PDA

View Full Version : Combinaties



bastiaanvanbeek
27 november 2007, 10:43
een orange box met een orange top zal zeker wel goed klinken.
maar mijn vraag is: kan ik ook bijvoorbeeld een orange box met een fender top combineren?? of een marshall box met een mesa top??

CasB
27 november 2007, 10:44
Ja dat kan.

bass blom
27 november 2007, 10:47
als wattages en ohmages maar bij elkaar passen is alles te combineren.

Kaïn
27 november 2007, 11:37
Ik heb een setup met een mesa pre amp, ENGL poweramp, Hughes and kettner cabinet en dat gaat prima, dat moet lukken dus ;)

Puerco
27 november 2007, 15:14
als wattages en ohmages maar bij elkaar passen is alles te combineren.
Om precies te zijn moet de impedantie (aantal Ohm) van je versterker en je speaker cabinet HETZELFDE zijn anders blaas je je versterker op.....
Het aantal Watts van je speaker cabinet mag gelijk aan of hoger zijn dan het aantal Watts van je versterker maar je versterker mag NOOIT meer Watt zijn dan je speaker anders blaas je je speaker waarschijnlijk heel snel op en als dat gebeurd werkt je versterker zonder speaker en die blaas je dan ook weer op.
Even opletten dus, maar qua merk of type maakt het niets uit, als de combinatie qua imedantie en Wattage bij elkaar past en het klinkt lekker, gewoon lekker op spelen.

Kaboemba
27 november 2007, 15:18
Herstel het aantal Ohm van je speakers moet gelijk OF hoger zijn.

Alleen lager moet je niet doen want dan blaas je de eindtrap op, als de speakers lager zijn dan kan hij de power niet kwijt, zeg maar.

Puerco
27 november 2007, 15:48
Herstel het aantal Ohm van je speakers moet gelijk OF hoger zijn.

Alleen lager moet je niet doen want dan blaas je de eindtrap op, als de speakers lager zijn dan kan hij de power niet kwijt, zeg maar.
Ik heb begrepen dat er inderdaad wel enige speelruimte naar boven is, dus een 4 Ohm versterker op een 8 Ohm speaker moet kunnen maar een 4 Ohm versterker op een 16 Ohm cabinet is teveel van het goede.
Klopt toch of haal ik nu de zaken door elkaar? Ik ben ook maar een mens en zeker geen expert.

zeppo
27 november 2007, 15:49
Mix en match, kortom.
Ik heb me er nooit zo in verdiept moet ik zeggen. En was het nou zo dat een cab met 2 x 8 ohm totaal 4 ohm oplevert, of is dat nog afhankelijk van de schakeling?

Puerco
27 november 2007, 15:58
Mix en match, kortom.
Ik heb me er nooit zo in verdiept moet ik zeggen. En was het nou zo dat een cab met 2 x 8 ohm totaal 4 ohm oplevert, of is dat nog afhankelijk van de schakeling?
Dat is als de speakers parallel aangesloten zijn dan moet je ze halveren dus 2x 8 Ohm word dan 4 Ohm.
Als je ze serieel schakelt moet je ze optellen dus 2x 8 Ohm word dan 16 Ohm

Zie verder de Impedantie FAQ (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=92965)

Kim Wilson
27 november 2007, 16:06
Herstel het aantal Ohm van je speakers moet gelijk OF hoger zijn.

Alleen lager moet je niet doen want dan blaas je de eindtrap op, als de speakers lager zijn dan kan hij de power niet kwijt, zeg maar.
Dat is bij transistors idd het geval. Een te lage impedantie gaat werken als een soort kortsluiting, en daardoor kan je eindtrap het begeven. Bij buizenamps ligt het anders. Daar bepaalt de trafo hoeveel mismatch je kunt hebben. En volgens mij is een mismatch plus of min even schadelijk. Je kunt op een transistoramp zonder problemen een 16 ohm kast aan een 4 ohm uitgang hangen, maar een 4 ohm kast aan de 8 ohm gaat problemen geven. Bij een buizenamp kan het zo zijn dat je aan de 4 ohm uitgang zowel een 8 ohm als een 2 ohm kast kunt hangen. Maar het kan ook zo zijn dat je eindtrafo bij die 8 ohm kast al in de stress schiet.

Kortom, het beste is om uitgang en cab te matchen, en bij twijfel even vragen aan de deskundigen. :)

kite
27 november 2007, 16:21
hoi,
Ik heb een hughes & kettner attax 80 en kan een H&K cab kopen die op 8ohm mono staat en 2 * 4 ohm stereo.

Kan ik mijn combo daar zonder probs op aansluiten en zo de volle 100W benutten?