PDA

View Full Version : new standard tuning



markd
27 november 2007, 13:35
Al zwervend over het web kwam ik een verhaal tegen over de New Standard Tuning tegen. c-g-d-a-e-g bedacht door Robert Frip. Er werd ook gewaarschuwd dat je gitaar dat moeten kunnen hebben, ik heb nu een Yamaha Rgx520dz Denken jullie dat zo'n wat goedkopere gitaar 't kan hebben?

Groeten
Mark

Joey Handsome
27 november 2007, 13:38
Lijkt me nou niet echt lekker spelen zo'n stemming, omdat de spanning per snaar nogal varieert dan...

zeppo
27 november 2007, 13:42
Fripp = gek & geniaal.

Maar deze theorie zwerft volgens mij al heel lang rond. Ooit was het een goedbewaard geheim van hem. Volgens mij is het nog niet zo heel 'standaard' geworden in al die jaren.

markd
27 november 2007, 14:16
Maar hoezo theorie? Frip gebruikt die c-g-d-a-e-g stemming al vanaf 1984 lees ik... Dat zijn al wel 3 King Crimson incarnaties met oa Adrian Belew om maar eens wat te noemen.

zeppo
27 november 2007, 15:44
Theorie is niet het juiste woord, maar wel als gebruikt als tegenpool voor 'praktijk'

Marc Oblivian
27 november 2007, 16:42
Al zwervend over het web kwam ik een verhaal tegen over de New Standard Tuning tegen. c-g-d-a-e-g bedacht door Robert Frip. Er werd ook gewaarschuwd dat je gitaar dat moeten kunnen hebben, ik heb nu een Yamaha Rgx520dz Denken jullie dat zo'n wat goedkopere gitaar 't kan hebben?

Groeten
Mark

Waarom niet: zo heel erg veel wijkt die stemming (qua snaarspanning dan) nou ook weer niet af van de standaardstemming.
Ik neem tenminste aan dat je bang bent voor te hoge snaarspanning?
Van E naar C is (neem ik aan) omlaag.
Van A naar G is (neem ik aan) ook omlaag
D blijft D
Van G naar A is 1 stapje omhoog (neem ik aan)
Van B naar e is 3 stappen omhoog of 3 omlaag...ligt eraan
Van e naar G is 2 stappen omhoog

Ik zie dus (als mijn aannames juist zijn) alleen noemenswaardig meer snaarspanning op de B en hoge E.
De rest is lager of nauwelijks hoger, dus niet meer snaarspanning.
Moet dus IMO op elke gitaar kunnen.
Wellicht de B en hoge e iets dikkere snaren dan standaard gebruiken.

Kaïn
27 november 2007, 16:43
Ik zou ook een dikkere E snaar pakken voor die C, anders zwabbert die toch ook redelijk heen en weer.

Orpheo
27 november 2007, 16:46
volgens mij speelt dat echt heel erg a-relaxed....

Marc Oblivian
28 november 2007, 09:41
Tja...heb je net alle toonladders goed in je geheugen geprent op je fretboardje, kan je weer opnieuw beginnen.
Voor bizarre akkoorden is het wellicht wel eens handig...

pol
28 november 2007, 09:54
hmm, moet je wel een apart setje losse snaren voor samen stellen, zal zoiets in deze aard worden :

C : 0.56
G : 0.42
D : 0.30
A : 0.16
E : 0.11
G :0.09


die hoge G valt er wel tussenuit, had verwacht dat hier een hoge B zou komen, maar dit zal misschien niet te doen geweest zijn qua spanning ?

Realeigo
28 november 2007, 10:22
Ik blijf wel liever bij Een Aap Die Geen Bananen Eet.

Rare kerel..

markd
28 november 2007, 11:39
Tja...heb je net alle toonladders goed in je geheugen geprent op je fretboardje, kan je weer opnieuw beginnen.
Voor bizarre akkoorden is het wellicht wel eens handig...

Kweenie of je wel eens naar King Crimson luistert maare ik vind dat niet bizar klinken, wel een heel eigen geluid en structuur.

FruscianteFan
28 november 2007, 18:35
Ik blijf wel liever bij Een Aap Die Geen Bananen Eet.

Rare kerel..Waarom eigenlijk EADGBE als standaard? Is ook maar ooit door iemand bedacht...

Niettemin heb ook ik geleerd te spelen in EADGBE dus hier kan ik het meeste mee.

hendrix2
28 november 2007, 18:45
Ik hou ook wel van GBDGBD, speelt echt leuk, en zeker als je wat slide guitar speelt. Verder hou ik het ook het liefst bij EADGBE, al ben ik nu wel aan het experimenteren met een gitaartje in CGDA (jawel, slechts 4 snaren) ook erg leuk, en toch nog veelzijdig.

rickert
28 november 2007, 18:45
C F Bb Eb G C word de nieuwe standaard.

G.G.
28 november 2007, 18:45
Ik blijf wel liever bij Een Aap Die Geen Bananen Eet.

Rare kerel..

ja ik ook. Als ik die rare stemming aan zou nemen, dan moest ik ineens al mijn blueslicks, arpeggois, leuke fraseringsideetjes overboord gooien, en dan hou ik dus niets over.:sneaky:

EDIT: ik speel in : Ebeen Abap Dbie Gbele Bbananen Ebet.

sinneD
28 november 2007, 18:50
in Es is de nieuwe standaard tuning ^^

G.G.
28 november 2007, 18:55
in Es is de nieuwe standaard tuning ^^

Das ook niet echt nieuw, ik doe het al ongeveer 15 jaar en ik heb het afgekeken van Hendrix, die het al zo'n 40 jaar geleden deed.

Eb is de OLD Standard Tuning

grayfink
28 november 2007, 19:06
Wat is dat toch met die apen?

ik Eet Alle Dagen Grote Borden Erwtensoep!