PDA

View Full Version : Aluminium of RVS gitaar?



bart_g
27 november 2007, 10:24
Ik sprak gisteren met een vriend die in de machinebouw zit en we kregen het over gitaren bouwen. Hij gaf aan wel een gitaar van aluminium of RVS te kunnen maken voor weinig geld.

Op zich lijkt me dit een leuk idee en het zal in elk geval een aparte gitaar opleveren, maar zou zoiets nou ook goed gaan klinken?

Wie heeft er iets dergelijks wel een geprobeerd of gezien of gehoord en kan mij er meer over vertellen?

Kakihara
27 november 2007, 10:33
Hier (http://www.jamestrussart.com/) eens kijken misschien ? Niet alles is van een metaal gemaakt, maar je krijgt een idee ...

bart_g
27 november 2007, 10:39
Hier (http://www.jamestrussart.com/) eens kijken misschien ? Niet alles is van een metaal gemaakt, maar je krijgt een idee ...

Das een goeie, had ik zelf nog niet aan gedacht.

G.G.
27 november 2007, 10:45
Waarom niet doen? Als het voor een leuke prijs kan, is het het proberen zeker waard. Het resultaat zal een beetje moeilijk te voorspellen zijn denk ik, omdat er niet heel veel gebouwd is van alu of RVS. Ik zou denk ik ivm het gewicht dan voor alu gaan.

bart_g
27 november 2007, 10:53
Waarom niet doen? Als het voor een leuke prijs kan, is het het proberen zeker waard. Het resultaat zal een beetje moeilijk te voorspellen zijn denk ik, omdat er niet heel veel gebouwd is van alu of RVS. Ik zou denk ik ivm het gewicht dan voor alu gaan.

Helaas is de prijs niet zo redelijk dat het een probeerseltje kan worden.

Ik denk zelf trouwens ook dat aluminium een betere optie is. Ik meen me te herinneren dat het soortelijk gewicht van rvs bijna 3 keer zo hoog is als dat van aluminium.

Aan de andere kant zijn die steelcasters van RVS gemaakt. Dat is dus zeker eens geprobeerd en gezien de hoge prijs (prijs zegt niets over de kwaliteit, ik weet het) en goede beoordelingen van die gitaren lijkt het ook een goede optie.

Ik hoopte dus eigenlijk dat er iemand hier al eens iets dergelijks had geprobeerd te bouwen.

G.G.
27 november 2007, 11:07
Helaas is de prijs niet zo redelijk dat het een probeerseltje kan worden.



oeiii... tsja... dan zou ik het persoonlijk niet aan durven die gok te nemen.

Maar: hulde aan mensen met meer lef dan ik (of een dikkere portemonee)!!!

Gearjunkie
27 november 2007, 11:23
Ik kan me wel iets voorstellen in een combinatie:

Hout met aluminium, of zelfs carbon met aluminium. (of rvs)
Ik vrees dat het anders wel een hele koude gitaar wordt.
Maar bijv. een aluminium body maken lijkt me wel leuk eigenlijk.


@Kakihara: goede site die je aangeeft! Ik heb een ienimienie metaalbedrijfje, dus zo'n stale tele-body wil ik wel in elkaar gaan fabrieken. Wel een leuk forumproject toch??

Mattia
27 november 2007, 11:28
Ik zou even zoeken bij projectguitar.com's forum en de mimf.com library, ik heb zeker wat metalen gitaren (en ook electrisch, niet alleen dobros, langs zien komen...)

johan_mooyer
27 november 2007, 12:40
mijn eerste zelfbouw gitaar was er een met alu body.
het geluid is niet koud of iel of whatever. later heb ik
half hout en half alu gemaakt en nog een akoestische
met alu top. een groot nadeel blijft het gewicht, maar
het kan te gek klinken. wat ook vervelend is dat als
je een massieve alu gitaar maakt je last krijgt van temperatuur
wisselingen- meer dan bij een reguliere gitaar.
en een massieve alu gitaar is altijd koud :)

groet,

Johan

B_2_the_a
27 november 2007, 12:44
maak een thinline tele van rvs ofzo! (liefst blik)
extreme cookie thin banjo

bart_g
27 november 2007, 13:50
Veel goeie en bruikbare reacties hier.

Mijn idee was om een parker model na te bouwen, maar dan dus met een aluminium of RVS body en een gewone houten nek.

Ik zal nog eens goed navragen wat de kosten precies zijn en misschien waag ik de gok dan wel.

bart_g
27 november 2007, 14:43
mijn eerste zelfbouw gitaar was er een met alu body.
het geluid is niet koud of iel of whatever. later heb ik
half hout en half alu gemaakt en nog een akoestische
met alu top. een groot nadeel blijft het gewicht, maar
het kan te gek klinken. wat ook vervelend is dat als
je een massieve alu gitaar maakt je last krijgt van temperatuur
wisselingen- meer dan bij een reguliere gitaar.
en een massieve alu gitaar is altijd koud :)

groet,

Johan

Leuk om te horen. Hoe heb jij ze destijds gemaakt? Met een CNC bank of echt ouderwets handwerk?

En wat voor pickups heb jij gebruikt?

edit: en hoe bedoel je dat precies met temperatuurwisselingen? Alleen dat het vervelend is dat het altijd koud is, of dat de body krimpt of uitzet?

Mattia
27 november 2007, 17:52
mijn eerste zelfbouw gitaar was er een met alu body.
het geluid is niet koud of iel of whatever. later heb ik
half hout en half alu gemaakt en nog een akoestische
met alu top. een groot nadeel blijft het gewicht, maar
het kan te gek klinken. wat ook vervelend is dat als
je een massieve alu gitaar maakt je last krijgt van temperatuur
wisselingen- meer dan bij een reguliere gitaar.
en een massieve alu gitaar is altijd koud :)

groet,

Johan

Fotos please :)

Guitarik
27 november 2007, 18:16
Hier (http://www.jamestrussart.com/) eens kijken misschien ? Niet alles is van een metaal gemaakt, maar je krijgt een idee ...

Wow, dat ziet er echt heel mooi uit.

F*R*E*A*K
27 november 2007, 18:27
Toen ik dit topic zag moest ik even aan deze gitaar denken:

http://www.youtube.com/watch?v=hb5QaCfm7bg
De gitaar gebruik rond 0:30 is van aluminnium gemaakt.

Supervet dat je het mischien gaat proberen, ik wens je dan ook veel succes, en ik ga dit topic zeker verder volgen.

grizzly
27 november 2007, 21:15
ooit aan Titanium gedacht? Is wel erug prijzig, met 6 x de sterkte van metaal, dus je kunt 1/6 van het materiaal gebruiken en toch even sterk blijven. Werkt veeel minder, tot bijna verwaarloosbaar.
Top plaat, bottum plaat zijkant erop met alu boutjes. Je hebt ruimte voor je electronica etc. Weegt zeker niet meer dan hout, bij een zelfde sterkte.
Voor diegenen met een grote knip lijkt het me cool :+)

bart_g
27 november 2007, 21:29
ooit aan Titanium gedacht? Is wel erug prijzig, met 6 x de sterkte van metaal, dus je kunt 1/6 van het materiaal gebruiken en toch even sterk blijven. Werkt veeel minder, tot bijna verwaarloosbaar.
Top plaat, bottum plaat zijkant erop met alu boutjes. Je hebt ruimte voor je electronica etc. Weegt zeker niet meer dan hout, bij een zelfde sterkte.
Voor diegenen met een grote knip lijkt het me cool :+)

Heb ik wel eens aan gedacht, maar dat is veel moeilijker (en dus veel duurder) om te bewerken. Daarnaast kan die vriend van mij dit niet regelen. helaas dus.

edit: ik ga dit weekeinde eens goed overleggen met die vriend van mij over de kosten en de materiaalkeuze. Hij gaf aan dat het waarschijnlijk ergens tussen de € 100,- en € 200,- zou kosten (vanwege vriendendienst, inclusief het ontwerpen van de gitaar in cad). Ik hou jullie op de hoogte.

grizzly
27 november 2007, 22:09
Mooi project Bart,

Ik ga dit draadje volgen, want ik zit zelf ook te spelen met wat innovatieve ideeen m.b.t. body bouw.

Puerco
27 november 2007, 23:22
De Harley Davidson strat:
http://www.stratcollector.com/images/news/harley.gif
Holle aluminium body, origineel Fender. Er zijn nog meer modellen gemaakt met zo een aluminium body, al dan niet met kleurlak.

oknarb180
28 november 2007, 00:36
Hey,

Erg interessant onderwerp!
Persoonlijk heb ik helemaal geen ervaring met metaalbewerking. Maar om nog even op de werking van de diverse materialen terug te komen. Hout zal, als het nog werkt, de meeste werking in de breede van de nerf uitzetten en niet zozeer in de lengte met de nerf. Kortom, echt van invloed op bijv. de intonatie heeft het niet echt. En aangezien hout op een gegeven moment een bepaalde droogte heeft, zal deze na een avondje podium denk ik niet worden beïnvloed.

Als je bij een body en hals van staal of aluminium o.i.d. maakt, dit zet dit in principe alle kanten evenveel uit. Wat ik me voornamelijk afvraag is wat voor mate temperatuurswisselingen voor invloed hebben op zaken als de intonatie? Als ik kijk wat voor minimale correcties je soms bij het intoneren doet en wat dan net het verschil maakt.

En ook nog de kromming van de hals, dat ie prima recht te stellen of corrigeren is, dat zal verder geen probleem zijn, maar wanneer de gitaar geïntoneerd en wel op spanning staat en met temperatuurswisselingen te maken krijgt, in wat voor mate heeft dit dan invloed op de gitaar en evt. de bespeelbaarheid?

vr.gr.

Branko

Mattia
28 november 2007, 07:29
Nou, de Alu hals Kramers zijn berucht om hun tuning stabiliteit problemen; onder lampen bij een gig/handwarmte expanderen die dingen, en daar gaat je tuning.

bart_g
28 november 2007, 09:49
Nou, de Alu hals Kramers zijn berucht om hun tuning stabiliteit problemen; onder lampen bij een gig/handwarmte expanderen die dingen, en daar gaat je tuning.

De hals zal sowieso niet van aluminium of rvs gemaakt worden. Dat zal gewoon een bolt-on van hout worden.

Als het echt niets wordt, dan kan ik er natuurlijk altijd gewoon een houten body bij laten frezen. Als alles toch al in CAD staat, moet dat niet zo'n probleem opleveren om ergens te laten frezen.



Hey,

Erg interessant onderwerp!
Persoonlijk heb ik helemaal geen ervaring met metaalbewerking. Maar om nog even op de werking van de diverse materialen terug te komen. Hout zal, als het nog werkt, de meeste werking in de breede van de nerf uitzetten en niet zozeer in de lengte met de nerf. Kortom, echt van invloed op bijv. de intonatie heeft het niet echt. En aangezien hout op een gegeven moment een bepaalde droogte heeft, zal deze na een avondje podium denk ik niet worden beïnvloed.

Als je bij een body en hals van staal of aluminium o.i.d. maakt, dit zet dit in principe alle kanten evenveel uit. Wat ik me voornamelijk afvraag is wat voor mate temperatuurswisselingen voor invloed hebben op zaken als de intonatie? Als ik kijk wat voor minimale correcties je soms bij het intoneren doet en wat dan net het verschil maakt.

En ook nog de kromming van de hals, dat ie prima recht te stellen of corrigeren is, dat zal verder geen probleem zijn, maar wanneer de gitaar geïntoneerd en wel op spanning staat en met temperatuurswisselingen te maken krijgt, in wat voor mate heeft dit dan invloed op de gitaar en evt. de bespeelbaarheid?

vr.gr.

Branko


Goed dat ik dit weet. Daar had ik nog niet zo aan gedacht. De hals zal zoals gezegd geen problemen opleveren, maar ik zal eens nakijken of we iets aan de werking bij temperatuurschommelingen kunnen doen. Bedankt voor het meedenken!

bart_g
28 november 2007, 10:16
Nog even een andere vraag.

Heeft er iemand een cad tekening van een Parker Fly? Ik zit me al twee dagen rot te zoeken naar info, maar ik kan er geen vinden.

Ook zaken als afmetingen en foto's van de zij en bovenkant zijn erg bruikbaar. Laat maar horen als je iets weet.

oknarb180
28 november 2007, 12:46
Hey,

je hebt PM!!!

vr.gr.

Branko

johan_mooyer
28 november 2007, 12:46
ik heb die volledig massieve gitaar gefreesd uit een massief blok alu.
hoop werk, dat wel. heb in de hals positie een humbucker. verder is
de gitaar koploos en zitten de tuners achterop.

groet,

Johan

nou wat ik bedoelde is dat als je een andere ruimte in
gaat heb je temperatuursverschil- dus ontstemt de gitaar een beetje.
met m'n andere gitaar, van hout en alu, heb ik dat minder omdat de
verbinding van verschillende materialen het een beetje opheft- het houd
elkaar in bedwang zeg maar. en wat ik ook bedoelde is dat je een stuk
koud metaal op je buik hebt hangen.. brrrrr.. :)

bart_g
28 november 2007, 14:14
ik heb die volledig massieve gitaar gefreesd uit een massief blok alu.
hoop werk, dat wel. heb in de hals positie een humbucker. verder is
de gitaar koploos en zitten de tuners achterop.

groet,

Johan

nou wat ik bedoelde is dat als je een andere ruimte in
gaat heb je temperatuursverschil- dus ontstemt de gitaar een beetje.
met m'n andere gitaar, van hout en alu, heb ik dat minder omdat de
verbinding van verschillende materialen het een beetje opheft- het houd
elkaar in bedwang zeg maar. en wat ik ook bedoelde is dat je een stuk
koud metaal op je buik hebt hangen.. brrrrr.. :)

Bedankt voor de reactie. Dit maakt al weer een hoop duidelijk. (Maar we wachten nog steeds op foto's ;-))

En die kou op m'n buik vind ik niet zo erg, ik heb het toch altijd erg warm...

bart_g
28 november 2007, 14:15
Hey,

je hebt PM!!!

vr.gr.

Branko

Ik mail je straks even.

Gearjunkie
28 november 2007, 20:05
Hier nog een linkje naar wat CAD tekeningen:

http://www.guitarbuild.com/modules/mydownloads/topten.php?hit=1

bart_g
28 november 2007, 20:15
Hier nog een linkje naar wat CAD tekeningen:

http://www.guitarbuild.com/modules/mydownloads/topten.php?hit=1

Die had ik al gevonden, maar toch bedankt!

bart_g
29 november 2007, 13:34
Ik heb net nog even gesproken met die vriend van mij. De gitaar kan alleen uit plaatmateriaal (1 tot 1,5 m.m. dik) gemaakt worden als de prijs een beetje leuk moet blijven. Dat betekent dus een volledig holle gitaar.

Lijkt me wel een leuk plan, maar dan wordt het wel een telecaster model. Een parker fly (met contouren, zoals ik hem wil hebben) is dan bijna niet te doen. Van de telecaster heb ik inmiddels wel tekeningen, maar helaas zijn deze zonder maatvoering.

Kan iemand mij de dikte van de body en de breedte van een telecaster op het breedste punt geven, zodat ik deze in de tekening kan verwerken?

De parker wil ik ooit nog eens van hout gaan maken, maar dat is voor later. Al zou ik daar ook graag de dikte van de body van weten, zodat deze in 3d getekend kan worden in autocad.

Kim Wilson
29 november 2007, 13:42
Bart, je hebt PM.

bart_g
29 november 2007, 13:53
Bart, je hebt PM.

en jij hebt pm terug.

bart_g
30 november 2007, 17:01
Slecht nieuws. Wegens een aantal financiele tegenvallers moet ik het project voorlopig uitstellen. Ik wil dit ooit nog wel gaan doen, maar voorlopig zijn er andere dingen die voor gaan.

Ik laat jullie wel weten wanneer ik er mee begin.