PDA

View Full Version : auto sustain ?



Funkicker
25 november 2007, 16:27
hey ik zoek een pedaal oid dat de noten automatisch laat doorklinken, ookal laat je ze los. dus iets om de grootste tekortkoming van de gitaar op te lossen.

ik zoek dus iets wat vergelijkbar is met dat sustain-pedaal op een piano

is daar een bestaand pedaal voor, of moet ik t zoeken in de richting van een delay, of een compressor/sustainer? of een combinatie?

ik weet dat een slapback van een delay een soortgelijk effect kan veroorzaken, maar dan moet er denk ik een tap functie opzitten om problemen met de timing te veroorzaken?
als het hiermee kan, kan iemand dan een voorbeeld van een pedaal en instellingen geven?

maar t gemakkelijkste zou natuurlijk zijn als er iets van een autosustainer bestaat, als dat zo is, weet iemand een goeie?

bvb dank :)

oh, hier is een kleine bewerking van een midi file om te demonstreren hoe t ongeveer moet gaan klinken (eert gewoon, dan met)
http://www.supload.com/listen?s=GJKKGJEZLNCT

Swan
25 november 2007, 18:46
hey ik zoek een pedaal oid dat de noten automatisch laat doorklinken, ookal laat je ze los. dus iets om de grootste tekortkoming van de gitaar op te lossen.


wtf, ga dan keyboard spelen..
maarja, kijk es naar n Fernandez sustainer, of n sustainiac

Lexvandoef
25 november 2007, 18:46
Fernandes sustainer in je gitaar inbouwen? Of een ebow.

Funkicker
25 november 2007, 19:04
nah die lijken me allebei helemaal niks..

ik snap ook wel dat t zonder dat soort dingetjes onmogelijk is om de snaren egt door te laten trillen, maar er zal tog wel iets zijn wat het signaal 1 keer herhaalt, maar dat geluid dan langer aan kan houden, dus een delay die op 1 staat waarbij je tog de lengte van de toon kan rekken .. ofzoiets..

(ik weet heeeel weinig van effecten)

Dirk_Hendrik
25 november 2007, 19:31
Een Boss sueper distortion & sustainer zal het dan ook wel niet zijn. Die genereert een nieuw signaal op de toonhoogte van de door jou gespeelde noot.


En daarna,
Heb ik een aardige hoop effecten gezien maar geen die exact doet wat jij wilt. Ik zou ook niet kunnen zeggen dat ik het op de ontwerptafel een eenvoudige klus zou vinden.

Dastard
25 november 2007, 19:51
Wat jij wil is bijna onmogelijk om in een pedaal te stoppen, misschien wel een idee om te bouwen.

Je speelt een noot, dat gaat het pedaal in, het pedaal speelt die noot na, en looped die noot.
Maar ja, wat doet ie dan met alle volgende noten ?
Dan zou het pedaal elke noot aanslag moeten herkennen en zonodig daar een loop aan maken.
En hoelang moet ie dan blijven loopen ?
Je moet dus seconde's in kunnen stellen.
Misschien is het handig, om net zoiets als een sustain pedaal van een piano, in te bouwen in een gitaar pedaal, dus:

Je speelt een noot, dat gaat het pedaal in (terwijl je het ingedrukt houdt), dat pedaal blijft die noot net zolang loopen totdat jij het weer los laat.

Of sla ik met dit alles de plank weer mis ?

Reigor
25 november 2007, 19:55
Je speelt een noot, dat gaat het pedaal in (terwijl je het ingedrukt houdt), dat pedaal blijft die noot net zolang loopen totdat jij het weer los laat.

Of sla ik met dit alles de plank weer mis ?
Ja, want dan heb je voor elke noot een pedaal nodig.

Dastard
25 november 2007, 19:59
Of je moet bij elke verschillende noot het pedaal weer opnieuw indrukken maar ja, dan kan je beter een synth. kopen, of een gitaar synth kopen.

Funkicker
25 november 2007, 20:01
ik hoef ook niks te loopen, ik hoef elke noot maar 1 keer te horen, maar elke noot moet gewoon iets langer door klinken op het zelfde volume.. een soort geavanceerde reverb dus.. de tijd die ie doorloopt maakt niet zoveel uit, hoeft niet eens binnen de tijd te zijn, dus een seconde is al goed..
dus een akkoord komt in het pedaal, maar als ik het volgende akkoord, of een lijn speel moet dat akkoord nog te horen zijn, ookal heb ik het los gelaten, en dit moet ook weer gebeuren met dat tweede akkoord of lijn..

maarja de enige manier die ik kan bedenken om hierbij in de buurt te komen is volgens mij tog met een slapback, maar die herhaalde noot moet dan een flinke reverbd ondergaan ofzo..

als je naar een delay pedaal kijkt is het dus mogelijk om het pedaal een geluid vast te laten houden, terwijl er weer nieuwe bij komen, die ie ook even vasthoudt, dus zoiets moet kunnen zonder het pedaal voor elke noot opnieuw in te drukken.. of zit ik er nou zelf naast?

morroow
25 november 2007, 20:10
als je een delay goed insteld is dat wel mogelijk volgens mij..

niet elke delay maar veel digitale moderne veelzijdige delays hebben wel een delay die zoiets kan bereiken

'66 special
25 november 2007, 20:11
Bandecho?????? Misschien met aanpassingen?

Funkicker
25 november 2007, 20:16
als je een delay goed insteld is dat wel mogelijk volgens mij..

niet elke delay maar veel digitale moderne veelzijdige delays hebben wel een delay die zoiets kan bereiken

oke.. en weet je/iemand er dan 1 die dat kan, waarbij je t liefst niet hoeft te betalen voor al die (voor mij dus overbodige) functies als eindeloos herhalen en loop functies en weet ik veel wat nog meer?
dan ga ik die binnekort maar s proberen..

ohja, van bandecho's weet ik ook al niks.. maar lijkt me onhandig rondslepen..

drap
25 november 2007, 20:16
Ik vind de Fernandes Sustainer een goeie optie, maar de topicstarter schijnt het bij voorbaat al afgeschreven te hebben. Of wellicht een compressortje.

Thoon_Loque
25 november 2007, 20:17
Kun je eens een voorbeeld geven van een nummer, waarbij het gebeurt wat dat jij bedoeld....

Wat Dastard beschreef leek naar mijn mening het dichst bijtekomen wat jij bedoelt...
En Reigor, hoezo voor elke snaar noot een ander pedaal? Dat heeft een piano toch ook niet...
(ik bedenk me nu wel dat als je het pedaal indrukt en een accoorden wisseling hebt, even je pedaal los moet laten zodat alle noten gedempt worden.. Maar als je dat niet zou doen wordt het toch een chromatisch blok beton, of ben ik nou niet helder meer??

Dastard
25 november 2007, 20:27
Wat de topicstarter in principe wil is duidelijk en volgens mij gewoon mogelijk met een delay/echo pedaal.

Brian May heeft op zijn Brighton Rock solo zoiets.

Hij heeft zijn 2 delay pedalen zo ingesteld, dat ie precies 2 echo's heeft.
Hij speelt bij een stukje, een akkoord, maar hij draait zijn volume dicht, na het aanslaan draait hij het weer heel snel open (zodat je het aanslaan zelf niet hoort), daarna draait ie het weer dicht, en speelt een ander akkoord, en doet vervolgens weer hetzelfde...die delay's herhalen in ieder geval 2 x wat hij doet.
Hij draait zijn volume precies op de goede snelheid open, zodat er geen gaten vallen, en zo kan hij dus ook akkoorden over elkaar heen leggen, het is heel makkelijk om te doen...tenminste als dit is wat hij bedoeld.

MjS
25 november 2007, 20:31
Zie ik het verkeerd of is een looper gewoon de beste optie? Gewoon stukkie opnemen en blijven herhalen, zoek even op YouTube voor KT Tunstall (of Najib Amhali) die een looper gebruiken.

Dastard
25 november 2007, 20:32
nee het gaat om elke noot die hij aanslaat.

Funkicker
25 november 2007, 20:39
als verduidelijking heb ik een midi file die ik had gemaakt voor een leerling omgezet naar mp3, met de lick eerst zonder, en dan met het effect dat ik zoek.

http://www.supload.com/listen?s=GJKKGJEZLNCT

daar staat ie

rickert
25 november 2007, 20:52
Een goede gitaar en wat feedback van een buizenamp will do the trick!!!

ExRxIxC
25 november 2007, 20:56
Dat klinkt best onmogenlijk imo...

Funkicker
25 november 2007, 20:57
Een goede gitaar en wat feedback van een buizenamp will do the trick!!!

doet ie wel, maar niet sterk genoeg, over de goedheid van mijn gitaar twijffel ik geen moment, en de sustain die erin zit is geweldig, en tog doet ie dit dor geen enkele versterker zo stevig als ik em wil, en bovendien klinkt de sustain dan meer als een echo dan alsof de noot zelf nog door klinkt..


Dat klinkt best onmogenlijk imo...
dat zou ook nog kunnen, dan ga ik tog maar beter piano leren spelen :p

maargoed, kan iemand me dan een goeie delay aanraden die dit kan versterken?

nogmaals, geen behoefte aan al die extra functies als loopen en eindeloze herhaling, gewoon simpel, maar met een mooi geluid

zoon van Piet
25 november 2007, 21:05
hey ik zoek een pedaal oid dat de noten automatisch laat doorklinken, ookal laat je ze los. dus iets om de grootste tekortkoming van de gitaar op te lossen.


bvb dank :)

Listen to the man: Dirk Hendrik. De boss super feedback & distortion ( of super distortion & feedback, zelfde ding) doet precies wat jij vraagt: doornoten, zelfs als je intussen de plug uit je gitaar haalt en koffie gaat drinken. Sustain tot je batterij leeg is! met plus als extra een boss distortion. Of het goed klinkt, laat ik in het midden. Of je er daadwerkelijk iets aan hebt, laat ik aan jou over. Maar dat het grappig is, kan ik zeker beamen.

Mitch
25 november 2007, 21:38
Nee, dingen zoals een sustainer of een DF2 is inderdaad niet wat -ie nodig heeft, want hij wil dat bepaalde noten even door kunenn klinken, maar dat -ie andere kan spelen zonder de sustain. Dat soort geavanceerde instellingen zul je met een synthesizer moeten maken, dat gaat zo niet lukken met gitaar.
Op een synth zul je dan bijv. een splitje moeten maken met een aantal toetsen die een veel langere decay hebben dan andere toetsen, niet zo moeilijk te maken.

Funkicker
25 november 2007, 21:41
Nee, dingen zoals een sustainer of een DF2 is inderdaad niet wat -ie nodig heeft, want hij wil dat bepaalde noten even door kunenn klinken, maar dat -ie andere kan spelen zonder de sustain. Dat soort geavanceerde instellingen zul je met een synthesizer moeten maken, dat gaat zo niet lukken met gitaar.
Op een synth zul je dan bijv. een splitje moeten maken met een aantal toetsen die een veel langere decay hebben dan andere toetsen, niet zo moeilijk te maken.
gelukkig is t niet zo ingewikkeld, alle noten mogen van mij die sustain hebben, dat heb ik zelfs t liefst :)

Mitch
25 november 2007, 21:50
O toch ? Ja, sorry, je beschrijvingen waren niet erg duidelijk en je mp3'tje hielp ook al niet veel. Nou ja, wat er op lijkt is de hold functie op bijvoorbeeld een Boss DD20. Is in principe een gewone delay, tot je het pedaal ingedrukt houdt, dan blijft -ie de noot vasthouden. Je hoort nog wel een pulsatie (door de delaytijd) maar als je noten door laat klinken blijft -ie ze vrijwel naadloos doorklinken/delayen, waardoor je een redleijk rimpelloze sustain hebt.
Maar als je echt riedeltjes gaat spelen wordt het een brei, de decay is niet instelbaar. Wat je kunt doen is de noot aanslaan, pedaal indrukken (sustain), pedaal loslaten en gauw iets anders spelen (vorige noot klinkt nog even door), pedaal weer indrukken om deze noten weer door te laten klinken etc.
Ik heb zoiets wel eens gedaan toen ik de DD20 nog voor gitaar gebruikte. Het lijkt een beetje op swells maar dan anders.

Funkicker
25 november 2007, 21:57
ja sorry daarvoor :p ik ben nooit egt goed geweest in uitleggen wat ik bedoel..

maar dat van de dd20 gaat niet egt op als je t hebt over snelheden waarop dat pedaal t nooit van zn leven bij gaat houden, waarvoor ik t eigelijk wou gebruiken, om een soort harp effect te creeeren dus, bijvoorbeeld een toonladder die klinkt als of elke noot op een nieuwe open snaar is (en de oude dus nog even doorklinken)

maar als t egt onmogelijk is, laat ik t wel aan de studio technici over..

Dastard
25 november 2007, 22:59
Als dat zou lukken is het heel interessant om te weten hoe ze dat gedaan hebben, want volgens mij is het simpelweg onmogelijk maar goed...

Funkicker
26 november 2007, 00:04
Als dat zou lukken is het heel interessant om te weten hoe ze dat gedaan hebben, want volgens mij is het simpelweg onmogelijk maar goed...
dat lijkt me niet zo moeilijk, tenminste, van wat ik aan mixen heb bestudeerd niet.
ze hebben daar makkelijke beschikking over beat grids, note grids, time streching, en vanalles.. zo wordt elk geluid volledig manipuleerbaar (en dat kan dus per noot) maar helaas kan geen enkel pedaal zo'n grid indelen terwijl je het speelt, dus als het in een effect zou kunnen, moet dat anders..

Dastard
26 november 2007, 00:35
Beatgrids en Notegrids zijn doorgaans midi items maar laat 't horen als het opgenomen is...vooralsnog denk ik dat het onmogelijk is wat je zegt maar impress me.
:-D

Puerco
26 november 2007, 02:30
Volgens mij krijg je met:
Gitaar > delay > compressor/sustainer > amp
precies het effect wat topicstarter bedoelt, de delay herhaalt de noten en de compressor houd het geluid een tijdje vast. Dus alles wat je speelt blijft nog een tijdje doorklinken afhankelijk van hoe je de 2 instelt.