PDA

View Full Version : effect combinaties



techfrenk
29 november 2007, 11:30
hey allemaal, ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met effectcombinaties.
als voorbeeld; ik vind de combinatie van compressie, chorus en reverb (cs3,ch1 en rv5) echt super klinken. ik gebruikt het voor onder andere skunk anansie - hedoism.

ik ben echt benieuwd wat voor effectcombinaties jullie hebben...
gewoon om te leren, en te discussieren...

almarvk
29 november 2007, 11:30
Misschien gewoon dit forum doorspitten?

techfrenk
29 november 2007, 11:52
ja dat kan... maar het kan toch ook zo?

EuroCinema
29 november 2007, 12:39
Ja joh, is toch leuk.

Ik vind compressie voor een tubescreamer-achtige een leuke combi. Je haalt sustain uit de compressor en stelt zoveel overdrive in als je wilt. Goed voor een West coast-achtige sound (denk aan Larry Carlton bij Steely Dan)

Wah met dikke reverb kan een heel grapig 60s-sfeertje geven

Een envelope filter en een snelle heftige chorus samen geven een sound die nauwelijks als gitaar te herkennen is, erg freaky (denk Scofield/Charlie Hunter)

Compressor voor phaser kan heerlijke freaky (jazz)funkslagjes geven

En wah voor een distortion geeft een ander effect dan erna, de moeite van het experimenteren waard.

Suboctaaf en distortion geeft een sound als Prince had in When Doves Cry, best weird.

Have fun!

Mitch
29 november 2007, 12:47
Een 'eeuwige' combinatie is chorus en delay en/of reverb. Er schijnen nog steeds mensen te zijn die dat mooi vinden :D
Met modulatie dingen combineren werkt meestal niet zo geweldig, buiten deze combinatie dan. Dingen als phaser en flanger op één hoop gooien bijvoorbeeld klinkt al gauw nergens naar.
Overdrive en fuzz zijn vaak heel mooi te combineren, zo lang het niet een al te pittige fuzz is (meer fuzzface dan big muff bijvoorbeeld). Vooral voor een lead sound kan dat heel goed werken.
Wat bij fuzzfaces trouwens heel goed kan werken is er een mosfet boost voor plaatsen, op lichte boost of unity gain. WOrdt de fuzz net iets duidelijker van, snijdt wat makkelijker door de mix.
De combi compressor/drive wordt meestal als comp/drive gedaan, maar ik doe juist vaak drive/comp als lead boost. Het hangt er ook een beetje vanaf hoeveel compressie de drive zelf al heeft en of je de comp meer als lead boost wil gebruiken of echt meer als 'gain boost' voor de overdrive.

Lennert
29 november 2007, 12:50
Compressor->Distortion->amp met reverb op 2/3->milde delay in fx loop

Met de compressor boost ik de distortion en creeër ik een beetje een percussief effect bij korte noten. En de delay, reverb en high gain zorgen ervoor dat de noten zingen als het moet. Kortom een ideale leadsound! (vind ik dan).

techfrenk
29 november 2007, 13:33
kijk dit is precies wat ik wilde lezen. zo kan ik straks als ik thuis ben weer lekker gaan experimeteren...
wat ik ook een mooi geluid vind is een overdive samen met chorus. beetje bryan adams sound. de sound wordt wat voller, en zingt wat door.

Joey Handsome
29 november 2007, 13:39
Gebruik wel eens de combinatie octaver, ring mod, compressor, octaver, overdrive, big muff, chorus, delay, reverb. DRO))))))))))))))))NE!

Mitch
29 november 2007, 13:42
Hoe vaak moet je dan nog aanslaan om een liedje te vullen ? :D

techfrenk
29 november 2007, 13:44
Gebruik wel eens de combinatie octaver, ring mod, compressor, octaver, overdrive, big muff, chorus, delay, reverb. DRO))))))))))))))))NE!

krijg je dan geen:

iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiijjjjjjjjjjj jjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjchhhhhhhhchchchchchchch?
haha

Joey Handsome
29 november 2007, 13:48
Je krijgt een heerlijke roterende machinale onderlaag. Leg er dan vaak een e-bow op hehe.

Mitch
29 november 2007, 13:54
Schiet me nu te binnen: ik had een tijd de Carl MArtin Chorus xII, puik ding trouwens. Die heeft dus twee keer dezelfde chorus in één behuizing, zodat je twee sounds kunt instellen en schakelen. Met een vette compressor ervóór om 'm flink af te vlakken kon ik daarmee voor een bepald stuk muziek waar eigenlijk iets Hammond-achtigs moest zitten een hammond/Leslie benaderen.
Keertje aanslaan, lang zame chorus, tweede keer aanslaan en de snellere chorus intrappen... net echt ;)

zoon van Piet
29 november 2007, 16:48
ultieme 70's combinatie: fuzz en phase!
who's that lady?

M Kactus
29 november 2007, 17:13
Pasgeleden ontdekt dat je met een autowah/envelope filter voor een fuzz ook bizarre dingen krijgt. Erg mooi geluid, vind ik en ik denk niet dat ik het buskruit heb uitgevonden.

Rude Perception
29 november 2007, 17:31
VErder dan overdrive, chorus en delay ben ik nooit gekomen qua combinaties. Dat was wel een lekker sologeluidje.
Sowieso heb ik een tik om, wanneer ik clean speel heel snel m'n chorus en delay in te trappen.
Zou dat geintje met die 2 chorussen ook werken met een chorus en een flanger? Gezien je een flanger ook een beetje als een chorus in kan stellen. Zou dit werken met een Boss Flanger? Ik heb hem nog niet, maar wil hem wel gaan kopen. Of weten jullie betere (goed geprijsde) flangers?

Dirk_Hendrik
29 november 2007, 17:39
Boss Flanger? Ik heb hem nog niet, maar wil hem wel gaan kopen. Of weten jullie betere (goed geprijsde) flangers?

Doe het niet!! De Boss Flanger (BF2) is met stip 1 van de meest mislukte flangers die er te vinden zijn.

Flangers as usual, probeer een Ibanez FL-9 te vinden. Anders een Pearl FG08. Beide redelijk gemakkelijk te vinden.

Rude Perception
29 november 2007, 17:41
Doe het niet!! De Boss Flanger (BF2) is met stip 1 van de meest mislukte flangers die er te vinden zijn.

Flangers as usual, probeer een Ibanez FL-9 te vinden. Anders een Pearl FG08. Beide redelijk gemakkelijk te vinden.

Bedankt. Hoe zit het met de BF3? De extreme stand leek me wel interessant, aangezien we met de band wel van een experimentje houden. Dus extreem mag het wel klinken, maar zo'n chorus + chorus geluidje klinkt ook heel interessant;)

Silco
29 november 2007, 17:49
hey allemaal, ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met effectcombinaties.
als voorbeeld; ik vind de combinatie van compressie, chorus en reverb (cs3,ch1 en rv5) echt super klinken. ik gebruikt het voor onder andere skunk anansie - hedoism.

ik ben echt benieuwd wat voor effectcombinaties jullie hebben...
gewoon om te leren, en te discussieren...

Chorus met reverb. Klinkt zo mooi, niet te veel reverb, want dan gaat het richting delay.

En dan nog de compressor :dance:

Rude Perception
29 november 2007, 18:34
Net even wat geklooid met m'n pedaaltjes...
voor inspiratie, dit topic;)
Ik begon met chorus over chorus (heb een slecht multi effectje liggen). Daarover een Boss GE-7, met de eerste 3 schuiven in het midden, dan eentje helemaal naar boven, volgende helemaal naar beneden, eentje in het midden en de laatste weer omhoog.
Ik hoorde de gitaar er niet meer in terug:P, dus ik ging verder en gooide er een delay overheen, toen nog een......
WOOOOOOOOOOOW......
Ga ik even m'n exbandleden uitlachen die een computer gebruiken voor hun elektronische muziek :seriousf: . De gitaar kan het allemaal:p

Je kan er een heerlijke elektronisch klinkend sfeertje mee maken.... Beetje klooien met plectrum over je snaren glijden, aanslaan voorbij je hals (snaar op pickup drukken), aanslaan rond de 12de fret en wat harmonics erdoorheen:rockon:

Samder
29 november 2007, 19:29
WAH met een slapback delay:D

Yannicks
29 november 2007, 21:51
De enigste combi die ik gebruik is me Micro Amp en me SD-1. Héél afentoe ook nog me FL-9 der over heen, voor de gein.

dePerik
29 november 2007, 22:19
Hele mooie spacesounds heb ik gemaakt met m'n GP8 (toen ik die nog had, heb 'm afgelopen maandag verkocht).
'Spacetravel' was er zo ''eén en de naam zegt genoeg; alsof je met je eigen X-Wingfighter in sterrenwolk vliegt. Uhm oja; compressie, faser, chorus, overdrive, disortion, eq, chorus en delay.
Imperius X-1 was e ook één; een héle dikke vette leadsound met veel sustain waarbij ik de mids kon inregelen met de EV5, hetgeen een sweepfilterachtig geluid gaf. Zat ook alles in behalve de faser
Naja, en ga zo maar door

EuroCinema
30 november 2007, 00:02
Doe het niet!! De Boss Flanger (BF2) is met stip 1 van de meest mislukte flangers die er te vinden zijn.

Flangers as usual, probeer een Ibanez FL-9 te vinden. Anders een Pearl FG08. Beide redelijk gemakkelijk te vinden.

Ik ben effectenjunkie, maar de lol van flangers heb ik nooit gesnapt. Voor een leuk straaljagereffect bij een outro, okee. Maar verder?

dePerik
30 november 2007, 22:41
Ik ben effectenjunkie, maar de lol van flangers heb ik nooit gesnapt. Voor een leuk straaljagereffect bij een outro, okee. Maar verder?
Ik denk dat een heleboel new-wave georienteerde gitaristen het hardgrondig met je oneens zijn. En ook de sympho bands eind jaren 70 hielden wel van een flanger.
De kunst is dat je 'm niet te heavy in moet stellen (of juist wél natuurlijk).