PDA

View Full Version : Zoektocht naar andere amp



Luke-wannabe
25 november 2007, 21:10
Weer gezeik over mijn 800, whaha.
Ik ben aan het twijfelen om m'n JCM 800 weg te doen, omdat ik het hoog in deze amp heb. Het is een heel bijtig hoog dat ik ook terug hoorde in de JCM 888 en de CMW amp van Chris op de meeting. Ik ben dus eigenlijk gewoon van plan om hem weg te doen.
Nu zat ik te kijken naar de JTM 30, omdat dat een lekker klein handzaam ampie is, maar ik vind 450 zo duur voor een 30 wat 1x12 versterkertje..?!
En nog iets belangrijkers: het geluid. Is dat ook zo 'bijtend' geluid als de Jcm 800?
Ik ben denk ik wel naar het een Marshall geluid op zoek, omdat ik mijn JCM opzich lekker vind, maar er gewoon 1 flinke haak zit aan die amp (dat hoog dus). De Hughes & Kettner Statesman vond ik ook wel lekker klinken op de sampletjes, maar heb ik nog niet zelf beluisterd.
That's all for now.

Dirkdewaard
25 november 2007, 21:15
Probeer eens een Hughes & Kettner 20 Tube anniversary ofzo.
Ik heb er laatst 1 gekocht voor 350.
Reverb, fx loop en 2 kanalen. Kost de helft van een statesman.

edit: ik heb trouwens eens een jtm30 verkocht voor 275 en ik was een stuk blijer dan de koper denk ik. :)

Lexvandoef
25 november 2007, 21:40
Ik heb, voordat ik mijn jmp 2203 kocht een jtm30 gehad. Het clean van dat ampje is erg goed voor Marshall begrippen, vol en gedifinieerd, maar het OD kanaal vond ik 3 keer niks, donker en niet organisch.

Het grote nadeel vond ik de gedeelde eq omdat de beide kanalen niet op elkaar afgestemd waren qua voicing, had je een lekkere duidelijke od, dan was het clean weer veels te fel, en vice versa.

Op hoog volume vond ik het trouwens helemaal niks, het clean vervormde niet fijn, ging heel erg fel en hard clippen ipv mooi rond vervormen. Hetzelfde ervoer ik met een boost ervoor. Ik vond hem op het clean bijtender dan mijn jmp op hoog volume, maar ik vind mijn jmp dan ook absoluut niet bijten of fel in het hoog.

Ik heb hem zelf verkocht voor 375, dat vond ik wel een redelijk prijs,

Is een speakerwissel ook niet een idee? Ik heb er nu 2 G12-65's onder zitten, er zater eerst andere speakers in waardoor de amp wel erg fel en lelijk in het hoog is, nu niet meer.

Chris Winsemius
25 november 2007, 21:45
Welke gitaar gebruik je (ook al weer)?

Minder bijtende Marshalls:
JTM45/1962
(Super)Bass

of 'n jaren 70 London City.

TimmU
25 november 2007, 21:51
het viel me op de meeting ook op dat die jcm800 zo fucking schel klonk. Heb wel is een 50 watt 2x12 combotje getest bij de soundshop in amstelveen. die klonk retestrak , en prachtig. voor 550 euro, zonde zonde zonde dat ik hem toen niet gekocht had....

Lexvandoef
25 november 2007, 22:02
Standalone kan een jcm800 soms een beetje schel zijn, maar als je hem in een band gebruikt dan merk je dat eigenlijk niet eens, ook omdat je hem dan wat harder kan zetten.

jerome
25 november 2007, 22:20
Gaan we weer...lelijk hoog in een 800 komt vaak door verkeerde preampbuizen en/of speakers en/of cab.
1 ander preampbuisje in V1 van 8 tot 15 € kan al een ENORME verbetering geven in een JCM 800!!
Bijvoorbeeld (gaan we weer) een Tung Sol of natuurlijk een NOS buisje.
Een JJ geeft ook mooi hoog, maar naar maar mijn smaak te weinig laag
maar dit kan btw per versterker altijd net even anders uitpakken en heeft natuurlijk ook met je eigen smaak te maken.
En net als Lex al schreef, sommige speakers kunnen ook een vreselijk lelijk hoog geven.
Wat voor speakers zitten er nu in?

Mr.Bluesbreaker
25 november 2007, 22:27
Klopt helemaal. Typisch een "bandversterker".
Maar om even heel eerlijk te zijn: op de meeting heb ik kort even je Epi (wilshire? hoe heet die witte nogmaar) getest over mijn JCM800 2203. Ik kon er natuurlijk niet in de herrie perfect een oordeel over geven, maar ik denk dat je gitaar ook wel deels hier aan meewerkt.

Een gitaar met een wat dikkere body en gewoon wat zwaardere hals etc. geeft wat meer massa en een dikkere toon naar mijn idee. Zelfs mijn PRS en Les Paul, beide mahonie/maple top zijn al duidelijk anders op dezelfde amp.
Setje 0.10/0.11 wil ook al heel erg helpen trouwens.
Als je een effectsloop hebt, kun je dan niet een en ander corrigeren met een eenvoudige EQ als de GE-7?

Versterker dumpen scenario:
Bedrock heb ik een tijdje gebruikt, goed te betalen en een prachtige overdrive met een superclean. Beste bang for the buck, pas alleen op voor de AC30 kopie, dat ding valt uit mekaar als je er tegen blaast. 651 en type 621 zijn beiden erg cool en niet "spikey".
Framus ruby riot is beetje hetzelfde idee maar nog een trapje hoger naar mijn mening.

Luke-wannabe
25 november 2007, 23:43
Okej een hoop reacties al! Bedankt daarvoor! Ik zal even wat vragen en opmerking behandelen :)

Zoals al werd gezegd kan het aan de speakers en/of buizen liggen. Speakers die er in mijn amp zitten zijn de G12-m70's (zeg ik dat goed??). Buizen weet ik zo even niet.
Thing is eigenlijk dat ik niet graag te veel aan m'n amp wil kloten. Ik wil eigenlijk gewoon dat het in 1 keer goed is.
Gitaren die ik gebruik zijn: Gretsch 5120, Fender Strat(s), Epi LP (Drop C#), Epi Wilshire (sg achtig), OLP MM1 (C standard tuning). Enige gitaar waarmee ik nog een lekker geluid heb is de Gretsch eigenlijk. En mijn budget is niet zo groot dat ik een JTM 45 kan betalen..
Wat is de V1 buis (jerome)?
En die Epiphone Wilshire kan echt lekker klinken. Het zal niet per se aan die gitaar liggen, want met mijn Strat komt er ook geen lekker geluid uit. Effectsloop zit er niet op :)

Dus hoe het er nu naar uit ziet. Misschien andere buizen proberen en evt ook speakers. Eigenlijk ben ik niet zo'n fan van speakers veranderen.. Weet niet waarom..
Nog een vraagje voor Chris. Jouw amps klonken ook heel 'schel' en 'bijtend' (niet dat ze niet vol klonken :)), en dat vond ik niet echt mooi (nogmaals smaakkwestie). Het jij dit expres zo laten klinken, of is dit toch wel echt het geluid van een Jcm 800?

Iedereen alvast bedankt voor de hulp!

jerome
26 november 2007, 06:50
...Thing is eigenlijk dat ik niet graag te veel aan m'n amp wil kloten. Ik wil eigenlijk gewoon dat het in 1 keer goed is. ...

Een ander preamp buisje is 5 minuutjes werk en je kan absoluut nix verkloten aan je amp. En als je het niet mooi vind zet je de vorige buis er weer in of je probeert nog een andere. Preamp buisjes kosten niet veel en als je er 1 of 2 koopt kan je er al zijn.


...wat is de V1 buis (jerome)? ...
Dat is de eerste buis van de preamp en die heeft de meeste invloed op je gitaar geluid. De V2 en de V3 hebben minder invloed.
De V1 zit geloof ik in je amp het verst van de condensatoren gemonteerd maar als je dat zeker wil weten kan ik vanaond wel even in m'n eigen versterker kijken.
Je kan ook een keer langskomen als je wilt. Ik heb nog een stel preampbuisjes liggen om te proberen.

Luke-wannabe
26 november 2007, 07:39
Kun je dat gewoon zelf doen, dat vervangen? Moet er dan niet gebiast worden ofzo? En waar kom je vandaan?

morroow
26 november 2007, 09:04
Pre-amp buisjes hoef je niet te biassen... mooie uitvinding is dat! :D

jw009
26 november 2007, 09:04
... Je was me al voor.

Kim Wilson
26 november 2007, 09:10
Hang er eens een goeie cab aan met goeie speakers. Dat kan het verschil maken.

bass blom
26 november 2007, 09:15
G12M 70's had ik ook en G12 65's
die 70's klonken heel ruk
lexje heeft de 65's nu, die vond ik een stuk beter.

en dan is er nog het verschil wel of niet open back..
buizen wisselen kan ook een hele hoop doen.

Chris Winsemius
26 november 2007, 11:52
Okej een hoop reacties al! Bedankt daarvoor! Ik zal even wat vragen en opmerking behandelen :)

Zoals al werd gezegd kan het aan de speakers en/of buizen liggen. Speakers die er in mijn amp zitten zijn de G12-m70's (zeg ik dat goed??). Buizen weet ik zo even niet.
Thing is eigenlijk dat ik niet graag te veel aan m'n amp wil kloten. Ik wil eigenlijk gewoon dat het in 1 keer goed is.
Gitaren die ik gebruik zijn: Gretsch 5120, Fender Strat(s), Epi LP (Drop C#), Epi Wilshire (sg achtig), OLP MM1 (C standard tuning). Enige gitaar waarmee ik nog een lekker geluid heb is de Gretsch eigenlijk. En mijn budget is niet zo groot dat ik een JTM 45 kan betalen..
Wat is de V1 buis (jerome)?
En die Epiphone Wilshire kan echt lekker klinken. Het zal niet per se aan die gitaar liggen, want met mijn Strat komt er ook geen lekker geluid uit. Effectsloop zit er niet op :)

Dus hoe het er nu naar uit ziet. Misschien andere buizen proberen en evt ook speakers. Eigenlijk ben ik niet zo'n fan van speakers veranderen.. Weet niet waarom..
Nog een vraagje voor Chris. Jouw amps klonken ook heel 'schel' en 'bijtend' (niet dat ze niet vol klonken :)), en dat vond ik niet echt mooi (nogmaals smaakkwestie). Het jij dit expres zo laten klinken, of is dit toch wel echt het geluid van een Jcm 800?

Iedereen alvast bedankt voor de hulp!

Ik vermoed dat JCM800s niet jouw ding zijn...

Ik had de standaard 2203 beneden in het higain-hok niet gehoord.
Schel is trouwens iets dat ik zelf bij de gemodde amps niet zo ervaar maar gillend/bijtend klopt zeker imho en da's ook de charme van die bakken.

In de JCM800 van zjanke zitten standaard trafo's, G12-M70 speaker, Tungsol 12AX7s, JJ EL34s en nieuwe elko's. De CMW JCM888 heeft hetzelfde circuit qua mods maar V2 is 'n JJ, de eindbuizen EL34B-STRs, volledig set plexi trafo's en spoel, 65 Watt speaker en nog wat extra truukjes.
Helaas was de GenzBenz cab al bezet anders had ik die combo's daar wel even op aangesloten (heeft weer invloed op het laag en de spreiding v/h hoog).

Gisteren heb ik de JCM888 nog even uitgebreid getest met de Essex LP Junior (één P90 bij de brug) die ik van Wietse had overgenomen op de meeting; idd. plenty hoog maar niet te schel, gewoon veel pinched harmonics en chunk in het laag.

JCM800 MV-modellen hebben gewoon veel hoog en/maar zijn behoorlijk eerlijk qua dynamiek... volgens mij zijun het gewoon amps die bij 'n vette/lompe LP horen.

Ik heb ook wel JCM800s gemod voor 'n donkerder geluid maar zelfs dan blijft het gewoon 'n amp met nadruk op het mid en hoog.

Misschien zouden dit betere opties zijn, probeer ze geoon allemaal uit:
London City top uit de 70s
Fender SuperReverb/ProReverb van voor '77
Marshall (Super)Bass, JTM45 of 1962 BluesBreaker combo

Squier4ever
26 november 2007, 11:56
fender bassman! :D

alleen neit aan het scheuren te krijgen tenzij je stalen trommelvliezen hebt die niet scheuren.

jerome
26 november 2007, 18:58
Kun je dat gewoon zelf doen, dat vervangen? Moet er dan niet gebiast worden ofzo? En waar kom je vandaan?

Stelt geen reet voor; achterplaat eraf, V1 buisje eruit trekken ander merk buisje erin duwen amp aan speulen, horen en voelen!
Als je het niet mooier vind, oude eruit weer een andere erin duwen, en weer proberen maar! etc, etc....
Er hoeft wat betreft de (kleine) preampbuisjes nix gebiast te worden.
Je kan het zelf ook proberen of kom een keer langs.
Ik kom btw uit Halfweg (tussen Haarlem en Amsterdam)

Luke-wannabe
26 november 2007, 20:47
Ik vermoed dat JCM800s niet jouw ding zijn...

Ik had de standaard 2203 beneden in het higain-hok niet gehoord.
Schel is trouwens iets dat ik zelf bij de gemodde amps niet zo ervaar maar gillend/bijtend klopt zeker imho en da's ook de charme van die bakken.

In de JCM800 van zjanke zitten standaard trafo's, G12-M70 speaker, Tungsol 12AX7s, JJ EL34s en nieuwe elko's. De CMW JCM888 heeft hetzelfde circuit qua mods maar V2 is 'n JJ, de eindbuizen EL34B-STRs, volledig set plexi trafo's en spoel, 65 Watt speaker en nog wat extra truukjes.
Helaas was de GenzBenz cab al bezet anders had ik die combo's daar wel even op aangesloten (heeft weer invloed op het laag en de spreiding v/h hoog).

Gisteren heb ik de JCM888 nog even uitgebreid getest met de Essex LP Junior (één P90 bij de brug) die ik van Wietse had overgenomen op de meeting; idd. plenty hoog maar niet te schel, gewoon veel pinched harmonics en chunk in het laag.

JCM800 MV-modellen hebben gewoon veel hoog en/maar zijn behoorlijk eerlijk qua dynamiek... volgens mij zijun het gewoon amps die bij 'n vette/lompe LP horen.

Ik heb ook wel JCM800s gemod voor 'n donkerder geluid maar zelfs dan blijft het gewoon 'n amp met nadruk op het mid en hoog.

Misschien zouden dit betere opties zijn, probeer ze geoon allemaal uit:
London City top uit de 70s
Fender SuperReverb/ProReverb van voor '77
Marshall (Super)Bass, JTM45 of 1962 BluesBreaker combo
Even alle dikgedrukte zinnen beantwoorden:
Nee dat vermoed ik van ook.
Gillend en bijtend zou ik ook zeggen. Ik vind het gewoon te krasserig zeg maar.
En ik hou echt van een geluid met de nadruk op het mid, mid/hoog, hoog. Dat vind ik erg fijn, maar dat gillende en krassende wil ik er gewoon niet in hebben.
Een ouwe amp weet ik niet of ik dat ga doen. Ik heb daar het geld denk ik niet voor.. Die Marshall Vintage Modern vind ik ook erg lekker maar ligt ook buiten het budget.

Luke-wannabe
26 november 2007, 21:27
Net nog even gespeeld en denk dat ik een warmere amp moet hebben. Die 800 word zo dun als ik met m'n stratje speel..
Vanmiddag op een oude JMP top gespeeld over een 4x12. Nou das wel even een ander verhaal! Super warm/dik geluid met een partij laag waar je bang van word..!


http://www.youtube.com/watch?v=n5xPfhFb7AM Dit klinkt echt te gek! Hiwatt.

Kim Wilson
27 november 2007, 07:55
Een Strat IS een dun klinkende gitaar. ;)

bass blom
27 november 2007, 09:44
Net nog even gespeeld en denk dat ik een warmere amp moet hebben. Die 800 word zo dun als ik met m'n stratje speel..
Vanmiddag op een oude JMP top gespeeld over een 4x12. Nou das wel even een ander verhaal! Super warm/dik geluid met een partij laag waar je bang van word..!


http://www.youtube.com/watch?v=n5xPfhFb7AM Dit klinkt echt te gek! Hiwatt.

speel dan ook eens met jouw combo over die 412..

Luke-wannabe
27 november 2007, 09:58
@ Kim: Nou hoeft niet.. Kan toch wel een aantal gasten opnoemen die er een behoorlijk dikke toon uit weten te halen :)
@ Bass: Dat gaat moeilijk denk ik. Ik was gisteren in de Rocktown studios in Rotterdam voor school, en daar stonden die amp en cab.

Kim Wilson
27 november 2007, 10:02
@ Kim: Nou hoeft niet.. Kan toch wel een aantal gasten opnoemen die er een behoorlijk dikke toon uit weten te halen :)
...
Ja, dat klopt, maar die moeten dan wel van alle truuks uithalen om hun sound zo te krijgen. Twee Super Reverbs op 11, twee TS-en, .013 snaren... Maar idd, dan klinkt zo'n ding wel dik ja. :D

Luke-wannabe
27 november 2007, 10:49
Ja, dat klopt, maar die moeten dan wel van alle truuks uithalen om hun sound zo te krijgen. Twee Super Reverbs op 11, twee TS-en, .013 snaren... Maar idd, dan klinkt zo'n ding wel dik ja. :D
Dat zal vast niet de enige manier zijn. John Mayer heeft ook een dijk van een sound.

E-J
27 november 2007, 10:50
Hey Luke, voor een goede Hiwatt clip:

Hiwatt DR103 op Youtube (http://www.youtube.com/watch?v=jEVxoniO-uY)

Let wel op, hij gebruikt een Powerbrake. Die Hiwatt krengen gaan snoeihard en blijven heel lang clean... ik denk dat dit soort versterkers niet echt wat voor je is... veel oversturing haal je er zeker niet uit!

Zelf heb ik een Hiwatt achtige versterker (Sound City) en pas op zo'n 33% van de volumepotmeter gaat 'ie 'zachtjes' oversturen, met een booster (Boss Blues Driver) krijg ik dan een mooie oversturing, wel lang niet zoveel als een Marshall JCM800... en een 50 watt Hiwatt versterker gaat veel te hard :D

Als ik je zo hoor zit je met een dilemma maar ik ook mee zit, je wilt een Marshall geluid, maar wel zonder dat 'bijtende' hoog wat een Marshall juist typeert... :)

Adqeruin
27 november 2007, 12:22
Dat zal vast niet de enige manier zijn. John Mayer heeft ook een dijk van een sound.

Sorry, even off-topic:

Wou even melden dat ik je Epiphone helemaal teh sex vind, en ik even serieus ga nadenken over een redelijk bod.

Lexvandoef
27 november 2007, 12:38
Sorry, even off-topic:

Wou even melden dat ik je Epiphone helemaal teh sex vind, en ik even serieus ga nadenken over een redelijk bod.

Wacht maar tot je een bigsby op dat ding zet :satisfie:

Leon, was die jmp een mastervolume model of een plexi achtige? (4 inputs?)

Als je die namelijk wel erg fijn vindt klinken denk ik toch series dat je aan je speaker/cab ligt. Ik zei het al een keer, maar toen ik over ging van een openback combo naar closed back cab werd de hele amp zoveel warmer en drukkender, helemaal niet schel meer.

Luke-wannabe
27 november 2007, 12:50
@ EJ NL: Ja klinkt echt super! Maar ik hoef ook niet per se mijn OD uit de amp halen. Ik wil een clean met een randje uit de amp, en dan scheuren met mijn ts808.
@ Adquerin: Ja doe dat! Ik hoor het wel!
@ Lex: t was een plexi achtige. 4 inputs idd. Misschien ligt het idd aan de behuizing. Hoe maak ik die dicht?

morroow
27 november 2007, 13:19
ik kan ook alleen maar de tip geven om een closed back cabinet te proberen. 2x12 of 4x12 maakt niet zoveel uit. maar dat helpt wel veel vaak want ik zat ook een tijdje te klooien met open back combo's maar dat is gewoon niet zo fijn als een closed back speaker cab.
Het valt me ook op dat je de jcm800 combo's heel veel te koop ziet staan en de topjes niet zo veel.. :chicken:

Luke-wannabe
27 november 2007, 13:47
Kun je ook je combo dicht maken?
En EJ, ik heb inderdaad dat probleem, ja.

Lexvandoef
27 november 2007, 15:29
Kun je ook je combo dicht maken?
En EJ, ik heb inderdaad dat probleem, ja.

ja dat kan, heb ik ook gedaan, gewoon een plaat tegen de achterkant aan schroeven, 12 mm multplex is goed. Het helpt echt

Kim Wilson
27 november 2007, 15:34
ja dat kan, heb ik ook gedaan, gewoon een plaat tegen de achterkant aan schroeven, 12 mm multplex is goed. Het helpt echt
Zit je dan niet met de warmte van je amp?

Jimwoud
27 november 2007, 15:40
Misschien nog een tip, probeer je master volume wat op te schroeven, en dan je volume regelen met je gain. Wel op het low gain kanaal. Heb ik laatst ook bij m'n Sovtekkie geprobeerd(zelfde soort amp) en dan klinkt het een stuk dikker. Maar dan moet je wel met od pedaaltjes gaan werken.

Luke-wannabe
27 november 2007, 20:50
Net ff gespeeld met de preamp op vol. Daar is deze amp voor bedoeld. Niet voor 'clean met een randje'. Dat is me nu wel duidelijk.

Lexvandoef
28 november 2007, 01:21
Zit je dan niet met de warmte van je amp?

er zit op mijn combo een rooster aan de bovenkant, maar goed, hij zit nu toch in zijn headcase.

Pepe
28 november 2007, 01:47
Even alle dikgedrukte zinnen beantwoorden:
Nee dat vermoed ik van ook.
Gillend en bijtend zou ik ook zeggen. Ik vind het gewoon te krasserig zeg maar.
En ik hou echt van een geluid met de nadruk op het mid, mid/hoog, hoog. Dat vind ik erg fijn, maar dat gillende en krassende wil ik er gewoon niet in hebben.
Een ouwe amp weet ik niet of ik dat ga doen. Ik heb daar het geld denk ik niet voor.. Die Marshall Vintage Modern vind ik ook erg lekker maar ligt ook buiten het budget.

Ik snap wel wat je bedoelt. Die JCM's vind ik typische werkversterkers die goed doorkomen in bandsituaties kwa sound maar kwa toon kan ik er niks mee, te schel en brittle. Datzelfde geldt ook voor Orange en in mindere mate hiwatt. Die G12 H's hebben daar ook een handje van. Ik kan beter overweg met Fenders (veel hoog maar als je dat wegdraait wordt het niet zompig), Voxen of DR.Z's (om maar eens wat te noemen) Tis smaak natuurlijk maar die JCM's zijn niet bepaald mijn eerste keus voor een warm organisch sprankelend geluid. Je kan gaan experimenteren met speakerkasten en preamp buisjes maar het karakter zal daar niet noemenswaardig door veranderen.
Die Vintage Modern is daarom ook niks voor mij.

Ik heb een tijdje over een oude marshall plexi gespeeld uit '66, dat is gewoon een totaal ander geluid.

Luke-wannabe
28 november 2007, 08:41
Een Fender is denk ik te 'netjes' voor mij. En ik speel graag met een randje op mijn cleane geluid, en die Fenders breken weer niet mooi op.
De Vintage Modern vond ik erg fijn. Klonk een beetje als mijn JCM, maar iets moderner (duh!) en niet dat schelle en gillende van de 800. Misschien toch maar gaan sparen voor die VM dan.

Kim Wilson
28 november 2007, 08:44
Niet omdat ik er toevallig één heb, maar een Fender Bandmaster breekt IMO best mooi op. Vraag Drap maar eens, die heeft zijn hele visie over Fenders behoorlijk bijgesteld. :)

Maar het is natuurlijk wel anders (minder bijtend, dus minder schel) dan een Marshall. En ze zijn vrij groot (understatement... :satisfie: )

Jimwoud
28 november 2007, 08:54
Als je het over Bassman en JCM800 hebt, zeg ik Sovtek!!! Echtwaar, is op beide gebasseerd, en klinkt ook no way schel. Zijn alleen moeilijk te vinden. Als je hem wilt proberen, kom maar langs.

Ik gebruik hem live alleen voor distortion, zit echt genoeg gain in ook. Ik heb hem meestal iets over de helft staan, en dan komt er al een lekkere 80's metal sound uit.

Nashville6120
28 november 2007, 08:54
Niet omdat ik er toevallig één heb, maar een Fender Bandmaster breekt IMO best mooi op. Vraag Drap maar eens, die heeft zijn hele visie over Fenders behoorlijk bijgesteld. :)

Maar het is natuurlijk wel anders (minder bijtend, dus minder schel) dan een Marshall. En ze zijn vrij groot (understatement... :satisfie: )
Ik heb ook een Fender Bandmaster en ik kan je geen ongelijk geven! Hoe dan ook is het in de verste verte niet te vergelijken met de Marshall-scheur.

Marc Oblivian
28 november 2007, 10:19
[QUOTE=Jimwoud]Als je het over Bassman en JCM800 hebt, zeg ik Sovtek!!! Echtwaar, is op beide gebasseerd, en klinkt ook no way schel. Zijn alleen moeilijk te vinden. Als je hem wilt proberen, kom maar langs.

QUOTE]


Er staat er nu toevallig 1 op gitaarmarkt (50 watt).
Heb zelfs overigens een oude London City en die is ook niet schel: moet hem zelfs op bright zetten met de presence op 6.....wel een goedkope oplossing en het scheurt ook lekker...

Jimwoud
28 november 2007, 11:26
Als je het over Bassman en JCM800 hebt, zeg ik Sovtek!!! Echtwaar, is op beide gebasseerd, en klinkt ook no way schel. Zijn alleen moeilijk te vinden. Als je hem wilt proberen, kom maar langs.



Er staat er nu toevallig 1 op gitaarmarkt (50 watt).
Heb zelfs overigens een oude London City en die is ook niet schel: moet hem zelfs op bright zetten met de presence op 6.....wel een goedkope oplossing en het scheurt ook lekker...
Hey Marc, die Sovtek is een non mastervolume, zelfde opzet als een LC of Plexi, dus scheuren zal lastig worden, maar hij zal zeker lekker klinken.

Marc Oblivian
28 november 2007, 13:29
Ja, dat is zo: Sd-1 van Boss ervoor...zo'n gele....dan gaat 'ie wel.
Of een powerbrake erbij (sowieso wel handig bij zo'n ding...)

Pepe
28 november 2007, 14:24
Ja, genoeg el34 amps die niet dat schelle karakter hebben. De Sovtek (is dat trouwens niet een 6L6) is een fijn ampje en op marktplaats zag ik ook een Roost staan, de combo versie, een engelse handgebouwde Hiwatt type voor peanuts wegens onbekend/onbemind maar een beest (ik had eind zeventig een head daarvan)
Maar goed, ik snap dat je een Marshall wil hebben die niet het bekende Marshall karakter heeft. Dat gaat een hoop knikkers kosten zegt Marshall dan, u verwijzend naar een handwired serie of een oud type van voor "80.

Luke-wannabe
28 november 2007, 14:29
Maar die Vintage Modern had niet die 'bite' erin. En die 50 watter kost 1100 eu ofzo..

Die Bedrock bij maxguitars leek me ook leuk :)

tillens
28 november 2007, 14:59
Gewoon een matchless kopen, niet zeuren!

Lexvandoef
28 november 2007, 15:06
Gewoon een matchless kopen, niet zeuren!

euh budgettaire redenen? :hippie:

Luke-wannabe
28 november 2007, 15:06
Haha inderdaad!

tillens
28 november 2007, 15:17
Beter even doorsparen en voor the real thing gaan dan weer compromis ...;)

Lexvandoef
28 november 2007, 15:31
Beter even doorsparen en voor the real thing gaan dan weer compromis ...;)

Ik heb thuis 2x 'the real thing' staan die samen nog niet zo duur zijn als een Matchless hoor ;)

tillens
28 november 2007, 15:57
Hoe kan het dan the real thing zijn! Kijk maar op je bankafschrift als je je matchless hebt betaald, wedden dat je dan denkt; holy shit, the real thing ! :)

Lexvandoef
28 november 2007, 16:01
Hoe kan het dan the real thing zijn! Kijk maar op je bankafschrift als je je matchless hebt betaald, wedden dat je dan denkt; holy shit, the real thing ! :)

Euh peter? Wat probeer je te zeggen? :hippie:

EpiCenturiesAWAy
28 november 2007, 19:40
Waarom zou matchless the real thing zijn ? Omdat het zo duur is ? :)
Tonnen goeie amps voor minder €'tjes!

Pepe
28 november 2007, 19:52
jaja, als je weet hoe Matchless is ontstaan dan weet je dat Vox "the real thing" is.
Ik ken het verder niet, afgezien van de Hot box die ik een tijdje heel hard geprobeerd heb fijn te vinden wegens veel pegels mijnerzijds maar uiteindelijk toch moeten constateren dat de marketing beter was dan het produkt in dit geval.

Marc Oblivian
29 november 2007, 10:06
Haha!! Marketing wordt steeds belangrijker, zo zie je maar weer...
Die Vintage Modern van Marshall een paar weken terug gehoord bij een concert van the Answer. Klonk erg goed. Zat punch, maar niet schel. Die gast speelde overigens op Les Pauls.
Zou die amp zeker ook eens uitproberen.

Lexvandoef
29 november 2007, 14:31
:Luke, je pm box zit vol, ik kan je bereiken :sssh:

Luke-wannabe
29 november 2007, 22:53
Lex, hij is weer geleegd.

TimmU
29 november 2007, 23:14
Ja, genoeg el34 amps die niet dat schelle karakter hebben. De Sovtek (is dat trouwens niet een 6L6) is een fijn ampje en op marktplaats zag ik ook een Roost staan, de combo versie, een engelse handgebouwde Hiwatt type voor peanuts wegens onbekend/onbemind maar een beest (ik had eind zeventig een head daarvan)
Maar goed, ik snap dat je een Marshall wil hebben die niet het bekende Marshall karakter heeft. Dat gaat een hoop knikkers kosten zegt Marshall dan, u verwijzend naar een handwired serie of een oud type van voor "80.
Sovtek is geloof ik 6L6 , ja.

Pepe
29 november 2007, 23:17
ja, dan is de Sovtek Midget de el34 dus.

Jimwoud
30 november 2007, 09:07
ja, dan is de Sovtek Midget de el34 dus.
Alleen de Sovtek Mig 60 is el34, de rest, ook de midget is 6L6.

Luke-wannabe
30 november 2007, 17:53
Vandaag de H&K Statesman 20 watt en 40 watt.
Lekker helder clean en lekkere gearticuleerde, duidelijke overdrive. Ik denk dat ik voor die amp ga.

E-J
1 december 2007, 13:46
Vandaag de H&K Statesman 20 watt en 40 watt.
Lekker helder clean en lekkere gearticuleerde, duidelijke overdrive. Ik denk dat ik voor die amp ga.

Tof... hoe verhoudt zich de overdrive met die van je JCM800 denk je? Wat romiger, dikker (minder agressief) ? Ik hoor dat het cleane kanaal gebaseerd is op een Vox AC15 en het overdrive kanaal op dat van een Marshall Plexi...

Ben je er al over uit welke het wordt, de 20 of de 40 watt? Of de 50 watt top haha.

Lexvandoef
1 december 2007, 14:09
Tof... hoe verhoudt zich de overdrive met die van je JCM800 denk je? Wat romiger, dikker (minder agressief) ? Ik hoor dat het cleane kanaal gebaseerd is op een Vox AC15 en het overdrive kanaal op dat van een Marshall Plexi...

Ben je er al over uit welke het wordt, de 20 of de 40 watt? Of de 50 watt top haha.

Dat zou wel ideaal zijn trouwens, als die kanalen ook een beetje klinken als die amps. Die top is trouwens nieuw toch? Zal die ook niet anders klinken dan de combo's doordat er geen el84's in zitten?

E-J
1 december 2007, 14:29
Dat zou wel ideaal zijn trouwens, als die kanalen ook een beetje klinken als die amps. Die top is trouwens nieuw toch? Zal die ook niet anders klinken dan de combo's doordat er geen el84's in zitten?

Inderdaad ideaal! De soundsamples op de H&K site vond ik al erg goed, naast die video van Geoff Whitehorn staan er nu nog een paar 'normale' clipjes op. Ik heb een keertje in Feedback Eindhoven op een Vox AC15 gespeeld en die clips van het H&K cleane kanaal vind ik erg overeenkomen... veel Marshalls heb ik niet uitgetest, maar ik vind het overdrivekanaal wel goed erop lijken... vet, romig, en een mooie sustain.

De top is later uitgekomen dan de combo's, volgens mij zijn er drie verschillen, er zitten EL34's in (dus nog meer a la Marshall?), meer watt (50 nu) en er is geen gedeelde toonregeling, maar voor elk kanaal een aparte... wel een aardig duur dingetje, ongeveer dezelfde prijs als een Marshall DSL50, en dat is ook geen verkeerde versterker... wel gek dat die Statesman top maar 4 buizen heeft (2x 12ax7, 2x EL34). Is dat normaal gesproken niet wat weinig?

Trouwens Luke,
Dit is de goedkoopste site/winkel wat de Statesman betreft... de top staan er alleen niet op. €708 voor de 20 watt, €835 voor de 40 watt. Verzenden is gratis...

Ik ben ook nog steeds erg geinteresseerd in deze Hughes & Kettner serie... binnenkort maar eens uittesten!

Luke-wannabe
1 december 2007, 14:58
Moet je wel effe die link geven :p De 40 watter voor 40 euro meer dan de 20 watter bij feedback klinkt goed!

Ik had de AC 15 erna ook nog even getest en vond ze qua clean erg overeen komen, ik vond de H&K alleen net ietsjes opener, en dat vind ik fijner.
Voor de rest deed het drive kanaal mij denken aan een Marshall, maar wel veel voller en dikker en meer gain. Hij heeft ook niet dat irritant schelle dat m'n JCM wel heeft.
Ik denk dat het zeker wat voor jou is aangezien jij een beetje dezelfde eisen als ik hebt. Ik ga denk ik voor de 40 wattert. Als we dan toch geld aan het uitgeven zijn...

bass blom
1 december 2007, 15:06
Moet je wel effe die link geven :p De 40 watter voor 40 euro meer dan de 20 watter bij feedback klinkt goed!

Ik had de AC 15 erna ook nog even getest en vond ze qua clean erg overeen komen, ik vond de H&K alleen net ietsjes opener, en dat vind ik fijner.
Voor de rest deed het drive kanaal mij denken aan een Marshall, maar wel veel voller en dikker en meer gain. Hij heeft ook niet dat irritant schelle dat m'n JCM wel heeft.
Ik denk dat het zeker wat voor jou is aangezien jij een beetje dezelfde eisen als ik hebt. Ik ga denk ik voor de 40 wattert. Als we dan toch geld aan het uitgeven zijn...

en tegen mij loop je te zeuren dat ik met minder gain moet spelen :D

Lexvandoef
1 december 2007, 15:08
en tegen mij loop je te zeuren dat ik met minder gain moet spelen :D

ja maar jou tsl heeft dan ook te veel gain :sssh:

bass blom
1 december 2007, 15:12
ja maar jou tsl heeft dan ook te veel gain :sssh:

ik heb hem afgelopen donderdag maar op 3 gehad, die gain :D
en dan is het gewoon iets meer dan clean met een randje.

E-J
1 december 2007, 15:12
Moet je wel effe die link geven :p De 40 watter voor 40 euro meer dan de 20 watter bij feedback klinkt goed!

Ik had de AC 15 erna ook nog even getest en vond ze qua clean erg overeen komen, ik vond de H&K alleen net ietsjes opener, en dat vind ik fijner.
Voor de rest deed het drive kanaal mij denken aan een Marshall, maar wel veel voller en dikker en meer gain. Hij heeft ook niet dat irritant schelle dat m'n JCM wel heeft.
Ik denk dat het zeker wat voor jou is aangezien jij een beetje dezelfde eisen als ik hebt. Ik ga denk ik voor de 40 wattert. Als we dan toch geld aan het uitgeven zijn...

Hierzo:
H&K Statesman Quad EL84 op guitare.playback-europe.com (http://guitare.playback-europe.com/hughes&kettner-statesman_quad_el84_40w-14781.html)

100 euro goedkoper dan bij de Frietbak...

Ik heb gelijk Feedback Eindhoven gemaild of ze zo'n versterkertje hebben staan...


en tegen mij loop je te zeuren dat ik met minder gain moet spelen :D

Zorg jij er nou maar voor dat je die mooie SG niet kwijtraakt (tenzij aan mij) :D

bass blom
1 december 2007, 15:21
Zorg jij er nou maar voor dat je die mooie SG niet kwijtraakt (tenzij aan mij) :D

ja, ik weet dat er hier een aantal mensen gezegd hebben dat ik het moest laten weten als ik hem weg zou doen.
excuus dat ik geen namen genoteerd heb ;)
maar wees niet bang, hij gaat niet zomaar weg hoor, niet voor een rotprijsje ofzo :D
maar ik heb hem toen uit tilburg gehaald en mezelf beloofd dat ik nooit meer zo'n pokke eind zou rijden, dus ik zou zeggen, welkom, een kilometer of 230? koffie staat klaar.

correxie, 276,5 km :D

bass blom
1 december 2007, 15:27
die statesman werd mij ook van harte aanbevolen door mijn adviseur ;)
die zelf op een koch multitone speelt, die kon ik ook wel hebben zei hij..

Luke-wannabe
1 december 2007, 16:33
Hierzo:
H&K Statesman Quad EL84 op guitare.playback-europe.com (http://guitare.playback-europe.com/hughes&kettner-statesman_quad_el84_40w-14781.html)

100 euro goedkoper dan bij de Frietbak...

Ik heb gelijk Feedback Eindhoven gemaild of ze zo'n versterkertje hebben staan...



Zorg jij er nou maar voor dat je die mooie SG niet kwijtraakt (tenzij aan mij) :D
Ooh ja maar ik ga hem niet uit de uk halen.. Dan maar gewoon hier bij de feedback..

E-J
1 december 2007, 16:51
Klik eens op het Nederlandse vlaggetje ;)

Free shipping to Netherlands for any order greater than 250 €

100 euro vind ik toch wel veel hoor...

bass blom
1 december 2007, 16:53
Klik eens op het Nederlandse vlaggetje ;)

Free shipping to Netherlands for any order greater than 250 €

100 euro vind ik toch wel veel hoor...

iets kwetsbaars als een amp..
nee, zou ik toch ook niet doen, wat als er iets aan mankeert?
zulke clubs hebben massa deals met verzenders, ga maar eens een amp naar uk of france sturen, ben je meteen je voordeel kwijt.

Chris Winsemius
1 december 2007, 16:57
Mits goed verpakt en met 'n ok-je vervoerder hoeft verzenden geen enkel probleem te zijn met amps of gitaren.

MAAR, bij eventuele garantie-afhandeling ben je dat beetje prijsverschil gelijk kwijt of erger...

drap
2 december 2007, 15:33
Niet omdat ik er toevallig één heb, maar een Fender Bandmaster breekt IMO best mooi op. Vraag Drap maar eens, die heeft zijn hele visie over Fenders behoorlijk bijgesteld. :)

Maar het is natuurlijk wel anders (minder bijtend, dus minder schel) dan een Marshall. En ze zijn vrij groot (understatement... :satisfie: )

Eh.. nou... ik ben nog steeds geen groot Fender fan qua versterkers, maar die bandmaster van je klonk inderdaad erg goed, ik kan niet anders zeggen. Maar ik heb ook op Fenders mogen spelen waar geen randje aan te krijgen was. Kon wel, moest ie knetterhard en dan nog is het niet helemaal mijn type randje, wat ik wel kan vind in bepaalde typen Marshalls. Maar er zijn goeie Fender versterkers hoor die ik kan waarderen, dat is zeker. Als ik Luke nog een leuke Fender versterker kan aanraden is het een Blues DeVille. Die vond ik vooral clean toch ook erg fijn.

Die JCM800, de klachten van Luke zijn eigenlijk precies de dingen die ik niet fijn vind aan een JCM800. Hoewel er artiesten zijn die een enorm geluid uit die dingen hebben weten te halen. Maar het clean van een JCM800 vind ik persoonlijk ruk licht uitgedrukt.

De JTM45 waar Chris het eerder over had in dit topic heeft wel een heerlijk clean, maar ze zijn ook wat aan de prijzige kant en dan heb je alleen nog maar een top. Het clean met een randje haal ik zelf uit een JTM60. Maar ik moet er wel bijzeggen dat ie niet origineel meer is. Chris heeft er destijds een Mercury Magnetics trafo ingezet voor me en daar is ie echt behoorlijk beter van gaan klinken, zelfs op het scheurkanaal. Het eerste half jaar merkte ik nog niet eens zulke immense verschillen, maar eenmaal ingespeeld wel. Ik zie dat die JCM800 van je voor €700,- te koop staat. M'n JTM60 heeft me destijds ik meen €450,- gekost als ik het me nog goed kan herinneren en de trafo zat ergens rond de €100,- (weet Chris anders nog wel). Dan zit je dus nog ruim binnen de €700,- Wel één nadeel, een beetje weinig laag. Hoewel ik dat wel vaker vind van Marshall combo's.

Luke-wannabe
2 december 2007, 15:37
Maar die H&K dus, vond ik echt geweldig. Dus ik ga waarschijnlijk die amp kopen. Echt wat een geluid..

Jim Haagmans
2 december 2007, 18:51
ik hoor echt alleen maar goeds over die h&k.. toch maar eens gaan testen dan :) luke op wat voor gitaar heb je m getest?

MarkV
2 december 2007, 20:11
Er schijnen ook nieuwe, goedkopere versie 's van de Hiwatt High Gains te komen. Deze worden in Azië gebouwd en zijn hierdoor goedkoper. Misschien is dat het wachten waard?

Luke-wannabe
2 december 2007, 22:26
@ Jim: Een Epi LP special met 2 p90's en een mexicaanse 50's strat :) Lekker gitaartje, maar een iets te dunne hals voor mij. Mijn Jap 50's is iets dikker. Vind ik lekkerder.
@ Mark: Ja misschien wel, maar deze H&K is zo lekker..!

Lexvandoef
7 december 2007, 20:10
En Luke, ben je er al uit?

ff een vraagje trouwens, hoeveel 'oopmh/ballen' heeft het od kanaal ivm het cleane kanaal? Bij mijn oude jtm-30 verliest het od kanaal heel erg veel oomph, dat merk ik bij wel meer amps die verschillende kanalen hebben.

Realeigo
7 december 2007, 20:24
Die kan ik ook een beetje beantwoorden.
Heel veel kloten.
Hij geeft een echt lekkere rockscheur.
Het enige echte nadeel is dat hij maar 1 kanaal heeft en het clean niet echt geweldig is. Verder is het n top versterker.

Luke-wannabe
7 december 2007, 20:31
Volgens mij heeft Lex het over de H&K en realeigo over de JCM :p
Ik ben er zeker al uit. Die H&K gaat het worden. Weet alleen nog niet of het de 20 of 40 watt word. En hij had nog verassend veel laag voor zo'n 1x12 combootje!

Lexvandoef
7 december 2007, 20:48
Klopt, ik had het over de statesman, ik heb zelf namelijk ook een Marshall 2203 ;) die ik echt helemaal te gek vind.

Heb je trouwens ook de head versie geprobeerd of hebben ze die nog niet?

Luke-wannabe
8 december 2007, 01:06
Nee die had ik niet geprobeerd, want die is niet interessant voor mij.

Timotio
8 december 2007, 01:25
over die statesman, kees dee heeft ze nu staan. ik heb de 20 watt versie gehoord. en wat een lekkere versterker! mooi helder buizengeluid en ook lekkere vette scheur. Zit ook een soort 'twang'knop op om die typische telecaster twang te krijgen :). over gewicht hebben we het maar niet...

E-J
8 december 2007, 12:51
Volgens mij heeft Lex het over de H&K en realeigo over de JCM :p
Ik ben er zeker al uit. Die H&K gaat het worden. Weet alleen nog niet of het de 20 of 40 watt word. En hij had nog verassend veel laag voor zo'n 1x12 combootje!

Hoi Luke,
Ik heb wel een aantal keertjes gelezen dat de 40 watter iets dikker klinkt, later overstuurt in het cleane kanaal (lijkt me duidelijk), en wat meer geschikt is om mee op te treden (lijkt me ook duidelijk) :). 150 euro verschil is wel veel...

Ook vind ik het jammer dat de combo's niet zoals de top een aparte toonregeling voor beide kanalen hebben, zou een aanwinst zijn... wel leuk vind ik het feit dat de combo's van achteren dicht zijn!

Ik ben nog steeds erg aan het twijfelen of ik niet beter voor een vintage gevoiced twee kanaals versterker kan gaan of dat ik beter bij mijn één kanaals Sound City moet blijven... verschrikkelijk lekkere versterker met een mooie crunch, maarja maar één kanaaltje hé... :( En als ik voor de Statesman zou gaan, is 1 speakertje wel genoeg voor in een luide band? Volgende week ga ik maar eens zo'n Statesman testen en ga ik de keuze maken!

Ben jij er al over uit?

Luke-wannabe
8 december 2007, 13:02
Ik vind die amp echt heel lekker. Ga hem nog wel een keertje testen, want misschien is mij oordeel nu wel erg eenzijdig. Maar mij vader, die al een jaartje of 40 gitaar speelt vond hem ook erg fijn klinken. (Hij was wel vrij zwaar inderdaad, maarja hij is om over te spelen en niet de hele dag mee rond te zeulen.)
Of de 40 watt dikker klinkt weet ik niet. Vraag ik me af. Nog maar een keertje testen dan. Wel gaat ie later oversturen, maar lijkt me nogal logisch met het dubbele aan vermogen. Ach die aparte toonregeling mis ik niet eigenlijk. Je hebt gewoon op beide kanalen een lekker geluid. Ik had niet de neiging als ik switchte om aan de knoppen te gaan draaien.
Ik ga hem denk ik wel aanschaffen binnekort, ja! :)

Lexvandoef
8 december 2007, 17:08
@EJ, 1 speaker is genoeg voor een luide band hoor, ik speel zelf met mijn ac15 clean in mijn bandje, ook live en dat kan makkelijk. Met mijn bedrock, ook een 1x12 combo, lukte het ook makkelijk, had nog volume over.

Ik ben zelf wel geinteresseerd geraakt in deze amps, vooral in de 2x EL34 head, lijkt me net iets handiger dan de combo's, vooraal ook omdat die nog een extra volumeboost feature heeft op het drive kanaal, naast het andere boostkanaal. En de gescheiden eq's natuurlijk.

Laat het vooral weten wanneer je er eentje hebt (getest), jij ook Leon ;)

Jimwoud
8 december 2007, 17:57
@Lex: Waarom die je je Bedrock weg?

Lexvandoef
8 december 2007, 18:36
@Lex: Waarom die je je Bedrock weg?

Hij doet eigenlijk precies wat mijn Vox kan, maar dan iets netter. Het clean is cleaner en er zit wat fenderigs in het clean, wel een erg mooi clean, maar het mag wat rauwer, als mijn eigen ac15 eigenlijk.
En ik ben weer bij mijn ouders thuis, waar mijn 2203 staat, daar kan qua od toch echt helemaal niks tegen op, ook die bedrock niet. Die klinkt wat moderner, iets aggresiever dan mijn marshall, hij heeft wel meer gain trouwens en klinkt wat strakker.
Maar ik kwam er eigenlijk achter dat ik al had wat ik zocht in die 2 andere amps zeg maar.

Bovendien zit ik financieel een beetje krap doordat ik verhuisd ben.

Het blijft wel jeuken hoor, der komt nog wel een keertje een goeie channelswitcher terug, maar nu was het ook een beetje een impulsaankoop, GAS :satisfie:

Mitch
8 december 2007, 18:45
@Lex: Waarom die je je Bedrock weg?
Hij heeft 'm gekocht voor 250 en staat nu met een vraagprijs van 450 aangeboden, dus de reden lijkt me duidelijk :D

Luke-wannabe
8 december 2007, 18:54
Heb m vandaga nog effe getest en ik zou hem zelf het meest met Vox vergelijken. Erg lekkere amp!

Lexvandoef
8 december 2007, 19:21
Hij heeft 'm gekocht voor 250 en staat nu met een vraagprijs van 450 aangeboden, dus de reden lijkt me duidelijk :D

hehe jah, zoals ik al zei, ben net verhuisd enzo en moet nog een bed afbetalen :seriousf: (hij was het wel waard, dat bed :sssh: )

E-J
8 december 2007, 20:09
Ik ben zelf wel geinteresseerd geraakt in deze amps, vooral in de 2x EL34 head, lijkt me net iets handiger dan de combo's, vooraal ook omdat die nog een extra volumeboost feature heeft op het drive kanaal, naast het andere boostkanaal.

Hoi Lex,
Waar heb je die extra volumeboost feature gezien? Ik kan die nergens vinden! Ik heb even de partij knoppen van zowel de top en combo vergeleken en is het verschillen alleen dat de top een extra toonregeling heeft op het OD kanaal... een extra volumeboost zie ik niet? Of mis ik wat? :)

Lexvandoef
8 december 2007, 20:38
Hoi Lex,
Waar heb je die extra volumeboost feature gezien? Ik kan die nergens vinden! Ik heb even de partij knoppen van zowel de top en combo vergeleken en is het verschillen alleen dat de top een extra toonregeling heeft op het OD kanaal... een extra volumeboost zie ik niet? Of mis ik wat? :)

Ik zag het eerst ook niet, het is ook geen knop op de voorkant en het zit ook alleen op de el34 head en 6l6 combo.

Achterop, naast de uitgangen voor de footswitches zit zo'n zelfde knop als voor het afregelen van de reverb (verhouding tussen clean en od kanaal)
Daarmee regel je de extra volumeboost op het drive kanaal, die werkt ook alleen als je de 3 knops footswitch gebruikt op de ingang waarmee je ook de channels en boosts switcht.

Voor meer info moet je ff op de site van h&k kijken, bij de manual en zo'n plaatje van de achterkant van de amp.

Heeft er trouwens iemand (die hem ook getest heeft) een idee of de effectsloop (serieel) doorgelust een volumeboost kan geven? Zou wel handig zijn, gezien je die ook kan switchen.

Edit: @Luke, zou je de od ook als vox-like typeren? Of toch meer Marshall-like?

Luke-wannabe
8 december 2007, 21:16
Heb qua effects niet gekeken. De OD is meer Marshall denk ik, maar ik weet niet precies. Vind het moeilijk te vergelijken altijd...

Lexvandoef
8 december 2007, 21:26
Heb qua effects niet gekeken. De OD is meer Marshall denk ik, maar ik weet niet precies. Vind het moeilijk te vergelijken altijd...


Ja vind ik ook, ik wil hem nog wel een keertje gaan testen, en dan gelijk een ac15 en een jcm800 of dsl naast zetten.

Maarre wanneer ga je hem halen? Als je je jcm800 verkocht hebt? :hippie:

Luke-wannabe
8 december 2007, 22:11
Ja vind ik ook, ik wil hem nog wel een keertje gaan testen, en dan gelijk een ac15 en een jcm800 of dsl naast zetten.

Maarre wanneer ga je hem halen? Als je je jcm800 verkocht hebt? :hippie:
Jah zal nog wel ff duren :)

Lexvandoef
8 december 2007, 22:46
Jah zal nog wel ff duren :)

Mwah, jcm800's zijn redelijk populair dacht ik zo.

Ik wacht nog ff tot de eerste statesman heads op de 2dehands markt verschijnen, duurt ook nog wel ff dacht ik zo :sneaky:

E-J
12 december 2007, 22:14
Zo,

Ik heb vandaag dan eindelijk een Statesman uitvoerig getest, en wel de 20 watter. Het viel me trouwens op dat de 40 watter een hogere behuizing heeft?

Afijn, die 20 watter klinkt al zo lekker en is al zo luid dat ik niet zo weten waarom je het dubbele aantal Watt's nodig zou hebben :) Clean is echt te vergelijken met een Vox AC15, ik heb die ernaast gezet en ze zijn aardig gelijk! Met als pluspunt dat de H&K dan nog een prachtig overdrivekanaal heeft ;)

De twang knop vind ik ook écht iets toevoegen, het is vooral handig om een iets sprankelender geluid te krijgen, bij een Les Paul of een andere dikke gitaar met humbuckers kan het wel van nut zijn denk ik... 'TWANG' verandert het geluid een beetje van een Vox naar een Fender geluid... heel leuk en vooral, nuttig. Het cleane kanaal is gewoon goed, warm en toch helder.

Het overdrive kanaal dan. Jeetje, wat lekker met een Les Paul...! Een Marshall geluid, maar dan nog wat dikker en lekker romig. Ook genoeg gain voor jaren '80 hardrock, de boost functie maakt het allemaal nog dikker, deed me meteen denken aan Gary Moore (duidelijk positief bedoeld)! Gewoon vét, en pinch harmonics klinken super. Wat me opviel is dat het overdrive kanaal - anders dan bij Orange amps vind ik - bij lagere gain waardes ook gewoon GOED klinkt, duidelijk. De Statesman heeft meer oversturing dan nodig is eerlijk gezegd, maar beter te veel dan te weinig lijkt me! Het geluid wordt bij hogere gain ook totaal niet wollig. Reverb is tevens mooi... lekker bruikbaar! (niet zo erg aanwezig vergeleken met Fender reverb)

Nu nog even mijn halfstack verkopen, en dan ga ik zeker voor zo'n Hughes & Kettner! :D

Oja, ik ging eigenlijk naar de Feedback om een aantal akoestische gitaren te testen. Na een uurtje testen onversterkt/versterkt mijn keuze gemaakt te hebben(Tanglewood, die klinken goed zeg!) kom ik erachter dat bij de gitaar geen tas zit, dus vraag ik naar een gitaartas... zijn die ******** uitverkocht! Naaiers! Kan ik weer gaan wachten totdat die weer zijn aangevuld...goede service hoor!

Lexvandoef
13 december 2007, 02:36
leuk om te lezen, je review over die amp. Ik ga denk ik maar eens testen en dan sparen....

Ik ga het nu maar ook aan jou vragen? Had je het gevoel dat je aan oomph en laag/ballen verloor bij het od kanaal? Dat had ik namelijk wel bij de channelswitchers die ik heb gehad en getest, ik heb de statesman nog niet gehoord. En geeft de boost stand meer gain of meer volume?

ff offtopic, welke tanglewood heb je gekozen? Ik heb zelf bij het uitzoeken van een nieuwe ac gitaar zo ongeveer elke acoustische daar getest, ook in de duurdere prijsklasses en de Tanglewood TW170 AS-CE kwam er gewoon als beste uit. Helemaal mijn geluid, die heb ik toen ook gekocht :cheerup:

E-J
13 december 2007, 09:58
leuk om te lezen, je review over die amp. Ik ga denk ik maar eens testen en dan sparen....

Ik ga het nu maar ook aan jou vragen? Had je het gevoel dat je aan oomph en laag/ballen verloor bij het od kanaal? Dat had ik namelijk wel bij de channelswitchers die ik heb gehad en getest, ik heb de statesman nog niet gehoord. En geeft de boost stand meer gain of meer volume?

ff offtopic, welke tanglewood heb je gekozen? Ik heb zelf bij het uitzoeken van een nieuwe ac gitaar zo ongeveer elke acoustische daar getest, ook in de duurdere prijsklasses en de Tanglewood TW170 AS-CE kwam er gewoon als beste uit. Helemaal mijn geluid, die heb ik toen ook gekocht :cheerup:

Hoi Lex,
Om te beginnen heb ik de H&K tegen een Orange Rocker 30 en Vox AC15 gezet. De H&K heeft als enige een (zo goed als, je ziet de speaker net zitten) closed back, ik denk dat dit wel voor wat extra ballen zorgt, een open back klinkt toch heel wat anders... minder in mijn ogen, want hij mist power! Wat ook duidelijk naar voren kwam bij dat filmpje met Geoff Whitehorn is dat het overdrive kanaal van de Statesman echt veel power heeft, het verbaasde mij dat er zo'n kracht uit een klein combotje kan komen... ik denk dat dat voor een groot deel door die closed back komt?

De boost stand levert iets meer volume en het geluid wordt ook iets anders, nog wat vetter. Ik heb het gevoel dat dit in een bandje handig is! Wel jammer dat de - zoals bij de top - het volume van de boost niet kan regelen... en het is 'slechts' een knopje, meer niet. Ik denk als je het moet definiëren, het OD-kanaal zonder boost kan je meer onder de noemer '70s rocksound plaatsen, en het kanaal mét boost is meer de jaren '80 op... iets vetter, smoother. Beide klinken gewoon heel goed, van de Orange kon ik dat duidelijk niet zetten, die klinkt bijvoorbeeld bij minder gain een stuk minder, veel minder overtuigend dan de H&K...

'Toevallig' was bij mij die TW170 AS-CE ook de duidelijke winnaar :) Wat klonk die lekker en vol vergeleken met Dean, Fender, Ibanez etc. Morgen hoop ik hem te hebben! En dan slinger ik stiekem weer de H&K Statesman aan, en pak ik er een goede Les Paul, en die Epiphone Firebird en Danelectro '59 erbij :cheerup:

Lexvandoef
13 december 2007, 11:50
'Toevallig' was bij mij die TW170 AS-CE ook de duidelijke winnaar :) Wat klonk die lekker en vol vergeleken met Dean, Fender, Ibanez etc. Morgen hoop ik hem te hebben! En dan slinger ik stiekem weer de H&K Statesman aan, en pak ik er een goede Les Paul, en die Epiphone Firebird en Danelectro '59 erbij :cheerup:

Ja fijn gitaartje is het he! Ik heb ook al live gebruikt, via DI de PA in, doettie goed! Ik vond ook dat het enige gitaar was met een eigen karakter, wel jammer dattie die glanslak heeft, vond die satinlakken van Tanglewood lekkerder.

Als je trouwens weer ff over die statesman gaat pielen, zou je hem eens naast een Marshall kunnen houden, als dat kan? jcm800RI of een dsl50/100/401 ofzo. Ben wel benieuwd naar het verschil en ik kan zelf ff niet naar de winkel :hippie:

Edit: bij de top regel je aan de achterkant niet het volume van de boost, maar het is gewoon een 2de master op het drive kanaal. Zo kan je de boost dus als extra gainstage gebruiken en dan nog eens een volumeboost krijgen. Superhandig!

Luke-wannabe
13 december 2007, 17:55
Aah die amp is echt lekker! Heb m nog ff getest vanmiddag. T gaat m zeker worden!

Jim Haagmans
13 december 2007, 23:41
Krijg je ook een lekkere solo uit zo'n statesman? en hoe zit het dan met de sustain, hard werken of als vanzelf?

dat is eigenlijk het enige wat ik me nog afvraag na het lezen hiervan :)

Luke-wannabe
14 december 2007, 00:08
Met de boost aan gaat ie maar en gaat ie maar..
Met een Ibanez RG met Emg designed elementen kreeg ik er zowaar een goede metalklank uit! (vond ik dan)

bass blom
14 december 2007, 00:19
zoeken? je moet er zomaar 1 vinden :D

http://www.hetgelegevaar.nl/voxbone.jpg

Luke-wannabe
14 december 2007, 00:50
zoeken? je moet er zomaar 1 vinden :D

http://www.hetgelegevaar.nl/voxbone.jpg
Ziet er leuk uit, bass! clips?

bass blom
14 december 2007, 01:13
clipje, spam :D

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=102032

Luke-wannabe
14 december 2007, 11:37
Heb 'm gezien, Bass :)

Jim Haagmans
14 december 2007, 13:47
heb vandaag eventjes gauw over de statesman 20watt el34 1x12 combo gespeeld, clean was perfect!! reverb is er goed in te gebruiken en dan vooral op de middenstand (van een prs se custom) klinkt het werkelijk prachtig, vol maar helder etc etc..

Distortion vond ik wat minder maar ik heb de versterker dan ook op laag volume moeten testen daar in de winkel.. En ik moet erbij zeggen dat ik helemaal was vergeten (domdomdom) de boostfunctie ook even te testen!

vind het in ieder geval een superlekker ampje, lekker vol voor een 1x12 wat inderdaad aan die bijna closed back ligt denk ik. Voor het geld hoef je het sowieso niet te laten, denk ook dat ik voor zo'n bakkie ga sparen :)

Luke-wannabe
14 december 2007, 17:32
heb vandaag eventjes gauw over de statesman 20watt el34 1x12 combo gespeeld, clean was perfect!! reverb is er goed in te gebruiken en dan vooral op de middenstand (van een prs se custom) klinkt het werkelijk prachtig, vol maar helder etc etc..

Distortion vond ik wat minder maar ik heb de versterker dan ook op laag volume moeten testen daar in de winkel.. En ik moet erbij zeggen dat ik helemaal was vergeten (domdomdom) de boostfunctie ook even te testen!

vind het in ieder geval een superlekker ampje, lekker vol voor een 1x12 wat inderdaad aan die bijna closed back ligt denk ik. Voor het geld hoef je het sowieso niet te laten, denk ook dat ik voor zo'n bakkie ga sparen :)
Ik vind de OD ook lekker hoor! Had hem vanmiddag met een Danelectro DC. Beetje crunch. Heerlijk!

Lexvandoef
14 december 2007, 17:44
Ik vind de OD ook lekker hoor! Had hem vanmiddag met een Danelectro DC. Beetje crunch. Heerlijk!

haha, ga je er nu elke dag even in de winkel op een statesman spelen? :seriousf:

Luke-wannabe
14 december 2007, 18:06
Nee ging vandaag nog even met een maat van me. Maar ik wil gewoon echt checken of die amp vet is, en ik ben nu wel overtuigd ;)

E-J
14 december 2007, 21:27
Zo, ik heb hem ook weer getest :D (net voordat ik een Tanglewood heb aangeschaft, Lex nog bedankt voor het voorbeeld... toen ik jouw verhaaltje/foto's zag was ik meteen geinteresseerd).

De versterker heb ik dit keer uitgetest met een Epiphone Les Paul Ultra (toch duidelijk stukken minder dan mijn Edwards!), een Epiphone Firebird 1963 (minihumbuckers) en net zoals Luke, een Danelectro '59. Wat is die laatste een toffe gitaar zeg! Lekker apart! Klinkt en speelt echt gaaf.. serious crunch heeft dat ding... houdt duidelijk van een beetje oversturing, veel niet maar met deze gitaar heb je dat om de een of andere manier niet nodig... met weinig klinkt het al vet crunchy.

Dit keer heb ik de versterker wat uitvoeriger getest, volume ook flink omhoog geknald :D Hij klinkt met weinig oversturing ook gewoon lekker... kan je van veel andere versterkers niet zeggen! Ook bij lage gain waardes voegt de 'boost' functie veel toe, het geluid lijkt meer mid te krijgen en wordt daardoor vetter, wat gewoon verschrikkelijk lekker is voor een solo. Eindelijk heb ik een meerkanaals versterker gevonden die op alle kanalen goed klinkt, de twang en boost functies voegen ook echt wat toe en ik heb het gevoel dat je die eerste ook veel kunt gebruiken in een coverbandje (ik zit in ééntje) :)

Mooie versterker om te zien, top afwerking... stevig gebouwd ook en hij ziet er tien keer zo duur uit dan dat 'ie is...

Als je het volume omhoog gooit, drive kanaal aanmietert, boost aan bij gain meer dan 50%... eindeloze sustain haha. Ik heb geprobeerd het te tellen maar hij bleef maar gaan... tof ding! Nu nog het geld zoeken.

Lexvandoef
14 december 2007, 22:14
Gaaf! ik hoor tot nu toe alleen maar goeie verhalen over de statesman.

Gefeliciteerd met je nieuwe Tanglewood trouwens, is het diegene geworden die ik ook heb? Leuk dat je wat aan mijn review had trouwens. :satisfie:

Luke-wannabe
14 december 2007, 23:52
Zo, ik heb hem ook weer getest :D (net voordat ik een Tanglewood heb aangeschaft, Lex nog bedankt voor het voorbeeld... toen ik jouw verhaaltje/foto's zag was ik meteen geinteresseerd).

De versterker heb ik dit keer uitgetest met een Epiphone Les Paul Ultra (toch duidelijk stukken minder dan mijn Edwards!), een Epiphone Firebird 1963 (minihumbuckers) en net zoals Luke, een Danelectro '59. Wat is die laatste een toffe gitaar zeg! Lekker apart! Klinkt en speelt echt gaaf.. serious crunch heeft dat ding... houdt duidelijk van een beetje oversturing, veel niet maar met deze gitaar heb je dat om de een of andere manier niet nodig... met weinig klinkt het al vet crunchy.

Dit keer heb ik de versterker wat uitvoeriger getest, volume ook flink omhoog geknald :D Hij klinkt met weinig oversturing ook gewoon lekker... kan je van veel andere versterkers niet zeggen! Ook bij lage gain waardes voegt de 'boost' functie veel toe, het geluid lijkt meer mid te krijgen en wordt daardoor vetter, wat gewoon verschrikkelijk lekker is voor een solo. Eindelijk heb ik een meerkanaals versterker gevonden die op alle kanalen goed klinkt, de twang en boost functies voegen ook echt wat toe en ik heb het gevoel dat je die eerste ook veel kunt gebruiken in een coverbandje (ik zit in ééntje) :)

Mooie versterker om te zien, top afwerking... stevig gebouwd ook en hij ziet er tien keer zo duur uit dan dat 'ie is...

Als je het volume omhoog gooit, drive kanaal aanmietert, boost aan bij gain meer dan 50%... eindeloze sustain haha. Ik heb geprobeerd het te tellen maar hij bleef maar gaan... tof ding! Nu nog het geld zoeken.
Precies mijn bevindingen. Leuke gitaar heh die Dano! Vind het brug element alleen wel erg dun klinken, maar opzich heeft het wel wat. Ook lekker om wat tone op het hals element af te draaien. Raakt -ie dat tophoog kwijt. Vind ik echt erg lekker.

E-J
15 december 2007, 17:16
Vreemd topic begint dit te worden :D

Ja Lex, ik heb hetzelfde model. Mooie mahonie overal op achter-en zijkanten en de achterkant van de hals... werkelijk prachtig :)

Alleen... achter heeft 'ie een bevestigingspunt voor een strap (waar de output grappig in zit verwerkt) alleen daar blijft het ook bij, er zit geen bevestigingspunt wat meer naar voren. Nou zag ik bij sommige electro-akoestische gitaren dat deze een soort van viltje met een bevestigingspunt hebben op de 'neckjoint' (heet dat zo?). Is dat er zo op te zetten? Het zou toch wel jammer zijn als je de hele tijd met zo'n mooie gitaar moet gaan zitten bij je band!

Ik moet maar eens gaan stoppen met praten, mijn versterker verkopen en zo'n Statesman halen haha.

Lexvandoef
15 december 2007, 20:12
Vreemd topic begint dit te worden :D

Ja Lex, ik heb hetzelfde model. Mooie mahonie overal op achter-en zijkanten en de achterkant van de hals... werkelijk prachtig :)

Alleen... achter heeft 'ie een bevestigingspunt voor een strap (waar de output grappig in zit verwerkt) alleen daar blijft het ook bij, er zit geen bevestigingspunt wat meer naar voren. Nou zag ik bij sommige electro-akoestische gitaren dat deze een soort van viltje met een bevestigingspunt hebben op de 'neckjoint' (heet dat zo?). Is dat er zo op te zetten? Het zou toch wel jammer zijn als je de hele tijd met zo'n mooie gitaar moet gaan zitten bij je band!

Ik moet maar eens gaan stoppen met praten, mijn versterker verkopen en zo'n Statesman halen haha.

Ja goeie gitaar het, de top en de achterkant zijn trouwens massief :cooler:

Die bevestigingspunt mis je idd bij de hals, maar die kan je zelf makkelijk op die hiel plaatsen (met een vaste hand boren en dan de knop erin schroeven) of even laten doen.

Als je dit niet wilt doen kan je trouwens een strap aan de ene kant aan de endpin vast maken en aan de andere kant met een touwtje aan de knop. onder de snaren doo. Zo doe ik dat als ik hem live gebruik.

Veel plezier dermee!!!

Luke-wannabe
16 december 2007, 11:20
Stelletje topic-kapers :sneaky: :D

Lexvandoef
16 december 2007, 13:47
Stelletje topic-kapers :sneaky: :D

haha ik ben nog steeds nieuwsgierig naar zo'n Statesman hoor :satisfie: