PDA

View Full Version : PRS Custom SE goede keuze?



The_syphon
28 november 2007, 22:52
Ik ben van plan een tweede gitaar aan te schaffen, naast mijn Fender Stratocaster. Ik heb een tijdje een Fender Telecaster MIM gehad, maar deze beviel niet qua sound. Mijn budget is €350-400. Stijl: Dizzy mizz lizzy, van halen, Jimi Hendrix, blues.
Na wat onderzoek te hebben gedaan, heb ik vandaag bij Feedback een PRS Custom SE en een Singlecut SE bespeeld. Ik was behoorlijk content over deze gitaren. Mijn vraag is welke gitaren nog meer belangrijk zijn om bespeeld te hebben alvorens over te gaan op een aankoop. Ik ben van plan tweedehands te gaan kopen.
Zelf was ik aan de volgende gitaren aan het denken:
- Epiphone Les Paul
- London City Hurricane III/IV
- Misschien een Ibanez? (is natuurlijk wel een andere soort gitaar)

Is de PRS Custom of Singlecut beter dan de hierboven genoemde, of hebben jullie nog andere aanbevelingen? (ik ben met de search niet veel verder gekomen). Merk of uiterlijk maken me niet uit.

Rude Perception
29 november 2007, 00:04
ik vind die PRS SE serie een hele fijne serie, met als beste gitaar de custom.

wrc_46
29 november 2007, 00:26
Heb zelf een prs se custom, vind het een heel fijne gitaar, hoewel ze aan de lichte kant is. Dit is uiteraard ook wel een voordeel voor je rug, maar het ik-heb-een-boomstam-in-mijn-handen gevoel is niet zo aanwezig bij mij. De hals is fijn om te bespelen en de standaard pickups klinken voor mij goed.

Ik heb ook een epiphone les paul in mijn handen gehad voor ik deze kocht, maar dit was duidelijk mijn ding niet. De hals had niet zo'n lekker gevoel en de prs klonk beter naar mijn oren. Vele betere feel, maar dit is persoonlijk.

The_syphon
29 november 2007, 00:45
Het viel me inderdaad op dat de PRS SE lichtgewicht zijn, maar de hals en sound werden als positief ervaren. Mijn Strat deluxe speelt fijner en klinkt beter, maar dan praat je ook over een andere prijsklasse. Ik vraag me dus af wat binnen mijn budget een kwalitatief goede keuze is.

Orpheo
29 november 2007, 00:49
ik vind de se singlecut het beste, maar voor dat bedrag kan je ook een leuke gibson les paul studio kopen! dat zou ik eerder doen. of een leuke tele baja. een strat aanraden is zinloos, omdat je die al hebt :)

The_syphon
29 november 2007, 09:09
Een gibson les paul studio ligt boven mijn budget.

almarvk
29 november 2007, 09:12
Dan zou ik als ik jou was direct naar de winkel gaan om die PRS SE uit te gaan proberen.

De keren dat ik er over heen heb gespeeld was ik wel onder de indruk!

Gitaar4LifeDude
29 november 2007, 14:28
kheb ook een prs se custom bespeeld. ik had van te voren al veel te hoge verwachtingen en toen ik er dus uiteindelijk op speelde was 't niet echt mijn ding. gelukkig had die winkel nog genoeg andere gitaartjes die lekker speelde. uiteindelijk geďndigd met een fender tele fmt hh. die kan je 2e hands ook wel voor 400 aanschaffen denk ik.
suc6

Orpheo
29 november 2007, 14:41
Een gibson les paul studio ligt boven mijn budget.

ik heb de mijne gekocht voor 450 euro... :chicken:

The_syphon
29 november 2007, 14:48
Ik heb dus even een Mexican tele gehad met Seymour duncan brugelement, maar deze was me niet goed bevallen.
Ik heb momenteel dus de PRS SE Custom en Singlecut geprobeerd. En die waren goed bevallen.
Nu ga ik komende week nog even bij feedback langs voor de Epiphone les Paul, misschien dan toch ook de Gibson LP Studio (maar ik verwacht deze niet voor mijn budget te krijgen, €450 is al weinig :)) en even een keer een paar ibanezjes proberen (maar van deze gitaren verwacht ik niet zo veel binnen mijn genre).

Weet iemand overigens hoe de SE Santana klinkt en verschilt met de custom en singlecut? deze stond namelijk op marktplaats te koop, maar hadden ze niet bij Feedback.

Lexvandoef
29 november 2007, 14:51
Een gibson les paul studio ligt boven mijn budget.

Er staat er nu ook eentje op mp met een headcrack die gerepareerd is, die moet ook niet al te veel kosten.

Ever Dying
29 november 2007, 18:52
Weet iemand overigens hoe de SE Santana klinkt en verschilt met de custom en singlecut? deze stond namelijk op marktplaats te koop, maar hadden ze niet bij Feedback.

Ik vind de Santana eigenlijk de beste van de PRS SE series.. En eigenlijk, ik heb er heel wat gehad van die SE series :P

Ik raad je zeker aan om gewoon een PRS SE te kopen, is echt wel een hele goede koop voor het geld.. Helemaal als het 2de hands is.. :)

pannekoek
29 november 2007, 19:14
ik heb de mijne gekocht voor 450 euro... :chicken:
wtf,


ik moest er 1200 euro voor neerleggen :sssh:

Rinze
29 november 2007, 19:36
Er stond laatst een SE Santana voor 250 euro op gitaarmarkt. Wel een heel erg lelijke zilverkleurige, maar toch. Ik heb een SE Custom, heb ook een aantal andere (aardig duurdere) gitaren, de SE evenaart ze met gemak. Hij speelt lekker, de elementen klinken goed. Op gitaarmarkt staat nu trouwens een SE Singlecut voor 450 euro in Groningen. O ja, ik heb voor mijn SE Custom 400 betaald tweedehands. Naar mijn mening blaast een SE een Epi zo het water uit.

JohnLord
29 november 2007, 19:53
Inderdaad Rinze, ik heb ze allebei, maar de SE is veel beter. lekkerder hals, prettiger toon en volumeregeling (voor beide maar 1 knop). Clean veel helderder,maar geen Strat natuurlijk. Als tweede gitaar meer dan geschikt.

@Rinze: de mijne ontstemt vrij gemakkelijk bijv. na opdrukken. Bovendien is het met name bij de G snaar zo dat je vaak eerst even moet draaien aan het mechaniek en dat dan ineens de snaar omhoog 'schiet'. Enig idee?

Squier4ever
29 november 2007, 20:09
wtf,


ik moest er 1200 euro voor neerleggen :sssh:


misschien moet je eens verder kijken dan je neus lang is.

Orgasmocaster
29 november 2007, 20:11
ik vind de se singlecut het beste, maar voor dat bedrag kan je ook een leuke gibson les paul studio kopen! dat zou ik eerder doen. of een leuke tele baja. een strat aanraden is zinloos, omdat je die al hebt :)

volgens mij kun je wel een leuke Single Cut Zeepbar vinden voor onder de 400.. nieuw zijn die 499 hier.

De SE Semi Hollow lijkt me wel leuk qua goedkope gitaar..
http://www.sweetwater.com/images/items/750/SECustHlwNAT-large.jpg

grayfink
29 november 2007, 21:09
Inderdaad Rinze, ik heb ze allebei, maar de SE is veel beter. lekkerder hals, prettiger toon en volumeregeling (voor beide maar 1 knop). Clean veel helderder,maar geen Strat natuurlijk. Als tweede gitaar meer dan geschikt.

@Rinze: de mijne ontstemt vrij gemakkelijk bijv. na opdrukken. Bovendien is het met name bij de G snaar zo dat je vaak eerst even moet draaien aan het mechaniek en dat dan ineens de snaar omhoog 'schiet'. Enig idee?

Je bent een chambered Graphtech topkam nodig!

Tenminste, dat zou Yamyammer zeggen. Normale mensen zouden zeggen dat de topkamgleuf van de G-snaar iets te krap is. Voorzichtig een beetje ruimer maken met een schuurpapiertje. Zorg ook voor niet te veel wikkelingen om het stemmechaniek als je nieuwe snaren opzet. Bijvoorbeeld via deze methode: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=91773

Rinze
29 november 2007, 21:19
Je bent een chambered Graphtech topkam nodig!

Tenminste, dat zou Yamyammer zeggen. Normale mensen zouden zeggen dat de topkamgleuf van de G-snaar iets te krap is. Voorzichtig een beetje ruimer maken met een schuurpapiertje. Zorg ook voor niet te veel wikkelingen om het stemmechaniek als je nieuwe snaren opzet. Bijvoorbeeld via deze methode: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=91773

Grayfink heeft (deze keer) gelijk!

Broeva! Haro!

grayfink
29 november 2007, 21:21
BROEVA HARO!!! VRIEND!!!

Koeakomekiki?

Orpheo
29 november 2007, 21:34
volgens mij kun je wel een leuke Single Cut Zeepbar vinden voor onder de 400.. nieuw zijn die 499 hier.

De SE Semi Hollow lijkt me wel leuk qua goedkope gitaar..
http://www.sweetwater.com/images/items/750/SECustHlwNAT-large.jpg

jammer dat die in NL bijna 900 euro zijn.

dude, in de USA is alles de helft goedkoper dan in NL. sorry, get used to it. De singlecut SE ook wel 700 a 800E. de se met p90's een stukje minder maar ok.

Orgasmocaster
29 november 2007, 21:40
jammer dat die in NL bijna 900 euro zijn.

dude, in de USA is alles de helft goedkoper dan in NL. sorry, get used to it. De singlecut SE ook wel 700 a 800E. de se met p90's een stukje minder maar ok.

ik moet er toch eens serieus over nadenken om gitaren te gaan exporteren naar NL met die lage koers...;)

en ik zal ophouden met het geven van gitaar advies voor mensen op een budget. :) :p

Squier4ever
29 november 2007, 21:46
ik moet er toch eens serieus over nadenken om gitaren te gaan exporteren naar NL met die lage koers...;)

en ik zal ophouden met het geven van gitaar advies voor mensen op een budget. :) :p

dat hoeft niet maar zoek eerst ff gangbare NL prijzen voor je dat doet...

Orgasmocaster
29 november 2007, 21:57
dat hoeft niet maar zoek eerst ff gangbare NL prijzen voor je dat doet...

tja, ik krijg maandelijke tijdschriftjes thuis gestuurd van Sweetwater, Musicians Friend, Music123 en Guitarcenter. dus ik heb wel een goed idee van wat dingen kosten en wat nieuw is. en ik ging er altijd een beetje van uit dat met de belachelijke koers dat de prijzen in Euro minstens vergelijkbaar zijn.. niet dus, er zitten blijkbaar en paar heel gierige importeurs tussen.

geen idee waar ik zou moeten zoeken voor nederlandse prijzen.
MuziekhuisLeo.nl? Tonika.nl? ;);)

Orpheo
29 november 2007, 21:59
ik moet er toch eens serieus over nadenken om gitaren te gaan exporteren naar NL met die lage koers...;)

en ik zal ophouden met het geven van gitaar advies voor mensen op een budget.

haha, sorry, ik las m'n post overnieuw, en 't was iets te bot, was niet de bedoeling :)

je input is goed bedoeld, maar zoals ik, en jij, al aangaf, tips voor gitaren vanuit de USA....werkt niet :(

Ik vind 't wel raar. de Dollar/euro verhouding is bijna 1,50, en toch kosten gitaren hier soms 2 keer meer dan de USA. Heel frustrerend.

Orpheo
29 november 2007, 22:00
tja, ik krijg maandelijke tijdschriftjes thuis gestuurd van Sweetwater, Musicians Friend, Music123 en Guitarcenter. dus ik heb wel een goed idee van wat dingen kosten en wat nieuw is. en ik ging er altijd een beetje van uit dat met de belachelijke koers dat de prijzen in Euro minstens vergelijkbaar zijn.. niet dus, er zitten blijkbaar en paar heel gierige importeurs tussen.

geen idee waar ik zou moeten zoeken voor nederlandse prijzen.
MuziekhuisLeo.nl? Tonika.nl?

www.feedback.nl
www.dirkwitte.nl
www.maxguitars.nl
www.dijkmanmuziek.nl

;)

Rude Perception
30 november 2007, 00:05
Ik heb dus even een Mexican tele gehad met Seymour duncan brugelement, maar deze was me niet goed bevallen.
Ik heb momenteel dus de PRS SE Custom en Singlecut geprobeerd. En die waren goed bevallen.
Nu ga ik komende week nog even bij feedback langs voor de Epiphone les Paul, misschien dan toch ook de Gibson LP Studio (maar ik verwacht deze niet voor mijn budget te krijgen, €450 is al weinig :)) en even een keer een paar ibanezjes proberen (maar van deze gitaren verwacht ik niet zo veel binnen mijn genre).

Weet iemand overigens hoe de SE Santana klinkt en verschilt met de custom en singlecut? deze stond namelijk op marktplaats te koop, maar hadden ze niet bij Feedback.

De singlecut is de enige van de serie die ik niet heb bespeeld geloof ik. Oja, en de semi-hollow niet. De Santana en Custom liggen heel dicht bij elkaar, maar de Custom klonk iets levendiger, de elementen vond ik iets beter bij elkaar passen. Ik heb zelf de santana, omdat die toen goedkoper was.

NickG
30 november 2007, 10:49
Je bent een chambered Graphtech topkam nodig!

Tenminste, dat zou Yamyammer zeggen. Normale mensen zouden zeggen dat de topkamgleuf van de G-snaar iets te krap is.

Helaas is dit wel *het* probleem van de PRS SE serie. De topkam is van plastic en te krap voor .10 strings. Toch jammer voor zo'n dure gitaar, hoewel schuren niet moeilijk is. Als je een tremolo versie hebt kan je de topkam beter vervangen door een grafiete versie. Aan de andere kant, dit is wel eigenlijk het enige nadeel dat ik heb kunnen ontdekken aan de SE serie. Och en het is wel jammer dat de top flat is voor het geld.

Trouwens ik vind hem helemaal niet zo licht. Volgens mij is mijn SE custom zwaarder dan een Ibanez RG en een Epiphone LP van vrienden.

Rormo
30 november 2007, 15:11
Groot nadeel vond ik dat ik er geen lekkere pinch harmonics uit kon krijgen. Ik speel niet met mega veel distortion dus een pinch harmonic moet wel makkelijk te doen zijn omdat hij anders niet hoorbaar is. Bij de PRS kreeg ik dit maar zeer moeizaam voor elkaar. Een van de redenen waarom ik hem dus niet gekocht heb.

The_syphon
30 november 2007, 20:41
bedankt voor de reacties. Ik ben nog een beetje aan het twijfelen tussen de verschillende SE modellen. Ik kan een Santana SE voor €375 krijgen. Graag zou ik er eerst een keer op spelen, voordat ik de reis ga maken, maar bij feedback hebben ze deze niet staan. Nog meer mensen ervaring met zowel de SE Custom als de Santana?

Als ik het goed begrijp, zijn de PRS SE kwalitatief beter dan de Epi LP?

JohnLord
1 december 2007, 11:40
@ NickG: Ik heb zowel een PRS SE Custom als een Epiphone LP Custom. Die laatste is toch echt een flink stuk zwaarder. Natuurlijk zijn er nog lichtere gitaren, zoals de Ibanez SA series.

@Grayfink: wat is dat voor een topkam en nog belangrijker, hoe krijg ik die er op? Rinze?

@ TheSyphon: Een PRS SE IS niet beter dat een Epi LP, maar velen van ons VINDEN de PRS beter.

grayfink
1 december 2007, 14:03
Een graphtech nut of topkam is een topkam gemaakt door de frima graphtech http://www.graphtech.com/ . Niets meer en niets minder. De reactie was naar aanleiding van dit topic: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=99181&highlight=yamhammer

Een grapje dus. Is overigens wel goed spul graphtech, net zoals LP's met toonkamers best goed zullen klinken. :)
Maar snel ontstemmende g-snaren hebben meestal last van te veel wikkelingen rond het stemmechaniek is mijn ervaring. In jouw geval is een klemmende topkam ook plausibel. Gebruik de zoekfunctie maar eens.

grayfink
1 december 2007, 14:12
@ TheSyphon: Een PRS SE IS niet beter dat een Epi LP, maar velen van ons VINDEN de PRS beter.

Ik ben altijd de eerste om te zeggen dat kwaliteitsbeleving ook maar relatief en persoonsgebonden is. Maar deze stelling is me een brug te ver.
Natuurlijk kun je vast wel een leipo vinden die Erica Terpstra een mooiere vrouw vind dan Charlize Theron. Dat maakt de stelling "Erica Terpstra is even knap als Chalize Theron" niet waar. Epi's worden tegenwoordig in China in elkaar geflanst, de SE's in Korea. Wordt meer zorg aan besteed, kleinere productietolerantis.
Natuurlijk zijn er ook Epi's made in Japan, Tsjechie, Korea die top zijn, zitten erg goeden tussen,