PDA

View Full Version : Portable recorder



Rude Perception
26 november 2007, 17:18
Ik zoek een draagbare recorder om oefensessies SIMPEL mee op te nemen. Met simpel bedoel ik echt simpel. We gebruiken nu de monitor outs van de pa van de oefenruimte, en die naar een laptop. Zou ik met een simpel apparaatje een duidelijk betere geluidskwaliteit kunnen krijgen?
Ik heb al even gezocht en ik vond onder andere de Boss Micro BR, maar die kan geloof ik vooral gitaar effectjes doen had ik het idee. Dat vind ik een beetje zonde van m'n geld. Ik krijg het gevoel vooral te betalen voor dingen die ik niet gebruik. Ik heb ook zo'n mini recorder gezien van zoom, die was wel een stukje duurder.

- Heeft een van jullie ervaring met deze recorders en met de interne microfoons?
- Is de kwaliteit van deze apparaten goed, of kan ik beter een kleine recorder kopen in bijvoorbeeld de gewone BR-serie van Boss?
- Is de kwaliteit uberhaupt wel significant beter dan onze huidige opstelling (3 sm-58 mics + gemiddelde laptop)?
- Zijn er betere alternatieven die ik nu over het hoofd zie?

Het gaat erom dat we ELKE opnamesessie kunnen opnemen. We willen dus niet lang opbouwen en we hebben geen auto, dus grote apparaten kunnen niet mee. De pc nemen we standaard mee.

bert k
27 november 2007, 14:13
Ik heb die Boss en die is echt zijn geld waard! Vergeet niet dat hij minstens 100 euro goedkoper is dan andere portables.

Je kan de Boss als multitracker gebruiken, of, nog simpeler, gewoon stereo MP3 mee opnemen. Dat die ik vaak als ik een simpele werkopname nodig heb. Kwaliteit van het ingebouwde micje is prima.
Die effecten en de drumdoos heb ik nog niet echt veel mee gedaan, maar die zitten niet in de weg.
Toch wel een aanrader.

harrie-beton
27 november 2007, 14:17
als je de pc altijd meeneemt is de PC natuurlijk een prima recorder.
Bandleden een goedkoop memorystickje mee en iedereen heeft meteen de opnames.

Rude Perception
27 november 2007, 16:55
als je de pc altijd meeneemt is de PC natuurlijk een prima recorder.
Bandleden een goedkoop memorystickje mee en iedereen heeft meteen de opnames.

Dus jij denkt dat de opnamens er niet significant beter op worden door zo'n portable recorder te kopen?

The Lo Lands
27 november 2007, 19:22
Dus jij denkt dat de opnamens er niet significant beter op worden door zo'n portable recorder te kopen?Hangt allemaal van de Portable recorder of PC af : ) Zelf heb ik de Yamaha AW1600 welke ik erg goed vind. Naast 16 bit ook op 24 bits opnemen, USB voor midi of dataoverdracht naar PC of Mac, op ieder spoor dynamische effecten en voor een zeer scherpe prijs. Met de Boss heb ik geen ervaring.

Renin
27 november 2007, 19:27
Wij hebben een Zoom H-4 (kosten: 300,- meen ik)en daar nemen we oefensessies mee op, wat op zich redelijk gaat. De minpunten bij zo'n apparaat zijn natuurlijk dat je geluid in de ruimte goed moet zijn (mix, goede drumset/zanginstallatie), en dat het priegelen is(klein apparaat). Als je eenmaal een redelijke setting hebt gevonden kun je prima terug horen wat je hebt gedaan met zijn allen. Kwestie van neerzetten en aanzetten :D

We gebruiken hem zelfs als demo-apparaat. De drummer speelt thuis in zijn kabine in, de rest in de oefenruimte. Alleen de zang is wat lastiger op te nemen, gezien de pieken bij ons althans.

Ik vind het redelijk veel waar voor je geld, je krijgt er namelijk ook een soort mini cubase bij heb ik begrepen en het schijnt best een gemakkelijk apparaat te zijn.

Ik zit er zelf niet aan, als digibeet zijnde, maar heb wel sterkl de indruk dat zelfs ik dit apparaat zou kunnen begrijpen. Overigens is hij zeer draagbaar. Ik denk dat het gewicht ongeveer 1 slok bier is :D

Graag even als extra toevoegen dat je er ook goed concerten mee op kan nemen, en dan bedoel ik niet per se die van jezelf ;)

Bouke
27 november 2007, 19:33
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=100111

Mijn topic over de Zoom Handy Recorder H2. Kleine broertje van bovenstaande H4. Ik heb vanwege het gemak toch gekozen voor de H2. Stereo aan twee kanten, zit een mic-stand-hulpstukkkie bij, kan rechtop staan, usb, gaaf ding!

Aanrader!

Bouke

Renin
27 november 2007, 19:42
lekkere opname toch dacht ik zo

Je hoort wat iedereen doet en dat is het belangrijkste lijkt me :)

Bouke
27 november 2007, 19:58
lekkere opname toch dacht ik zo

Je hoort wat iedereen doet en dat is het belangrijkste lijkt me :)

yep, alles komt erop.

Ik heb 'm ook gekocht voor repetities, maar voor gigs werkt ie ook goed

RolandT
27 november 2007, 20:37
Wij gebruiken de Boss Micro BR om onze repetities op te nemen. Gewoon record out van de PA in de Boss en klaar is kees.

bert k
27 november 2007, 20:40
Tja, dat is dus precies eender wat TS al doet met zijn laptop. Ik zou ook eens proberen om juist niet de direct out te gebruiken, maar twee mics in een stereo-opstelling neer te zetten. Dat werkt vaak heel goed.

Rude Perception
27 november 2007, 20:59
Tja, dat is dus precies eender wat TS al doet met zijn laptop. Ik zou ook eens proberen om juist niet de direct out te gebruiken, maar twee mics in een stereo-opstelling neer te zetten. Dat werkt vaak heel goed.

Dat is toen bij ons wat minder goed gelukt. Ik ben bang dat de laptop sowieso niet zo goede opnamens maakt, gezien hij alleen mono opneemt. Daaruit blijkt dat hij gewoon echt niet voor muziek is gemaakt en ik wou me gewoon een beetje orienteren op alternatieven.

RolandT
27 november 2007, 21:04
Ik zou ook eens proberen om juist niet de direct out te gebruiken, maar twee mics in een stereo-opstelling neer te zetten. Dat werkt vaak heel goed.Zo heb ik onlangs een opname gedaan van een pianonummer, wat best wel goed gelukt is.
Voor de hele band leek mij de record out van de PA makkelijker maar ik ga zeker eens met 2 micros proberen. Probleem is dat we een zeer klein lokaal hebben en dat het geluid zeer verschillend is ngl waar je staat...

bert k
27 november 2007, 21:56
Je zou ook kunnen overwegen om zoiets te kopen: Tascam (http://images.google.nl/imgres?imgurl=http://dolphinmusic.co.uk/rs/tascam-us122/home-recording.jpg&imgrefurl=http://www.dolphinmusic.co.uk/page/shop/news_story/a/news_id/e/19&h=305&w=454&sz=28&hl=nl&start=1&um=1&tbnid=QLgKgBMNjC7UGM:&tbnh=86&tbnw=128&prev=/images%3Fq%3Dtascam%2Bus%2B122%26svnum%3D10%26um%3 D1%26hl%3Dnl%26sa%3DN). Die prik je in je laptop en je bent in zaken.

harrie-beton
28 november 2007, 14:11
Als je al een pc in de oefenruimte hebt of deze meeneemt dan vind ik inderdaad dat je dan geen aparte recorder nodig hebt. We hebben het over repetitie opnames en niet over demo's. Verdiep je dan voor dat geld in betere microfoons. Sommige cd's die ik heb zijn opgenomen met 2 microfoons.

Als je wel demo's of registraties van optredens wil zijn losse recorders beter en handiger.

j.bisselink25
30 mei 2008, 21:03
Inhoud verwijderd, als je iets wilt verkopen kan dat op gitaarmarkt.

Kutmods altijd.

bert k
30 mei 2008, 21:43
Ja, welkom op het forum, verkoop is hier niet toegestaan helaas... Bovendien reageer je op een post van een half jaar oud.