PDA

View Full Version : Mijn E snaar rinkelt PLOTS



3803
1 februari 2003, 17:50
Ik was wat aan het oefenen op het benden tot ik plots gerinkel had die ik niet meer weg krijg...Telkens ik hem aansla heb je rrrrrr- ok toon -rrrrrr
Steeds hetzelfde patroon keert terug

Mijn bas is een maand ofzo, en ik ben echt ontgoocheld aangezien de andere perfect klinken

Kan ik hier iets aandoen...Moet ik nu al nieuwe snaren kopen?

piezo
1 februari 2003, 17:58
De drie eenvoudigste oorzaken eerst onderzoeken:
- de goedkoopste: je snaar ligt naast het brugzadeltje
- er is een stukje van je topkam gebroken, dan zou je het alleen moeten hebben bij aanslaan van de open snaar
- er zit een rafel aan je snaar

3803
1 februari 2003, 18:00
Ik heb het enkel als ik de E snaar open aansla

Waar precies kan ik dat topkam ding zien...of kan je niet zien of dat stukje eraf is aangezien een vrij klein defect is

3803
1 februari 2003, 18:03
Als ik de snaar heel zacht aansla heb ik er geen last van...Kan je de snaar aanspannen terwijl je de juiste noot behoud?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: 3803 op 2003-02-01 18:24 ]</font>

bassopotmus
1 februari 2003, 18:28
kan zijn dat de kern va je snaar gebroken is..speel je plectrum style?

3803
1 februari 2003, 18:30
Ok kheb de snaar eruit gehaald...Er zaten wat plastiek splinters van het slijpen in de snaargleuf...even erop geblazen, er zacht wat in gepord met een tandestoker, snaar er terug in, lijkt het opgelost te zijn.

Ik heb de snaar volgens mij wel wat strakker er terug in gekregen dan voordien...dat zal er ook wel mee te maken hebben

piezo
1 februari 2003, 18:42
Als je nu het probleem hebt dat de stemming van de open snaar afwijkt van die van gefrette noten, is het oplegrandje in die gleuf kapot en moet je een nieuwe topkam maken. Zoniet, dan is er niks meer aan de hand.

3803
1 februari 2003, 19:39
Stel dat de topkam kapot is...Hoeveel zou het ongeveer kosten voor een nieuwe

Althans het geluid is ok, en das een hele opluchting

AllodoX
2 februari 2003, 01:56
7 euro..

maar ik denk eerder dat het een kwestie is van zachter spelen :wink:

jaalst
2 februari 2003, 12:15
Hoi 3803....

Ik heb het probleem even doorgelezen.
Opties als een gebroken kern zijn natuurlijk pure onzin, de snaar zou dan direct "ontspannen" zeg maar afrollen.
Een defecte kam lijkt me stug daar de snaar er gewoon op ligt en er verder niet veel schokkends gebeurd!
Het probleem zit in de brug, het kan zijn dat een zadel (waarin 1 of 2 inbusschroefjes zitten) iets door de resonantie is gezakt.
Met andere woorden het kan gebeuren dat een inbus hierdoor iets aan het verdraaien is.

stringbenden kan zeker bij goedkope snaren leiden tot inslijting van de snaar op de brugkam of (een of meerdere frets) , zo komt het hart van de snaar lager te liggen en loopt hij aan.
Dit aanlopen kan gebeuren op de eerste fret, de tiende, noem maar op...dit kan overal!
check of de snaar op de kam is ingesleten!

Een 2e optie is de werking van de hals.
Zeker als het een nieuw exemplaar betreft, wil het de eerste maanden nog wel voorkomen dat de bas zich moet "zetten".
Zelfs bij oude modellen die verkocht worden, komen in handen van muzikanten die er weer op "hun" manier op spelen, al deze zaken kunnen bijdragen aan het "aanlopen" van snaren.
Zeker een bas of een gitaar gaat naar je hand staan....dit is volkomen normaal!

Laat hem dan (als je er zelf niet bekend mee bent) verstellen bij de zaak waar je hem gekocht hebt!

Dit gebeurd d.m.v. het draadeinde wat in de hals verzonken ligt bij te stellen.

Als alles goed is zal de winkel je hier niets voor in rekening brengen daar het een kwestie van klantenservice is!!!

Groetjes John

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: jaalst op 2003-02-02 12:19 ]</font>

dikkie dik
2 februari 2003, 12:16
nieuwe topkam kopen zou ik zeggen. of een hogere action.

jaspertomas
2 februari 2003, 12:24
Ik had ook een keer dat mijn e snaar ratelde en na lang zoeken kwam ik erachter dat het alleen maar 1 van de veertjes in de brug was die meetrilde. Na een beetje te hebben gekloot met dat veertje was het weg. :smile:

bassopotmus
2 februari 2003, 12:34
Hell niet, mijn E snaar had ook laats een kapotte kern, die ging ook raar rinkelen, owkee 2 seconden later was die echt afgerold, maar goed

dikkie dik
2 februari 2003, 12:48
als bij mij de kern knapt hangt ie meteen slap. gebeurt bij mij ook meestal met poppen

bassopotmus
2 februari 2003, 15:46
hmm jah kan indd wel, dan was het een winding wat eerst ging, kern erna

basswasp
2 februari 2003, 16:10
Op 2003-02-02 12:48, schreef dikkie dik:
als bij mij de kern knapt hangt ie meteen slap. gebeurt bij mij ook meestal met poppen


Maar ik neem aan dat het verschil tussen een ratelende snaar en een geknapte snaar wel duidelijk is voor iedereen... :razz:

dikkie dik
2 februari 2003, 18:25
goh. hier werd ergens gezegd dat het kan zijn dat de kern geknapt is. en dat ie daarom rateld. dan hang ie niet meer zo strak zodat je er nog op kunt spelen

basswasp
2 februari 2003, 18:31
Idd...

jaalst
3 februari 2003, 10:56
Wat nou HELL NIET...
Je zegt toch zelf dat hij na 2 sec afrolde!!!
Geef dan niet zo'n advies....soms is zwijgen beter!!!

bassopotmus
3 februari 2003, 18:28
sorry..god man chill..

Ik interpeteerde de vraag verkeerd, ben jij dan een bas goero ofzo?

bassopotmus
3 februari 2003, 18:29
ow trouwens, hebben we ene moderator mischien wil deze gast ons wel moderaten..geen goed advies, delete je toch lekker?