PDA

View Full Version : Floyd Rose perikellen



RedBuell
28 november 2007, 21:02
Eergisteren de snaren van mijn Ibbi RG 770 vervangen, oude setje d'addario's eraf en een setje Elixers erop (beiden 010). Een klein half jaar geleden is de gitaar helemaal afgesteld nadat hij een refinish had gekregen en een setjes EMG's aan boord kreeg. 2 van de 3 veren in de body zijn vervangen voor wat zwaardere maar ik vind eerlijk gezegd de snaren wat strak staan...

Ik heb de snaren 1 voor 1 vervangen en toen de 2 strakkere veren vervangen voor de oude, de floyd richte zich toen een heel eind op en toen heb ik de strakkere er maar weer op gezet, nu staat de floyd toch nog wat hoog, normaal zou ik niet met een inbussleuteltje de snaren kunnen losdraaien bij de brug maar nu kom ik er wel bij dus staat hij hoger dan normaal. Ik kan de folyd ook veel verder omhoog trekken (hoe noem je dat eigenlijk, iig zodat de snaren strakker worden) zo hoog dat ik het eigenlijk niet echt durf omdat ik bang ben dat de saren alle kanten op springen.


Ik ben bijna instaat om dat ding door het raam te gooien want ik ben er nu 2x een hele middag mee bezig geweest (Eergisteren bleek dat er een knikje in een van de snaren zat en heb deze nu vervangen). Na veel stemwerk is hij nu redelijk stemvast maar heeft de floyd zich dus een beetje opgericht, hoe kan ik hem weer wat terug krijgen en hoe krijg ik de spanning op de snaren lager zonder terug te stemmen of dunnere snaren te monteren?

Toch lekker hoor die LTD EC 1000 zonder floyd, gewoon lekker een hardtail, snaren vervangen is een eitje met dat ding...........

Dark_Tranquillity
28 november 2007, 21:04
Je snaren zullen wel strak blijven staan, hoewel dat heel relatief is. Draai de veren van de Floyd aan, dit verhelpt je hoogte probleem. Slim he?

JER00N
28 november 2007, 21:30
Meestal duurt het ook ff voordat de rek uit de snaren is. Dus het kan best zo zijn dat de FR over twee dagen helemaal naar achteren staat :P

RedBuell
28 november 2007, 23:03
Je snaren zullen wel strak blijven staan, hoewel dat heel relatief is. Draai de veren van de Floyd aan, dit verhelpt je hoogte probleem. Slim he?


Ik vind hem echt behoorlijk strak staan, volgens mij heeft ie nooit zo strak gestaan, 010 setje en standaart E stemming ik heb echt het idee dat als ik de tremelo tot op de verste stand trek dat de snaren het maar net uithouden zonder te breken.......

Gearjunkie
28 november 2007, 23:08
Ik vind hem echt behoorlijk strak staan, volgens mij heeft ie nooit zo strak gestaan, 010 setje en standaart E stemming ik heb echt het idee dat als ik de tremelo tot op de verste stand trek dat de snaren het maar net uithouden zonder te breken.......

Bij eenzelfde mensuur (snaarlengte) en eenzelfde stemming blijft de snaarspanning gelijk. (Als je dezelfde dikte snaren gebruikt)

Waren je oude snaren misschien toch niet 0.009??

iwamoto
28 november 2007, 23:27
naja, ik zeg maar zo, gewoon lekker een beetje pielen kan geen kwaad, zo heb ik ook geleerd hoe het systeem werkt, gewoon kloten tot je erachterkomt hoe het werkt, dan is het geen probleem meer om hem bij te stellen

Dark_Tranquillity
29 november 2007, 09:52
Ga gewoon een tijdje spelen, je raakt er snel aan gewend, gezien ik zelf ook van de een op andere dag over ben gegaan van .009 naar .011 ;)

Verder ben ik het eens met Iwa, draai aan elke schroef van je trem, je komt er vanzelf achter wat alles doet ^^

RedBuell
3 december 2007, 00:53
Ben nu een klein weekje verder en de trem staat ietsje verder naar achteren maar nog altijd hoger dan voor de snaren wissel, ik ga morgen de schroeven achter in de body wat aan draaien zodat de trem wat naar achteren zakt.

Heeft dit ook invloed op de aktie, ik heb namelijk het idee dat de aktie ook wat hoger is geworden na de snaren wissel en ik vind het geheel wat zwaarder spelen hoewel ik geen dikkere snaren heb geplaatst (wel Elixers ipv d'addario's) Mijn LTD EC 1000 lijkt wel een stuk soepeler te spelen (011 setje D tuning).

ErikE
3 december 2007, 01:16
Natuurlijk heeft dat invloed: hoe hoger de brug, hoe hoger de actie.

De Elixirs trekken blijkbaar harder aan je brug dan de d'Addario's. Misschien meer massa door de coating?
Ik zou inderdaad de veren aanschroeven, wel van tevoren de snaren losser draaien aangezien je de stemming via de veren verhoogt.

Wizz
3 december 2007, 13:22
Bij een gewone E-stemming is een set .009 mi gewoon beter op een Floyd. De enige echte reden om dikker te gaan is een permanent lagere stemming. Er zit ook best wat verschil in de spanning van .009 sets van de verschillende merken : De spanning van Elixir (waarom ? Vind je ze echt mooi klinken ?) is duidelijk hoger dan van D'addario, die op zijn beurt weer hoger is dan Fender, om er maar eens een paar te noemen.

Wizz

jw009
3 december 2007, 13:39
Bij een gewone E-stemming is een set .009 mi gewoon beter op een Floyd. De enige echte reden om dikker te gaan is een permanent lagere stemming. Wizz

Ik vind dit echt nergens op slaan, dit is gewoon een persoonlijke mening. Zelf vind ik 010 veel fijner op een floyd, en is prima te doen met standaard tuning.

Er zijn ook gitaristen die met 012 in E spelen... dus waarom zou downtuning de enige reden zijn om dikker te gaan?

Wizz
3 december 2007, 13:59
Het is idd een persoonlijke mening. Dat het "nergens op slaat" vind ik echter ook op z'n zachtst gezegd een persoonlijke mening...
Punt is, de stemming en de snaardikte bepalen samen de trekkracht aan de ene kant van de zwevende brug, de veren in de body moeten dat compenseren. Een dikke set (.010 en hoger) in combinatie met een E-stemming betekent dus een loeizware veerspanning aan de andere kant. De krachten op de hals bij intensief gebruik van de pook worden zo wel héél hoog. Bij goedkopere gitaren (onder de 1000) vraag je dan om getordeerde nekken en dat soort fraais.

Wizz

jw009
3 december 2007, 14:06
Het is idd een persoonlijke mening. Dat het "nergens op slaat" vind ik echter ook op z'n zachtst gezegd een persoonlijke mening...
Wizz

Klopt, ik doelde echter op de wijze van schrijven (alsof het een feit is).


Een dikke set (.010 en hoger) in combinatie met een E-stemming betekent dus een loeizware veerspanning aan de andere kant. De krachten op de hals bij intensief gebruik van de pook worden zo wel héél hoog. Bij goedkopere gitaren (onder de 1000) vraag je dan om getordeerde nekken en dat soort fraais. Wizz

Hier geloof ik ook absoluut niet in, ik kan me neit voorstellen dat bijv. de betere ibanezzen van onder 1000 niet tegen en 010 setje in E kunnen. Volgens mij spelen er ook meer mensen in E met 010 dan 009.

Ik heb zelf een bijna een jaar lang op een ibbi in B gespeeld, met als dikste een 056 snaar. Ook hier geen enkel probleem met de hals gehad.

Dark_Tranquillity
3 december 2007, 14:11
Om hier maar even op te reageren:

Ik speel zelf altijd in E stemming, met floyd rose en met .011 Elixers.
Ok, dit gaat relatief zwaar, maar voor mij niet zwaar genoeg om te overwegen om met dunnere snaren te gaan spelen. Sterker nog: Ik hou ervan als de snaren niet over mn fretboard zwabberen, zoals bij vele anderen het geval is heb ik bemerkt. Hard werken met je vingers om de gitaar te laten zingen geeft juist voldoening imo.

Verder het ik maar 3 veren, en die trekken echt niet hard. Wat een gelul. Als je brug iets voorover staat is de actie niet noemenswaardig hoger dan normaal. Daar is een Floyd ook op gebouwd dacht ik.

RedBuell
3 december 2007, 14:35
IK heb de schroeven in de body wat verder ingedraaid en hij lijkt nu wel wat lager te staan, echt makkelijk is dit niet na te gaan met het blote oog. Hioj speelt nu wel wat lekkerder. Het geluid als ik versterkt speelde vond ik ook niet echt lekker meer klinken ik heb de elementen ietsje omhoog gedraaid en de snaren lijken ietsje gezakt dus is mijn geluid weer okee.

Op mijn LTD speel ik met 011 elixers in D gestemd en die snaar spanning vind ik lekker, niet te strak en niet te los. Ik wil dit ook bij mijn Ibanez met floyd hebben, kan ik nu dan beter overstappen op 009? Moet alles dan weer afgesteld worden??

IK vind het geluid van dikkere snaren wel lekkerder, iets voller lijkt wel eerder te vervormen en dat is bij metal en hardrock natuurlijk wel lekker of is dat alleen maar het idee en maakt het niet veel uit?

Alain
3 december 2007, 15:05
Wat een hoop gelul allemaal... Ik speel al sinds begin de jaren '90 op Floyds...

Mijn setup heeft gitaren in E met 0.009, met 0.010... en zelfs extreme gevallen met een .060 als C-snaar in drop C...

Feit is dat je een floyd moet leren afstellen en onderhouden, alsook met je gitaar leren werken.

Een gitaar in E met 0.009 kan perfect met lange of korte veren en makkelijk benden, mijn jackson in drop C met een 0.060 als laagste snaar heeft 4 veren, waarvan drie op de kant van de laagste snaren. Alle veren zijn hier kort (meer spanning) Subtiele whammy geluidjes zijn hier quasi onmogelijk, omdat de spanning gewoon erg groot is. Maar wat een sustain!

maar inderdaad, spanning op elixir snaren is niet gelijk aan D'addario's of Fender.

Quadrifoglio
3 december 2007, 16:50
Als je brug iets voorover staat is de actie niet noemenswaardig hoger dan normaal. Daar is een Floyd ook op gebouwd dacht ik.

Volgens mij is het niet de bedoeling dat een Floyd iets voorover staat. De baseplate dient haaks op de studs te staan ;)

Kellet
3 december 2007, 16:50
Ik gebruikte eerst ook Elixirs maar ik vond ze ook te strak.

Nu gebruik ik Ernie Ball 2215 snaren (10-52) voor alle stemmingen en ze zijn perfect en in elke tuning lekker buigbaar (is dat een woord xD?)!

Moet je ook eens proberen, die Ernie Balls!

Dark_Tranquillity
3 december 2007, 19:42
Volgens mij is het niet de bedoeling dat een Floyd iets voorover staat. De baseplate dient haaks op de studs te staan ;)

Met een licht voorovergebogen Floyd is dit vrijwel nihil, ik heb het niet over toestanden waar de floyd in een hoek van 45 graden t.o.v. de body staat.

Een kleine afwijking is dus geen probleem, aangezien we geen foto hebben kan ik eigenlijk ook niet echt zeggen of het wat uitmaakt.

Verder, draai je veren nou gewoon even aan, ik weet dat het een grote moeite is, maar je wilt toch op dat ding spelen?

RedBuell
3 december 2007, 22:37
Ik gebruikte eerst ook Elixirs maar ik vond ze ook te strak.

Nu gebruik ik Ernie Ball 2215 snaren (10-52) voor alle stemmingen en ze zijn perfect en in elke tuning lekker buigbaar (is dat een woord xD?)!

Moet je ook eens proberen, die Ernie Balls!

Ik vind die Elixers wel lang "nieuw" blijven, ook zinder fastfret blijven ze helder van klank en worden ze niet snel stroef, ik heb op mijn LTD EC1000 een setje 011 052 (een dikkere bovenste iig voor de dropped tunings) de gitaar staat in D gestemd en soms in dropped C, ik vind hem dan net lekker spelen, niet te strak en niet te los. Ik wil die spanning ook op mijn Ibanez, maar dan in standaard E.

Wizz
3 december 2007, 22:39
Enne.. de intonatie ?

Wizz