PDA

View Full Version : Multiplex



CrudeSapphire
26 november 2007, 22:29
Hallo,

Ik ben dus van plan een gitaar te modden, wat dus mijn eerste keer gaat zijn,

En logischerwijze ga ik voor een strat.

Nu, wil ik met een goedkoop gitaartje beginnen, maar omdat de goedkopere modellen waarschijnlijk Multiplex zijn, had ik dus deze vraag.

Is dit egt zulke slechte kwaliteit?
Hoe lang blijve deze gitaren leven?

Alvast bedankt .

Gearjunkie
26 november 2007, 22:36
Niet doen, is jammer van elke euro die je eraan besteed.

Multiplex gaat meestal inscheuren (lak) bij de neckpocket.
Het klinkt minder dan bijv. Elzen of Essen

En niet te vergeten... na 35 jaar intensief spelen zie je door de kale plekken dat het multiplex is.... ;)

Ik heb evt. nog een mooie rode Elzen body van een Samick Strat.
Bij interesse moet je maar een pm sturen.

no 1 hops
27 november 2007, 08:27
@gearjunkie

jouw opmerking is absoluut niet terecht.
heb net zoals een andere forum lid G.G een multiplex/plywood hondo gemod die klinkt als een klok, niks inscheuren en die gitaar is uit de jaren 80
een slecht kwaliteit massieve body zal eerder scheuren , vooral jong hout dat nog niet uitgewerkt is.


@CrudeSapphire
kijk eens naar deze topics
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=97547
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=99558

wat betreft 35 jaar spelen, dan klopt het dat je evt kunt zien dat je op een plywood body speelt, maar so what, je hebt ervaring opgedaan en over 35 jaar speel je vast op wat anders, maar ja misschien ook niet ;-)

Kim Wilson
27 november 2007, 08:37
...
Het klinkt minder dan bijv. Elzen of Essen

...
Het klinkt anders, misschien. Anders hoeft niet altijd minder te zijn. :)

G.G.
27 november 2007, 08:42
Een elzen squierbody is op marktplaats niet veel duuder dan een multiplex body (tientje of 4 a 5 moet lukken). Dus als je elzenhout wil, moet dat geen prebleem zijn. Houd er rekening mee dat squierbodies van elzen of linde kunnen zijn, en dat levert een andere klank op.




Niet doen, is jammer van elke euro die je eraan besteed.

Multiplex gaat meestal inscheuren (lak) bij de neckpocket.
Het klinkt minder dan bijv. Elzen of Essen

En niet te vergeten... na 35 jaar intensief spelen zie je door de kale plekken dat het multiplex is.... ;)

Ik heb evt. nog een mooie rode Elzen body van een Samick Strat.
Bij interesse moet je maar een pm sturen.

Dit heb ik ook altijd gedacht, tot een tijdje terug. Nu ben ik het er echt niet mee eens. Na een aantal gitaren gebouwd te hebben met de "juiste" houtsoorten (mahonie, elzen, essen, rosewood, ebben, esdoorn, wenge, iroko) ben ik deze mooie houtsoorten echt wel gaan waarderen. Ik gebruik ze graag.

Maar: Ik heb recent een stratbody gebruik van multiplex, en dat hout heeft zeer zeker hele goeie kwaliteiten om als gitaar te dienen (is ook super stabiel, met de nerven kruislings op elkaar verlijmd). Scheuren doet de lak niet, ook niet na heel veel jaren (vaak is de lak daar ook erg dik voor). Scheuren in de neckpocket hebben meestal te maken met spanning aldaar, en da's een heel ander verhaal. Een body zelf maken van multiplex zou ik niet zo snel doen, dat zal splinteren, maar een kant en klare body zou ik zeker niet laten liggen als ik die tegen kom (en dat heb ik dus ook niet gedaan)
Ik zit er zelfs aan te denken om een keertje voor de grap en als test een all-plywood strat te bouwen en deze blank af te lakken


Het verhaal dat je door de kale plekken gaat zien dat het multiplex is gaat meestal niet op, omdat de PU-lak nog niet natuurlijk wil slijten, al gebruik je de gitaar 100 jaar intensief.

Deze gitaar is ongeveer 20 jaar oud, de lak is sterk verkleurd, maar slijten... ho maar...

http://img442.imageshack.us/img442/557/p1000710zo0.jpg

http://img442.imageshack.us/img442/5842/p1000711wv5.jpg

Je gaat ook echt niet zien dat het multiplex is, zelfs haast niet aan de slijtplekken (die er met gewoon spelen toch niet in komen)

Qua klank was het erg verrassend voor mij. De gitaar heeft veel volume, is erg strak met veel sustain en heeft een lekkere heldere klank. Niets mis mee voor een strat, oordeel zelf:

Clipje (acoustisch geluid, alleen opgenomen met een mobieltje dat op het bureau lag, geen effecten, gewoon clean onversterkt geluid):

http://s241.photobucket.com/albums/ff251/joris_jk/th_video_00007.jpg (http://s241.photobucket.com/albums/ff251/joris_jk/?action=view&current=video_00007.flv)


Versterkt met 3 lickjes, in iedere stand van de 5 standsschakelaar:

http://www.esnips.com/doc/8e21cea3-26b6-4a9c-8e91-29db484430d2/Recording22

Oordeel zelf... maar ik zou een mooie body van plywood niet per definitie links laten liggen, zeker niet om meet te experimenteren. Bevalt het niet kan ie altijd nog marktplaats op.

johan_mooyer
27 november 2007, 10:13
hee klinkt goed man!
dit bewijst maar weer dat je overal voor open moet staan.
als je naar aanleiding van het versterkte clipje aan een gitarist
gevraagd had, wat voor gitaar is dit- had diegene nooit geraden
dat het een plywood strat zou zijn.
ik denk wel dat zelf een body maken en afwerken niet makkelijker
is als je multiplex gebruikt- eerder lastiger. wat ik ervaren heb is
dat "goed" hout zich ook makkelijker bewerken laat. ik heb laatst
een strat body van swamp ash gemaakt en dat spul is echt
te gek om mee te werken.

groet,

Johan

G.G.
27 november 2007, 10:43
hee klinkt goed man!
dit bewijst maar weer dat je overal voor open moet staan.
als je naar aanleiding van het versterkte clipje aan een gitarist
gevraagd had, wat voor gitaar is dit- had diegene nooit geraden
dat het een plywood strat zou zijn.


Dat heb ik dus ook gedaan. En de reacties: "da's gewoon een strat, lekker geluid, welke elementen zijn dat?" Dat zegt genoeg

Gearjunkie
27 november 2007, 11:17
Het verbaasd mij positief moet ik zeggen!

Mattia
27 november 2007, 11:31
Um, laten we wel wezen: het meeste multiplex is goedkope troep, zit vol 'voids' (lege delen), is van groen (niet goed gedroogd) hout gemaakt, trekt redelijk vlot zo krom als wat (kijk maar bij de bouwmarkt, en probeer een vlakke plaat te vinden. Die liggen bij het MDF), en de goede kwaliteit (baltic birch, garantiespul, botenbouwerskwaliteit) is duurder dan een stuk keurig KD essen of elzen. Het is ook irritanter bewerken, rafelt meer, en de lijm laat al je gereedschap harder/sneller slijten dan een massief stuk hout. Geen goedkoop grapje, dus.

G.G.
27 november 2007, 11:36
Um, laten we wel wezen: het meeste multiplex is goedkope troep, zit vol 'voids' (lege delen), is van groen (niet goed gedroogd) hout gemaakt, trekt redelijk vlot zo krom als wat (kijk maar bij de bouwmarkt, en probeer een vlakke plaat te vinden. Die liggen bij het MDF), en de goede kwaliteit (baltic birch, garantiespul, botenbouwerskwaliteit) is duurder dan een stuk keurig KD essen of elzen. Het is ook irritanter bewerken, rafelt meer, en de lijm laat al je gereedschap harder/sneller slijten dan een massief stuk hout. Geen goedkoop grapje, dus.

Klopt, maar qua klank kan multiplex prima voldoen:

http://www.esnips.com/doc/ea81d04d-9927-40d7-8644-dc4373155a42/little-wing-2

http://www.esnips.com/web/EmineurAmineurloopjes

no 1 hops
27 november 2007, 13:34
@mattia
ik denk ook dat de insteek meer is van, moet je een plywood body wel ofniet serieus nemen.
en dan denk ik ja.
zelf een maken, nee.
dan zou ik eerder nog grenen pakken

Kakihara
27 november 2007, 15:23
Um, laten we wel wezen: het meeste multiplex is goedkope troep, zit vol 'voids' (lege delen), is van groen (niet goed gedroogd) hout gemaakt, trekt redelijk vlot zo krom als wat (kijk maar bij de bouwmarkt, en probeer een vlakke plaat te vinden. Die liggen bij het MDF), en de goede kwaliteit (baltic birch, garantiespul, botenbouwerskwaliteit) is duurder dan een stuk keurig KD essen of elzen. Het is ook irritanter bewerken, rafelt meer, en de lijm laat al je gereedschap harder/sneller slijten dan een massief stuk hout. Geen goedkoop grapje, dus.
Mijn Vester is gemaakt van 5A-kwaliteitsmultiplex :D (heb er destijds best wel wat voor betaald voor dat samengeperst "houtafval", maar speelde (en speelt) en klonk (en nog altijd) best wel lekker :)
Kan je het multiplex dat je vindt bij de Gamma vergelijken met datgene wat in de gitaarbouw gebruikt wordt ? Of heb ik gewoon dom boerengeluk gehad ?

CrudeSapphire
27 november 2007, 19:32
Thnx alvast bedankt voor de comments :)

grizzly
27 november 2007, 20:28
Over kwaliteit kan ik niet oordelen, maar kijk eens wat een stukje van 50x40 cm watervast verlijmd multiplex kost of een stukje van die maat goed gedroogd essen, linde, grenen, beuken, eiken of iets dergelijks.
Op dat soort afmetingen praat je over werkelijk kleine bedragen. Zeker in verhouding met de tijd die je erin stopt of de andere onderdelen in je gitaar.

Ik voor mezelf zou multiplex hooguit gebruiken om wat proef modelen mee te maken en handiger te worden met het bouwen.
Foutjes en problemen tijdens het bouwen ontdekken.
Daarna de houtsoort van je definitieve keuze gebruiken.

my 2 cents.

G.G.
27 november 2007, 20:35
Over kwaliteit kan ik niet oordelen, maar kijk eens wat een stukje van 50x40 cm watervast verlijmd multiplex kost of een stukje van die maat goed gedroogd essen, linde, grenen, beuken, eiken of iets dergelijks.
Op dat soort afmetingen praat je over werkelijk kleine bedragen. Zeker in verhouding met de tijd die je erin stopt of de andere onderdelen in je gitaar.

Ik voor mezelf zou multiplex hooguit gebruiken om wat proef modelen mee te maken en handiger te worden met het bouwen.
Foutjes en problemen tijdens het bouwen ontdekken.
Daarna de houtsoort van je definitieve keuze gebruiken.

my 2 cents.

Ja, logisch. Als ik hout ga kopen voor de bouw, ga ik zeker geen multiplex kopen. Maar het gaat hier om een kant een klare tweedehands body en dat kan naar mijn mening net zo goed eentje van multiplex zijn.

get zappad
27 november 2007, 20:58
als nieuweling op dit forum vind ik het wel geinig om te beginnen met een discussie over het al dan niet gebruiken van multiplex voor een gitaar/bas body.uit eigen ervaring weet ik dat multiplex veel stabieler is dan massief hout . en het idee van G.G. spreekt mij wel aan, gewoon laten zien wat voor materiaal je gebruikt voor je gitaar. eigenlijk zou je drie identieke modellen moeten bouwen 2maal multiplex eenmaal massief hout, en dan een multiplex body transparant afwerken, en de andere twee dekkend . en dan proberen maar en discussieren maar. smaken/ voorkeuren verschillen . ik zou berkenmultiplex nemen, en wel van meubelkwaliteit, want de lagen hiervan zyn veel dunner dan van gewoon multiplex, en er zitten geen"holle ruimtes"tussen

Puerco
27 november 2007, 21:11
Berkenmultiplex word ook meestal gezien als "HET" materiaal voor speakercabinets dus qua klank zal het inderdaad niet slecht zijn.
Heeft iemand ook gehoord van zo een nieuwe vinding waarbij tussen 2 dunne laagjes hout met de nerven in de normale richting allemaal (kopse) stukjes hout worden gelijmt met de nerven dwars (dus niet van boven naar beneden maar van voor naar achterkant van de body) waarbij de theorie dus was dat de trilling van het hout zo beter door de hele body zou vloeien enzo?
Zal eens kijken of ik een linkje kan vinden.

Mattia
27 november 2007, 21:31
Berkenmultiplex word ook meestal gezien als "HET" materiaal voor speakercabinets dus qua klank zal het inderdaad niet slecht zijn.
Heeft iemand ook gehoord van zo een nieuwe vinding waarbij tussen 2 dunne laagjes hout met de nerven in de normale richting allemaal (kopse) stukjes hout worden gelijmt met de nerven dwars (dus niet van boven naar beneden maar van voor naar achterkant van de body) waarbij de theorie dus was dat de trilling van het hout zo beter door de hele body zou vloeien enzo?
Zal eens kijken of ik een linkje kan vinden.

Nou, even nuanceren, hoor; een speaker cab moet heel iets anders doen dan een gitaarbody, namelijk in principe veel minder zelf resoneren (juist NIET resoneren, vaak), en vooral door vorm en stevigheid (open/closed, ported/non-ported, manier van bevestiging baffle...) bieden.

En ik volg verder even niet wat je daar beschrijft....

get zappad
27 november 2007, 21:32
ben je misschien in de war met honingraadvormige carbontoestanden ik zou verder niet weten hoe je kopshout zo dun in gelijke plakken zou kunnen schaven

get zappad
27 november 2007, 22:37
ik zou zelfs geen zinnige reden kunnen bedenken om het gebruiken van een laag kopshout te rechtvaardigen. dit zou zelfs de lymlaag aanzien lijk verdikken, want zo'n dunne laag kopshout werkt als een spons

Puerco
27 november 2007, 22:50
Ik moest even zoeken maar heb het gevonden :D
Dus vibraties zouden makkelijker over de dunne top en achterkant vloeien en dan door die dwarse binnenlaag tussen de 2 lagen verdeeld worden.
Ziet er zo uit: http://www.freepatentsonline.com/20050284281-0-display.jpg (http://www.freepatentsonline.com/20050284281.html)
Hier kun je wat meer info vinden: Link (http://www.freepatentsonline.com/20050284281.html)
Ik zeg hier dus niet dat dit de laatste geweldige vinding is maar vroeg me af of zoiets nou echt zou werken en of dat dan ook in de praktijk hoorbaar zou zijn of alleen theoretisch gebrabbel in de ruimte. Vermoed zelf namelijk het laatste...

Mattia
27 november 2007, 23:21
Ik moest even zoeken maar heb het gevonden :D
Dus vibraties zouden makkelijker over de dunne top en achterkant vloeien en dan door die dwarse binnenlaag tussen de 2 lagen verdeeld worden.
Ziet er zo uit: http://www.freepatentsonline.com/20050284281-0-display.jpg (http://www.freepatentsonline.com/20050284281.html)
Hier kun je wat meer info vinden: Link (http://www.freepatentsonline.com/20050284281.html)
Ik zeg hier dus niet dat dit de laatste geweldige vinding is maar vroeg me af of zoiets nou echt zou werken en of dat dan ook in de praktijk hoorbaar zou zijn of alleen theoretisch gebrabbel in de ruimte. Vermoed zelf namelijk het laatste...

...en nog steeds snap ik het punt niet. Er worden bij dit model wel erg veel onbewezen aannames gemaakt.

Puerco
27 november 2007, 23:38
...en nog steeds snap ik het punt niet. Er worden bij dit model wel erg veel onbewezen aannames gemaakt.
Dat vond ik dus zelf ook, het komt zelfs een beetje op me over als:"we nemen een probleem dat niet bestaat en bedenken daar een oplossing voor. Die oplossing hoeft niet te werken want het probleem bestond niet. Als echter genoeg mensen geloven dat het een verbetering is dan verkoopt het toch wel"
Maar omdat ik zo een ding nog nooit gezien heb durf ik ook niet zonder meer te zeggen dat het onzin is of dat het mischien toch anders klinkt.

Kim Wilson
28 november 2007, 07:37
Nou, even nuanceren, hoor; een speaker cab moet heel iets anders doen dan een gitaarbody, namelijk in principe veel minder zelf resoneren (juist NIET resoneren, vaak), en vooral door vorm en stevigheid (open/closed, ported/non-ported, manier van bevestiging baffle...) bieden.

En ik volg verder even niet wat je daar beschrijft....
In hifi mag de speakerbox niet resoneren. In de gitaarcab-wereld maakt de natuurlijke resonantie van je cab onderdeel uit van je geluid. Je kunt wel hifi-speakers maken van MDF, want dat is mooi stijf. Maar een speakercab van 18mm MDF gaat voor geen meter klinken.

Het is niet voor niks dat op die Pods speaker-sims zitten. ;)

Puerco
28 november 2007, 15:38
@Kim Wilson,
Betekent dat als je een cabinet maakt van een van "correcte" houtsoorten die ook in de gitaarbouw gebruikt worden dat dit dus een positief effect zou hebben?
Ik speel al een tijdje met het idee om een mooie combo of top + cabinet van gelakt of gepolietoerd mahonie hout te maken en heel mooi af te werken zodat de directrice hier er hopelijk geen bezwaar tegen heeft dat ik dat ding gewoon in de huiskamer zet en laat staan. Maar klank gaat natuurlijk boven uiterlijk en ik zou niet willen dat al mijn geld, tijd en moeite later voor niks zou blijken te zijn.

Mattia
28 november 2007, 17:47
Kim: goed punt.

Puerco: kan, hoeft niet. Hangt er maar vanaf welk geluid jij wil. Als je zoekt, zul je genoeg custom cabs vinden die in massief hout zijn vervaardigt.

Puerco
28 november 2007, 19:07
Puerco: kan, hoeft niet. Hangt er maar vanaf welk geluid jij wil. Als je zoekt, zul je genoeg custom cabs vinden die in massief hout zijn vervaardigt.
Ja maar zulke kasten zullen wel vreselijk duur zijn en ik wil graag een top en cabinet die mooi bij elkaar passen (dus van hetzelfde hout gemaakt).

Mattia
28 november 2007, 19:55
Ja maar zulke kasten zullen wel vreselijk duur zijn en ik wil graag een top en cabinet die mooi bij elkaar passen (dus van hetzelfde hout gemaakt).

Je hoeft niet alles te kopen dat je uitprobeert, natuurlijk...

CrudeSapphire
28 november 2007, 22:31
Iemand ook enig idee hoe ik verschil zie tussen multiplex en solide ?

oknarb180
28 november 2007, 23:58
Hey allemaal,

Nja, het moge duidelijk zijn dat er veel twijfel bestaat over de toepassing van multiplex voor een gitaar. Ik denk dat we het er verder allemaal wel over eens zijn dat het niet per definitie een slecht geluid oplevert. Alleen volgens mij kopen we het niet voor gitaarbouw omdat we in een gitaar vaak een bepaald geluid zoeken.

Zoals ik het een beetje zie, valt Multiplex een beetje in de catagorie zoals bijv. basswood en populier, kortom, houtsoorten die een geluid produceren die redelijk in balans is qua hoog/laag/mid en niet duur zijn voor massaproductiegitaren, maar wel vrij algemeen van geluid. Misschien klinkt een gitaar van eiken wel hetzelfde, ook vrij algemeen, verder geen idee hoor???

Het moge duidelijk zijn dat de diverse houtsoorten diverse eigenschappen en invloeden op het geluid hebben en daar kun je mee spelen en/of experimenteren. Misschien klinkt een mutiplex body van 35mm dik met een maple top van 15mm dik ook wel fantastisch? Ik denk dat het vooral gaat om de totale samenstelling van de diverse soorten en dan vooral niet de invloed van de toets vergeten!!!

Verder zou ik zelf niet met multiplex gaan bouwen, ik heb ook een hondo-stratje gehad en die had gewoon m'n geluid niet en was belachelijk zwaar. Dit was overigens ver voordat ik met gitaarbouw in aanraking kwam. De gitaar speelde verder wel prettig.

Tenminste zo denk ik er een beetje over.

vr.gr.

Branko

Mattia
29 november 2007, 07:23
Het hangt ook een beetje van je filosofie af.

Voor mij is een gitaar ten eerste uiteraard een gereedschap, iets waar je muziek mee maakt.

Maar daar blijft het niet bij. Het is ook een kunstwerkje, een stuk 'fine woodworking' waar je muziek uit tevoorschijn kan toveren. Dit is zeker secundair aan de klank en bespeelbaarheid, maar wel degelijk een reden voor mij om te bouwen. Ergo: multiplex zul je misschien in structurele toepassingen zien in een akoestische gitaar (de blokken, wat multiplex is vooral stabiel en splijt niet, mits van goede kwaliteit, alhoevel het er leuker uitziet als je zelf wat 'multiplex' maakt uit edelere houtsoorten), maar verder niet.

Kim Wilson
29 november 2007, 08:53
@Kim Wilson,
Betekent dat als je een cabinet maakt van een van "correcte" houtsoorten die ook in de gitaarbouw gebruikt worden dat dit dus een positief effect zou hebben?
Ik speel al een tijdje met het idee om een mooie combo of top + cabinet van gelakt of gepolietoerd mahonie hout te maken en heel mooi af te werken zodat de directrice hier er hopelijk geen bezwaar tegen heeft dat ik dat ding gewoon in de huiskamer zet en laat staan. Maar klank gaat natuurlijk boven uiterlijk en ik zou niet willen dat al mijn geld, tijd en moeite later voor niks zou blijken te zijn.
Een cab van massief hout kan ook prima. Als het hout maar een beetje klank heeft. MDF is een dooie "hout"soort, en dat hoor je terug. Een cab moet resoneren, leven, klinken. En het zou zomaar kunnen dat een cab van mahonie heel mooi gaat klinken.

Fender had vroeger volgens mij ook behuizingen van massief hout.

Kim Wilson
29 november 2007, 08:54
Iemand ook enig idee hoe ik verschil zie tussen multiplex en solide ?
Op de kopse kant van de plank kijken. Als je allemaal laagjes ziet, is het multiplex.

no 1 hops
29 november 2007, 10:49
Op de kopse kant van de plank kijken. Als je allemaal laagjes ziet, is het multiplex.en bij bestaande gitaren zie je dat het best in de neckpocket en gaten waarin pickups zitten of de potmeters tremmoloveren

G.G.
29 november 2007, 11:03
en bij bestaande gitaren zie je dat het best in de neckpocket en gaten waarin pickups zitten of de potmeters tremmoloveren

Aan de buitenkant is het soms bijna onzichtbaar. Kijk ff binnenin zoals no 1 hops verteld, daar kan je het zeker zien, aangezien daar minder geschuurd en gespoten wordt.

Puerco
29 november 2007, 18:16
@Kim Wilson
Bedankt, dat zal waarschijnlijk een leuk klusje worden in het voorjaar dan.
Ik vond trouwens een site waar ze mahonie cabinets verkopen en een demo ervan op youtube maar eerlijk gezegd doet het zeer aan mijn oren maar dat heb ik al snel met youtube filmpjes :D
Filmpje is HIER (http://uk.youtube.com/watch?v=w7iejClm74o) te zien.

CrudeSapphire
1 december 2007, 00:01
Okee, bedankt allemaal.