PDA

View Full Version : Over halzen en snaarspanning...



Draughluin
1 februari 2003, 14:46
Ha die mensen die veel meer van gitaren weten dan mij, ik wil eventjes iets vragen:

Er is opvallend veel verschil tussen de spanning van de snaren bij gitaren.. waaraan ligt dit nu eigenlijk? Ik had b.v. een squier strat waarbij de spanning behoorlijk strak was, ik had weleens waar toen de actie lager gezet, maar het benden ging niet bepaald lekker.. later kocht ik een yamaha rock guitar ding (weet het type niet uit mijn hoofd) maar de snaren stonden daarop veel minder strak bij normale stemming, waardoor het benden veel makkelijker ging, ookal was de actie even hoog.

Nou had ik die yamaha een poosje terug weggedaan en ben ik aan het sparen voor een wat duurdere gitaar...

Ik speel op het moment op de jazz-gitaar uit de jaren 50 van mijn vader, en die gitaar heeft dus echt een perfecte hals en snaar spanning.

De toets is niet breed en bij de nut tot de laatste fret bijna even breed.. De snaren staan erg dicht bij elkaar, de hals heeft een diep profiel en de actie laag. De snaar spanning is soepel zodat het benden van noten erg makkelijk is..

Nu vraag ik mij dus af welke elektrische gitaren dergelijke halzen hebben, en of op een fender usa strat de snaarspanning anders is als op b.v. een squier strat. (ik vind stratocaster erg mooi, maar ik heb alleen ervaring met een squier stratocaster en die speelt dus klote)

'k ben benieuwd of jullie mij hierover iets kunnen vertellen...

Negative K3 fan
1 februari 2003, 15:53
De spanning hangt voornamelijk van de dikte van dee snaren en van de mensuur lengte van de gitaar af. De mensuur lengte (scale) verschilt per type gitaar, de meeste fenders hebben een scale van 25,5", de meeste gibsons 24,75" PRS 25" etc. Hoe korter de mensuur lengte hoe slapper de snaren zijn, maar slappere snaren zorgen voer het algemeen voor een midnere strakkere en heldeere toon als strakke snaren. En dikke snaren klinken over het algemeen ook wat zwaarder dan dunne.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, en als je bendedn moeilijk vindt moet je gewoon meer oefenen, SRV speelde op een 25,5" scale gitaar met super dikke snaren en hijw as een geweldige bendeer, al is dit niet zo heel erg goed voor je gewrichten :smile:

Draughluin
1 februari 2003, 16:23
thanks :smile:

Negative K3 fan
1 februari 2003, 16:33
owja, een squier strat en een fender strat hebben met dedzelfdee snaren deezelfded spanning. De moeilijkheid van het benden ligt ook aan de frets, biuj hogere frets kan ik zelf makkelijker bendeen dan bij lagere frets.