopt.

Paulio
10 januari 2010, 13:56
Mooi programma, probeer de laatste tijd de noten op de hals goed te kennen en dit werkt goed! Tijdfactor zou het inderdaad nog een stuk beter maken:)

Muzieknono
11 januari 2010, 08:21
Nog iets raars, maar daar ben ik zomaar benieuwd naar in dit topic.

Ik heb bij alle tonen een kleurvoorstelling. Een D is rood, een B oranje, een A is geel, een F licht blauw etc..

Hebben jullie dat ook? Zien jullie ook een kleur als je een toon hoort?

Zomaar een vraag.
Ja, dat heb ik ook, en wel met meer dingen dat ik iets koppel aan een kleur.
Dacht al dat ik een rare was.
Grtz. Dirk Jan :B

Dootch
11 januari 2010, 08:53
Ja, dat heb ik ook, en wel met meer dingen dat ik iets koppel aan een kleur.
Dacht al dat ik een rare was.
Grtz. Dirk Jan :B


Het is een "normale" "afwijking" en het heet synesthesie.


http://www.kennislink.nl/publicaties/scherpe-smaken-en-rode-muziek-het-hoe-en-wat-van-synesthesie

Dirk Jan, Heb je dan een absoluut gehoor? Mijn zoon heeft dit namelijk ook en onderscheidt de tonen deels aan hun "kleur"

ellisvertellis
11 januari 2010, 10:13
Ik heb het spel nu een week gespeeld (op het werk, telkens 5 minuten tussendoor) en ik moet zeggen dat mijn muzikaal inzicht in de hals niet meteen verbeterd is (muziektheorie heeft er niet veel mee te maken), maar verbanden leggen tussen noten onderling om zo alles overal te gaan terugvinden, daarvoor werkt het super! Ik blijf dit nog even doen hoor, al zou een extra moeilijkheidsgraad zoals een timer ofzo de app wel plezanter maken inderdaad.

Goed gedaan!

BW87
11 januari 2010, 10:50
Ik gebruik Fretpro programma (gratis te downloaden)
hiervoor, heeft een timer+ je kan kiezen tussen 30-60-100 noten om te trainen

Git Aar
11 januari 2010, 11:50
Ik gebruik Fretpro programma (gratis te downloaden)
hiervoor, heeft een timer+ je kan kiezen tussen 30-60-100 noten om te trainen

Mooi programma. Mijn doel voorlopig 100 posities binnen de 6 minuten foutloos