PDA

View Full Version : amp op vol volume of wat zachter? groot verschil in geluid?



Braindead
26 november 2007, 17:46
Mijn vraag is of het veel uitmaakt of je een buizenamp die van zichzelf genoeg distortion heeft op een wat lager (zeg 4 of 5 ) volume opneemt? (Bij het opnemen van elektrisch gitaar geluid in de metal hoek) Ik weet namelijk niet of dat niet wat teveel gevraagd is van de buurt om hem helemaal open te draaien.
Dus, hoor je het verschil als je zachter opneemt (klankkleur / druk), of valt dat wel mee?

TimmU
26 november 2007, 17:57
Ik loop zelf ook een beetje met die vraag. heb een uitstekende mengtafel:hippie: en onze bassist heeft een goede laptop met een goede geluidskaart. nu gaan we opnemen in de kerstvakantie, en dit is dus iets wat ik me ook afvraag. nog 2 dingeN: als ik thuis opneem( mengpaneel-> PC (zonder AD/DA converter ofzo ertussen) , dan klinkt m'n distortion altijd ietwat blikkerig. ik speel hem dan ook af via een HiFi installlatie. hoe kan ik ervoor zorgen dat het niet zo is op CD? kortom , wat zijn de tips betreffende het opnemen van een distortion? ik speel over een combo met een 4x12 cab eronder, luchtdruk zat lijkt me.

Braindead
26 november 2007, 18:07
Hey Timmu, Ik kan je wel vast vertellen dat het erg belangrijk is dat je een goede microfoon gebruikt als je een gitaaramp opneemt. Ook de hoek / hoe je de microfoon opstelt maakt uit voor je geluid. Direct in recordng kan alleen dan als je een goede di box hebt en speaker / cab simulatie, maar dan nog kun je in de gevallen van een distortion sound beter een amp mic-en.

pol
27 november 2007, 08:33
alles is belangrijk, zowel de microfoon, mic preamp & de AD converter van je geluidskaart.

wat voor microfoon gebruik je ?

guhlenn
27 november 2007, 10:18
Luister vriend, je antwoord zity al in de vraag. Als je hem niet open KUNT draaien, om het even welke reden, kan het dus niet. Maar afgezien daarvan. Natuurlijk maakt het uit. rare vraag.

bass blom
27 november 2007, 10:31
juist bij opname maakt het niet zoveel uit.
een lekker scheurgeluid uit een 5 watt ampje klinkt zo hard.. als je het afdraait.
een vol open (100 watt) amp maakt het de opnemert alleen wat moeilijker, overspraak enzo, clippende levels etc.

Han S
27 november 2007, 10:57
Vergeet ff niet de feedback van de speaker op de gitaar, sustain en mooie gillende boventonen weetjewel.

bass blom
27 november 2007, 11:01
Vergeet ff niet de feedback van de speaker op de gitaar, sustain en mooie gillende boventonen weetjewel.

staat dit op een volume wat de mengtafel doet meetrillen? ik dacht het niet :D

http://nl.youtube.com/watch?v=Y2_12Ler9B8&feature=related

pol
27 november 2007, 11:03
clippende levels lijkt me niet echt een probleem, is toch gewoon de mic gain wat lager zetten ?

helemaal open lijkt me nu ook nergens voor nodig, gewoon een volume dat leuk is om te spelen en wat feedback geeft als nodig is wel ok.

bij metal wil je de eindtrap toch clean houden, wordt anders toch maar een modderboel.

guhlenn
27 november 2007, 13:35
ALs je een colissuem verkoopt begrijp ik zo;n uitspraak volkomen ;-)

Braindead
27 november 2007, 13:55
NOu, ik denk dat het ook met de amp zelf te maken heeft. Bij een marshall waar je slechts een randje hebt zul je misschien eerder eindtrapoversturing willen als bij een high gain metal amp.
Als ik het zo hoor dan maakt het dus niet zoveel uit.
Mijn gedachte is ook dat je bij erg hoog volume veel ruis en feedback krijgt.

Maar goed ik wil graag meningen en ervaringen hiermee horen!
Dus dat het antwoord in de vraag zit en dat het niet harder kan. Tja dat is discutabel. HEt kan wel hard, alleen is de reactie van de buurt koffiedik kijken. :-)

En (Pol) qua microfoon: die ga ik nog aanschaffen. Ik dacht aan een sm 57 of md421 ofzoiets.

Dus Han S : JIj vind het wel beter om de amp flink open te draaien? Hoe doe jij het normaal gesproken?

pol
27 november 2007, 14:04
neem ze allebei, heb ik ook gedaan :)

de md421 klinkt wel lekker dik , sm57 gaat lang niet zo diep en is meer middy.
ik ga me er nog eentje bijhalen, kan ik lekker experimenteren met 2 md421's op 1 cab :)


high gain metalamps blijven zowiezo wel clean in de eindtrap tot heel hoge volumes.

Han S
27 november 2007, 14:13
Het gebeurt wel dat de gitarist het verkiest om zijn solo in te spelen in de controlroom, met de mix van de band op de grote monitoren. Als je luistert naar 'Still got the Blues for you' van Gary Moore dan heb je het over sustain en feedback als gevolg van een keiharde luidspreker, dat haal je niet met de monitoren in een controlroom en dat wil je ook niet want je bent binnen korte tijd tijdelijk doof en je wilt je dure speakers niet in rook zien opgaan. Ik heb een foto gezien van Bruce Swedien waarop te zien was dat een van de Westlake monitoren letterlijk in de fik stond omdat Michael Jackson even uit zijn dak ging met de volumeknop.

Maar het werkt als volgt: de gitarist zit in de controlroom, een lang snoer aan zijn gitaar dat naar zijn versterker gaat in de opnameruimte waar een paar microfoons zijn opgesteld.

Een speakerkabel gaat van zijn versterker terug naar de controlroom en gaat in een 16 ohm Celestion speaker welke in een kleine vloermonitor zit. Deze monitor staat vlak voor hem en op zijn gitaar gericht waardoor hij de feedback krijgt die hij nodig heeft en door dichter of verder van die speaker te gaan regelt hij zijn sustain en feedback. En die speaker hoeft helemaal niet zo gek hard om dat goed voor elkaar te krijgen.

Han S
27 november 2007, 14:14
neem ze allebei, heb ik ook gedaan :)

de md421 klinkt wel lekker dik , sm57 gaat lang niet zo diep en is meer middy.
ik ga me er nog eentje bijhalen, kan ik lekker experimenteren met 2 md421's op 1 cab :)


high gain metalamps blijven zowiezo wel clean in de eindtrap tot heel hoge volumes.

Een Beyer M88 is ook heel strak op de speaker en een Beyer M160 is heel vet.

pol
27 november 2007, 14:20
wat is zo een beetje de gangbare occasieprijs voor die dingen ? en zijn er ook verschillende types M88's of is dat +- hetzelfde voor die mics ?

Han S
27 november 2007, 17:00
Ik kocht een M88 via marktplaats voor €70, maar dat is wel goedkoop, €100 tot €125 voor een mooie is redelijk. De M160 is een ribbon en die zal wat meer kosten omdat hij nieuw ook niet echt goedkoop is, maar €150 tot €200 voor een als nieuwe lijkt me normaal, nieuw kost hij iets van rond €600 dacht ik.

yhcmarc
27 november 2007, 19:17
Ik vind een beyer M201 ook wel erg lekker op een cab, zeker icm een sm57. Een MD421 kan ik voorlopig nog even niet betalen :(

guhlenn
28 november 2007, 11:13
Uitproberen dan virend, zowel het verschil in geluid als de reactie van de buren kan maar op een manier bekend worden...

Ik zou eerder een sennheiser dan de sm57 voor gitaar nemen.

pol
28 november 2007, 12:56
beter: neem ze allebei :)

hier een topic met allerlei foto's van mic's op cabs :)

http://www.gearslutz.com/board/high-end/9253-pictures-miced-up-guitar-cabs-3.html

Braindead
28 november 2007, 15:20
Allebei wordt me sowieso te duur. De sm 57 wordt dacht ik wel veel gebruikt voor gitaar maar als ie dun klinkt is dat het laatste wat ik wil.
Nou ja, ik kijk wel wat ik kan krijgen voor niet teveel.
Wat zaijn eigenlijk de verschillen tussen de verschillende 421 micro's? MAakt het nog uit welke je neemt? Bijvoorbeeld de II of de N versie?

pol
28 november 2007, 15:41
dun zou ik niet zeggen voor de sm57, eerder nogal wat mids, de md421 heeft zowel meer laag als hoog.

Andy Sneap bv gebruikt puur sm57's, wel 2 tegelijk, eentje on-axis, andere off axis, allebei naar de conus gericht, dus eentje loodrecht in het midden op de conus, andere op de rand, maar dan naar binnen gericht.

Ik heb een type MD421 II, en die klinkt prima, ook lekker voor bas.
andere versies weet ik niet , zou niet veel verschil opzitten.

Han S
28 november 2007, 16:10
Allebei wordt me sowieso te duur. De sm 57 wordt dacht ik wel veel gebruikt voor gitaar maar als ie dun klinkt is dat het laatste wat ik wil.
Nou ja, ik kijk wel wat ik kan krijgen voor niet teveel.
Wat zaijn eigenlijk de verschillen tussen de verschillende 421 micro's? MAakt het nog uit welke je neemt? Bijvoorbeeld de II of de N versie?

Er zijn een aantal verschillen tussen de MD421 MK1 en 2, het voornaamste verschil is dat de 1 een koperen coil heeft en de 2 een aluminium coil, waardoor hij wat helderder klinkt. Persoonlijk vind ik vaak de 1 lekkerder klinken in de meeste gevallen.

bass blom
29 november 2007, 00:44
2 sm57's ja, veel vetter dan 1 :D

guhlenn
29 november 2007, 11:01
persoonlijk vind ik 1 sennheiser veel vetter dan twee sm57's...

bass blom
29 november 2007, 11:07
persoonlijk vind ik 1 sennheiser veel vetter dan twee sm57's...

ik zou de test wel eens willen doen :D