PDA

View Full Version : hoe denkt met over BC Rich Ironbird Platinum series?



Joeriii
26 november 2007, 22:32
Hallo,

ik ben bijna jarig (30 november :B ) en ik heb bij alphenaar in haarlem een heeeele mooie Ironbird gezien die ik echt lekker vond spelen. ik speel nu iets meer dan een jaar. de verkoper zei dat hij een restpartij had opgekocht en dat ik hem kopen kan voor E295,- ipv E550,-. ik kon op internet niet echt vinden wat andere winkels ervoor vragen.

muziek die ik erop wil maken is een beetje trashige metal en dingen die daar zoal in de buurt komen.

wat denken jullie over deze schitterende gitaar?

alvast bedankt he,

Joeri

ps. dit omdat bij mij op school de meningen verdeeld waren, sommigen vonden hem heel mooi en zeggen dat ik ehm moet kopen maar een ander vertelde me dat ik een "plank met snaren en wat humbuckers" zou kopen.

Luke-wannabe
26 november 2007, 22:35
Hallo,

ik ben bijna jarig (30 november :B ) en ik heb bij alphenaar in haarlem een heeeele mooie Ironbird gezien die ik echt lekker vond spelen. ik speel nu iets meer dan een jaar. de verkoper zei dat hij een restpartij had opgekocht en dat ik hem kopen kan voor E295,- ipv E550,-. ik kon op internet niet echt vinden wat andere winkels ervoor vragen.

muziek die ik erop wil maken is een beetje trashige metal en dingen die daar zoal in de buurt komen.

wat denken jullie over deze schitterende gitaar?

alvast bedankt he,

Joeri

ps. dit omdat bij mij op school de meningen verdeeld waren, sommigen vonden hem heel mooi en zeggen dat ik ehm moet kopen maar een ander vertelde me dat ik een "plank met snaren en wat humbuckers" zou kopen.
In feite is elke gitaar een plank met snaren (en wat elementen).

Kaïn
26 november 2007, 22:37
Als jij een mooi vind EN lekker spelen. Gewoon lekker doen.
Onze meningen zijn dan niet zo belangrijk.
Maargoed je vroeg er om; Zelf vind ik het een orgineel instrument, t is geen topklasse gitaar, maar dat hoef je voor dat geld ook niet te verwachten. Maar prima ding hoor ;)

Joeriii
26 november 2007, 22:37
nee maar even serieus:P ik wil het echt weten, ik ben een arm jongetje van bijna 16 jaar en 295 is veel geld voor mij:P

Dribbel_
26 november 2007, 22:42
nee maar even serieus:P ik wil het echt weten, ik ben een arm jongetje van bijna 16 jaar en 295 is veel geld voor mij:P

Dat ís serieus :P
Het gaat er toch om wat jij mooi vind lekker vind spelen en mooiv ind klinken. Vergelijk hem gewoon met wat meer gitaren in die prijsklasse en kies dan :chicken:

Joeriii
26 november 2007, 22:50
haha nee dat snap ik maar ik reageerde op dat comment van luke wannabe en toen stond die comment van mois er ook. maar ik heb er wel een hoop aan

zeppo
26 november 2007, 22:59
Kan niet dat je op internet niets kunt vinden, sorry.
Weet je het exacte typenummer / naam?

/edit: bedoel je deze? (http://www.peterverspuy.nl/cgi-bin/x/3499.html) of deze? (http://www.spanjaardmuziek.nl/shop/product_info.php?cPath=1_17&products_id=3646&osCsid=8979518323eec913b0f81cd99c4a35ea)
Google + 2 minuten

Joeriii
26 november 2007, 23:03
nee sorry, het typenummer weet ik niet maar het is een zwart glanzende bc rich ironbird uit de platinum series. hij heeft geen tremlo en de snaren gaan door de body. dat is zo'n beetje wel wat ik weet uit mijn hoofd. hij speelt heerlijk trouwens, dat mis ik nu bij mijn rode london city strat. in die bc rich zit meer snelheid. ja dat is hem wel zoon beetje geloof ik.

zeppo
26 november 2007, 23:04
Lees mijn aanvullingen in de vorige post eens ....

zeppo
26 november 2007, 23:06
Mogen jongetjes van 16 wel met zo'n gevaarlijke gitaren spelen? Vallen deze BC Riches niet onder een of andere wapenwet? :satisfie:

Joeriii
26 november 2007, 23:07
dat zie ik, maar als je naar de datum kijkt, zie je dat het allemaal, of voor het grootste deel iig uit 2005 is.

edit:
he ik probeer een foto die ik in de winkel heb gemakt toe te voegen, maar tlukt niet, ik zal morgen zorgen dat hij er staat.
ik zal het wetboek erop naslaan om dat van die wapenwet te controleren :hippie: kga nu slapen want ik ben een jongetje van bijna 16 :B

zeppo
26 november 2007, 23:11
dat zie ik, maar als je naar de datum kijkt, zie je dat het allemaal, of voor het grootste deel iig uit 2005 is.
ok, het is geen nieuwe gitaar. Er staat: deze gitaar hebben wij vanaf die en die datum in onze shop. Wanneer je nu via bv de homepage van Spanjaard navigeert naar deze gitaar, dan staat 'ie nog gewoon te koop voor 479. Da's dus de prijs nu

Rude Perception
26 november 2007, 23:17
Heey Joeri, ik heb dat nooit gezegd van die plank met humbuckers;).... Hij is gewoon lelijk. Oja, en ga bij music maniacs of in amsterdam kopen. Tenzij die gitaar alleen bij alphenaar voor die prijs te koop is.

TimmU
26 november 2007, 23:38
Goddomme. forum slibt steeds meer dicht met kotertjes van het Hageveld.
En als je al een London City strat hebt, dan denk ik dat je wel enigszins verstand hebt van gitaren, in ieder geval een beetje. dan weet je ook waar je naar moet kijken als je een nieuwe gitaar koopt. Afwerking, kwaliteit,klank, bespeelbaarheid,toneeeee.
Kijk vooral naar gechamberde topkammen. die doen het altijd goed.
En ik raad je ten sterkste af om te kopen bij de music maniacs. Er is hier iemand die het je aanraad, maar qua service kan je toch écht beter aan de overkant terecht. Dat is namelijk wel een muziekwinkel.

TimmU

Rude Perception
26 november 2007, 23:48
@timmu: hij is de tweede, en ik was hier eerder dan jij. Bovendien zit ik nog maar een paar maandjes op die school.
Ik heb bij Alphenaar altijd het gevoel dat ik bij een pianozaak ben die ook voor de gein wat gitaren verkoopt. Musicmaniacs is tenminste vooral een gitarenzaak.

TimmU
26 november 2007, 23:55
@timmu: hij is de tweede, en ik was hier eerder dan jij. Bovendien zit ik nog maar een paar maandjes op die school.
Ik heb bij Alphenaar altijd het gevoel dat ik bij een pianozaak ben die ook voor de gein wat gitaren verkoopt. Musicmaniacs is tenminste vooral een gitarenzaak.
Dat je hier eerder dan mij was betekent niet gelijk dat je een opperstatus hebt. Ten tweede, er zitten hier al meerdere mensen van het hageveld, en het was dan ook als een ietwat sarcastische opmerking bedoeld.
De Alphenaar is inderdaad begonnen als pianoshop. Nu is het zo, dat je in Haarlem sowieso maar beter geen gitaren kan kopen ,dan kun je beter de trein pakken naar Amsterdam of iets dergelijks. Mocht je dan alsnog de drang hebben, zou ik toch echt naar de Alphenaar gaan. ze zijn dan wel begonnen als pianoshop, ze hebben nu een kleine 500+ gitaren, en een stuk betere service imo. Heb verhalen gehoord over gitaren die absoluut verkeerd waren afgesteld, mensen die een gitaar van 600 euro werd aangeraden , terwijl ze ervoor nog nooit eerder eentje hadden aangeraakt. En tsjah, als ik als verkoper , met meer dan genoeg ervaring met gitaarspelen een demotje geef over een razende versterker, dan kan ik het me als beginner best voorstellen dat als hij je dan meld dat het een uitstekende ,geweldige,prachtige gitaar is, dat je hem dan ook sneller koopt .Het is naar mijn mening alleen niet echt een correcte manier van zaken doen. Ook is het zo dat je net wat 'vrijer' gelaten word in de Alphenaar. Ik heb het gevoel dat ik daar wel op m'n gemakkie een gitaartje kan testen, als ik dat zou willen. dat gevoel heb ik niet bij de Musicmaniacs.

@ TS . Test de gitaar nog is grondig, kijk of het echt is wat je wilt hebben. Kijk dan ook gelijk of ze een beetje passende gigbag erbij hebben voor je! Succes!
En als je em hebt, fotoo'ssssss

Joeriii
27 november 2007, 16:33
Heey Joeri, ik heb dat nooit gezegd van die plank met humbuckers;).... Hij is gewoon lelijk. Oja, en ga bij music maniacs of in amsterdam kopen. Tenzij die gitaar alleen bij alphenaar voor die prijs te koop is.

dat zei jij niet, dat zei bob of robert jan of bloempje of hoe je hem ook wilt noemen :satisfie: ik vind hem echt mooi en ik ga em vrijdag denk ik gewoon halen.
nadat ik er nog heel lang in de winkel op heb :B

Kaïn
27 november 2007, 16:52
dat zei jij niet, dat zei bob of robert jan of bloempje of hoe je hem ook wilt noemen :satisfie: ik vind hem echt mooi en ik ga em vrijdag denk ik gewoon halen.
nadat ik er nog heel lang in de winkel op heb :B
Goedzo, maar wel foto's!!!

TimmU
27 november 2007, 17:27
dat zei jij niet, dat zei bob of robert jan of bloempje of hoe je hem ook wilt noemen :satisfie: ik vind hem echt mooi en ik ga em vrijdag denk ik gewoon halen.
nadat ik er nog heel lang in de winkel op heb :B
neem je bob serieus?
on topic: nadat ik er nog heel lang in de winkel op heb .... ????
kijk eerst is rustig rond, bedwing je GAS ietwat. het is bést veel geld op zich, test is wat meer gitaren, en ga niet ALLEEN af op uiterlijk( bij vrouwen, soms )

Rude Perception
27 november 2007, 17:35
ga niet ALLEEN af op uiterlijk( bij vrouwen, soms )

daar heb je dan ook meestal niet heel lang plezier van;)

CrudeSapphire
27 november 2007, 19:45
Hmmm, Bc Rich.

Geweldige look, en met een ander setje elementen ook geweldige sound.

Doen dus :)

hendrix_appendix
27 november 2007, 21:05
Ok, je bent ingehuurd door Bc Rich om hier allemaal ouwe topics te bumpen over dat merk? Flikker een eind op beunhaas!

Dark_Tranquillity
27 november 2007, 21:09
Whahahaha :D

Awesome man. Die kerel heeft gewoon een heledag op "BC Rich" gezocht, om vervolgens over te posten dat zijn waaibomen bezemsteel helemaal de bomb is. Datum, ho maar, BC Rich is tijdloos, net als hun topics. Uhum

marter544
27 november 2007, 21:11
Mis ik wat of is dit topic van gister en valt de bump dus wel mee? Spuuglelijke gitaar trouwens, maar als het je ding is, vooral doen.

EDIT: Ah, zie het al, hij heeft in meerdere topics gereageerd..

Wickerman
27 november 2007, 21:24
Hmmm, Bc Rich.

Geweldige look, en met een ander setje elementen ook geweldige sound.

Doen dus :)

Heb jij een aandeel bij Bc Rich ofzo ?

grizzly
27 november 2007, 21:43
De houtsoort, Agathis voor de body, van de gitaar is best wel goed, niet beter of slechter dan de meeste anderen.
Kauri wood is ook een benaming van de zelfde familie houtsoort (oneerbiedig conifeer).

Lennert
27 november 2007, 22:15
Ik vind de bodyvorm van dat ding na de mockingbird denk ik toch wel de tofste van BC rich. Eigenlijk best een leuke gitaar!

G.G.
27 november 2007, 22:22
Mogen jongetjes van 16 wel met zo'n gevaarlijke gitaren spelen? Vallen deze BC Riches niet onder een of andere wapenwet? :satisfie:

Yep, zie Wet Wapens en Munitie, Cat. 4.7 wapen (`gelegenheidswapen`)

Joeriii
27 november 2007, 22:28
Yep, zie Wet Wapens en Munitie, Cat. 4.7 wapen (`gelegenheidswapen`)

en wat verteld die wet ons, juristje :satisfie:

studeer je rechten of heb je een overdaad aan vrije tijd?

Joeriii
29 november 2007, 14:11
jee ik ben zo blij ik heb hem gekocht :) hij rokt als een hemeltje, zelfs met mijn kleine shitversterkertje (fender 15R). een minpuntje ontdekt: als ik hem omhang valt de kop naar beneden, is daar iets aan te doen?

foto's volgen vast nog wel :)

Mr.Fingers
29 november 2007, 14:21
jee ik ben zo blij ik heb hem gekocht :) hij rokt als een hemeltje, zelfs met mijn kleine shitversterkertje (fender 15R). een minpuntje ontdekt: als ik hem omhang valt de kop naar beneden, is daar iets aan te doen?

foto's volgen vast nog wel :)

Kop afzagen!



(of strapbutton aan halskant verplaatsen, of een dikke lederen riem die niet schuift kopen)

ben vanhoof
29 november 2007, 21:15
Idd een lederen riem is de beste oplossing. En die elementen zijn goed waar ze voor gemaakt zijn, nl scheuren als de beesten. Clean moet je er natuurlijk niets van verwachten.

Squier4ever
29 november 2007, 22:39
jee ik ben zo blij ik heb hem gekocht :) hij rokt als een hemeltje, zelfs met mijn kleine shitversterkertje (fender 15R). een minpuntje ontdekt: als ik hem omhang valt de kop naar beneden, is daar iets aan te doen?

foto's volgen vast nog wel :)



congrats, daar is wat aan te doen ja:

http://ateliervivaldi.web-log.nl/carpediem/images/open_haard.jpg


oow sorry grapje, nee gewoon de strapbutton verplaatsen of een dikke leren strap gebruiken

TimmU
30 november 2007, 00:38
of de hals gewoon vasthouden en á la standard metalpose lekker rocken? bijvoorbeeld?spelen op een gitaar, niet omhangen!

Speeddemon
2 december 2007, 19:27
De houtsoort, Agathis voor de body, van de gitaar is best wel goed, niet beter of slechter dan de meeste anderen.
Kauri wood is ook een benaming van de zelfde familie houtsoort (oneerbiedig conifeer).
Herinner me eraan jouw adviezen met een korrel zout te nemen.

"Agathis niet beter of slechter dan de meeste anderen"... :nervous:

Wat betreft die zware kop van de Ironbird; da's omdat de body zo'n beetje van multiplex is en de hals van 'echt' hout. Heb zelf jaren geleden een Warlock uit de Platinum Pro serie gehad; ben ik ooit bijna mee aangereden en toen op straat (met m'n fiets) gevallen. Stukje punt afgebroken en multiplex-body daardoor zichtbaar.

Als je de vorm enzo dan toch cool vind, gooi er dan tenminste andere elementen in (setje GFS van 50 euro doet al wonderen), want die originele BC Rich elementen zijn echt dichtgeslibde modder qua tone. Ja gain, ja, maar that's it.

Patrick M.
2 december 2007, 19:38
Wat betreft die zware kop van de Ironbird; da's omdat de body zo'n beetje van multiplex is en de hals van 'echt' hout.

Dat is niet helemaal waar, ook de Amerikaanse ironbirds van mahonie etc. zijn zwaar uit balans. Het komt gewoon door de vorm van de gitaar. Dit probleem speelt bij meer BC Rich modellen. Ironbirds zijn zwaar uit balans, mockingbirds en biches wat minder. Ignitors zijn wel goed in balans. Het soort hout speelt hierbij nauwelijks een rol.

universe777
3 december 2007, 13:52
Dat is niet helemaal waar, ook de Amerikaanse ironbirds van mahonie etc. zijn zwaar uit balans. Het komt gewoon door de vorm van de gitaar. Dit probleem speelt bij meer BC Rich modellen. Ironbirds zijn zwaar uit balans, mockingbirds en biches wat minder. Ignitors zijn wel goed in balans. Het soort hout speelt hierbij nauwelijks een rol.

Ook niet helemaal waar. Van origine zijn de Riches 24 1/2 inch scale. En de kop was ook iets kleiner met mini-grover tuners. Die ironbirds zijn niet top zwaar. Mijn neck thru ironbird uit de US serie is ook niet top zwaar (NT mahonie body).
http://i145.photobucket.com/albums/r220/veritech_alpha/gtrz/PICT0606.jpg
Modernere/later birds met de grotere pointy headstok, en 25 1/2 scale zijn wel neck-divers...

Trouwens, de eerste platinum series uit eind jaren 80 begin 90, waren inderdaad multiplex. De latere platinum van na 2000 zijn van agatis maar wel solid. De brons series zijn multiplex.

Lord Abortion
4 december 2007, 12:00
Bronze series is volgens mij geen multiplex hoor. In de jaren '90 durfde BC Rich nog wel multiplex gitaren te maken (oude Platinums, Silver series, Rave series, ...) maar sinds HHI/HMG de groep heeft overgenomen zijn alle gitaren weer uit "echt" hout gemaakt.

Ik heb een NJ Ironbird uit '87, mahonie body, esdoorn hals, 25,5" scale, en dat zij normaal wel neck-divers. De strapbutton aan de hals zit nu wel door de neckplate, en dat lost het probleem perfect op.

En universe777, laat eens wat meer foto's zien van je Ironbirds! Die rode lijkt me de US-serie, die blauwe een import (?) maar wat is die groene? Ziet er me iets speciaal uit ...

universe777
4 december 2007, 17:39
Bronze series is volgens mij geen multiplex hoor. In de jaren '90 durfde BC Rich nog wel multiplex gitaren te maken (oude Platinums, Silver series, Rave series, ...) maar sinds HHI/HMG de groep heeft overgenomen zijn alle gitaren weer uit "echt" hout gemaakt.

Ik heb een NJ Ironbird uit '87, mahonie body, esdoorn hals, 25,5" scale, en dat zij normaal wel neck-divers. De strapbutton aan de hals zit nu wel door de neckplate, en dat lost het probleem perfect op.

En universe777, laat eens wat meer foto's zien van je Ironbirds! Die rode lijkt me de US-serie, die blauwe een import (?) maar wat is die groene? Ziet er me iets speciaal uit ...

Nou, de bronze series die hier om de hoek hangen zijn toch echt van multiplex. Laminated Agatis = plywood. Je ziet het zelfs gewoon door de lak heen. Ook bij die body art serie is het duidelijk te zien. Er hangt daar zo'n space ironbird en je kan de lagen in het multiplex tellen.

Die blauwe is een IG400 made in japan (catalogus uit 96) helemaal gemod.

Die groene is een custom made 7 string die een maat van me voor me gebouwd heeft.

Lord Abortion
4 december 2007, 22:01
Kan je eens wat meer foto's posten van die groene en blauwe?

En heb je misschien wat meer gegevens van die G400 serie? De "I" staat voor Ironbird dacht ik, en die reeks was ergens in de jaren '90 de NJ series, niet? Standaard telkens bolt-on gitaren (?), Takeuchi floyd rose, Gotoh tuners? Heb je eventueel die catalogus ergens liggen? Want ik heb zelf een Mockingbird uit die serie, en zowel op het BC Rich als het Moser Custom Shop forum (daar zit jij toch ook op?) ben ik niet enorm veel wijzer geworden over die serie.

En wie heeft die groene precies gemaakt voor je? Als die nog eens zin heeft om er eentje te bouwen ... welja, misschien heb ik wel interesse ...

universe777
5 december 2007, 12:13
Kan je eens wat meer foto's posten van die groene en blauwe?

En heb je misschien wat meer gegevens van die G400 serie? De "I" staat voor Ironbird dacht ik, en die reeks was ergens in de jaren '90 de NJ series, niet? Standaard telkens bolt-on gitaren (?), Takeuchi floyd rose, Gotoh tuners? Heb je eventueel die catalogus ergens liggen? Want ik heb zelf een Mockingbird uit die serie, en zowel op het BC Rich als het Moser Custom Shop forum (daar zit jij toch ook op?) ben ik niet enorm veel wijzer geworden over die serie.

En wie heeft die groene precies gemaakt voor je? Als die nog eens zin heeft om er eentje te bouwen ... welja, misschien heb ik wel interesse ...
Ik weet er eigenlijk weinig van, behalve dan wat ik van die folder weet.
Body is van basswood. Met een maple vineertje. De mijne is heel resonant. Pups lijken op Dualsound/superdistotions maar zijn merkloos. Het aantal fretten verschilde per model (V had er dacht ik 22 en een andere schaal lengte). Alleen in trans kleuren te krijgen: rood, blauw, zwart en purple. En de Stealth zat weer in deze serie.
Over die floyd heb je denk ik wel gelijk (ik vond het een drama) en de tuners zijn volgens mij inderdaad Gotoh.

Er zitten nu paf pro's in, alleen een volume knop, een toggle en twee mini switches voor parallel en coil-tap. En de trem is een Ibanez lop-pro-edge.

Die groene was een one-off. Door de zwaardere hals en een extra tuner hebben we de body iets geschaald en de dikte iets aangepast. De body (swamp ash) is de dikte van een RG met daarop een topje van Rift-sawn maple. Ziet er heel grillig uit. De totale dikte van de body is ongeveer de dikte van de zijkant van een les paul. De balans is daardoor iets beter. Het is echt een monster van een gitaar.

*edit*
Hey meneer LAbortion, die mock van jou staat niet in dezelfde folder, en heeft volgens mij net iets andere specs. (heb net je mock of de Shredder opgezocht) Die 400 serie was er trouwens ook in t groen.