PDA

View Full Version : met z'n allen, of elk apart...



TimmU
29 november 2007, 00:29
We gaan met de band opnemen in de kerstvakantie. aanwezig: genoeg goede versterkers, fatsoenlijke mengtafel,goede geluidskaart en een goede PC met cubase draaiend. nu is er een beetje de discussie ontstaan of we nou allemaal apart de partijen op moeten nemen, of in 1 take. Nu is het zo dat ik dan een of andere inteface aan zou moeten schaffen,waarmee ik dus 10 - 12 sporen m'n pc los van elkaar in moet pompen , om te zorgen dat ik ze daarna uit elkaar kan trekken ,en als er dan iets foutgaat (met z'n allen opnemen) dan kan je het opnieuw doen.
Mijn bassist is er heilig van overtuigd dat je het beter in 1 keer kan opnemen. Ik denk daar dus grandioos anders over.

Hebben jullie nog tips ? en tips in 't algemeen over het opnemen?
Alvast bedankt,
TimmU

Martien
29 november 2007, 00:46
Mja, daar is een hele discussie over geweest,
alhier:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=99693

Persoonlijk zou ik zeggen mix alles los op je tafel, drums eerst los dan kompleet, vervolgens bas erbij en gitaar,

Neem dat op tot het resultaat goed is, verschillende sounds enz. Vervolgens kun je altijd nog los de zang en solo gitaar enz er overheen knallen, als die eerste basis maar klopt. Dan hoef je ook niet persee te multitracken, zorg wel voor goede afluister apperatuur bij je tafel en een goede ingang op je pc, maar je zegt al dat je een goede geluidskaart hebt, dus ansich.
Je zou zelfs je drummix links je pc in kunnen gooien en je bass/gitaar rechts oid.

DeiDRagonas
29 november 2007, 15:47
Naar mijn mening is er maar 1 juiste manier: Alles tegelijk binnenhalen en daarna aanpassingen en overdubs maken. Zo behoudt je de wisselwerking tussen de muzikanten en chemie van het spelen en nadien kun je aanpassen wat je wil. Zit er een fout in de bass? Dan neem je nadien gewoon een nwe partij op, klaar. Als je een hele steriele en statische opname wil overhouden moet je inderdaad vooral alles apart doen. Weg chemie!

Roy.

yhcmarc
29 november 2007, 16:48
Dan neem je nadien gewoon een nwe partij op, klaar. Als je een hele steriele en statische opname wil overhouden moet je inderdaad vooral alles apart doen. Weg chemie!


Daar ben ik het dan ook weer totaal mee oneens, het ligt geheel aan de band / personen en ervaring of je goed los van elkaar opnames kan inspelen of dat je het samen dient te doen ..

Ik denk niet dat je zou kunnen onderscheiden welke van de nummers op de volgende link live al dan niet apart zouden zijn ingespeeld: http://www.myspace.com/omission

skanky
29 november 2007, 16:54
niet weer dezelfde discussie.... de een doet alles tegelijk, de ander een voor een. Het ene is niet beter dan het andere, tis persoonlijke smaak.

klaar, discussie gesloten.

yhcmarc
29 november 2007, 16:58
Ok sorry, maar DeiDragonas zet wel een behoorlijk statement daar neer waarmee hij een groot deel van de muziek/muzikanten even over een kam scheert, maar anyhoo, een ieder zijn ding verder.

DeiDRagonas
29 november 2007, 18:06
Was niet mn bedoeling om ppl over een kam te scheren hoor.
Ik heb alleen veel vaker mensen horen zeggen alles net zo goed te kunnen laten klinken als ze alles apart doen, en er zullen ook echt wel nette opnames zo gemaakt zijn hoor. Maar in de praktijk als geluidstech merk ik gewoon dat zelfs bij die mensen het resultaat nog steeds beter is als het allemaal tegelijk binnengehaald is. In principe doe je namelijk precies hetzelfde he.. Als je later besluit om alleen de drums te gebruiken en alsnog al het andere apart in te spelen kan dat gewoon natuurlijk. Maar andersom niet...

Dusss.. Naar mijn MENING.. is er overduidelijk maar 1 juiste manier.
(by far!)

Grt Roy.

stevie_vp
30 november 2007, 02:08
Probeer het gewoon allebei idd.
Voor de ene band werkt het lekker om samen op te nemen.
Voor de andere niet...

Die chemie waar iedereen het over heeft is natuurlijk leuk.
Maar strak spelen is strak spelen, en de meeste luisteraars weten toch niet
eens wat een snare drum is....

TimmU
30 november 2007, 10:05
ik en de zanger kwamen gisteravond tot een goed idee. Eerst gewoon een nummer met de band in 1 keer opnemen, die dan over de koptelefoon afspelen als je alle stukken apart opneemt. dan heb je wel precies het gevoel waar je zit, maar kan je toch apart opnemen!

skanky
30 november 2007, 10:10
Dat is een normale gang van zaken.... werkt meestal prima

DeiDRagonas
30 november 2007, 10:11
ik en de zanger kwamen gisteravond tot een goed idee. Eerst gewoon een nummer met de band in 1 keer opnemen, die dan over de koptelefoon afspelen als je alle stukken apart opneemt. dan heb je wel precies het gevoel waar je zit, maar kan je toch apart opnemen!


WIE kwam met dat idee!!??








... dat zeg ik dus de hele tijd al!!!!
:angry:

guhlenn
30 november 2007, 10:16
WIE kwam met dat idee!!??

Jij iig niet. Overdubs zijn wat anders dan het gebruik van guidetracks.

DeiDRagonas
30 november 2007, 10:19
Jij iig niet. Overdubs zijn wat anders dan het gebruik van guidetracks.


Tuurlijk niet... Tijdens het maken van nwe opnames gebruik je toch ALTIJD die eerste take als guide?

yhcmarc
30 november 2007, 10:49
Nee hoor, ik gebruik meestal alleen de drums als guide voor het inspelen van bas en gitaren. Aangezien ik zelf niet genoeg sporen heb om naast de drums ook nog los de guide op te nemen ;) .. alleen wel zorgen dat de drummer in stukken waar hij normaal niet speelt wel doortikt om de maat aan te houden.

DeiDRagonas
30 november 2007, 10:55
Maar die drums komen dus wel van de eerste opname? Ik denk dat mn posts gewoon niet duidelijk genoeg waren, want wat Timmu zegt is hetzelfde als wat ik zei. Mn point is gewoon dat je t beste WEL eerst een opname met de hele band kan doen. Wat je dan later wel en niet gebruikt (al zou je helemaal niks uit die eerste opname gebruiken...) bekijk je later wel. En of je van die eerste take alleen drums, een stereo- of monomix, of wat dan ook gebruikt (omdat je bijv geen multitrack had op dat moment) doet niet ter zake. Point was dat je dus wel alles met de band samen speelt de eerste keer. Omdat ik niet anders gewend ben ging ik er even van uit dat dat multi-track zou gebeuren, maar een simpele stereo opname kan natuurlijk ook.

Roy.

skanky
30 november 2007, 10:57
Het gaat weer dezelfde kant op als het vorige topic.

Slotje?

guhlenn
30 november 2007, 11:49
Nou nee, eigenlijk zijn we het eens met z'n allen. Al is dei...nas zich er misschien niet helemaal van bewust. het is altijd goed om eerst een vorm van een liedje in z;n totalitet te beoordelen, en hoe je het vervolgens opneemt ligt aan omstandigehden en voorkeuren... Toch Roy? (ik zou dat zelf niet noemen 'er is maar één manier' daar kwam de verwaaring bij mij kijken... maar ach, het moet een naam hebben)

god***dek******te**** wat ben ik toch in een goede bui vandaag ;)

ps. wat is dat gehuil om een slotje toch altijd (in het algemeen dan)? JE kan iets toch gewoon negeren als je het niet boeiend of iets dergelijks vind?

bert k
30 november 2007, 12:24
Nou ja, slotje is overdreven, maar deze discussie is vorige maand PRECIES EENDER gevoerd.

skanky
30 november 2007, 12:25
daarom, en ik zie het alweer precies hetzelfde eindigen. iedereen geirriteerd.

Han S
30 november 2007, 12:26
Samenvoegen dan maar?

skanky
30 november 2007, 12:28
goed plan....

Han S
30 november 2007, 12:34
Die discussie is toch uitgebreid gevoerd? Het had misschien leuker geweest als de TS die draad even goed had doorgenomen en er misschien nog wat aan toe te voegen.

Het lijkt me niet nodig om al die dingen nogmaals te herhalen, het blijft een persoonlijk iets, voorkeur en het hangt ook sterk van de muzieksoort af.

Bedenk dat het doel leuk is, maar de weg er naartoe kan nog veel leuker zijn.
Voor mij is er niets mooier dan een groep mensen die hun ding doen, maar dat was al meer dan duidelijk.

armageddon
1 december 2007, 01:46
Nou lijkt mij alles in 1x ook superrelaxed, alleen beschouw ik mijzelf niet als dusdanig goed dat ik alles ook foutloos speel :D Hoe ga je dat dan oplossen vraag ik me af? Afgezien dan van het feit dat je moet zorgen dat je het zo goed mogelijk kan.

Die band die ik bij jou hoorde op opname Han, die instrumentale band, naam kwijt, die klonk waanzinnig, maar speelde ook al 60 jaar samen ofzo. Ik kan me niet voorstellen dat elke band foutloos kan spelen.

AART
1 december 2007, 23:39
Hangt van de muzieksoort af denk ik.

Ik vind het zelf het prettigst om alles los op te nemen, dan kan je imo ook makkelijker sleutelen aan nummers in de opnames. Maar ik heb verder niet zo veel ervaring, neem alleen op met matig spul en alleen slechte demos zodat de band weet hoe het nummer is.

Ik speel zelf punk en metal en daarbij prefereer ik los. Bij rock/blues en andere lichte stijlen kan ik me indeken dat samen makkelijker/leuker is.

Han S
1 december 2007, 23:46
Als je alleen thuis muziek maakt kun je niet anders, maar denk eens goed na. Wat is er opwindender dan een drummer en een bassist die elkaar feilloos aanvoelen en aanvullen, dat is goud waard. En dat werkt alleen in real time.

armageddon
2 december 2007, 00:15
Ja, maar met m'n band willen we eerst een eigen demootje maken en over een jaar of iets dergelijks het ergens opnemen. Dat willen we dan het liefst tegelijk allemaal, omdat dat veel beter werkt bij ons. Maar als je dan een fout maakt, moet het dan helemaal opnieuw? :)

Han S
2 december 2007, 00:40
Met die band waar jij het over had (The Blue Devils) heb ik vorige week vier kerstnummers opgenomen in een paar uur. En daar hebben we gewoon alles tegelijk opgenomen, maar ook nog een stuk of wat foutjes achteraf gerepareerd. De kwestie is dat je de overspraak zodanig in de hand houdt dat je er geen last van hebt. Dat heeft alles te maken met de microfoonkeuze en de plaatsing daarvan. En uiteraard gaat dat in een kleine ruimte een stuk moeilijker, daarbij gaat het vooral om de overspraak op de drums van gitaren en bas, maar ook dat is te beheersen.

Deze jongens spelen al 40 jaar gitaarmuziek als The Shadows en The Spotnicks en dat kunnen ze ook alleen maar tegelijk. En de technicus weet alles van de eigenschappen van de verschillende microfoons zoals de richtinggevoeligheid, de frequentieresponse en de off axis response, noem het arrogant, maar daar heeft hij ook meer dan 40 jaar over gedaan. En het kan zomaar gebeuren dat een microfoon misschien beter zal klinken, maar dat ik toch een andere gebruik omdat die in het geheel tot een beter totaalgeluid zal leiden.

Als je niet zonder fouten door een heel nummer kunt komen en je hebt niet de beschikking over een grote ruimte en de keus uit veel microfoons, speel dan wel allemaal tegelijk maar isoleer indien nodig de bas en/of de gitaren door ze in een ander hok te zetten, in een kast of weetikveel en maak dan een goede koptelefoonmix. Je kunt dan altijd de foute delen opnieuw doen, je hebt geen overspraak en je kunt ook microfoons in de ruimte zetten om een groter drumgeluid te maken.

Highway49
3 december 2007, 14:29
Ik zou alles apart opnemen. Misschien zie ik dit helemaal verkeerd hoor, maar als je alles tegelijk opneemt (wel op aparte sporen) en bijv. de gitarist maakt een fout. Dan kun je wel dat deel op dat spoor opnieuw opnemen, maar dan hoor je die fout waarschijnlijk nog wel over de andere microfoons. (de drum/bas microfoon vangen vast ook wel wat gitaarwerk op) En ik denk dat als je eerst alles in 1 x opneemt, en later van de gitaar de stukjes overnieuw doet die verkeert gingen dat de sound toch zodanig anders is dat het op gaat vallen.

Ik ben ook voor: Eerst drum, dan bas, dan gitaar/gitaren/toetsen, en dan zang.

Bij ons is de discussie ook geweest, we zitten er wel aan te denken om alles in 1x op te nemen omdat onze invloeden ook vrij 'oud' zijn. Om op die manier een bepaalde sound te creeeren en zelfs heel kleine foutjes te laten zitten. Lekker zoals vroeger...voor de sound en het gevoel zouden we het dan nog wel overwegen

Han S
3 december 2007, 15:10
Ja, het is een beetje mosterd na de maaltijd en in dit draadje zie je de link naar de eerdere discussie op post 2. Als je dat nou eerst even doorneemt dan hoeven we hier niet weer opnieuw te beginnen.

Nog een keer voor de duidelijkheid: er zijn in hoofdzaak drie methoden, alles met elkaar tegelijk in dezelfde ruimte, alleen tegelijk met elkaar in dezelfde ruimte maar de versterkers en drums akoestisch gescheiden door ze in een andere ruimte te zetten en als je dat lekker vindt ga je zelf ook in die andere ruimte staan want je moet toch met een koptelefoon op je knar spelen. En als derde methode kun je alles om de beurt doen. Je kunt uiteraard ook kiezen voor een combinatie of tussenvorm van deze methoden, bijvoorbeeld eerst de drums, bas en een van de gitaren.

En nogmaals, in een goede grote ruimte, met de juiste microfoons, hoef je geen last te hebben van overspraak, maar dat is het geheim van de smid.

En voor de laatste keer: de partijen een voor een doen is veel moeilijker dan je denkt, vooral als je dat niet of weinig hebt gedaan en met blues, soul, jazz en aanverwante artikelen moet je er niet eens over prakizeren want de blues, soul en jazz is vertrokken.

Kim Wilson
3 december 2007, 15:14
Als je goeie muzikanten hebt, kun je de basis er prima in één keer opknallen. Natuurlijk zul je het wel een keer over moeten doen, maar door de regel is het makkelijker en sneller om het in één keer op te nemen. Solo's en zang kun je er wel later opzetten, als je dat wil.

Ik sprak Bennie Veldman van de Veldman Brothers (http://www.theveldmanbrothers.com/)afgelopen zaterdag, en die hebben bijna alle tracks op hun cd in één keer opgenomen, inclusief alle solo's en zang, alles. En dat is echt een donders mooie en goeie cd geworden.