PDA

View Full Version : Ibanez RG (keuze probleem)



emocow
26 november 2007, 21:45
hallo ik speel nu ongeveer 1 jaar en 3 maand en bezit 2 gitaren die ik alle 2 verkoop het gaat over een Esp ax 50 en een cort x-9 serie

Ik ben van plan een ibanez met floyd rose bridge te kopen uit de Rg Serie
maar de vraag is welke?

ik heb 3 gitaren genomen mss dat jullie mij kunnen helpe kiezen? :cooler:

RGT 42 DX Iron Pewter (http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/nl_NL/-/EUR/ViewProductDetail-Start;pgid=?SKU=GIT0010100-000&ProductUUID=0&JumpTo=OfferList) 790€
RG350DX White, Lindebody Ahornhals, Edge III-Bridge (http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/nl_NL/-/EUR/ViewProductDetail-Start;pgid=?SKU=GIT0006909-002&ProductUUID=0&JumpTo=OfferList) 497€
RG370DX Black (http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/nl_NL/-/EUR/ViewProductDetail-Start;pgid=?SKU=GIT0004751-001&ProductUUID=0&JumpTo=OfferList) 455€

Gearjunkie
26 november 2007, 22:09
Tja, naief als ik ben: koop (als je het geld echt kan missen) de duurste van het stel....

Maar mijn echte advies deel A: ga gewoon naar een goede gitaarzaak, waar je die dingen kan vasthouden. Wie weet zie je hele andere instrumenten die voor jou top zijn.

En deel B: (eigen ervaring...) stap niet in de valkuil dat je denkt dat je steeds andere en/of betere spullen nodig hebt. Ontwikkel eerst je spel.
Ik heb nog nooit zoveel uitgegeven aan gitaarshit als in de eerste 2 jaar dat ik speelde. Dat geld had ik net zo goed in de put kunnen fl@#$@#.

emocow
27 november 2007, 11:40
Tja, naief als ik ben: koop (als je het geld echt kan missen) de duurste van het stel....

Maar mijn echte advies deel A: ga gewoon naar een goede gitaarzaak, waar je die dingen kan vasthouden. Wie weet zie je hele andere instrumenten die voor jou top zijn.

En deel B: (eigen ervaring...) stap niet in de valkuil dat je denkt dat je steeds andere en/of betere spullen nodig hebt. Ontwikkel eerst je spel.
Ik heb nog nooit zoveel uitgegeven aan gitaarshit als in de eerste 2 jaar dat ik speelde. Dat geld had ik net zo goed in de put kunnen fl@#$@#.

ik heb al veel merken van gitaar vastgehad tot nu toe is esp en ibanez het enigste dat mij egt ligt ibanez heb ik nog niet zelf gehad. en ja hoe duurder hoe beter das waar

Kaïn
27 november 2007, 11:45
hoe duurder hoe beter das waar

Dat is natuurlijk niet helemaal waar, maar als jij een RG of een S van 800 euro je kan veroorloven dan heb je een geweldige gitaar. Tweede hands kan je bij Ibanez het beste kijken naar modellen met Egde Pro bruggen die zijn erggg goed. De nieuwere S series hebben de ZR tremelo, en dat is simpelweg de beste trem ooit gemaakt, als je echt dus wilt zwengelstengelen is dat zeker een gitaar die je moet bekijken.

JeroenSchaaf
27 november 2007, 11:50
en ja hoe duurder hoe beter das waar


Ben ik het niet mee eens, probeer gewoon verschillende gitaren totdat je diegene vind die jou lekker ligt.

almarvk
27 november 2007, 11:51
Topictitel aangepast zodat men door heeft waar het over gaat.

Bram+
27 november 2007, 11:58
Het verschil tussen de onderste twee (de 370 en de 350) is m.n. dat bij de 350 de pickups in een slagplaat hangen en bij die andere in pickupringen in de body. Dit zou eventueel minimale tonale verschillen met zich meebrengen, maar die zijn waarschijnlijk te verwaarlozen. Het grootste verschil zit 'm in de looks, want ze hebben verder dezelfde (niet ontzettend goede) brug en pickus.

De RGT42 heeft dezelfde brug en ongeveer dezelfde pups (minus de single coil in het midden), maar het grootste verschil is (en daar zit 'm ook het verschil in de prijs) dat deze neck-thru is, d.w.z. dat de neck in de body gelijmd zit. Ook is de body van een beter 'tone-hout' zoals velen zeggen, namelijk mahogany (i.p.v. basswood in de andere twee). Qua constructie/hout zou de T42 in principe een beter geluid moeten opleveren. Door de neck-thru constructie speelt het allemaal wel iets anders (gelakte hals, etc.) en als jij dat prima vindt spelen dan is dit de betere gitaar. Ik zou 'm wel even uitproberen, zeker tegenover een van de andere twee.

De Beer
27 november 2007, 16:52
De RGT42 heeft ongeveer dezelfde pups (minus de single coil in het midden), (knip)ik ben zelf van mening dat een HH pup configuratie met 5 standen schakelaar bruikbaardere geluideren heeft dan een HSH combi. Met de standaard Pups en schakelingen in deze Ibanezen.

ben vanhoof
27 november 2007, 17:00
SPAM: Sorry dat ik het meld (mag naar het schijnt niet echt) maar ik heb een leuke ibanez rg320 http://www.kapaza.be/detail/6824890/ . Ook al zeg ik het zelf, maar €300 is niet veel voor zo'n gitaar...

Bram+
27 november 2007, 19:30
ik ben zelf van mening dat een HH pup configuratie met 5 standen schakelaar bruikbaardere geluideren heeft dan een HSH combi. Met de standaard Pups en schakelingen in deze Ibanezen.
Met een beetje solderen kun je die HSH's redelijk simpel als HH wiren als je er inderdaad zelf ook erachter komt dat je die 'tussenstandjes' niet bruikbaar vindt. Ik zou in beide gevallen sowieso iets doen aan de pickups want die kunnen beter. Ik zou eerder kijken naar de algehele constructie.

SimonS
27 november 2007, 19:48
RGT 42 DX Iron Pewter (http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/nl_NL/-/EUR/ViewProductDetail-Start;pgid=?SKU=GIT0010100-000&ProductUUID=0&JumpTo=OfferList) 790€
Ik heb zelf de RGT42 gehad, het oude model was dat met basswood body. De pickups zijn echt bagger, dat merk je zodra je ze verwisseld. Plezierig dunne hals maar het grote nadeel is dat deze in hoogglans is gelakt (stroef).

Ik weet niet of je per se voor een nieuwe RG wilt gaat, maar tweedehands heb je voor dat geld veel mooiere RG modellen: uit de (Japanse) Prestige serie. Hebben vaak wel fatsoenlijke pickups, de afwerking is simpelweg beter, en de tremolo ik stukken beter.

Het verschil is voor mij onomstootbaar: ik begon dus op een RGT42 (Koreaan), daarna overgestapt op een RG3120 (Prestige). Voelde veel beter aan en wat betreft klank veel beter. Tremolo was na 10 jaar nog helemaal goed terwijl mn RGT42 al wat begon te kuren. Daarna een Stratmodel gekocht, en daarna weer een Prestige: de RGT220H. Zoals de RG3120 maar dan neckthrough en oliefinish. Ander beestje maar zelfde bespeelbaarheid en afwerking. Je merkt de kwaliteit erin. Sowieso is het halsprofiel ietsje anders dan de RGT42. Die laatste is wat dikker en dus plakkerig vanwege de gloss-finish ervan. De RG3120 en RGT220H hadden een matte hals, erg snel. Bovendien hebben die twee laatsten mahonie body. Dikkere klank dan basswood.

(die RGT220h heb ik trouwens in de verkoop)

crapton
27 november 2007, 20:06
Ik heb zelf een RGT42DX, laatste versie in mahonie, en een SZ520 idem. RGT42 is mooie gitaar, vind m fijn spelen. Std PU's zijn niet je van het maar voldoen zeker wel als je veel heavy metal speelt - zijn vol maar beetje wollig. Heb ze zelf door GFS PU's vervangen, dat kost twee keer niks - wel de goede kiezen... Bespeelbaarheid hals vind ik prima, ik vind m niet stroef, tenzij je altijd plakvingers hebt. Geluid van RGT42 vind ik wat donker, vrij zwaar. De SZ520 is wat brighter.

Idd naar de gitaarshop gaan en testen...

emocow
27 november 2007, 20:38
ik ga voor deze gaan denk ik Ibanez RG 350 DX wel eerst eens naar piens in deinze om ze uit te proberen alle 3 bedankt voor de raad allemaal!

SimonS
27 november 2007, 20:51
bedenk wel dat die gitaar een floyd rose tremolo heeft die na een (paar) jaar, afhankelijk van intensiteit van gebruik, praktisch onstembaar is... detail maar toch.

emocow
27 november 2007, 21:35
uhu maar het is een EDGE lll denk ik die zijn opzich toch zeer goed?

Dark_Tranquillity
27 november 2007, 21:39
http://www.fotosearch.com/thumb/ARP/ARP117/COW_21C.jpg

Aangezien het promoten van BC Rich tot kunst word verheven:

Probeer eens een leuke Jackson, gelieve een wat duurdere Dinky (Nouja duur, een DK2 e.d.).

AART
27 november 2007, 21:43
Eigenlijk mag je niet spammen maar de spamwaar van SimonS zou ik echt nemen als ik jouw was! Ik heb zelf de grote broer daarvan, de RGT3020, en een betere Ibanez RG is er gewoon niet dan die modellen. Kwaliteit ten top en als het model je ligt kan je niet fout zitten. En 750 is geen geld voor zo'n ding in goede staat!

AART
27 november 2007, 21:44
uhu maar het is een EDGE lll denk ik die zijn opzich toch zeer goed?

Neem gewoon een Edge Pro. Edge II en Edge III zijn goedkopere varianten van de Edge Pro/Edge/Lo Pro Edge.

Kaïn
27 november 2007, 21:44
uhu maar het is een EDGE lll denk ik die zijn opzich toch zeer goed?
De edge III is de minste van alle Ibbie trems. Veel zwakker staal dan de al eerder genoemde Edge Pro.

Bram+
27 november 2007, 21:48
uhu maar het is een EDGE lll denk ik die zijn opzich toch zeer goed?
Kan tegenvallen na intensief gebruik, maar ik heb begrepen dat betere trems redelijk 'drop-in' zijn.

Joeriii
27 november 2007, 22:08
hallo ik speel nu ongeveer 1 jaar en 3 maand en bezit 2 gitaren die ik alle 2 verkoop het gaat over een Esp ax 50 en een cort x-9 serie

o mijn god je eerste gitaar verkopen! dat gaat te ver! die hoor je te koesteren en later je kinderen op laten spelen! :satisfie:

of je hebt het geld echt nodig.

AART
27 november 2007, 22:10
Kan tegenvallen na intensief gebruik, maar ik heb begrepen dat betere trems redelijk 'drop-in' zijn.

Nieuwe Edge pro gaat al gauw voor rond de 200 euro als het er al niet ruim overheen gaat.

Bram+
27 november 2007, 22:13
Nieuwe Edge pro gaat al gauw voor rond de 200 euro als het er al niet ruim overheen gaat.
Tja, als je Edge III doormidden is, heb je sowieso maar weinig aan je gitaar. Kun je inderdaad wel op anticiperen door bij voorbaat een gitaar met een betere trem te kopen.

SimonS
28 november 2007, 08:40
Tja, koop dan direct een fatsoenlijke gitaar...