PDA

View Full Version : Klassieke gitaar onder 150 euro



marter544
29 november 2007, 11:58
Beste mensen,

De vriendin van mijn broer zoekt gitaar, om te gebruiken bij het lesgeven op een basisschool, alleen wat basis akkoordjes, later miss wat andere dingen voor haarzelf. Ze vroeg mij om raad, maar ik speel zelf eigenlijk alleen elektrisch, en ben niet echt wegwijs bij akoestische dingen. Ze overweegde een stagg, maar dat heb ik haar afgeraden omdat hun elektrische zo belabberd zijn..
Weten jullie misschien wat een beetje de betere merken zijn bij goedkope klassieke gitaren, en waar je echt weg van moet blijven? Ik ga zelf mee om te testen, ze kan zelf nog niks spelen, maar aangezien ik echt nooit wat klassieks speel, kan ik wel ongeveer bepalen wat crap is en wat niet, maar advies is altijd welkom!

Alvast bedankt, Martijn

hesse
29 november 2007, 12:20
Allereerst: nooit stag pakken idd. Is bij alles beter als brandhout geschikt: van violen tot el gitaren (tot zelfs hun plectrums zelfs (maar plastiek mag niet branden ;) ))
Maar om eerlijk te zijn: onder de 150 euro vind je sowieso geen fatsoenlijk geluid op een klassieke gitaar. Sry, maar ik heb een gitaar gehad daaronder, dat gitaartje heb ik bijna niet bespeel, mijn broer wel even (heeft hem wel verkeerd gebruikt waardoor ik wel slechtgezind ben) en heeft de toets half vernield. Het geluid is barslecht normaal en speelplezier heb je er ook niet mee naar mijn mening. Maar ik ben misschien te verwend met goede instrumenten...
Ik zou gewoon even doorsparen. 100 euro is bij klassieke gitaren in goedkopere categorien is het echt een wereld van verschil.
Veel succes.

liesje
29 november 2007, 13:33
Via Marktplaats heb ik een mooie klassieke Esteve 1.4 gekocht.
Amper bespeeld.
Er zijn heel veel mensen die een mooie gitaar kopen en er een week op (proberen) te spelen. En daarna nooit meer....
Koop een 2e hands ( onbeschadigde)Juan Salvador of een Esteve , volgens mij altijd goed...
Helemaal als jij mee gaat om hem te proberen.

hesse
29 november 2007, 13:43
Daar zit iets in: ga mee met haar.
En mja, idd, je kan aan de ene kant idd mss beter niets te duur pakken. Als je dan stopt is het niet zo'n zonde.
Aan de andere kant, als je een betere gitaar hebt (was bij mij het geval) die lekker speelt, dan blijf je wel spelen en speelt het veel leuker. Ik ga sowieso nooit meer volledig stoppen met klassieke gitaar spelen (heel mss als ik akkoustisch in de plaats zou nemen, maar dat is niet voor de komende jaren vrees ik). Nog eens: zorg dat het leuk speelt en een open klank heeft. Ga mee met haar!!
Ik ben trouwens ook een voorstander van tweedehands. Bij gitaren weet ik het niet goed, maar bij viool bv maakt dat al dat je viool is ingespeeld. En natuurlijk, je kan iets veel leukers voor veel minder geld krijgen...

marter544
29 november 2007, 18:58
Ik zal het met haar eens hebben over een 2e handse, lijkt mij ook handiger. Het budget kan miss ook wel iets groter worden, maar niet veel, student he (aan de pabo dus). Ik zal eens kijken naar een Esteve of Juan Salvador, bedankt voor het advies! Ik moet zelf ook eens wat verder kijken dan elektrisch, heb daar nu wel mooie spullen voor elektrisch, wil nog een goedkope 7-snaar en een Engl, maar daarna ook een akoestische gitaar. Ik zal marktplaats in de gaten houden voor een gitaar!

liesje
29 november 2007, 19:14
:cheerup:
Succes, laat nog even horen wat het is geworden later..

Mark1990
29 november 2007, 19:56
Allereerst: nooit stag pakken idd. Is bij alles beter als brandhout geschikt: van violen tot el gitaren (tot zelfs hun plectrums zelfs (maar plastiek mag niet branden ;) ))
Maar om eerlijk te zijn: onder de 150 euro vind je sowieso geen fatsoenlijk geluid op een klassieke gitaar. Sry, maar ik heb een gitaar gehad daaronder, dat gitaartje heb ik bijna niet bespeel, mijn broer wel even (heeft hem wel verkeerd gebruikt waardoor ik wel slechtgezind ben) en heeft de toets half vernield. Het geluid is barslecht normaal en speelplezier heb je er ook niet mee naar mijn mening. Maar ik ben misschien te verwend met goede instrumenten...
Ik zou gewoon even doorsparen. 100 euro is bij klassieke gitaren in goedkopere categorien is het echt een wereld van verschil.
Veel succes.

ik vind de .88 nylon plectrums van Stagg juist geweldig. al moet ik wel zeggen dat dat waarschijnlijk het enige is wat goed is van Stagg.

harrie
30 november 2007, 14:47
Als je een tweedehands Almansa tegenkomt moet je die ook niet voorbij lopen! Ik heb weleenswaar een duurder exemplaar maar ik vind dat de goedkope modelletjes ook een goede prijs/ kwaliteitsverhouding hebben

hesse
30 november 2007, 20:36
ik vind de .88 nylon plectrums van Stagg juist geweldig. al moet ik wel zeggen dat dat waarschijnlijk het enige is wat goed is van Stagg.

ff offtopic verdergaan: ik haat nylon, maar het kan dus idd zijn dat er dus wel degelijk iets goeds bestaat bij stagg als je ervoor bent

Pais
30 november 2007, 20:43
Ik ken weinig stagg's en heb er een hekel aan om een merk af te branden omdat nu eenmaal de trend is (zoals ik vermoed hier op het forum) maar een stagg die een kennis van me heeft, valt me best tegen, vooral de bespeelbaarheid.


Ik ben begonnen op een Amada 477
Erg onbekend maar verschillende kenners die ik erover heb gesproken vinden het een geweldig startersmodel.
Guitarra buena had hem ook, als enige in deze prijsklasse, maar die is vervangen door een iets duurder model http://www.guitarrabuena.nl/webwinkel_product/890
De bespeelbaarheid is alles wat een starter nodig heeft. De snaren kunnen lekker laag gezet worden zonder te gaan ratelen. Erg luid zijn deze gitaren niet, maar wat wil je voor die prijs.

Juan Salvador wordt ook veel verkocht aan starters en aangeraden door muziekscholen.