PDA

View Full Version : aarde bij gitaar



Swan
28 november 2007, 11:39
ik ben n gitaar van n vriend aan het opknappen en tot mijn verbazing is de output plug niet geaard!
er zijn geen soldeerresten te vinden en geen los kabeltje, dus ik heb t schema opgezocht en daar is de plug wel gewoon geaard...

wat kan dit zijn? is t bewust of n productiefout?

Mr.Fingers
28 november 2007, 12:05
ik ben n gitaar van n vriend aan het opknappen en tot mijn verbazing is de output plug niet geaard!
er zijn geen soldeerresten te vinden en geen los kabeltje, dus ik heb t schema opgezocht en daar is de plug wel gewoon geaard...

wat kan dit zijn? is t bewust of n productiefout?


Als al je electronica op 1 metalen plaat zit (jazzbass-model, jaguar,...), is de metalen plaat de aarding van uw socket, want deze staat dan in verbinding met de mantel van de potmeters via die plaat. Op m'n jazzbass is de output ook niet "geaard"

Swan
28 november 2007, 12:22
ah logisch :)

Mr.Fingers
28 november 2007, 12:28
ah logisch :)

Enige kans op fotootjes???


Als je nu echt zeker wil zijn, kan je nog steeds een draadje trekken van je output naar de mantel van een potmeter.

ponq
28 november 2007, 12:31
Als al je electronica op 1 metalen plaat zit (jazzbass-model, jaguar,...), is de metalen plaat de aarding van uw socket, want deze staat dan in verbinding met de mantel van de potmeters via die plaat. Op m'n jazzbass is de output ook niet "geaard"

Leg me dat eens uit, als je wil. Je kan 100 onderdelen wel met elkaar verbinden, maar als er geen echte verbinding met de aarde is (bijv via de jack naar de amp) dan is de boel nogsteeds niet geaard.

Of zie ik iets over het hoofd?

Mr.Fingers
28 november 2007, 12:36
Leg me dat eens uit, als je wil. Je kan 100 onderdelen wel met elkaar verbinden, maar als er geen echte verbinding met de aarde is (bijv via de jack naar de amp) dan is de boel nogsteeds niet geaard.

Of zie ik iets over het hoofd?

er is wel een echte verbinding, maar die geschied niet via een draadje tussen jack & mantel van de potmeter, maar via de metalen plaat waar zowel jack & potmeter op gemonteerd zijn. Bij m'n jazzbass is dit zo, want het "-"-lipje van de jack staat in contact met de plaat, en de mantel van de potmeter staat via de schroefdraad ook in contact met de draad. Hetgene wat ik zei gaat daarom ook alleen maar op indien jack & de potmeter waar alle negatieve draden op toekomen op dezelfde geleidende metalen plaat zitten. De aarding via uw versterker loopt dus:

kabel --> jack --> metalen montageplaat --> potmetermantel --> draadje naar brug --> brug --> snaar.


bij gewone gitaren (strat, sg, les paul, telecaster,...) is het:

kabel --> jack --> draadje tussen jack & potmantel--> potmetermantel --> draadje naar brug --> brug --> snaar.



De metalen montageplaat heeft dezelfde functie als - draadje. En als het werkt, waarom dan moeite doen om er een extra draadje in de solderen.

Swan
28 november 2007, 12:40
maar het extra draadje kan dus ook geen kwaad lijkt me?

ponq
28 november 2007, 12:42
Thnx, ik heb m!

@Swan, waarom iets toevoegen wat niks toevoegt?

Mr.Fingers
28 november 2007, 12:46
maar het extra draadje kan dus ook geen kwaad lijkt me?

Er kan altijd nog een draadje bij!

Dan heb je gewoon twee "-"draden, in principe hoeft het niet, maar je weet nooit, als je jack/potmeter wat losjes in de plaat zit, kan er af en toe geen contact zijn, en dan valt je gitaar uit.

In principe hoeft het niet, maar als je dit wil, kan je er altijd een draadje bijsteken, het heeft geen invloed op de speelbaarheid. Misschien wel op de ruis die zo'n gitaar oppikt, omdat je dan een "aardingslus" krijgt, en dat is niet echt goed.

Swan
28 november 2007, 13:35
ok ik ga ff kijken hoe hij klinkt met nieuwe pots, deze kraken nogal... en dan ff de aarde checken :)
bedankt iig voor de reacties!