PDA

View Full Version : TV Jones Filtertrons



drap
27 november 2007, 19:13
Ik loop er dus al een tijdje aan te denken, een TV Jones Filtertron brugelement in m'n SG. Niet dat ik nu niet tevreden ben, maar ik vind het clean van een Filtertron nou eenmaal geweldig. Ik hou van een middig, twangy geluid en voor zover ik kan beoordelen geeft een Filtertron het wel en een PAF achtige humbucker het dus zeker niet. Alleen nou zit ik toch met wat vraagjes. De Bare Knuckles 'The Mule' die nu in de brugpositie zit scheurt erg fijn nu ik er eenmaal aan gewend ben geraakt. Wat hou ik aan scheur over met een Filtertron? Hoe gaat het muten en dergelijke? Moet ik er echt harder voor werken, of gaat het even zo makkelijk als met een PAF humbucker? Dus mensen met ervaring met een Filtertron in de brugpositie en met name in een solid body, please enlighten me. Het is niet dat ik meteen een Filtertron element wil, maar ik ben toch nieuwsgierig.

Otje
28 november 2007, 07:58
Een Filtertron is een waanzinnig element maar ik zou er geen chunka-chunka metal mee spelen. Malcolm Young gebruikt er een in de brugpositie van zijn oude (solidbody) Gretch. Op AC/DC Live uit '91 kun je 'm heel goed horen. Het geluid is ronder, minder scherp, meer vintage en heeft duidelijk twang. Ik vind 't te gek en ga er misschien eentje in de halspositie van een goedkope LP te zetten.

drap
28 november 2007, 08:10
Ik ben toch geen metalman, dus dat hoeft er van mij ook niet in te zitten. Maar ik zou het wel fijn vinden als het één en ander reageert als een humbucker. De output maakt me verder niet zoveel uit. Thanx voor de reactie so far!

bass blom
28 november 2007, 10:00
is dat enkelspoel?
dan is het vast harder werken ja.

vosarnout
28 november 2007, 10:30
Ik heb een TvJones in brugpositie in mijn reflection. Dat scheurt dus echt wel als het moet... Het is ook gewoon een humbucker.

Gretsch 5120
28 november 2007, 12:01
Heb net een setje TV Jones Classics (English mount) in mijn Gretsch 5120 gezet. Ontzettend lekker klinkende elementen. Inderdaad vol en rond met twang. Als ik meespeel met CD's verzuipt het geluid nooit, blijft altijd duidelijk gedefinieerd. Met vervorming klinktie ook super. Ben alleen aan het kijken voor ee ander soort vervorming; Korn oid hoef je niet te verwachten.

Mijn huidige vervorming haal ik uit een oude Digitech GSP 2101, maar ga binnenkort toch eens shoppen voor een moddeling-apparaat. Ik zoek een stevige vervorming zonder dat het te gecompressed/metal-achtig moet worden.

Wel prijzig; was voor een set $260 plus 51 euro invoer/inklaring etc.

Remco

Mitch
28 november 2007, 12:25
is dat enkelspoel?
dan is het vast harder werken ja.

:chicken:


Anyway, drap, ik neem aan dat je voor de filtertron-in-humbuckerformaat zou willen gaan ? Da's de TV'tron. De Filtertrons hebben ze ook, maar ondanks dat het wel dubbelspoelselementen zijn is het een andere maat dan humbuckerformaat.
De échte filtertrons hebben een behoorlijk lage output en zijn misschien wel het mooiste als je houdt van een enkelspoelssound met net een beetje extra en zonder brom. Gerard (Gvees) heeft ze op zijn refelection zitten en het klinkt waanzinnig, heeft een gewledige openheid.
Maar goed, je zoekt het waarschijnlijk in de TV'tron. Die hebben net wat meer mid dan een filtertron, maar zeker niet zoveel als een gewone humbucker. Klinken net effe wat opener, het smeert niet zo snel dicht clean en met crunch is het gewoon een ander soort crunch. Met hogere output elementen krijg je meer overall gain. Met iets lagere output pups als de TV'trons klinken je harmonischen lekkerder door, dus je cruncht lekkerder in het hoog.
Ik merkte dat in vooral ook met Nordstrands, die hadden een opener clean maar gaven toch meer vervorming op een drive kanaal.
Het duwt dus wel wat minder en je moet ook wel even bedenken of het qua output een beetje gaat matchen met je hals pickup, maar ik vind het een grote aanrader. Eerlijk gezegd zit ik me ook nog steeds af te vragen of ik misschien nog een keer ga voor Trons in mijn De Gier...

drap
28 november 2007, 12:26
Heb net een setje TV Jones Classics (English mount) in mijn Gretsch 5120 gezet. Ontzettend lekker klinkende elementen. Inderdaad vol en rond met twang. Als ik meespeel met CD's verzuipt het geluid nooit, blijft altijd duidelijk gedefinieerd. Met vervorming klinktie ook super. Ben alleen aan het kijken voor ee ander soort vervorming; Korn oid hoef je niet te verwachten.

Mijn huidige vervorming haal ik uit een oude Digitech GSP 2101, maar ga binnenkort toch eens shoppen voor een moddeling-apparaat. Ik zoek een stevige vervorming zonder dat het te gecompressed/metal-achtig moet worden.

Wel prijzig; was voor een set $260 plus 51 euro invoer/inklaring etc.

Remco

Oh ja, het is ook zeker niet iets voor nu, daar heb ik de centen niet voor. Maar ik ben denk ik geen man voor PAF achtige humbuckers. Ik vind het wel mooi hoor, maar clean blijf ik het een duffe bende vinden en de attack klinkt nooit lekker in mijn oren. Qua scheur ben ik natuurlijk wel heel erg tevreden, daarom zou ik ook graag willen weten wat die Filtertrons doen op dat gebied en ik begin nu een aardig beeld te krijgen denk ik. Ik ben sowieso geen type voor zware gecompreste distortion. Ik hou wel van extreem, maar dan meer fuzzerig. Die Classics is ook waar ik in de toekomst eens naar wil kijken trouwens.

drap
28 november 2007, 12:29
:chicken:


Anyway, drap, ik neem aan dat je voor de filtertron-in-humbuckerformaat zou willen gaan ? Da's de TV'tron. De Filtertrons hebben ze ook, maar ondanks dat het wel dubbelspoelselementen zijn is het een andere maat dan humbuckerformaat.
De échte filtertrons hebben een behoorlijk lage output en zijn misschien wel het mooiste als je houdt van een enkelspoelssound met net een beetje extra en zonder brom. Gerard (Gvees) heeft ze op zijn refelection zitten en het klinkt waanzinnig, heeft een gewledige openheid.
Maar goed, je zoekt het waarschijnlijk in de TV'tron. Die hebben net wat meer mid dan een filtertron, maar zeker niet zoveel als een gewone humbucker. Klinken net effe wat opener, het smeert niet zo snel dicht clean en met crunch is het gewoon een ander soort crunch. Met hogere output elementen krijg je meer overall gain. Met iets lagere output pups als de TV'trons klinken je harmonischen lekkerder door, dus je cruncht lekkerder in het hoog.
Ik merkte dat in vooral ook met Nordstrands, die hadden een opener clean maar gaven toch meer vervorming op een drive kanaal.
Het duwt dus wel wat minder en je moet ook wel even bedenken of het qua output een beetje gaat matchen met je hals pickup, maar ik vind het een grote aanrader. Eerlijk gezegd zit ik me ook nog steeds af te vragen of ik misschien nog een keer ga voor Trons in mijn De Gier...

Ik meen ergens op en site van die Filtertrons te hebben gezien in humbucker formaat, maar dat weet ik niet zeker. Zoals jij het beschrijft zou ik het ook graag willen hebben in de brugpositie, maar ik twijfel of dat ook lukt met een solid body zoals een SG. Mahonie heeft natuurlijk niet echt de eigenschap dat het er helderder van wordt.

Mitch
28 november 2007, 12:52
Zit er nu een standaard hb bij de hals ?
Verkijk je niet op het mahonie, die filtertrons (de echte dus hè, voor de duidelijkheid) die Gerard op zijn gitaar heeft zitten doen het dus op een, jawel..... mahonie gitaar ! De TV trons (dus in hb formaat) heb ik alleen nog maar in de Reflection gehoord met elzen body en esdoorn hals. Nee wacht, Sander heeft er ook één in zijn LP Studio zitten. Nou weet ik alleen niet meer of hij daar nou een Tron bij d ehals of bij de brug had zitten. :dontgeti:

Gretsch 5120
28 november 2007, 13:36
[QUOTE=drap] Maar ik ben denk ik geen man voor PAF achtige humbuckers. QUOTE]

Ik denk dat je filtertrons (of Classics) meer moet plaatsen tussen een humbucker en singlecoil qua geluid. Het volle van een humbucker maar de definitie van een singlecoil, zonder dat het snerperig wordt.

Ik speel voornamelijk '80's gothrock (Fields of the Nephilim, Mission, dus niet die sjit van tegenwoordig), dus veel chorus & delay over arpeggio's en dat klinkt errug lekker. Een boel van de gitaristen uit die bands speelden op een Gretsch, dus past goed bij de muziek.

drap
28 november 2007, 15:43
[QUOTE=drap] Maar ik ben denk ik geen man voor PAF achtige humbuckers. QUOTE]

Ik denk dat je filtertrons (of Classics) meer moet plaatsen tussen een humbucker en singlecoil qua geluid. Het volle van een humbucker maar de definitie van een singlecoil, zonder dat het snerperig wordt.

Ik speel voornamelijk '80's gothrock (Fields of the Nephilim, Mission, dus niet die sjit van tegenwoordig), dus veel chorus & delay over arpeggio's en dat klinkt errug lekker. Een boel van de gitaristen uit die bands speelden op een Gretsch, dus past goed bij de muziek.

Kijk, dat vind ik belangrijk om te weten. Ik hou heel erg van de attack van een singlecoil, maar ik wil niet teveel inleveren op de scheur. Doet me er ineens aan denken, volgens mij heeft de zanger/gitarist van Placebo ook een solid body Gretsch met TV Jones elementen en die gozer heeft eigenlijk een soortgelijke scheur als wat ik nu uit de in mijn geval Bare Knuckles 'The Mule' haal. Ik ben benieuwd of ik dat ook kan bereiken met een TV Jones element dan. Afijn, ik zal toch een gokje moeten wagen in de toekomst en 's zo'n element moeten proberen, maar ik heb in ieder geval een beetje en beeld. Dank daarvoor! http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon14.gif

drap
30 november 2007, 17:59
Ik zit toch nog met een vraagje eigenlijk. Ik heb net nog ff op de site van TV Jones gekeken, om ff te checken welke qua grootte wel in een humbucker ruimte past. Nou staat er gelijk op de startpagina een fotootje van de TV Jones English Mount (EM-1). Wat mij opvalt aan dat fotootje is dat de elementring breder lijkt dan die van een PAF humbucker. Weet iemand misschien ook of het standaard Filtertron element dan ook past? Want puur op het cosmetische zou ik er veel liever een normale Filtertron in willen hebben inplaats van zo'n TV Tron, want die vind ik er eigenlijk niet uitzien. Nou zou ik het er niet om laten mocht blijken dat het niet anders kan, maar de voorkeur gaat er niet naar uit eigenlijk.

Oh, ging me om dit plaatje. Zoals ie op het plaatje staat, zo wil ik het eigenlijk ook in m'n SG, zo met de creme elementring:

http://www.tvjones.com/images/september2007home.gif

ACSlater
30 november 2007, 23:53
Deze creme elementring had ik nog nooit gezien. Ik weet wel dat de english mount een systeem is om een Filtertron in een humbuckergitaar te plaatsen zonder aanpassingen zoals frezen/boren. Ik denk dat je het best een mailtje kunt sturen naar TV zelf of op dat forum je vraag stellen.

De Filtertron is wat mij betreft inderdaad de ontbrekende schakel tussen singlecoil en humbucker. Als mijn LP te zwaar/donker klinkt voor een nummer dan klinkt mijn Gretsch wel vaak goed. Ik hou niet van distortion met sc maar met een Filtertron klinkt het wel goed.

Mitch
1 december 2007, 13:27
Ja, dit is dus de filtertron die ik zelf ook honderd keer mooier vind dan de TVtron, maar die volgens mij niet past in een hb frmaat. Mail TV Jones of De Gier even, die weten het wel...

drap
1 december 2007, 13:36
Ja, moet ik eigenlijk ook ff doen. Maar misschien dat iemand van deze elementringen afwist. Ik weet het precieze formaat niet van een PAF ring, maar misschien dat het lukt met die bredere elementringen. Zo ja, dan is mijn keuze gauw gemaakt in ieder geval. Maar ik ga ff mailen daarvoor dan. Wellicht ook leuke informatie voor anderen :)

Mitch
1 december 2007, 19:37
O wacht effe, die English Mount is inderdaad een soort 'verloopstuk' om 'm in te kunnen passen in hb-formaat ringen. Oh boy :nervous:

drap
1 december 2007, 19:40
Wordt er ook één wakker :cheerup: