PDA

View Full Version : Taylor 310 CE ombouwen met piezo



Wizu
28 november 2007, 21:58
Hallo,

Ik heb een Taylor gekocht (310 CE) die nu alweer in de verkoop sta omdat ik het Expression Systeem zwaar vind tegenvallen. Stel ik raak deze niet kwijt dan overweeg ik om er een piezo van Fishman in te bouwen en het Expression systeem eruit te halen. Heeft iemand ervaring hiermee?

En welk type van Fishman kan ik er het beste in laten bouwen? Ik speel vnl. slag in een band, als duo en zo nu en dan solo. Ik versterk uit via DI naar de mengtafel en vang het signaal terug met de monitor.

Picker
29 november 2007, 06:43
Wat is er mis met je ES? Van een ES naar piezo is imho te vergelijken met je BMW M7 inruilen voor een Fiat Panda.

remcol
29 november 2007, 10:16
Hoe zit het met je knoppen man? Hoe klinkt het wanneer je hem op een akoestische versterker aansluit?
Ik krijg een beetje het gevoel dat je je ES systeem afbrand, terwijl er het een en ander misschien wel niet goed afgesteld staat!
Wat voor een PA is het? Heb je ook het zaal geluid gehoord? Of alleen de monitor? Waar misschien bepaalde frequenties uitgedraaid worden?

Harald
29 november 2007, 10:31
Piezo (en dan vooral de Fishmann sound) is natuurlijk wel weer die Golden Earring Sound. Niet echt akoestisch, en ook niet zonder meer het beste wat er is, maar wel een sound die je binnen een rockband verwacht, net als in de 70er jaren Ovation toonbeeld voor akoestische podiumgitaar was. En het ES klinkt weer anders, ook niet echt akoestisch trouwens, maar wel dichter bij akoestisch. Is denk ik meer een kwestie van welk geluid je zoekt, dan kwaliteit pur sang.

Maar als het ES goed is moet daar wel een goede sound uit te halen zijn. Heb wel eens een gitaar in handen gehad waarbij het erg ruiste, maar dat zou op te lossen zijn met een soort update, volgens de betreffende winkel. Waarom ze dat, nb als importeur van Taylor, niet doen voordat ze hem in de winkel hangen is me dan weer een raadsel. Was voor mij toen een belangrijke reden om de gitaar niet mee te nemen. En bij sommige Taylors die ik geprobeerd heb kon je zowat parametrisch EQ'en met de ES knoppen. Dan kon je sommige tonen redelijk weg laten vallen. Kwestie van goed instellen. Of dat de bedoeling is van het systeem weet ik eigenlijk niet, het millimeterwerk leek me voor livegebruik wel wat riskant toen.

En gitaar met ES op gitaarversterker aansluiten is meestal niet zo'n succes, tenzij je een Schertler hebt. Die zijn redelijk PA achtig. Dat klinkt behoorlijk goed.

Harald
30 november 2007, 11:58
Als het een goed ES is wel. Maar heb, toen ik op zoek was naar een gitaar, veel Taylors in mijn handen gehad, en een enkele had inderdaad kuren met het ES. Ruis, en bij bepaalde instellingen noten die minder hard doorkwamen dan andere. De symptomen die ik tegenkwam werden in die tijd hier en daar ook genoemd, en leken met dat specifieke setje te maken te hebben, niet met het systeem an sich. Daar is gewoon een uitstekend geluid mee te krijgen. Zou verwachten dat dit soort makkes inmiddels toch wel eruitgewerkt zijn. Maar misschien heeft TS ook gewoon wel een brak ES in zijn gitaar. Daarvoor zou hij het misschien eens in een winkel moeten vergelijken met zo'n zelfde gitaar.

greencharlie
30 november 2007, 13:19
Volgens mij staat CE voor Cutaway en Electric of zoiets.