PDA

View Full Version : Beatles uit elkaar getrokken.



Han S
28 november 2007, 20:01
Ganjaman postte een filmpje op off topic dat alweer naar beneden zakt en het is dermate interessant dat ik het hier even link:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=101234

Je moet je voorstellen dat Sgt Pepper werd opgenomen met twee Studer C37 4 sporen recorders met 1 inch tape. Deze machines behoren bij de best klinkende ooit en ook van binnen zijn ze een feest om naar te kijken. Een kennis van me heeft er een.

Er werden tussenmixen gemaakt en wat je op dit filmpje ziet en hoort is spoor 1 met een mix van de drums, bas en gitaar. Spoor 2 is een spoor met een gitaardub en blazers. Je kunt de klik horen en zien van het inprikken en let ook op de overspraak van de koptelefoons.

Spoor 3 is de vocalen en let ook hier eens op de overspraak, ik vind dat geweldig en let ook eens op die 60er jaren plaatgalm.

Pepe
28 november 2007, 20:44
2 vier sporen machines? Verklaart dat die rare Beatles stereo misschien.. dat je vier sporen naar 1 spoor overzet en dan er nog 3 overhoud. Tegenwoordig zou je de vier sporen naar 2 sporen zetten en dan de resterende 2 gebruiken voor adities. 1 spoor minder maar je houd de zang in het midden.

bert k
28 november 2007, 20:49
Nee, knuppelstereo deden ze echt omdat het zo grappig klonk. Stereo was toen nog vrij nieuw, en ze expirimenteerden met alles.

jonesd
29 november 2007, 08:55
Ik heb ooit eens een reportage gezien over Sgt. Peppers en toen lieten ze ook de stem alleen horen.

Nu ik het opnieuw hoor: Wat een gigantische stem!!!! Echt pure rock 'n roll!!!

Pepe
29 november 2007, 09:16
ja, ik hoor nu pas voor het eerst dat het Mccartney is die de lead doet. Maar wat een rommelige gitaarpartijen, vooral die in de basis track, daar kom je nou ook niet weg meer mee. Is dat een SG, dat piercing leadgitaartje? En ik maak me sterk dat het een AC30 is, ik gok een twin. Funny though.

Rutger
29 november 2007, 09:27
Wat me dikwijls op oude opnames opvalt, is dat de gitaren zo vals zijn
Vooral bij rocknroll platen... :confused:

Kim Wilson
29 november 2007, 09:28
Wat me dikwijls op oude opnames opvalt, is dat de gitaren zo vals zijn
Vooral bij rocknroll platen... :confused:
Van de Rolling Stones bedoel je? :D

Rutger
29 november 2007, 09:36
Onder andere :p

Maar ook op deze opname..

Harald
29 november 2007, 09:46
Wel leuk om te horen! Met de huidige techniek leren we dat niet meer, om ook eens wat leuks met weinig middelen (hoewel, heel orkest in de studio valt ook weer mee) te doen.

Han, is het vierde spoor niet gebruikt voor het geroezemoes, en wat publieksgeluiden? Dat hoor je wel in het eindresultaat maar valt me bij die eerste track niet echt op.

En vals of niet, technisch achterhaald of niet, Sgt Peppers is een fantastische plaat. Je kan muziek uit die tijd niet beoordelen op wat gitaristen nu allemaal kunnen. Hou zouden de jonge honden in Sounds klinken, zonder youtube, zonder tabs galore en note for note transcriptions, en bij de radio zitten wachten tot een nummer voorbijkomt, om weer twee noten extra uit te zoeken, omdat je het niet kunt opnemen. Dan zouden de meeste gitaristen hier echt wel anders klinken.

Dat was een heel andere tijd. Voor de vroege jaren 60 waren de Beatles een behoorlijk strak bandje, en George Harrison een goede gitarist.

Harald
29 november 2007, 09:52
En dan vergeet ik nog de frietsnijder gitaren, cheapo oefenamps (of zelf omgebouwde radio) en vooral

GEEN stemapparaatjes...

Daar moet een leuke contest in zitten ;)

Max 4 sporen (bouncen mag uiteraard), geen stemapparaten, midi of backingtracks. Geen modelling amps en effecten (behalve wah, octaver en fuzz (veel meer hadden ze toen eigenlijk nog niet)) en alleen echte drums en/of percussie

Zou me benieuwen wat daar uitkomt!

Han S
29 november 2007, 10:29
We hebben het hier over begin jaren 60 en het stereotijdperk was nog maar net begonnen. Toen ik zelf met vier sporen opnam maakte ik van de eerste vier sporen een tussenmix naar twee sporen, een 'stereomix' dus door middel van een andere recorder, een Tandberg TD20A. Dat zette ik die tape terug op de Tascam 3440 en vulde de twee overgebleven sporen in met zang en solo's.

Ik vraag me af waarom de Beatles de hele mix van drums, bas en gitaar naar een mono spoortje mixten. Ik heb me ook laten vertellen dat ze probeerden om de twee Studers sync te laten lopen en daaruit zou het bekende phasing als effect zij ontstaan. Het mooiste voorbeeld hiervan hoor je op een plaat van he Small Faces, Itchycoo park.

Waarom en of het vierde spoor niet is gebruikt? Misschien is dat idd gebruikt voor het geroezemoes dat je hoort op het origineel.

Het is jammer dat de geluidskwaliteit van Youtube drie keer kut is.

Rutger
29 november 2007, 10:39
Ik begrijp best dat ze geen stemapparaatjes ed hadden, maar ze hadden toch wel een goed gehoor neem ik aan? Ze hoorden toch zelf ook wel dat alles niet helemaal op elkaar was afgestemd? De blazers ook niet en de zang ook niet..

Ik kan niet luisteren naar dat soort platen omdat ik me er mateloos aan stoor.. Zonde, want de liedjes zitten wel geniaal in elkaar.

Han S
29 november 2007, 10:53
Dan kun je helemaal niet naar de Rolling Stones luisteren neem ik aan.

Rinze
29 november 2007, 11:01
De Beatles uit elkaar trekken, hadden ze dat maar 45 jaar eerder gedaan :p

Rutger
29 november 2007, 11:10
Dan kun je helemaal niet naar de Rolling Stones luisteren neem ik aan.
Afschuwelijk...

Da's best balen, want ik waardeer het 'oude' werk juist ontzettend, alleen al vanwege het feit dat daarmee de basis werd gelegd voor alles wat we nu doen. Ik ben dus gedoemd tot zwaar bewerkte remasters en al die shit :(

bass blom
29 november 2007, 11:14
arme man.. :D

Harald
29 november 2007, 13:17
inderdaad... soms is het fijn om niet alles te horen :) Op zich ben ik een voorstander van stemmen op gehoor. Maar voor beginnende gitaristen is het wel fijn dat ze gelijk gewend zijn op een fatsoenlijk gestemde gitaar te spelen. Toen ik begon had je geen stemapparaten (of misschien net wel, maar zeker niet voor een fooitje, of gratis bij het plectrum) En met de 5 frets naar open snaar methode bouw je in het begin heel andere toleranties op, als je niet bij voorbaat gezegend bent met een zeer getalenteerd gehoor...

Heeft me op Sgt Peppers eigenlijk nooit gestoord. En ga nog wat verder terug, luister eens naar de oude bluesgitaristen, vooral voordat het elektrisch werd... Dat klinkt toch vaak als 'toen ik hem kocht was ie nog gestemd!?'

Maar kan me wel voorstellen dat als je een goede take had, je al iets minder geneigd was het over te doen omdat 1 instrument zich even vergipst, of net niet helemaal stemt. Foutjes repareren was toen toch echt een heel ander verhaal dan nu. En zonder autotune valt tegenwoordig waarschijnlijk een heel groot deel van de top zoveel bij voorbaat al af!

Rutger
29 november 2007, 13:22
Autotune afschaffen dus!


arme man.. :D
Ach, ik heb t zo zwaar... :p

k Zit nog ns naar die plaat te luisteren, en in z'n totaal valt t wel wat minder op. Wel een steengoeie plaat, zelfs voor iemand die niet van de Beatles houdt :roll:

bass blom
29 november 2007, 13:23
de love dvd, de remix van een bijna dove george martin, geholpen door zijn zoon op protools is ook erg leuk om te horen.

hendrix2
29 november 2007, 13:47
Voor de geïntereseerden, kijk even hier. Ik postte enkele maanden geleden een documentaire over het opname proces/het maken van van sgt. peppers.
Daar kwam toen geen reactie op, vond ik vreemd... duurt wel 46 minuten

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=88059

Leuk om te zien hoe de slide guitar op het zelfde spoor als de stemmen zit enzo.

edit: en publiek zit inderdaad op 4de spoor bij sgt peppers (kan je afleiden uit deze docu)