PDA

View Full Version : Rack -> Pedalenplank; help inzicht nodig!



Chroxy
25 november 2007, 23:17
Hmm, nu weet ik eerlijk gezegd niet of mijn topic in het goede forum staat, maar ok.

Ik zit met een dilemma!
Ik speel al jaren over een klein rackje in combinatie met een Marshall combo. In het rackje zit een Boss GX-700 (pre amp) en een TC M-one (FXloop).. van de TC m-one gebruik ik delays en van de boss: phaser, delay, pitch, ringmod, chorus, tremelo.. waarbij de laatste 3 eigenlijk nog niet eens zo heel vaak en dus niet belangrijk zijn.

Alles heeft een beetje tonesuck (ofja, vooral die GX-700), maar ik speelde en was tevreden; alles werd aangestuurd door een gemodde FCB1010 (phantompower) dus het was ook nog eens makkelijk opzetten.

Maare! Waarom wil ik het anders? Nou; ik ben geswitch met versterkers: ipv de combo gebruik ik nu een combo Vox Ac-15 en een halfstack JCM800.. Daarnaast wil ikw at pedaaltjes gaan gebruiken.. dus heb k een switcher gekocht.. Nu zit ik dus met een enorm eberg om te slepen en daarnaast speel ik in 2 bands, bij 1 band hebben we een kar; lekker makkelijk.. en de andere band moet ik iedere keer 1 versterker meeslepen etc..

Dus! Om alles handzamer te maken wil ik dat rackje + pedalenboard weg en een pedalenboard met wat pedaaltjse hebben: bij die andere band kan ik dan ook mijn effecten gebruiken.. En ik vind dat ik lang niet alles uit mn rack haal: alleen die enkele effecten.. Nu wilde ik dat rack altijd voro de enorme vrijheid; maar ik gebruik het niet..

Euhm.. ja.. heel verhaal.. wat denken jullie? Doen, of niet doen? ik weet het even neit meer zo :P

WillemdaGuide
26 november 2007, 09:20
ik zou dat rek er lekker uitschoppen, paar goeie pedaaltjes voor je effecten op een boardje knopen en dan naar beide versterkers....

Maar goed, besef ook wel dat het persoonlijk is en een eeuwige zoektocht naar handzaam vs geluid.

Chroxy
26 november 2007, 12:44
jah ik besef me ook dat ik eenv raag stel en die eigenlijk zelf al beantwoord.. maar zouden andere mensen misschien kunnen zeggen wat zij zouden doen?

Een aantal pedaaltjes kopen? Of mijn rackje blijven houden, waar ik wel alle vrijheid heb, maar die lang nieallemaal gebruik..

EuroCinema
26 november 2007, 17:01
Je gelooft het misschien niet, maar ik kan in de toekomst kijken!

Je maakt een lekker compact bordje met een delay, phaser en pitchshifter. Na een tijdje toch ook maar een ringmod voor dat ene nummer, en later ook weer een chorus en - echt de laatste - een tremelo. Plus een goeie voeding voor de hele boel. En een stempedaaltje. En omdat je pre-amp toch wel wat lekkere drive gaf die je nu mist, een goeie boutique overdrive/booster. En vanwege de tonesuck een TB looper erbij. Toch wel beter om dat allemaal in een goeie koffer te zetten.

Nu heb je bij elkaar iets dat nauwelijks draagbaarder is dan je ouwe rackje. En dan begin je ervan te balen dat je voor die ene sound vier pedalen aan/uit moet tapdansen. En begin je weer aan een rack te denken.

Tenminste, zo gaat het bij de meeste gitaristen...

peter_heijnen
26 november 2007, 17:30
Je kunt ook je rack houden met van je twee multi-fx alleen de tc nog er in.

Als je rack 4 he is, heb je nog genoeg ruimte over voor je switcher en wat pedalen. En als je die pedalen op een plank vastzet die je in en uit je rack kunt schuiven heb je ook meteen een losse plank voor bijv repetities.

Voor die repetities kun je bijv ook je gx700 los meenemen. De preamp gebruik je dan gewoon niet, maar wel kun je er dan mooi patches op maken met steeds twee effecten die je met een simpele remote switch (die vast ook nog wel op je plank past) on/off kunt schakelen.

ben79
29 november 2007, 11:48
wat vraag je voor je gx? :-)

Sj03rd
29 november 2007, 13:04
Je gelooft het misschien niet, maar ik kan in de toekomst kijken!

Je maakt een lekker compact bordje met een delay, phaser en pitchshifter. Na een tijdje toch ook maar een ringmod voor dat ene nummer, en later ook weer een chorus en - echt de laatste - een tremelo. Plus een goeie voeding voor de hele boel. En een stempedaaltje. En omdat je pre-amp toch wel wat lekkere drive gaf die je nu mist, een goeie boutique overdrive/booster. En vanwege de tonesuck een TB looper erbij. Toch wel beter om dat allemaal in een goeie koffer te zetten.

Nu heb je bij elkaar iets dat nauwelijks draagbaarder is dan je ouwe rackje. En dan begin je ervan te balen dat je voor die ene sound vier pedalen aan/uit moet tapdansen. En begin je weer aan een rack te denken.

Tenminste, zo gaat het bij de meeste gitaristen...

haha LOL, mooi scenario! en zo gaat het inderdaad wel vaak, maar de belangrijkste stap is een goeie looper erbij. Zo schakel je alles ineens met je looper die ook je amp schakelt. Hey! dat is mooi, toch alles op de grond liggen, altijd realtime veranderen maar wel in 1 keer schakelen net als bij een rack! :)

BeeJee
29 november 2007, 13:24
Combi van rack en pedalen is ideaal. Helemaal als je de pedalen ook nog in een midilooper hangt. Dan heb je alleen nog een midi-floorboard op de grond liggen en evt. expressiepedalen en wah...

ben79
29 november 2007, 15:14
of een roadster head kopen daar kan je loop aan en uitscchaklen met de bijgeleverde pedaal net als een aparte tuneruitgang

Nitefly7
29 november 2007, 18:16
of een roadster head kopen daar kan je loop aan en uitscchaklen met de bijgeleverde pedaal net als een aparte tuneruitgang

..dat ik daar niet eerder aan gedacht heb :p

Nitefly7
29 november 2007, 18:18
haha LOL, mooi scenario! en zo gaat het inderdaad wel vaak, maar de belangrijkste stap is een goeie looper erbij. Zo schakel je alles ineens met je looper die ook je amp schakelt. Hey! dat is mooi, toch alles op de grond liggen, altijd realtime veranderen maar wel in 1 keer schakelen net als bij een rack! :)

ergo, mijn beslissing om de Musicom EFX (mk II) aan te schaffen; ligt nu voor me..

oppervlak van deze looper/switcher + 7 pedalen +wah zijn even groot als de combinatie van Midi-controllers die ik wilde gebruiken..

bovendien kan de Musicom ook nog eens m'n amp én midi switchen...

alleen die ****** Zweedse invoerkosten, waren bijna 50% van m'n eBay-prijsje (vergeten dat er 'n lager bedrag op gezet kon worden evt, als 'waarde'...)

ben benieuwd of 't ding ook echt gaat werken 8)

Sj03rd
29 november 2007, 22:17
dat is inderdaad een mooi ding!
die heb ik ook overwogen maar toch gekozen voor de Brunetti Vector (2e hands gelukkig ivm de prijs).

Hij is wel een stuk breder maar wel 7 programma's op rij en ik had er minstens 5 nodig dus 4 was te weinig wat de andere heeft....

ben benieuwd hoe die je bevalt....

Nitefly7
29 november 2007, 22:31
dat is inderdaad een mooi ding!
die heb ik ook overwogen maar toch gekozen voor de Brunetti Vector (2e hands gelukkig ivm de prijs).

Hij is wel een stuk breder maar wel 7 programma's op rij en ik had er minstens 5 nodig dus 4 was te weinig wat de andere heeft....

ben benieuwd hoe die je bevalt....

dat is wel waar ja, maar ik heb genoeg aan 4 programma's met 4 + 4 'CC's'..

't ding is echt superrrcompact..

ben benieuwd..

die Vector vond ik erg groot..

Musicom is 28cm, schoon aan de haak ;)

paulbekkers
12 december 2007, 17:46
dat is wel waar ja, maar ik heb genoeg aan 4 programma's met 4 + 4 'CC's'..

't ding is echt superrrcompact..

ben benieuwd..

die Vector vond ik erg groot..

Musicom is 28cm, schoon aan de haak ;)

Is er in dit scala aan switchers/loopers ook een variant die een tekstdisplay heeft?

vinni
12 december 2007, 23:52
De oude Ground Control van Voodoo Lab of dit Rocktron.....

Die hebben tekst.

Vinni

paulbekkers
13 december 2007, 00:00
De oude Ground Control van Voodoo Lab of dit Rocktron.....

Die hebben tekst.

Vinni

Ja, ok, maar daar heb ik nog een 19" voor nodig om er een looper van te maken. Die musicom doet het zelf. Bestaat dat ook met tekst? Ben het nog niet tegengekomen.

edje kadetje
13 december 2007, 00:36
ik heb jarenlang ook gewerkt met alleen een gp100, die ik aanstuurde via de midi van een oude rp1. De laatste tijd ben ik meer cc en exp pedaal gaan gebruiken. En als klap op de vuurpijl ontdekte ik een bepaald geluid dat ik alleen kon maken met de combi van een oud boss-pedaaltje met de gp100. En nu heb ik dus die digitech synth wah erbij gekocht ...

Mijn oplossing is om alle losse pedaaltjes, exp controller en cc controllers op een plankje te plakken (alleen moet die synth wah er nu nog bij). De boss sd 1 en synth wah hangen in de send return van de gp100 (moet bij die gx700 ook lukken). Die plank zit via de kabels permanent vast aan mijn gp100 die in een vier eenheden flight case zit. Plank in de flight case, rp1 los in de tas (de kabels voor de rp1 lopen mee in de geclusterde kabels die naar het plankje gaan vanaf de gp100). Redelijk compact en toch alle mogelijkheden van rack en pedalen. Die kant kun je ook opdenken.

paulbekkers
13 december 2007, 11:58
ik heb jarenlang ook gewerkt met alleen een gp100, die ik aanstuurde via de midi van een oude rp1. De laatste tijd ben ik meer cc en exp pedaal gaan gebruiken. En als klap op de vuurpijl ontdekte ik een bepaald geluid dat ik alleen kon maken met de combi van een oud boss-pedaaltje met de gp100. En nu heb ik dus die digitech synth wah erbij gekocht ...

Mijn oplossing is om alle losse pedaaltjes, exp controller en cc controllers op een plankje te plakken (alleen moet die synth wah er nu nog bij). De boss sd 1 en synth wah hangen in de send return van de gp100 (moet bij die gx700 ook lukken). Die plank zit via de kabels permanent vast aan mijn gp100 die in een vier eenheden flight case zit. Plank in de flight case, rp1 los in de tas (de kabels voor de rp1 lopen mee in de geclusterde kabels die naar het plankje gaan vanaf de gp100). Redelijk compact en toch alle mogelijkheden van rack en pedalen. Die kant kun je ook opdenken.

Dus tóch een rack? En je pedalenbord is dus 19" (48 cm), omdat hij in het rack moet passen? Hoe diep is hij dan? Heb je er misschien een feauteau van?

De pedalen schakel je dus niet in de keten met een of andere switcher/looper?

edje kadetje
13 december 2007, 16:12
Dus tóch een rack? En je pedalenbord is dus 19" (48 cm), omdat hij in het rack moet passen? Hoe diep is hij dan? Heb je er misschien een feauteau van?

De pedalen schakel je dus niet in de keten met een of andere switcher/looper?

Ik gebruik inderdaad gewoon een rack (zij het met maar een eenheid gp100 erin)

plankje past inderdaad (ruimschoots) in flight case. De diepte weet ik niet precies uit m'n hoofd, maar ik heb het afgestemd op de diepte van m'n rackje.

Op het plankje is plaats voor:
electriciteitsaansluiting voor de rp1 en voor de stompboxjes (adapter zit dus op m'n plankje),
voor twee controlchange pedaaltjes
2 stomps (digitech synth wah en boss sd1)
expression pedaal.

De kabels die lopen tussen m'n plankje en m'n rack:
midi-kabel vanuit rp1
2 cc-kabels
kabeltje voor exp pedaal
send kabel
returnkabel
electriciteit

heb ik in een 'gamma-bundel-ding' gestopt en vastgezet op m'n plankje en aan de andere kant in m'n flight case. Deze 'multikabel' zit dus ook nog in de flightcase.

Het in en uitschakelen van de stompboxjes (en eventueel het verzetten van de instellingen) doe ik gewoon met de voet (respectievelijk met de hand), maar voorafgaand aan een nummer. Het feitelijk inschakelen doe ik of gewoon direct met met het inschakelen van een patch op de gp100. In die patches staat de send/return dan aan; of ik doe het met een control change die ik dan heb toegewezen aan het inschakelen van de send/return. Zeer flexibel systeem en toch geen grote rompslomp.

Ik zal proberen eens een fotootje up te loaden (weet niet hoe dat gaat).

Nielsje
13 december 2007, 16:17
Pfff... ik vind dat er een verbod moet komen op topics over geile tools, maar zonder foto's!

hup! :)

paulbekkers
13 december 2007, 17:32
Ik gebruik inderdaad gewoon een rack (zij het met maar een eenheid gp100 erin)

plankje past inderdaad (ruimschoots) in flight case. De diepte weet ik niet precies uit m'n hoofd, maar ik heb het afgestemd op de diepte van m'n rackje.

Op het plankje is plaats voor:
electriciteitsaansluiting voor de rp1 en voor de stompboxjes (adapter zit dus op m'n plankje),
voor twee controlchange pedaaltjes
2 stomps (digitech synth wah en boss sd1)
expression pedaal.

De kabels die lopen tussen m'n plankje en m'n rack:
midi-kabel vanuit rp1
2 cc-kabels
kabeltje voor exp pedaal
send kabel
returnkabel
electriciteit

heb ik in een 'gamma-bundel-ding' gestopt en vastgezet op m'n plankje en aan de andere kant in m'n flight case. Deze 'multikabel' zit dus ook nog in de flightcase.

Het in en uitschakelen van de stompboxjes (en eventueel het verzetten van de instellingen) doe ik gewoon met de voet (respectievelijk met de hand), maar voorafgaand aan een nummer. Het feitelijk inschakelen doe ik of gewoon direct met met het inschakelen van een patch op de gp100. In die patches staat de send/return dan aan; of ik doe het met een control change die ik dan heb toegewezen aan het inschakelen van de send/return. Zeer flexibel systeem en toch geen grote rompslomp.

Ik zal proberen eens een fotootje up te loaden (weet niet hoe dat gaat).

Ja, een foto zou het enigszins verduidelijken....

edje kadetje
14 december 2007, 09:53
Ja, een foto zou het enigszins verduidelijken....

Dat zal wel iets verduidelijken, maar ook weer niet alles.

Je ziet dan vooral een mooi rood plankje met vooraan van links naar rechts:

control 1
control 2
digitech synth wah
boss sd 1
exp pedal

en achteraan ook van links naar rechts een hoop snoeren, en kabels

Maar OK, ik ga mijn best doen.

Nielsje
14 december 2007, 11:58
hm.. wellicht, maar ik vind foto's altijd inspirerend werken voor eigen setups enzo, layouts die goed doordacht zijn, daar hou ik van!