PDA

View Full Version : Help, lak bladert af!



steed
28 november 2007, 19:55
2 weken geleden heb ik m'n strat headstock gelakt.
Bij het monteren van de tuners vandaag blijkt de lak gewoon los te komen. Je kan 'm er gewoon met de vingernagel afkrabben.

Ik moet dus iets fout hebben gedaan:
Slechte lak gebruikt (Acryl blanke lak van Motip) ?
Niet lang genoeg laten drogen/uitharden?

Bij de 2de poging heb ik het liever juist...

Madcow
28 november 2007, 19:58
heb je het zooitje ontvet?

steed
28 november 2007, 20:09
Jawel, met een straffe ontvetter!

Madcow
28 november 2007, 20:20
hoe ziet het verf systeem eruit? was het gewoon kaal hout op je headstock? zat er een blanke jongen op, of was het eentje die gekleurd was?

Mr.Fingers
28 november 2007, 20:27
afbladderen... Logisch toch, het is herfst, dan vallen alle blaadjes! (sorry, inkoppertje) :seriousf:


Misschien de tussenlagen niet lang genoeg laten drogen (doe de droogtijd op de verpakking + 1 dag, zit je veel safer), of misschien een veel te dikke laag willen smeren om er snelsnel vanaf te willen zijn

Keesz
28 november 2007, 21:03
http://www.wise4living.com/hgblower/images/electric_leaf_blower.jpg

steed
30 november 2007, 16:52
hoe ziet het verf systeem eruit? was het gewoon kaal hout op je headstock? zat er een blanke jongen op, of was het eentje die gekleurd was?

De ondergrond was een dun laagje mat gelakt, verder geen verf.

Ik heb in 2 beurten meerdere laklaagjes aangebracht (met telkens een goeie 15 min. tussen). Tussen de beurten het zaakje 3 dagen laten drogen en zachtjes opgeschuurd.

fred dons
30 november 2007, 16:57
met wat heb je de ondergrond mat gelakt ?

steed
30 november 2007, 17:17
Die was matgelakt toen ik 'm kocht. 't Is een neck van Mighty Might.

Dennizz
30 november 2007, 20:00
Die was matgelakt toen ik 'm kocht. 't Is een neck van Mighty Might.

Zeker weten dat de hals gelakt was en niet ge-olied of gewaxed? Als ik je afbladderverhaal zo hoor... (mijn hals is bijvoorbeeld behandeld met olie/wax)

Enra
30 november 2007, 21:03
Of heb je met erg fijn schuurpapier 600 grit of meer voorgeschuurd? Op een spekglad oppervlak heeft lak ook geen grip.

fred dons
1 december 2007, 08:18
die mighty mites hebben een poly ondergrond en normaal moet dat geen probleem zijn met motip mits je inderdaad licht opgeschuurt hebt, maar echt hechten doet een lak niet op poly dus de kans dat het mis gaat is iets groter
(normaal "smelt" nieuwe lak in de bestaande lak maar met een poly kan dat niet )

daarnaast kun je ook gewoon pech hebben, motip levert een hele constante lakkwaliteit (beter dan andere acryllakken) maar ook daar kan wel eens een mindere tussen zitten, ik heb ook wel eens een bus gehad waarbij de lak binnen een maand ging craqueleren (zonder dat dat de bedoeling was ;))

dus als je het opnieuw gaat proberen eerst met 320 grit de kop schuren totdat het meeste poly weg is en dan pas spuiten

steed
1 december 2007, 18:02
't Was idd een nieuwe bus lak, misschien dat het eentje was van mindere kwaliteit.
Maar dat opschuren van de kop vóór het lakken heb ik dus niet gedaan. Waarschijnlijk zit daar dan eerder het probleem.

Opschuren dan maar en opnieuw...
Alvast bedankt voor de reacties!