PDA

View Full Version : Aantal vraagjes!



Dark_Tranquillity
28 november 2007, 09:42
Oké, het bloed kruipt waar het eigenlijk niet gaan kan, maar toch heb ik voor mezelf besloten om zelf een gitaar te gaan bouwen, mede inverband met de belache CS prijzen van tegenwoordig ;)

Het plan: Een Jackson RR, neck-thru, 1 humbucker, 1 knop (Volume), Gotoh Floyd Rose & Tuners, gouden hardware. Kleur zwart met gele bevels. U raad het al: een Alexi Laiho/Roope Latvala Jackson.

Ik wil de originele Jackson body contouren gaan volgen, en als neck profiel dat van mijn huidige Jackson aanhouden.

Dan nu de vraagjes:

1. Een complete lijst van gereedschap, wat heb ik nodig?
2. Verven, lakfaq uiteraard, maar zal het maken van gele bevels een probleem opleveren?
3. Een 1:1 tekening? Mijn CS Jackson heeft de LTD body vormen, ik wil graag de huidige.
4. Sharkfin inlays, deze zijn te koop op het net, maar: hoe leg ik die netjes in? Dit geld ook voor de witte binding langs de neck + headstock.

Ambitieus, dat zeker, maar met een hoop tijd, geduld, en vaste hand wil ik het toch gaan proberen. Helemaal ervaringloos ben ik niet, maar ik wil wel met de juiste gereedschappen en hulpmiddelen aan mijn project beginnen. Bedankt voor het lezen, en ook alvast bedankt voor de hulp en input! Laat je mening weten :)

Lars

AvU
28 november 2007, 11:08
Je kan met een paar gereedschappen al een gitaar maken. Ik denk dat haast iedereen er over eens is dat een bovenfrees toch wel een must is. Verder zijn een decoupeerzaag, vijlen, raspen, boormachine + boren en schuur materiaal (schuurpapier en evt een schuur machine)

Correct me if I'm wrong

grt. Arjan

Dark_Tranquillity
28 november 2007, 12:43
Dat is al een mooi begin, bij raspen en vijlen, moet ik daar specifieke maten voor hebben?

oknarb180
28 november 2007, 12:59
Hey,

Leuk project!
Om te beginnen, koop gewoon het boek "Make Your Own Electric Guitar" van Melvyn Hiscock. Dan krijg je een goed beeld van gitaarbouw en weet je meteen wat het belangrijkste onderdeel van een gitaar is....

Voor lakken en verven zie de lakfaq om een idee te krijgen van de mogelijkheden en wat er allemaal bij komt kijken.

Verder, qua gereedschap is vooral een bovenfrees erg handig.

vr.gr.

Branko

AvU
28 november 2007, 18:55
Dat is al een mooi begin, bij raspen en vijlen, moet ik daar specifieke maten voor hebben?

Niet echt, qua raspen, neem gewoon hout raspen, een wat grotere en een kleiniere. En voor de veilen ook verschillende grotes.

Van Dattum
28 november 2007, 22:53
En inderdaad schuurpapier...... héél, héél, héél véél schuurpapier van korrel 40 tot 600 :p

Gearjunkie
28 november 2007, 23:11
even dat topic van Charlotte opzoeken die zelf meerdere gitaren bouwde. Is erg duidelijk.

http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders/index.html