PDA

View Full Version : welke Delay



keessie
26 november 2007, 13:08
hallo ieder ik ben sinds kort trotse eigenaar van een De armond starfire wil er nu een delay bij hebben (voor de rockabilly sound) zat aan een boss te denken maar zie er een aantal verschillende types staan van boss welke zou ik moeten nemen?? kan iemand mij daarmee helpen
groetjes kees

Epic
26 november 2007, 13:43
Het mooiste voor rockabilly is een tape-echo. Dan een analoge delay en als laatste een digitale delay.
Ik heb zelf een Carl Martin Red Repeat (is digitaal).
voordelen:
-goedkoop
-tone knop (zodat hoog wat weg te draaien is voor analoge sound)
nadelen:
geen tap-tempo, alleen een draaiknop voor de delay tijd.

keessie
26 november 2007, 13:57
okey maar die komt wel overëen met een analoge ?

drap
26 november 2007, 14:34
Rockabilly lukt prima met een DD-6. De zeldsame keren dat ik een delay gebruik is het ook voor wat slapback delay. Sowieso, gewoon ff zoeken naar een pedaal waar slapback delay ook mee lukt, dan zit je vast goed.

keessie
26 november 2007, 14:49
Rockabilly lukt prima met een DD-6. De zeldsame keren dat ik een delay gebruik is het ook voor wat slapback delay. Sowieso, gewoon ff zoeken naar een pedaal waar slapback delay ook mee lukt, dan zit je vast goed.
0ke ben nog maar een groentje in deze grote gitaar wereld wat houdt slapback precies in

'66 special
26 november 2007, 15:17
0ke ben nog maar een groentje in deze grote gitaar wereld wat houdt slapback precies in
Luister hier maar naar:
http://www.youtube.com/watch?v=a1qCebD0OkE
Dit is Scotty Moore met een door Ray Butts gebouwde EchoSonic versterker, daar zit een bandecho ingebouwd. En die zorgt dan weer voor de slapback echo die je hoort :hippie: .

Thijssie06
26 november 2007, 15:17
Even tussen jullie conversatie door

De Digitech Digidelay was dacht ik ook erg goed, meerdere instellingen.
Er staan samples op de digitech site

http://www.digitech.com/products/xseriesflash/DigiDelay.html

drap
26 november 2007, 15:39
0ke ben nog maar een groentje in deze grote gitaar wereld wat houdt slapback precies in

Uhm, beetje kort door de bocht, een hele korte delay die heel snel op de aanslag volgt, waardoor je meer de aanslag twee keer hoort inplaats van de complete noot of het hele accoord. Zoiets. Ik hoop dat ik het zo goed heb uitgelegd :satisfie: Rockabilly, country, surfmuziek, dat zijn zo ongeveer de stijlen waar je het vaak in hoort.

keessie
26 november 2007, 18:52
Uhm, beetje kort door de bocht, een hele korte delay die heel snel op de aanslag volgt, waardoor je meer de aanslag twee keer hoort inplaats van de complete noot of het hele accoord. Zoiets. Ik hoop dat ik het zo goed heb uitgelegd :satisfie: Rockabilly, country, surfmuziek, dat zijn zo ongeveer de stijlen waar je het vaak in hoort.
oke ik heb beeld thx

Mitch
27 november 2007, 10:39
Ik weet niet of -ie ze nog heeft, maar Nocki had twee BYOC delays te koop staan. Qua klank ga je daar met geen enkel ander digitaal trapdoossie overheen komen en voor 75E al helemaal niet iets om te laten staan... Ik heb recent aardig wat delays getest maar dit is in mijn oren absoluut de meeste 'bang for the buck'. Klank is uitstekend, ook zeker voor slapback.

AoDf
29 november 2007, 11:42
Probeer anders ook de DE-7 van de Ibanez tonelok serie. Is regelmatig te krijgen via marktplaats voor rond de 4 of 5 tientjes en klinkt verassend goed voor dat geld (vind ik)

Mitch
29 november 2007, 12:36
Zeker. Een duidelijk verschil tussen de DE7 en de BYOC delay is dat de tweede duidelijk makkelijker vóór de pre amp te hangen is, hij is subtieler in te stellen en de klank mengt iets makkelijker, ook als je pre amp al wat overstuurt. Met slap back heb je daar niet zo snel hinder van natuurlijk, maar het is voor mij de reden om de DE7 niet meer te gebruiken (als loop-loze ampgebruiker). Ook op lichtere instellingen knalt -ie de delays er wat harder uit. Op een volledig cleane versterker ook geen probleem natuurlijk.

keessie
29 november 2007, 12:47
hey mitch ik heb er niet al teveel verstand van zoals ik al zij maar wat bedoel je er nou allemaal mee? hahaha sorry hoor ben echt nog groen in dit gebied
maar heb een fender hot rod deville als versterker als dat nog wat uit maakt??

Mitch
29 november 2007, 12:50
OK, houd je die amp clean of niet ? En heeft die versterker ook een FX loop ? Dat weet ik niet uit mijn hoofd namelijk...

Anyway, als Nocki die BYOC delays nog te koop heeft staan: beste koop. Iets duurder dan een DE7, maar hoe fijn ik die ook vindt, de BYOC is echt nog iets lekkerder, zeker voor slap back.

Koenk2
29 november 2007, 14:41
Ik heb geen verstand van rockabilly (of hoe je dat ook schrijft)...

Ik zelf speel t-rex replica, dat vind ik een lekkere delay.. Erg warm, trouw en ook nog eens true bypass....

greetz,

keessie
29 november 2007, 14:58
OK, houd je die amp clean of niet ? En heeft die versterker ook een FX loop ? Dat weet ik niet uit mijn hoofd namelijk...

Anyway, als Nocki die BYOC delays nog te koop heeft staan: beste koop. Iets duurder dan een DE7, maar hoe fijn ik die ook vindt, de BYOC is echt nog iets lekkerder, zeker voor slap back.
ja ik heb hem wel meestal op clean staan maar of er een fx loop op zit ???
maar ik neem aan dat Nocki het merk is en Byoc het type?

Dick Wolkendeck
29 november 2007, 15:14
Uhm, beetje kort door de bocht, een hele korte delay die heel snel op de aanslag volgt, waardoor je meer de aanslag twee keer hoort inplaats van de complete noot of het hele accoord. Zoiets. Ik hoop dat ik het zo goed heb uitgelegd :satisfie: Rockabilly, country, surfmuziek, dat zijn zo ongeveer de stijlen waar je het vaak in hoort.

Zoiets als tafeltennissen in de badkamer.

peter_heijnen
29 november 2007, 15:18
ja ik heb hem wel meestal op clean staan maar of er een fx loop op zit ???
maar ik neem aan dat Nocki het merk is en Byoc het type?
Keessie, nocki is een forumlid en byoc is een merk, en de delay van byoc is erg goed zoals ook al het andere byoc spul trouwens.

Dit is hem -de delay-, met helaas een valse gitaar:
http://www.youtube.com/watch?v=BxhWyBNCZjI

Dat schakelaartje links bovenin is niet standaard btw.

Nocki
29 november 2007, 15:27
Hihi... geweldig! ondanks dat het halve forum op spullen van mij speelt of heeft gespeeld ben ik nog geen merk... wel een goed idee! bedankt daarvoor!

Als je interesse hebt hoor ik het wel:

Nocki@zeelandnet.nl
06-51694125

groetjes!

drap
29 november 2007, 15:38
Ik heb geen verstand van rockabilly (of hoe je dat ook schrijft)...

Ik zelf speel t-rex replica, dat vind ik een lekkere delay.. Erg warm, trouw en ook nog eens true bypass....

greetz,

In het kader van 'ik heb geen verstand van blues, maar ik speel zelf op een Boss Metalzone en dat scheurt erg lekker'.

Ik zag het woordje delay en dacht, hey, die heb ik ook! Geen idee waar het over gaat, maar dat wilde ik toch ff kwijt.

ACSlater
29 november 2007, 15:42
Het mooiste voor rockabilly is een tape-echo. Dan een analoge delay en als laatste een digitale delay.

Scotty Moore dacht daar waarschijnlijk anders over. Hij gebruikte op het laatst een Boss DD3 icm een Boss CH1. Toen hij begon was er nog geen digitale delay en moest hij wel een tape-echo gebruiken.
De veel moderne effecten proberen de oude te benaderen omdat deze gebruikt werden op oude, succesvolle platen die we allemaal kennen. Ik vraag me dan ook af wat ze zouden hebben gebruikt als de moderne effecten toen ook beschikbaar waren.

Nocki
29 november 2007, 15:50
Het verschil (voor geschiktheid bij het genre rockailly) zit m in de kwaliteid van het delay signaal. een slapback hoort niet teveel hoge tonen te hebben. eigenlik moet je steeds meer laag krijgen en over gaan naar een reverb achtige delay. Een boss DD-* geeft een redelijk getrouw signaal weer maar je wilt eigenlijk niet meer de attack van je oorspronkelijke sound horen en ook niet de hoge tonen. dus je zoekt een delay waarbij in de staart steeds minderhoog zit en weinig attack!

Harry
29 november 2007, 16:29
mee eens, daarom heb ik destijds EHX Memory Deluxe gekocht. Wel duur, maar een geweldige benadering van een tape-echo. Ik krijg er trouwens bijna niks anders uit dan een slapback-echo, maar dat zal mijn onkunde zijn.

Mitch
29 november 2007, 17:56
Ik krijg er trouwens bijna niks anders uit dan een slapback-echo, maar dat zal mijn onkunde zijn.
Ik denk dat ik 'm dan maar voor een zacht prijsje van je over moet nemen :nervous:

Harry
29 november 2007, 18:08
of jij doet me wat profi tips van de hand. Ik vertrouw je volkomen....

Dirk_Hendrik
29 november 2007, 18:11
of jij doet me wat profi tips van de hand. Ik vertrouw je volkomen....

tip van mij,

Tristan is ook volledig betrouwbaar en naar mijn mening koning met het "geile geluiden uit een DMM slopen"

:cheerup:

'66 special
29 november 2007, 20:25
Scotty Moore dacht daar waarschijnlijk anders over. Hij gebruikte op het laatst een Boss DD3 icm een Boss CH1. Toen hij begon was er nog geen digitale delay en moest hij wel een tape-echo gebruiken.
De veel moderne effecten proberen de oude te benaderen omdat deze gebruikt werden op oude, succesvolle platen die we allemaal kennen. Ik vraag me dan ook af wat ze zouden hebben gebruikt als de moderne effecten toen ook beschikbaar waren.
:sssh: da's alleen vanwege het gemak. Hij heeft enige tijd geleden nog een tweede EchoSonic (uiteraard een oudje) overgenomen van Paul Yandell.
Hij gebruikte altijd z'n eigen versterker, totdat een vliegmaatschappij z'n versterker flink liet stuiteren (waarna Ray Butts hem weer op moest lappen) en is hij overgestapt op een standaard amp (vaak Peavey) met DD-3.
Zo'n EchoSonic is niet alleen uniek vanwege de ingebouwde bandecho maar ook vanwege de klank zonder echo. Die zit in de University speaker en de unieke toonregeling (vind je op geen enkele andere versterker).

Persoonlijk heb ik nog geen pedaaltje gehoord dat een bandecho overtreft voor rockabilly. Het zal het publiek volgens mij geen reet uitmaken wat je gebruikt......

Overigens is een Danelectro Reel Echo wel bruikbaar voor rockabilly. Ik heb 'm als invaller voor m'n bandecho. Zou 'm niet nieuw kopen, maar tweedehands.

keessie
29 november 2007, 22:58
Hihi... geweldig! ondanks dat het halve forum op spullen van mij speelt of heeft gespeeld ben ik nog geen merk... wel een goed idee! bedankt daarvoor!

Als je interesse hebt hoor ik het wel:

Nocki@zeelandnet.nl
06-51694125

groetjes!
hey nocki haha sorry hoor , weet ik veel maar is duidelijk nu .
is het een analoge delay ??

Nocki
29 november 2007, 23:02
Het is een digitale delay waarbij van elke herhaling het hoog wordt weggehaald. waardoor je dus een lekkerdere delay krijgt en analoog aandoet. hij is digitaal maar klinkt gewoon heel anders, warmer dan andere delays.
Maar goed. dit klinkt natuurlijk allemaal niet zo geloofwaardig als ik m verkoop he :-)

greetz!

nocki

keessie
29 november 2007, 23:04
Het is een digitale delay waarbij van elke herhaling het hoog wordt weggehaald. waardoor je dus een lekkerdere delay krijgt en analoog aandoet. hij is digitaal maar klinkt gewoon heel anders, warmer dan andere delays.
Maar goed. dit klinkt natuurlijk allemaal niet zo geloofwaardig als ik m verkoop he :-)

greetz!

nocki
oke maar ik geloof je wel hoor wat kosten ze bij jou?
;)

Nocki
29 november 2007, 23:30
Hoi,

Ik wil er 75,- voor hebben. maar misschien beter om dit soort dingen over de mail of via pm te doen. dit is natuurlijk geen gitaarmarkt.

Dirk_Hendrik
30 november 2007, 08:31
Het is een digitale delay waarbij van elke herhaling het hoog wordt weggehaald. waardoor je dus een lekkerdere delay krijgt en analoog aandoet. hij is digitaal maar klinkt gewoon heel anders, warmer dan andere delays.


Nocky,
Dat bovenstaand "warm" gebrabbel hoor je tegenwoordig bijna bijna bij elke delay ;)

Mephistocles
30 november 2007, 08:41
Nocky,
Dat bovenstaand "warm" gebrabbel hoor je tegenwoordig bijna bijna bij elke delay ;)
Ssst! Niet zeggen! Nocki doet ook maar z'n uiterste best heb iets aan te smeren! (hihi wat ben ik toch gemeen).

Maar ik zweer bij analoog en ik zweer bij tappen! Dat zweer ik! Alleen mn ME50 is alleen niet zo analoog... zucht... :(

Mitch
30 november 2007, 08:47
En hij heeft gewoon gelijk, die BYOC poept de concurrentie gewoon de ogen dicht :rockon: Laat me Nocki's delays nog een keer spammen, want die krengen zij gewoon super. Zelfs een hype beestje als de Mad Professor DBD of de top-seller T-Rex Replica klinken lang zo lekker niet.

Dirk_Hendrik
30 november 2007, 09:09
OK..

Alléén jammer dat Keith BYOC ook inconsequent in je ogen zit te scheiten:

Uit de delaybeschrijving:


The expensive BBD (bucket brigade delay) chips they used were not the secret...it was their high frequency filter.


En dan bij de Chorus:


A 1,024 stage Bucket Brigade Delay chip delivers the vintage tone.


O! Nu in eens wel?? Heeft Keith z'n huiswerk zo slecht gedaan of issie bezig met het verkopen van standaard uitgekauwde would-be boetiek mojo crap ?? :stop:

Einzeln
30 november 2007, 09:23
OK..

Alléén jammer dat Keith BYOC ook inconsequent in je ogen zit te scheiten:

Uit de delaybeschrijving:


En dan bij de Chorus:


O! Nu in eens wel?? Heeft Keith z'n huiswerk zo slecht gedaan of issie bezig met het verkopen van standaard uitgekauwde would-be boetiek mojo crap ?? :stop:

Behalve deze 2 mogelijkheden kan er iets anders aan de hand zijn.
Ik lees namelijk niets inconsequents in zijn tekst. Nog een hypothese is dat hij zegt dat het deze chip er bij de chorus wel toe doet en bij de de delay een stuk minder. Hij spreekt geen waarde oordeel uit over de chip bij de delay.

Dirk_Hendrik
30 november 2007, 09:53
Met als enig probleem dat z'n hypothese kant nog wal slaat. Die "magische filtering" is bij chorusses even aanwezig als bij delays.

wat is dan de MojoCrap?
Dat je bij een digitale delay zult moeten zien te verkopen dattie digitaal (wordt beschouwd als fout) is en dat doe je dus met het vertellen dat het verschil zit in de filtering. Iets wat overigens verschrikkelijk waar is.

In het geval van die chorus moet er echter extra nadruk op worden gelegd dat hij analoog is en "die karakteristieke" analoge klank heeft. Wat is daar een beter slachtoffer voor dan die BBD chip. Ondanks het feit dat dezelfde filtering wordt toegepast en het er dus geen flikker toe doet of dat chipje analoog of digiaal is.

Als die klank van die chip zoveel invloed zou hebben, waarom neem hij die dan niet?

Omdat je voor een PT2399 delaychipje een dollar of 2 betaalt en voor een paar BBD chips die hetzelfde kunnen een veelvoud daarvan.

Einzeln
30 november 2007, 10:21
Is het mogelijk om zonder die (analoge)chip zo'n chorus te maken?
Blijkbaar is dat bij de delay volgens de eerdere posts in ieder geval wel mogelijk.
Als dat mogelijk is zou dat jou stelling bevestigen. Want dan heeft de mojo niets met de chip te maken maar met andere componenten.

Dirk_Hendrik
30 november 2007, 10:28
Ja hoor.

Ding is alleen dat de chorus BBD's (met een vrij korte vertragingstijd dus) reatief eenvoudig te krijgen zijn en dus niet duur. Al helemaal omdat chipfabrikant Shanghai Belling ze weer nieuw maakt (an Maxon daarmee z'n analoge delays weer op de markt kan smijten) (Evenals Visual Sound)

Jammergenoeg heeft Keith BYOC er blijkbaar voor gekozen om een Smallclone te clonen en in z'n ontwerp geen conversie van wel zeldzame BBD naar niet zeldzame BBD uit te voeren... met als gevolg dattie nu door z'n chips heen is en het ding on hold staat.

Einzeln
30 november 2007, 10:40
Ja hoor.

Ding is alleen dat de chorus BBD's (met een vrij korte vertragingstijd dus) reatief eenvoudig te krijgen zijn en dus niet duur. Al helemaal omdat chipfabrikant Shanghai Belling ze weer nieuw maakt (an Maxon daarmee z'n analoge delays weer op de markt kan smijten) (Evenals Visual Sound)

Jammergenoeg heeft Keith BYOC er blijkbaar voor gekozen om een Smallclone
te clonen en in z'n ontwerp geen conversie van wel zeldzame BBD naar niet zeldzame BBD uit te voeren... met als gevolg dattie nu door z'n chips heen is en het ding on hold staat.

Als ik jou goed begrijp zeg je dat je de chorus wel met een BBD maakt maar niet perse met een dure. Daarmee zeg je dus niets over de eigenschappen van de BBD maar alleen iets over de prijs/verkrijgbaarheid.
Keith valt dan te verwijten dat hij niet zijn best heeft gedaan om met de verkrijgbare bbd een chorus te bouwen.

Maar...... dan klopt het mojo verhaal toch nog steeds? Want bbd levert mojo aan de chorus. En filtering geeft de mojo aan de delay. En dat lees ik toch vooral in het verhaal. van de byoc site:

digital delay:
A digital delay voiced to have the same
high end roll off that gave vintage
analog delays their warm tone. The
expensive BBD (bucket brigade delay)
chips they used were not the secret...it
was their high frequency filter. This
filter rolls off a little high end with each
repeat and creates the atmospheric
effect of each repeat travelling farther
and farther away that most digital
delays were unable to recreate.

chorus:
Rediscover the joy of chorus again with this kit.
Rich, lush shimmer with an organic, ambient
warmth that you can only get with analog
circuitry

Ik zie hem alleen zeggen dat je de gewenste delay digitaal kan maken en de gewenste chorus niet.

Mitch
30 november 2007, 10:50
We gaan slightly off topic, maar toch.... hij is nu blijkbaar niet meer vies van een beetje marketing. Dat de filtering goed werkt is wel duidelijk, dus ach... als -ie er meer door verkoopt ? Die man moet er ook zijn gezin van onderhouden ;)
Ten tijde van Big Tone was -ie nog absoluut no-nonsense, maar daar verkocht -ie weinig van, ondanks de kwaliteit.
Anyway, de chorus ken ik niet, de analoge delay ook nog niet, maar dat de filtering op de digitale goed is, is me duidelijk.

Trouwens, het grote voordeel van analoog werd toch vooral verkocht als zijnde dat er een separaat droog signaal blijft dat niet gedigitaliseerd hoeft te worden ?

Dirk_Hendrik
30 november 2007, 11:08
Trouwens, het grote voordeel van analoog werd toch vooral verkocht als zijnde dat er een separaat droog signaal blijft dat niet gedigitaliseerd hoeft te worden ?

Huh,
Wat in veel digitale apparaten ook zo is. Ik noem bijvoorbeeld de Boss DD's (allemaal) maar ook jouw geliefde Ibanez DML.

keessie
30 november 2007, 13:38
okey bedankt jongens voor de info
heb er een besteld bij Nocki ik wacht af hahaha
jullie horen het gr kees :noob:

Nocki
30 november 2007, 13:41
Het vervelende van dit forum is dat het allemaal tekst is. Je zou Kees eens aan de telefoon moeten horen! Geweldig!
Kees je praat ontzettend gaaf! In het zuiden van nederland hoor je niet zoveel verschillende tong vallen zoals in de grote steden. dat mis ik echt!

keessie
30 november 2007, 14:36
hahaha kan er ook niks aan doen hoor
Maar dat hebben wij weer hier vinden in het zuiden weer een lief zacht taaljegr kees

Mitch
1 december 2007, 13:09
Huh,
Wat in veel digitale apparaten ook zo is. Ik noem bijvoorbeeld de Boss DD's (allemaal) maar ook jouw geliefde Ibanez DML.
Thanks, dat verklaart een hoop. Er wordt zo hier en daar wel eens mee geschermd, maar ik had al zo'n donkerbruin vermoeden dat dat niet klopte.

En keessie: gefeliciteerd. Laat nog even weten hoe je 'm vindt (dan ben ik tenmisnte niet meer de enige die dat ding loopt te promoten)

Nocki
1 december 2007, 13:13
Hij is onderweg!

peter_heijnen
1 december 2007, 13:30
Anyway, de chorus ken ik niet, de analoge delay ook nog niet
Is er een byoc analoge delay dan?

Mitch
1 december 2007, 13:37
Die komt eraan of is er al.

keessie
11 december 2007, 22:17
Ik heb hem
Nou hij is gewoon goed hoor.
Latert

Tristan
11 december 2007, 23:25
tip van mij,

Tristan is ook volledig betrouwbaar en naar mijn mening koning met het "geile geluiden uit een DMM slopen"

:cheerup:

Hee, dankjewel voor het compliment man! :D
Het is natuurlijk ook gewoon een beregeil apparaat...

Maar, voor Harry dan:
Je moet het eens proberen met de feedback redelijk hoog, zo net een streepje onder dat 'ie gaat oscilleren...
Naar keuze nog een beetje vibrato of chorus toevoegen met de modulatieknop en de delaytijd ook niet te laag afstellen en je hebt een vette, brede delay te pakken...

ewout
13 december 2007, 20:34
Je moet het eens proberen met de feedback redelijk hoog, zo net een streepje onder dat 'ie gaat oscilleren...
Naar keuze nog een beetje vibrato of chorus toevoegen met de modulatieknop en de delaytijd ook niet te laag afstellen en je hebt een vette, brede delay te pakken...

Juist, voor die sound met die settings heb ik dat pedaal gekocht! Met die sound kan je echt niets meer verkeerd doen, zo lijkt het! Breeeeeeeeeed. Helemaal gaaf als je er ook nog een echopark (of andere delay) voorzet trouwens.

Nitefly7
13 december 2007, 22:00
In het kader van 'ik heb geen verstand van blues, maar ik speel zelf op een Boss Metalzone en dat scheurt erg lekker'.

Ik zag het woordje delay en dacht, hey, die heb ik ook! Geen idee waar het over gaat, maar dat wilde ik toch ff kwijt.

de Replica vind ik ook erg geschikt voor een lekkere slapback hoor :)

...maarja, in mijn 'muziek wereld', mag dat ook wel voor het geld..

ik heb 'm echter als flexibele delay; beetje reverb voor bluesy spul en een gewone echo voor de rest..

voor 'n country-'vibe' is de Replica dus ook goed geschikt
... maar inderdaad, die BYOC's doen het werk voor 1/5 van de prijs ofzo..

Nitefly7
13 december 2007, 22:09
Het vervelende van dit forum is dat het allemaal tekst is. Je zou Kees eens aan de telefoon moeten horen! Geweldig!
Kees je praat ontzettend gaaf! In het zuiden van nederland hoor je niet zoveel verschillende tong vallen zoals in de grote steden. dat mis ik echt!

Als ervaringsdeskundige 'Limburgicus', kan ik je vertellen dat in ieder geval 'dat' zuiden van Nederland (Zuid-Limburg), wel degelijk verschillende tongvallen te bespeuren zijn hoor :)

en helemaal off-topic: het is heel apart om te zien dat het zuiden van Zweden, Skåne, ook een soort Limburg is; inclusief de grappen en 'sympathie' voor de gekke manier waarop men Algemeen ('Beschaafd') Zweeds denkt te moeten praten.. Het verschil tussen 'g' en 'G', is hier de 'ahrr' vs. 'Errrrr' (letter 'r')

en de noeste, stillere 'Groninger' of 'Fries' bestaat ook hiero; noord-Zweden is erg kortaf en stil... Totdat ze 'mogen praten'.. hard to shut 'em up ;)

Denemarken-grappen komen bijna overeen met onze Belgen-moppen.. inclusief het omschrijven van Skåne als bijna-Denemarken, zoals sommige Limburgers af en toe 'reserve-Belgen' lijken te zijn...

Tristan
17 december 2007, 17:05
Juist, voor die sound met die settings heb ik dat pedaal gekocht! Met die sound kan je echt niets meer verkeerd doen, zo lijkt het! Breeeeeeeeeed. Helemaal gaaf als je er ook nog een echopark (of andere delay) voorzet trouwens.

Haha, lekker he? :D

Mephistocles
19 december 2007, 11:55
... Denemarken-grappen komen bijna overeen met onze Belgen-moppen.. inclusief het omschrijven van Skåne als bijna-Denemarken, zoals sommige Limburgers af en toe 'reserve-Belgen' lijken te zijn...
Hee alleen ons Zeêuw'n mohen reservebelhen henoemd worr'n! Vooruut, Zjiws-Vloandr'n dan.

Leuk Zeeuws-Vlaanderen weetje: wij zijn officieel nog steeds in oorlog met Spanje, al sinds de 80 jarige oorlog.

Harry
19 december 2007, 13:29
Hee, dankjewel voor het compliment man! :D
Het is natuurlijk ook gewoon een beregeil apparaat...

Maar, voor Harry dan:
Je moet het eens proberen met de feedback redelijk hoog, zo net een streepje onder dat 'ie gaat oscilleren...
Naar keuze nog een beetje vibrato of chorus toevoegen met de modulatieknop en de delaytijd ook niet te laag afstellen en je hebt een vette, brede delay te pakken...

jaaaa, had je nog een PM willen sturen, maar de tijd, de tijd.....
Oscilleren? Is dat als ie net lelijk gaat klinken? Ik ga het proberen, zal volgend jaar worden helaas....
Bedankt voor de tip!

Tristan
19 december 2007, 17:46
Oscilleren is als dat ding op tilt slaat en zelf tonen gaat maken, van die spaceship achtige geluiden zeg maar, je moet 'm zo afstellen dat 'ie dat net niet doet, het geeft een hele mooie sustain en een lang en breed geluid, met toefje vibrato of chorus maak je het dan helemaal af... :)

jero
20 december 2007, 08:35
die EHX blijft toch iedere keer bij mij oppoppen als nog eens te proberen...

kan hij ook moduleren zonder delay, of alleen in combinatie met delay?

en qua ruis/brom heeft hij nogal een reputatie. Is het echt zo slecht of muggenzifterij?

Harry
20 december 2007, 09:34
Oscilleren is als dat ding op tilt slaat en zelf tonen gaat maken, van die spaceship achtige geluiden zeg maar, je moet 'm zo afstellen dat 'ie dat net niet doet, het geeft een hele mooie sustain en een lang en breed geluid, met toefje vibrato of chorus maak je het dan helemaal af... :)

duidelijk, nogmaals dank!!!

@Jero: het is dus een delay, de chorus en tremolo zijn ervoor om een slippende band na te bootsen. Verder heb ik geen last van brom of ruis, maar bij mijn bak herrie hoor je dat toch niet.

Harry
21 december 2007, 09:20
Tristan, als je dit draadje nog volgt: zit jouw delay tussen gitaar en versterker of in de effectloop? Die van mij tussen gitaar en versterker, helemaal achteraan.

Kim Wilson
21 december 2007, 11:15
Even inhaken:

Ik ben ook stilletjes aan het kijken voor een delay. Moet ik nog ergens speciaal op letten i.v.m. het gebrek aan een effectloop? M.a.w., kan ik een DD-6 gewoon aan het eind van de keten zetten?

Kim Wilson
21 december 2007, 12:06
Even inhaken:

Ik ben ook stilletjes aan het kijken voor een delay. Moet ik nog ergens speciaal op letten i.v.m. het gebrek aan een effectloop? M.a.w., kan ik een DD-6 gewoon aan het eind van de keten zetten?
Eeeh... Iemand?

Nielsje
21 december 2007, 12:09
Je hebt haast met een antwoord hans? 8-)
Ja hoor, je kan je DD-6 (die ga je kopen?) gewoon aan het einde kwakken, of gebruik je ook iets van drive in de amp zelf (nee toch?) Werkt prima.

almarvk
21 december 2007, 12:10
Ja hoor dat kan. Geen probleem. Gewoon ook een beetje uittesten wat het beste werkt :)

Ik heb trouwens van de week een Digitech Digidelay (XDD) binnen gekregen. Klinkt erg leuk voor het geld. Behoorlijk veel opties waar ik nog uit moet zoeken. M'n eerste indruk is dat het nog wel behoorlijk digitaal klinkt en dat het jammer is dat je geen instellingen kan opslaan. Zo is het thuis erg leuk uitproberen, maar jammer dat je live maar één mogelijkheid hebt. Vergeleken met de Ibanez DE7 klinkt de Ibanez warmer en 'echter'. De Digidelay is wel sterker op het gebied van delays vergeleken tot de Ibanez die weer sterker is in een meer echo klank.

Kim Wilson
21 december 2007, 12:16
Je hebt haast met een antwoord hans? 8-)
Ja hoor, je kan je DD-6 (die ga je kopen?) gewoon aan het einde kwakken, of gebruik je ook iets van drive in de amp zelf (nee toch?) Werkt prima.
Nou, ik weet nog niet zeker of ik hem ga kopen, maar ik zit er idd wel over te denken. En het liefste gewoon een Boss, maar dat is geen must.

En de drive haal ik idd het meeste uit het oversturen van de preamp. Hij staat standaard op een licht randje, en d.m.v. het boosten van mijn signaal (BD-2 met gain op weinig, en min volumeknop van de gitaar) creëer ik meer volume en dus ook meer gain in de voortrap. Is dat een probleem?

Nielsje
21 december 2007, 12:18
Nee hoor, moet gewoon goed komen
Waarom persé een boss? Is dat een 'familie' kwestie? :)

M Kactus
21 december 2007, 12:19
Nou, ik weet nog niet zeker of ik hem ga kopen, maar ik zit er idd wel over te denken. En het liefste gewoon een Boss, maar dat is geen must.

En de drive haal ik idd het meeste uit het oversturen van de preamp. Hij staat standaard op een licht randje, en d.m.v. het boosten van mijn signaal (BD-2 met gain op weinig, en min volumeknop van de gitaar) creëer ik meer volume en dus ook meer gain in de voortrap. Is dat een probleem?

Dan kan het zijn dat ie beter klinkt in de FX-loop. Daar horen de meeste time-based pedaaltjes thuis, maar het hoéft niet, natuurlijk. Hangt er vanaf wat het beste klinkt.

Kim Wilson
21 december 2007, 12:27
Nee hoor, moet gewoon goed komen
Waarom persé een boss? Is dat een 'familie' kwestie? :)
Nee, niet per se een Boss. Ik heb tot nu toe alleen maar Boss pedalen, en ik vind het er gewoon rustiger en netter uitzien. En ze zijn redelijk betaalbaar en goed te vinden. Maar als er betere alternatieven zijn, hoor ik die graag. :)


@ M Kaktus: Ik zei al dat ik dus geen FX-loop heb. Ik heb een 1-kanaals ouwe Fender amp, zonder poeha. :)

M Kactus
21 december 2007, 12:29
Nee, niet per se een Boss. Ik heb tot nu toe alleen maar Boss pedalen, en ik vind het er gewoon rustiger en netter uitzien. En ze zijn redelijk betaalbaar en goed te vinden. Maar als er betere alternatieven zijn, hoor ik die graag. :)


@ M Kaktus: Ik zei al dat ik dus geen FX-loop heb. Ik heb een 1-kanaals ouwe Fender amp, zonder poeha. :)

Mooi, erg hard overgelezen :) Maar zoals al gezegd werd, zal het vast geen probleem zijn. Dan ga ik nu maar weer mijn mond houden :p.

Tristan
21 december 2007, 16:10
Tristan, als je dit draadje nog volgt: zit jouw delay tussen gitaar en versterker of in de effectloop? Die van mij tussen gitaar en versterker, helemaal achteraan.

Ik heb 'm op precies dezelfde plaats staan, daar is 'ie eigenlijk ook voor gemaakt...
Het verschil tussen een goede analoge en een digitale delay is dat de eerste veel beter klinkt voor de amp, digitale delays klinken over het algemeen beter in de effectsloop...

Jero:
In principe kan je de modulatie ook alleen gebruiken als je de delay en feedback knoppen zo laag mogelijk zet, alleen geeft de modulatie dan wel wat minder effect...
Met extreme instellingen kan je, met name met de vibrato wel wat weirde en beetje Grungy/Alternative Rock sounds maken, erg cool...

Tristan
21 december 2007, 16:16
Hans a.k.a. Kim Wilson:
Zoals ik hiervoor al stelde klinken analoge delays meestal beter voor de amp dan digitale (zoals de Boss en de Digitech)...
Volgens onze goede forumvriend Mitch klinkt de BYOC delay wel erg goed voor de amp en die is niet al te duur, misschien wel het overwegen waard...
Ik weet niet wat je precies zoekt, gewoon een lekkere slapback of iets anders?

Kim Wilson
21 december 2007, 16:59
Hans a.k.a. Kim Wilson:
Zoals ik hiervoor al stelde klinken analoge delays meestal beter voor de amp dan digitale (zoals de Boss en de Digitech)...
Volgens onze goede forumvriend Mitch klinkt de BYOC delay wel erg goed voor de amp en die is niet al te duur, misschien wel het overwegen waard...
Ik weet niet wat je precies zoekt, gewoon een lekkere slapback of iets anders?
Geen idee wat ik zoek, ik ben (nog) niet zo thuis in delay's. Maar het moet natuurlijk een beetje bruikbaar zijn voor country, blues en rockabilly.

Zo'n BYOC, zou ik dat ook kunnen bouwen? Ik ben op zich redelijk handig, en heb ook wel wat technisch inzicht. En tekeningen lezen is mijn werk, dus dat kan ik ook wel.

Tristan
21 december 2007, 18:17
Moet wel kunnen hoor en anders kan je ze ook afgebouwd kopen...
Nog een tippie, of twee eigenlijk, Nocki van het forum verkoopt als het goed is zijn twee BYOC delays, dus misschien kan je hem even pm'en en Vinni, ook van dit forum, verkoopt zijn Jacques Prisoner, dat schijnt een heel goed klinkende analoge delay te zijn, beide met 75 en 100 euro niet echt duur te noemen...

Kim Wilson
21 december 2007, 19:47
Nee, dat valt idd erg mee. Maar eens met de vrouw overleggen. :satisfie:

Bedankt iig voor de info. :)

Tristan
21 december 2007, 19:59
Geen probleem, graag gedaan hoor... :)

Nielsje
21 december 2007, 20:38
Zo'n BYOC, zou ik dat ook kunnen bouwen? Ik ben op zich redelijk handig, en heb ook wel wat technisch inzicht. En tekeningen lezen is mijn werk, dus dat kan ik ook wel.

Jawel joh, dat kan je wel. Stelt niet veel voor. Printje heb je, onderdeeltjes erin steken, solderen, klaar. Tip, niet je vinger of tong tegen het uiteinde van de soldeerbout houden, verder kan er weinig misgaan.

Kim Wilson
23 december 2007, 14:17
Nocki was hem al kwijt, helaas. Ik denk dat ik hem zelf maar ga bouwen. Lijkt me ook wel leuk ook. :)


Zo'n BYOC, die is wel digitaal. Maar ik begrijp dat die wel goed werkt vóór de preamp? En is ie werkelijk zoveel beter dan de Boss DD-6? En dat ding van Vinni?

Ik weet het, het klinkt als n00b-vragen, maar even testen is er niet echt bij, en ik hecht toch wel behoorlijk veel waarde aan de adviezen van onder andere Tristan en Mitch. En het hoeft ook niet de beste aller tijden te zijn, maar als ik voor pakweg hetzelfde geld een hele goeie delay kan bouwen, doe ik dat net zo lief.

Mitch
23 december 2007, 14:42
Hans a.k.a. Kim Wilson:
Zoals ik hiervoor al stelde klinken analoge delays meestal beter voor de amp dan digitale (zoals de Boss en de Digitech)...
Volgens onze goede forumvriend Mitch klinkt de BYOC delay wel erg goed voor de amp en die is niet al te duur, misschien wel het overwegen waard...
Ik weet niet wat je precies zoekt, gewoon een lekkere slapback of iets anders?
Laat ik daar wat aan toevoegen: een digitale delay kan best goed klinken voor de pre amp, maar dan meestal vooral als -ie helder is. Hoe meer -ie 'hifi' is a la Boss DD des te makkelijker kan het soms klinken voor een pre amp. De DE7, een heerlijk warm klinkende digitale delay, klinkt prima voor een cleane bak, maar na drive pedalen óf voor een opbrekende pre amp wordt het a moeilijker, die komt echt tot zijn recht in de loop. Da's dus ook de enige reden dat ik dat ding niet meer gebruik. Mijn Ibanez DML, wat aan de heldere (laag-af) kant, maar kan prima vóór de pre amp, zelfs voor het lead kanaal van mijn Boogie Studio, ik bedoel maar...
De BYOC is hierin de gulden middenweg: heeft een prima filtering, klinkt dus lekker warm maar klinkt nog steeds puik voor een opbrekende pre amp of na een scheurpedaal.
Voor slapback (wat jij waarschijnlijk het meest zal gebruiken) is -ie uitermate geschikt. Een superheldere, strakke delay klinkt juist niet tof als slapback is mijn ervaring.

Tristan
23 december 2007, 15:14
Ik was er inderdaad al wel een beetje vanuit gegaan dat 'ie een slapbackachtige sound zocht...
Die Prisoner is misschien ook nog een mooie optie, ook niet al te duur en dan hoef je zelf niet te klooien...
Helderheid is inderdaad wel fijn als je een delay voor je oversturende (pre)amp wil zetten, alleen vind ik het dan vaak wel enigszins klinisch gaan klinken met de meeste digitale delays, analoog blijft toch mijn voorkeur hebben als ik 'm voor de amp zet...

Kim Wilson
28 december 2007, 10:45
Ik heb gisteren een delay getest, en ik geloof niet dat ik er wat mee kan...

Nielsje
28 december 2007, 10:49
Nee? ik vond het in het begin ook lastig, het enige wat ik ermee deed was toonladders over elkaar heen spelen...

maar je kan er wel hele gave dingen mee doen! Tis een kwestie van oefenen. Waarom koop je niet gewoon een 2e hands delay op marktplaats, oefen je een tijdje, en als het niet bevalt kan je hem altijd weer verkopen..

drap
28 december 2007, 11:01
Gezien je voorkeuren van muziek, had je 'm wel op de slapbackstand staan, KW? Dat is verder geen absurd raar geluid. Gewoon een korte pingpong om het zo maar uit te drukken.

Mitch
28 december 2007, 11:12
Ik heb gisteren een delay getest, en ik geloof niet dat ik er wat mee kan...
Kim gozer, volgende keer op een meeting ga ik je gewoon inwijden in de delay. Met blues heb je eignelijk alleen slapback nodig, al kan een wat kortere delay bij een rustige solo ook wel bij blues, maar van wat ik er van gehoord heb hebben jullie daar denk ik het repertoire niet voor en je doet natuurlijk voornamelijk rhythm. ANyway, slapback cursus in het kort:
delaytijd helemaal laag of indien aangegeven, rond de 100ms.
Repeats: 1
feedback (of wet/dry, whatever) naar smaak, verschilt nogal per delay.

jero
28 december 2007, 12:26
als ik naar de nummers op je website luister, die overigens erg ok klinken, zie ik ook niet direct een toegevoegde waarde in delay, zeker niet als je alleen slag speelt (volgens Mitch's post hierboven). Toch vooral muziek die bij mij associaties oproept met een gitaar direct in een tweed amp met eventueel een drive of boostertje ertussen (less is more zeg maar...) :)

Kim Wilson
28 december 2007, 13:51
Nou ja, ik heb ook niet echt uitgebreid kunnen testen. Man wat was het daar druk. Maar ik heb een Danelectro-delay geprobeerd, iets zitten proberen met instellingen en zo, maar ik kon er nog niet echt een toegevoegde waarde in vinden. Maar Mitch, ik neem je aanbod aan, laat me maar een keer horen wat je er mee kan.

En Drap, heb je die van jou ook nog steeds?

drap
28 december 2007, 14:14
Yep, maar niet voor lang meer. Joen20 komt 'm binnenkort kopen. Die was eerder dan jij, sorry. Mocht het alsnog om de één of andere reden niet doorgaan ben je absoluut de eerste.

Kim Wilson
28 december 2007, 14:16
Oké, no problemo. Er zijn vast nog wel meer delay's te koop. En ik heb niet zo'n haast. :)

drap
28 december 2007, 14:17
Ik heb de Fuzz Factory desnoods nog wel in de aanbieding. Lekker bluesy pedaaltje :D

Herman
28 december 2007, 14:19
Ik heb net mn DD-6 binnen gekregen...leuk pedaal! Maar nu was ik er wat mee aan het kloten...clean wel te verstaan, gewoon wat tokkel werk met een lichte delay. Klonk prima, maar als ik van kanaal schakel met mn versterker (Koch Twintone) dan is het ineens een behoorlijke ruisbak, aan én uit. Nou teste ik hem gauw eventjes met een tuner erbij, en die heb ik dus al omgewisseld in de keten, en wanneer: Amp -> Tuner -> Delay -> gitaar
heeft ie iets minder last van ruis dan wanneer:
Amp -> Delay -> Tuner -> gitaar...

Is dit normaal? Ik heb hem in de winkel ook nog ff getest met overdrive (wel voornamenlijk clean, maar nog kort ff met overdrive van een Cube) en daar had ie er geen last van. En als dit niet normaal is, valt er wat aan te doen?
Bv. zou het eventueel helpen om zo'n ding dan in een loop te zetten? Dan is het pedaaltje wanneer de loop niet ingeschakeld is, compleet uit de loop toch?

Effectsloop heb ik trouwens nog niet geprobeerd, en dat zal ik zo eventjes doen, maar al zou dit werken, dit heb ik líever niet, aangezien ik er dan 2 kabels bij moet hebben en dat word me te veel kabel-wirwar.

Help? :)

drap
28 december 2007, 14:25
Heb je dat ding op batterijen lopen, of andere voeding? In het geval dat je batterijen gebruikt zou ik er ff een nieuwe in doen. Mocht je nou losse voeding gebruiken voor je pedalen, probeer dan juist eens een batterij (ook een nieuwe uiteraard).

Herman
28 december 2007, 14:30
Ik heb hem aangesloten op het moment met een Onespot+Daisy Chain...hieraan zit ook mn Korg DT-10..verder niks. Maar ik zal die batterij-tip eens proberen!

ketja
28 december 2007, 19:32
Gisteren m'n DD-20 omgeruild voor een DD-6. Blijven toch prima delays, die DD's.

Herman
28 december 2007, 19:45
Ik denk dat er voor mij niks anders op zit dan de DD6 in de effectloop te gooien, aangezien hij daar toch echt wel drastisch veel beter klinkt (nooit gedacht dat dat zó veel verschil maakte!). Ik baal alleen dat je dan wéér 2 extra kabels over podium of door je repetitieruimte hebt lopen.

Misschien is het wel een idee om 2 mooie kabels erbij te kopen, die aan mn footswitch kabel vast knopen (wel subtiel, moet er uiteraard wel weer af kunnen) en dat die dan langs elkaar lopen. Als dit nou een beetje wil heb je ipv 2extra kabels, gewoon 1 dikkere. :)

dml
29 december 2007, 05:02
Dat kan ook met één kabel. Ik gebruik namelijk voor dat doel een microfoonkabel: op mijn board heb ik een break out-boxje gemaakt met XLR-in en 2x jack, die laatste zitten dan weer aangesloten op m'n Delay. Aan de andere kant van de mic-kabel hangt een verloopstekkertje, wederom van XLR naar 2x jack.

peter_heijnen
29 december 2007, 10:13
Misschien is het wel een idee om 2 mooie kabels erbij te kopen, die aan mn footswitch kabel vast knopen (wel subtiel, moet er uiteraard wel weer af kunnen) en dat die dan langs elkaar lopen. Als dit nou een beetje wil heb je ipv 2extra kabels, gewoon 1 dikkere. :)


Onderstaand komt uit een ander topic, maar vond ik een briljant idee om verschillende kabels voor niet al te veel geld netjes aan elkaar te "rijgen".

Afgelopen week zo'n flexibele plastic geweven kous gekocht bij de electronica zaak om de hoek, 5m. Die kous opgestroopt rond een pvc rioolpijp van 35mm doorsnede en 2 m lengte. Aan beide zijden vast getaped. Alle kabels erdoorheen getrokken (ik heb signaal en voeding gescheiden gehouden), toen tape los aan 1 kant, tie-wrap erom heen aan die kant en dan langzaam de pijp eruit trekken, totdat alle kabels mooi in de 25mm doorsnede kous zitten. Ziet er prima uit en voor 15e voor de kous en 4e voor de pijp is het geen geld.

Herman
29 december 2007, 18:57
Hey jongens,

Bedankt voor de tip, helemaal de laatste ziet er goed uit, ik zal eens gaan knutselen binnenkort! :)