PDA

View Full Version : Koch Multitone: volumeverschillen



tvmartini
28 november 2007, 20:02
Hallo iedereen,

Ik ben een tevreden eigenaar van een Koch Multitone (Mk I, combo). Ik merk echter, met name bij optredens, dat de volumeknop van het derde kanaal (distortion) veel hoger moet dan die van het cleane en overdive kanaal. Is dit normaal, of evt een teken dat er buizen vervangen moeten worden oid?

groetjes
tomas

Herman
28 november 2007, 20:05
Dit is volgens mij normaal, en ik heb het met meerdere versterkers wel al gezien. Óf ik heb er ook last van: met repeteren staat mijn clean ongeveer op een kwart en mijn Od-kanaal (heb geen crunch) op de helft. Ik weet niet hoe het precies zat qua uitleg, maar ik dacht dat het iets te maken had met de pieken in het geluid oid. Maar hier kan ik er ook echt volledig naast zitten, daar zijn andere kenners dan ook voor ;).

Rude Perception
28 november 2007, 20:59
De pieken van het geluid afgehaald. Dit is logisch, distortion zorgt voor de nodige compressie, en is eigenlijk gewoon een te hard staande versterker. De pieken kan de versterker niet meer aan, en daardoor gaat het geluid vervormen. Hij kan ze in ieder geval niet goed doorversterken.

Daardoor zou het dus minder hard kunnen zijn. Dit is een gok maar ik zou het me zo kunnen voorstellen.

JvD.
28 november 2007, 22:04
of gewoon dat het mid bij meeste distortion instellingen aanzienelijk lager staat dan bij clean?

Damster
28 november 2007, 23:35
Het is gewoon zo: hoe meer distortion-hoe minder goed je te horen bent in de band.

Baker
29 november 2007, 07:43
ach ja, de multitone,
er is al heel veel over gezegd.

Ik heb hem zelf jaren gehad, en er veel mee opgetreden.

Het is gewoon een eigenschap van het 3e kanaal dat ie niet lekker door de mix prikt. Daarom moet het volume omhoog om hoorbaar te zijn. Dit is één van de redenen dat ik hem weg gedaan heb.

Dit probleem maakt het nog geen slechte versterker. Het is en blijft een heerlijke bak, alleen je moet hard werken om jezelf te kunnen horen.

Een tip: ik gebruikte (na lang experimenteren) altijd de volgende settings op kanaal 3 om zo hoorbaar mogelijk te zijn:

gain: iets over 12 uur (niet meer!)
volume: iets over 12 uur
presence: 12 uur
bass: 9 uur
mid: 3 uur
treble 9 uur

en het liefst speakerdamping op high
en geschakeld op 25 watt.

En dan is het goed te doen. (vond ik altijd)

guhlenn
29 november 2007, 11:00
is normaal. die van mij (ook mkI) heeft dat ook.

Veldonk
29 november 2007, 18:08
Niks abnormaal ook bij mij hetzelfde "probleem". Maar ik denk dat inderdaad bij hogere gaininstellingen het geluid moeilijker door het totaalgeluid gaat waardoor het volume hoger moet.

Veldonk

Baker
29 november 2007, 21:01
nou ja, normaal, normaal......

het is natuurlijk wel een tekortkoming van die multitone.
het derde kanaal is gewoon zo gevoiced dat ie niet lekker door de mix prikt.

Tuurlijk moet je voorzichtig zijn met teveel gain,
maar mijn marshall heeft tonnen gain, en komt toch een heel stuk beter door de mix......


Maar nogmaal, met de juiste EQ settings is er goed mee te werken.

guhlenn
30 november 2007, 08:46
JA Normaal ja. Het kanaal is, waarschijnlijk door wat meer compressie, gewoon wat zachter in vergelijking met dat extreem dynamische tweede kanaal. Ik begrijp niet waarom dat een beperking zou zijn, er is toch ene aparte volume knop?

EN dat een marshall door de mix prikt mag ik hopen. bak glas scherven wat het is ;)... En hoe meer gain, hoe inder iets prikt. dat geld ook voor een marshall.

Dweezman
30 november 2007, 13:47
Hallo iedereen,

Ik ben een tevreden eigenaar van een Koch Multitone (Mk I, combo). Ik merk echter, met name bij optredens, dat de volumeknop van het derde kanaal (distortion) veel hoger moet dan die van het cleane en overdive kanaal. Is dit normaal, of evt een teken dat er buizen vervangen moeten worden oid?

groetjes
tomas


Zelfde ervaringen gehad met MTmk1 top plus cab. Je moet echt met die eq aan de slag, en dan opeens...