PDA

View Full Version : Elektrische gitaar opnemen met condensator microfoon



Chargaff
27 november 2007, 12:31
Onlangs heb ik een usb condensator microfoon (Samson C03U) aangeschaft voor opnames. Acoustische opnames klinken echt heerlijk en clean electrisch gitaar is ook behoorlijk o.k. Echter, op het moment dat ik mn overdrive of distortion aanzet, klinkt het van geen meter. Het volle geluid of de sustain van de gitaar komt niet door als ik het zo kan uitbeelden...

Is het überhaupt mogelijk op deze manier opnames te maken met de condensator mic voor de versterker en zoja, hoe moet ik dan mn mic opstellen/wat moet ik filteren?

Alvast erg bedankt!

harrie-beton
27 november 2007, 14:12
de mic is misschien te helder, voor akoestische is dat mooi maar voor een amp niet. Of de mic kan de hoge geluidsdruk niet aan.

Probeer eens op te nemen met de mic 1,5 meter van de speaker af. Wel met een statief op het midden van de speaker gericht. Is het dan beter?

Chargaff
27 november 2007, 14:38
Ok, dat ga ik dan even uitproberen, bedankt! Als iemand in de tussentijd andere suggesties heeft, dan hoor ik dat graag!

El Capitain
27 november 2007, 21:33
Waarom op het midden?

Chargaff
28 november 2007, 10:48
geen verlies van geluid denk ik...

bert k
28 november 2007, 12:19
Microfoonplaatsing is een hele kunst, dat kan met een paar centimeter verschil al een ander geluid opleveren. Er is geen 'beste' plaats. Ga er rustig mee uitproberen wat het mooiste klinkt. Een bekende positie is dicht bij de luispreker, en dan juist niet in het midden, maar wat mee naar de zijkant.

Steek hier eens een hele middag proefopnames in.

bass blom
28 november 2007, 12:26
loop rond en zet de microfoon daar waar het lekker klinkt, gewoon proberen.

tips:
http://www.soundonsound.com/sos/aug07/articles/guitaramprecordingaudio.htm

Han S
28 november 2007, 14:04
Waarom op het midden?

Harrie heeft het over een afstand van 1.5 meter en er zijn geen microfoons die zo richtinggevoelig zijn dat ze alleen het midden zullen pakken van de luidspreker als ze er 1.5 meter vandaan staan, dus richt je hem op het midden van de speaker en dan pakt hij echt wel de hele kast, ook als er vier in zitten.

Als je een goed kinkende ruimte hebt kun je die microfoon overal neerzetten, je kunt hem zelfs op de overliggende wand richten of in een hoek, als het maar goed klinkt.

Ik ben een keer aan het solo-en en druk de verkeerde soloknop in en hoor een waanzinnig goed basgeluid. Ik ga naar de controlroom en kijk welke microfoon er op die ingang staat en dat is een Sennheiser MD441 die ergens in een hoek staat niks te doen, maar wel toevallig op een perfecte plaats, puur toeval kan goed werken.

Bedenk dat er in de opnametechniek maar één regel is: er zijn geen regels.

pol
28 november 2007, 16:43
zal ook van de microfoon afhangen, heb al een paar bands (Gorefest en Gojira) gezien die live grootmembraancondensators vlak voor de speaker van hun gitaarcab hadden staan, en dat klonk super.

heb wel geen idee of die samson geschikt is voor gitaarcabs.

Chargaff
29 november 2007, 11:45
Op zich wel al mooi te weten dat het überhaupt mogelijk is met condensatormicrofoons goede geluiden op te vangen en zelfs uit te versterken.

Ik heb trouwens nog steeds de tijd niet gehad te experimenteren, ik laat jullie nog even in spanning :)

Han S
29 november 2007, 12:18
Op zich wel al mooi te weten dat het überhaupt mogelijk is met condensatormicrofoons goede geluiden op te vangen en zelfs uit te versterken.

Ik heb trouwens nog steeds de tijd niet gehad te experimenteren, ik laat jullie nog even in spanning :)

Waarom? De condensatormicrofoon is de enige microfoon die tot een bijna rechte karakteristiek in staat is. Door het bijna geheel ontbreken van enige massa van betekenis kan het kapsel de kleinste geluidjes en de snelste pieken moeiteloos volgen en er zijn condensators die wel 150dB aankunnen.

Condensators zie je al 50 jaar op de podia, alleen in jeugdcentra waren ze niet populair omdat ze na gooien en smijten meestal stuk zijn. Een mooie condensator voor je gitaarspeaker, niks mis mee hoor.